مکمل شناسی

بهترین روش های مصرف ویتامین ها

مردی در حال خوردن ویتامین

از روزهایی که مصرف مکمل های ویتامینی فقط به خوردن کپسول محدود میشد، مدت زیادی گذشته است. امروزه انواع مختلفی از مکمل های ویتامین وجود دارند که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید، اما تا بهحال چند بار هنگام انتخاب از خودتان پرسیدهاید که آیا ممکن است یکی از روشهای مصرف ویتامین برای شما، موثرتر از روشهای دیگر باشد؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت بله، ممکن است یکی از روشها بهتر از دیگری باشد!

ویتامینها جز موادضروریبرای بدن تلقی میشوند زیرا بدن آنها را تولید نمیکند و یا در مقادیر کم تولید میکند. از آنجا که ویتامینها مسئول بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد، تعادل هورمونی و ایمنی هستند، بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه میکنند که اکثر ویتامینها باید از طریق منابع غذایی تامین شوند اما این امر همیشه ممکن نیست. در این مواقع استفاده از مکملها میتوانند این خلا را پر کنند.

بنابراین چه به دنبال محافظت از سلامت سیستم ایمنی بدنتان باشید و چه به دنبال رفع کمبود مواد غذایی یا افزایش سطح انرژیتان باشید، استفاده از ویتامینها میتواند به تحقق این اهداف کمک کند.

در اینجا چند روش عالی و راحت را که امروزه برای افزایش سطح ویتامین بدن مورد استفاده قرار میگیرند، بررسی میکنیم:

  • مصرف موضعی (لوسیون D+)

امروزه، میتوانید بهراحتی با چند قطره کوچک از لوسیون D+ که محصول جدیدی از شرکت Amp Human است، سطح ویتامین D بدنتان را سه برابر کنید (در عرض 90 روز). از آنجا که پوست بزرگترین اندام بدن است، مصرف موضعی ویتامین راه بسیار مناسبی برای تامین ویتامین D است. در حال حاضر 42% مردم آمریکا دچار کمبود ویتامین D هستند و همچنین گزارش شده است 80% بیماران مبتلا به کووید-19 نیز سطح ویتامین D پایینی دارند.

چرا ویتامین D بهعنوان یکی از مفیدترین ویتامینهای موردنیاز بدن شناخته شده است؟ فواید ویتامین D بیشمار است؛ از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا پیشگیری از افسردگی و کاهش خطر عفونت. این ویتامین ضروری حتما باید بخشی ثابت از برنامه غذایی روزانهتان باشد.

دکتر بیل کول، متخصص طب کاربردی، مصرف موضعی را به افرادی که معده حساسی دارند، پیشنهاد میکند. او میگوید: «مصرف موضعی ویتامینها برای افرادی که معده حساسی دارند یا بهدلیل مشکلات بلع یا نقص دستگاه گوارش نمیتوانند ویتامینها را بهصورت خوراکی مصرف کنند، مفید است

برخی ویتامینهای ضروری مثل ویتامین D هنگامی که بهصورت خوراکی مصرف میشوند، به یک منبع چربی نیاز دارند تا بهدرستی جذب شوند. مصرف روزانه لوسیون D+ روی ساعد راهی بسیار آسانتر و موثرتر برای رساندن ویتامین D به بدن فراهم میکند.

2. تزریق درون وریدی

تزریق درون وریدی به عنوان سریعترین راه برای رساندن مواد غذایی موردنیاز به بدن شناخته میشود. تزریق ویتامینها فرایند هضم را دور میزند و ویتامینها را مستقیما به داخل جریان خون میفرستد که باعث میشود جذب سریعتر انجام شود و اثرات آنها زودتر نمایان شود. با وجود اینکه نمیتوان تزریق درون وریدی را در خانه انجام داد اما این روش باعث صرفهجویی در وقت و هزینه میشود زیرا تضمین میکند که بدنتان تحت نظارت پزشک، بهتر ویتامینهای موردنیاز را جذب میکند.

دکتر کول میگوید: «استفاده از مکملهای درون وریدی برای رفع کمبودهای شدید ویتامین یا مواد معدنی که در شرایط حاد یا مزمن اتفاق میافتد، ضروری استاما این روش فقط به شرایط اورژانسی مثل کمآبی بدن محدود نیست بلکه بسیاری از افراد برای تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح انرژی، سطوح بالای ویتامین مثل ویتامین C را بهصورت درون وریدی تزریق میکنند.

3. مصرف خوراکی

با اینکه مصرف خوراکی روش جدیدی برای دریافت ویتامین نیست اما همچنان روشی عالی برای تامین ویتامینهای موردنیاز بدن است. دکتر کول میگوید: «مکملهای خوراکی موجب میشوند ویتامینها مطابق با فرایندهای طبیعی بدن، تجزیه و جذب شوندالبته در صورتی که بهدرستی مصرف شوند. دکتر کول در ادامه میگوید: «بهطور کلی، مصرف ویتامینها بههمراه غذا مفیدترین حالت مصرف خوراکی است چون مواد غذایی موجود در غذا، جذب ویتامین را افزایش میدهند

اما مصرف برخی ویتامینها با معده خالی بهتر جواب میدهد. برخی ویتامینها از جمله ویتامینهای محلول در چربی (ویتامینهای A، D، E و K) بهتر است با غذاهای چرب مصرف شوند. سایر ویتامینها از جمله ویتامینهای محلول در آب (ویتامینهای B و C) بهتر است با معده خالی مصرف شوند. برای اینکه بدانید بهتر است کدام ویتامینها را با غذا یا با معده خالی مصرف کنید، با پزشکتان مشورت کنید.

اگر این سوال که کدام روش، بهترین روش مصرف مکملهای ویتامینی برای شما است را در ذهن دارید، ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیهتان مشورت کنید. دکتر کول میگوید: «همه ما از نظر زیستی افراد منحصربهفردی هستیم و ممکن است با توجه به نیازهای تغذیهای و فیزیولوژیمان، به رویکرد متفاوتی در مصرف ویتامین نیاز داشته باشیمدکتر کول علاوهبر اینکه میگوید همه افراد یکسان نیستند، ادامه میدهد: «برخی افراد با مصرف مکملهای خوراکی بهبود پیدا میکنند درحالی که دیگران با اعمال موضعی یا استفاده از محلولهای درون وریدی، نتایج موردنظر را مشاهده میکنندبنابراین راههای مفید زیادی برای دریافت ویتامینها برای افزایش کلی سلامت وجود دارد و مشاوره با پزشک نقطه خوبی برای شروع است!

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *