اخبار بدنسازی و فیتنس, اخبار سلامت

پپتاید چیست و چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

پپتاید ها یکی از گزینه های محبوب افزایش عملکرد در جامعه بدنسازی به شمار می روند. مواد مترشحه هورمون رشد یا GHS نوعی پپتاید هستند که توجه خاصی را به سوی خود جلب نموده اند. بدنسازان با انجام تمرینات ورزشی اغلب به دنبال تغییر ساختار بدن خود در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن هستند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از آنها برای رسیدن به اهداف تمرینی و فیزیکی، به مکمل ها یا سایر روش های دیگر (داروهای ممنوعه و پپتاید) متوسل شوند.

ورزشکاران اغلب پپتاید ها را جایگزین طبیعی تری برای استروئیدهای آنابولیک دانسته و به دلیل افزایش توده عضلانی و کاهش چربی از آن استقبال زیادی به عمل آورده اند. در این مقاله با هر آنچه که لازم است در مورد پپتایدها و بدنسازی بدانید آشنا خواهید شد. تا پایان با ما همراه بمانید.

پپتاید چیست؟

پپتایدها از جمله growth hormone secretagogues یا ترشح کننده هورمون رشد هستند که در اینجا به اختصار به آنها GHSs میگوئیم، آنها زنجیره کوتاهی از آمینو اسیدها میباشند. آمینو اسیدها نیز مولکول های کوچکی بوده که به عنوان بلوک های سازنده پپتایدها و پروتئین ها به شمار می روند. پپتایدها به طور طبیعی در بدن شما وجود دارند، اما شما می توانید آنها را در منابع پروتئین گیاهی و حیوانی از جمله گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، لوبیا، عدس و غلات کامل بیابید. تولیدکنندگان می توانند این پپتایدها را از منابع غذایی جدا کرده و یا با ترکیب اسیدهای آمینه آن را تولید کنند. تا اینجا این پپتایدها به معنای زنجیره های پروتئینی هستند که به صورت خوراکی در مواد غذایی یافت میشوند و ارتباطی با پیتاید های هورمونی یا همان زنجیره های پروتئینی (اسید آمینه‌ای) پیش سازنده هورمون رشد ندارند. پس اگر بر روی یک مکمل آمینواسید یا پروتئین وی واژه پپتاید دیدید تعجب نکنید چرا که اینها هیچ ربطی به پپتایدهای تزریقی که در ادامه درمورد آنها صحبت خواهد شد ندارند.

ساختار پپتایدها مشابه برخی هورمون ها یا ترکیبات پیام رسان در بدن شما است. بسیاری از آنها همچنین توانایی نفوذ به بافت ها را دارند. این زنجیره های کوتاه آمینو اسیدها در فرآیندهای متفاوتی از بدن شما نقش دارند، از جمله، تولید هورمون ها و DNA. علاوه بر این، آنها در ساخت بافت عضلانی مفید بوده و همین است که باعث جذابیت آنان برای بدنسازان می شود. شما می توانید مکمل های پپتاید را به صورت پودر خریداری نموده و آن را با مایعات ترکیب کرده و مصرف نمایید. متناوبا، می توانید آنها را به صورت تزریقی نیز بیابید.

عملکرد پپتیدها در بدن انسان

از آنجایی که ساختار پپتایدها شبیه به برخی از هورمون ها و ترکیبات پیام رسان در بدن می باشد، پس می تواند با گیرنده های متعددی در بدن درگیر و فعال شود و در نتیجه بر انواع فرآیندهای بدن تأثیر بگذارد. بسته به ترتیب و ترکیب پپتیدها، برخی از آنها ممکن است مانع از لخته شدن خون شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از سلول ها در برابر آسیب، کاهش کلسترول، التهاب و فشار خون کمک کنند. پپتایدهای خاص نیز ممکن است در افزایش ترشح هورمون هایی که باعث رشد عضلات، کاهش چربی بدن، عملکرد ورزشی و ریکاوری می شوند نقش بسزایی داشته باشند. این امر به ویژه برای بدنسازانی که در راستای به حداکثر رساندن نتایج تمرینی خود تلاش می کنند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

پپتایدها و کاربرد آنها در رشته بدنسازی

بدنسازان به طور معمول مایل هستند که در سریع ترین زمان ممکن و به بهترین شکل، ترکیب بدنی خود را تغییر دهند. تحقیقات نشان می دهند که برخی از پپتیدها ممکن است در رسیدن به این اهداف کمک کنند. ترشح کننده های هورمون رشد یا GHS گروهی از پپتایدها هستند که در میان بدنسازان از ارزش خاصی برخوردار می باشند، زیرا می توانند تولید و ترشح هورمون رشد انسانی یا HGH را تحریک کنند. HGH یک هورمون مترشحه از غده هیپوفیز است. این هورمون می تواند به افزایش رشد عضلات و کاهش چربی بدن کمک کند.

این عمل تا حدی با تحریک کبد برای آزادسازی فاکتور رشد شبه انسولین – 1 یا IGF-1 انجام می شود. IGF-1 به نوبه خود، باعث افزایش سنتز پروتئین و رشد عضلات می شود. همچنین به نظر می رسد که این ماده به طور غیر مستقیم تجزیه چربی بدن را سرعت می بخشد. در دهه 1980، HGH یک داروی محبوب جهت افزایش عملکرد بدن بود که به طور گسترده ای در میان ورزشکاران مختلف رواج یافت. در هر صورت، به دلیل نگرانی های مربوط به ایمنی آن، نهادهای نظارتی مانند کمیته بین المللی المپیک، استفاده از HGH بدون لیبل را از سال 1989 به بعد ممنوع کردند.

افراد بر این باورند که HGSs، مزایای زیادی را مشابه با HGH و با عوارض جانبی کمتری ارائه می دهند. همین مسئله باعث می شود که این ماده به عنوان یک جایگزین محبوب برای HGH در بین بدنسازان به کار رود. تا به امروز، تحقیقات نشان داده اند که GHS آزادسازی HGH یا IGF-1 را در میان انسان ها افزایش می دهد. با این حال، مطالعات اندکی تغییرات معنادار در ترکیب بدنی، عملکرد ورزشی یا ریکاوری را به دنبال مصرف GHS بررسی نموده اند.

علاوه بر این، هیچ پژوهشی تأثیر GHS را بر افراد تمرین دیده بررسی نکرده است. برای همین، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا GHS مزایای ملموسی برای بدنسازان دارد یا خیر، مورد نیاز است. در واقع، دانشمندان در حال حاضر نمی دانند که پپتایدها بر روی کدام گروه های عضلانی تأثیرگذارتر هستند.

انواع پپتیدهایی که بدنسازان مصرف میکنند

بدنسازان ممکن است علاقه خاصی به پپتایدهایی تحت عنوان ترشح کننده های هورمون رشد داشته باشند. محبوب ترین GHSهایی که برای بدنسازان تعبیه شده اند عبارتند از:

  • هورمون های آزادکننده هورمون رشد مانند: سرمورلین (sermorelin)، تسامورلین (tesamorelin)، CJC-1293 و CJC-1295.
  • گرلین و ترکیباتی که از عملکردهای آن تقلید می کنند، نظیر: لنومورلین (lenomorelin)، آنامورلین (anamorelin)، ایپامورلین (ipamorelin)، مکیمورلین (macimorelin) و تبیمورلین (tabimorelin).
  • پپتایدهای آزادکننده هورمون رشد یا GHRPs، مانند الکسامورلین (alexamorelin)، GHRP-1, GHRP-2, GHRP-3, GHRP-4, GHRP-5، GHRP-6 و هگزارلین (hexarelin).

هر یک از این پپتیدها باعث تحریک تولید و انتشار HGH می شوند، هرچند عملکرد آنها در این مورد کمی با یکدیگر متفاوت است. تولیدکنندگان نیز هر گروه از آنها را با اهداف کمی متفاوت از یکدیگر تبلیغ می کنند. با این حال، مهم است بدانید که هیچ پژوهشی تا به امروز تأثیر GHS را در بدنسازان یا افراد تمرین دیده بررسی ننموده است. برای همین، علائم و دوزهای توصیه شده معمولا بر اساس شواهد روایی و نه علمی است.

آیا پپتاید ها ایمن هستند؟

بر اساس دانش فعلی، ایمنی استفاده از GHS یا همان پپتاید های نوظهور در کوتاه مدت و بلند مدت ناشناخته است. بنابراین فرد استفاده کننده در واقع درحال تست یک ماده ناشناخته بر روی بدن خود میباشد که امکان روی دادن هرگونه عوارض جانبی کوتاه و بلند مدت در او امکانپذیر است. مطالعاتی که به بررسی ایمنی آنها پرداخته اند کوتاه مدت و در مقیاس های کوچک بوده اند. از این رو، محققین نیازمند پژوهش های بیشتر برای بررسی ایمنی GHS هستند.

عوارض جانبی شایع استفاده از GHS عبارتند از

  • افزایش اشتها
  • افزایش سطح قند خون
  • احتباس مایعات
  • کاهش حساسیت بدن به هورمون انسولین و ایجاد مشکل در حفظ سطح غیر طبیعی خون
  • رشد سلول های سرطانی و افزایش ریسک ابتلا
  • رشد سایر اندام های غیر هدف (اندام های بجز عضلات) در بدن

توجه داشته باشید که خطر آلودگی در مورد استفاده از سوزن های غیر استریل برای تزریق GHS وجود دارد. تا به امروز، سازمان غذا و دارو یا FDA تنها تعداد انگشت شماری از انواع GHS را برای درمان شرایط خاص پزشکی و تنها با نسخه تجویز کرده است. GHSها نیز در حال حاضر در فهرست مواد ممنوعه آژانس مبارزه با دوپینگ جهانی قرار دارند. متاسفانه و با این وجود، شما می توانید بسیاری از GHS ها را در بازار سیاه و زیرزمینی خریداری نمائید و به آنها دسترسی داشته باشید که اصالت و سلامت آنها در هاله‌ای از ابهام است. انجام این کار نیز ممکن است خطرناک باشد، زیرا ایمنی طولانی مدت آنها ناشناخته بوده و ارزیابی کیفیت داروی خریداری شده عملا غیر ممکن است.

جمع بندی

  • شرکت های عرضه کننده مکمل اغلب پپتیدهای خوراکی و کاملا ایمن (در قالب مکمل ورزشی آمینو اسید٬ وی پروتئین) را برای تقویت رشد عضلات، ترویج چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی و ریکاوری توصیه می کنند.
  • با این حال، تحقیقات زیادی این ادعاها را مورد تأیید قرار نمی دهند. به عبارتی، شواهد بسیار کمی در مورد اثرات پپتیدها در مورد افراد تمرین دیده مانند بدنسازان وجود دارند.
  • علاوه بر این، پپتیدهای GHS (پپتایدهای داروئی هورمونی) در حال حاضر، یک عامل دوپینگ در ورزش های حرفه ای بوده و اطلاعات کمی در مورد ایمنی طولانی مدت آنها وجود دارد. استفاده از آنها همچنین ممکن است سلامتی افراد را در معرض خطر قرار دهد. امروزه تنها تعداد انگشت شماری از آنها برای درمان برخی بیماری های خاص مورد تأیید هستند.
  • با توجه به تمامی این دلایل، توصیه می شود که از مصرف پپتیدهای GHS خودداری شود.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

Sources

Review on the Bioactive Peptides from Marine Sources: Indication for Health Effects

Food-Derived Bioactive Peptides in Human Health: Challenges and Opportunities

Peptides for Health Benefits 2019

Health Promoting Effects of Food-Derived Bioactive Peptides: A Review

Human growth hormone doping in sport

Use of Growth Hormone, IGF-I, and Insulin for Anabolic Purpose: Pharmacological Basis, Methods of Detection, and Adverse Effects

Growth hormone (GH)–releasing hormone and GH secretagogues in normal aging: Fountain of Youth or Pool of Tantalus

Beyond the androgen receptor: the role of growth hormone secretagogues in the modern management of body composition in hypogonadal males

The Safety and Efficacy of Growth Hormone Secretagogues

Growth hormone secretagogues: history, mechanism of action, and clinical development

1 نظر در “پپتاید چیست و چه کاربردی در بدنسازی دارد؟

  1. Avatar احمد آزادی گفت:

    سلام دوستان
    اسحاق قویدل بخاطر استفاده از همین داروها جان باخت مواظب خودتون و سلامتی خودتون باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *