حرکت شناسی بدنسازی

روش تشخیص مکمل اصل و تقلبی

 

ممکن است پس از یک دوره مصرف مکمل تقلبی و آسیب های به وجود آمده فرد کاملا نسبت به ورزش دلسرد شود . به منظور تنها چند درصد ارزان تر خریدن مکمل از بازار قاچاق و زیرزمینی دچار ریسک به خطر افتادن سلامتی نشویم . عدم نتیجه گیری و هزینه های چند برابری به منظور خرید مجدد مکمل سالم و دور ریختن مکمل تقلبی و ناسالم نیز از دیگر عواقب مالی خرید از مراکز نامعتبر است . سلامتی ٬ زمان و انرژی شما محدود و با ارزش است…

همچنین میتوانید مقاله زیر را مطالعه نمائید

آیا مکمل ها بی خطر هستند؟

ماده ۵ : ویژگی‌های درج/الصاق شناسه‌ها :

شناسه‌های چاپ شده: درج شناسه‌ها در این روش عمدتا به‌صورت چاپ روی خط بسته‌بندی در مبدا تولید می‎باشد. موارد الزامی شامل بارکد دوبعدی، شناسه تجاری فرآورده، شناسۀ ردیابی و رهگیری، سری ساخت، تاریخ انقضا با طرح ذیل است.

GTN ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰۱۲۳

UID ۱۲۳۴۵۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰۱۲۳۴

LOT ۹۹۰۰۹۹

شرکت تولیدکننده هم‌چنین می‌تواند شناسۀ اصالت (زیر لایۀ پوشاننده) را نیز به هر نحو با رعایت استانداردها بر روی خط تولید درج نماید. محل درج شناسه‌ها باید بگونه ای باشد که امکان تجمیع شناسه جعبه‌ها و ایجاد شناسه مادری بر کارتن یا شرینگ امکان پذیر باشد.

برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت: درصورتی که شرکت صاحب پروانه به هر دلیل نتواند شناسه‌های لازم را بر روی جعبه در خط تولید چاپ نماید، می‌تواند این شناسه‌ها را بصورت برچسب بر روی جعبه‌ها الصاق نماید. برچسب به ابعاد و ساختار تعیین شده و ثابت بوده و شناسه تجاری فرآورده، شناسه‌های ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت، شمارۀ سری ساخت، تاریخ انقضا، و روش استعلام از سامانه مرکزی – تلفن ۰۲۱۶۱۸۵، پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ و سایت www.ttac.ir – روی آن درج می‌شود. کیفیت چاپ و تهیۀ این برچسب‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در کلیه شرایط آب و هوایی (سرد، گرم، خشک و مرطوب) به‌هیچ نحو پاک نشده، توسط چشم و ابزارهای خواندن بارکد خوانا باشد و از روی جعبه قابل جداسازی نباشد. در مورد لایه پوشاننده شناسۀ اصالت نیز کیفیت باید به نوعی باشد که قبل از حذف/خراشیدن آن، شناسه‌ مربوطه قابل شناسایی نبوده و بعد از حذف/خراشیدن آن نیز شناسه اصالت به راحتی هویدا شده و دچار پاک شدگی نشود

تبصره۱: برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌ها بر خلاف هولوگرام ها و برچسبهای امنیتی به خودی خود بیانگر اصالت فراورده نبوده و جهت کسب اطمینان حتما می بایست مورد راستی آزمایی قرار گرفته و داده های مربوطه حتما باید از سامانه سازمان استعلام گردند لذا به هیچ وجه نباید از هر نوع رنگ، نشان، آرم، متن و هولوگرام که تداعی‌گر امنیتی بودن برچسب برای مصرف‌کننده باشد در آن استفاده شده و یا از آن به عنوان برچسب درب بند (Plumb)، استفاده شود. طبق ضابطه بسته‌بندی درج سایر انواع بارکدها و شماره سریال مانند IRC و بارکد میله ای بر روی بسته بندی مشروط به مغلوب و کوچکتر بودن اندازه نسبت به شناسه های ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت مجاز است.

اندازه برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت ۲۰ در ۴۰ میلی متر رنگ با پس زمینه سفید و حاشیه زرد رنگ (شماره پنتون Yellow cC۰ M۰ Y۱۰۰ K۰ ) می‌باشد. محل الصاق باید بر قسمتی تخت بر روی بسته بندی بوده و مانع رویت اطلاعات اصلی مندرج بر فرآورده نباشد. محل الصاق باید در آرت ورک به تایید مسوول فنی رسیده و مستند شود.

تبصره ۱: با توجه به ابعاد مختلف فرآورده‌ها ، استفاده از برچسب‌های کوچکتر با درج شناسه های کلیدی با پیشنهاد مسوول فنی و تایید سازمان بلامانع است.

  1. منبع : وزارت بهداشت٬سازمان غذا و دارو ابلاغ دستورالعمل نظام ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت محوربرچسب تلفیقی اصالت فارسی نویس: تمام فرآورده های غذایی و آرایشی و بهداشتی و مکمل که مشمول درج برچسب فارسی نویس هستند می توانند شناسه های کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی را با برچسب فارسی نویس خود تلفیق نموده و در بدو تولید در مبدا یا قبل از ورود به زنجیره توزیع درج نمایند. طراحی شکل برچسب با رعایت ترتیب و اصول ذکر شده در بند ۵,۲ پس از تایید و مستندسازی توسط مسوول فنی مجاز اس
    ت

متاسفانه برخی مصرف کنندگان تصور می کنند تصویر برچسب ارزش دارد در حالیکه این برچسب هیچگونه ارزشی ندارد بلکه در صورت تایید استعلام برچسب، می توان آن را استفاده کرد.به هرحال برچسب هایی که روی کالاهای سلامت محور چسبانده می شود، دیگر به خودی خود بیانگر اصالت کالا نیستند و حتما باید از سامانه www.ttac.ir یا پیامک ۲۰۰۰۸۸۲۲ ، استعلام شوند.

به گفته مسوولان نظام دارویی کشور ، در صورتی که افراد نتوانستند صحت بارکدهای مندرج بر روی محصولات را با ارسال پیامک دریافت کنند به احتمال زیاد آنها دارو یا محصولات آرایشی بهداشتی و غذای خارجی هستند که برچسب تقلبی استفاده کرده اند و باید از سطح عرضه جمع آوری شوند.

ورود به سامانه استعلام اصالت اینترنتی

دیدگاهی در مورد “روش تشخیص مکمل اصل و تقلبی

  1. Avatar ماردین گفت:

    خیلی ازتون ممنونیم واسه بهترین محصولاتتون

  2. Avatar جواد گفت:

    سلام مطالب خوب و مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *