تغذیه ورزشی

فواید مصرف صبحانه سالم و مغذی

آیا شما هم از آن گروه افرادی هستید که صبحها وقت کافی برای خوردن صبحانه در نظر نمی گیرید؟ اگر شما هم به هر دلیلی و به آسانی بدون خوردن صبحانه از خانه خارج می شوید؛ آگاه باشید که وعده غذایی مهم وبسیار مغذی را از دست داده اید! اما برای انتخاب صبحانه ای متنوع و مغذی نیز بهتر است مواد غذایی سالم و مفید خوشمزه را انتخاب کنید. با این کار هرچه بهتر و بیشتر از مصرف آن بهره و لذت خواهید برد. ممکن است شما هم در برنامه روزانه خود و در میان کارهایی که صبح باید انجام شوند، خوردن صبحانه را کم اهمیت ترین بدانید یا حتی بدتر از این، شاید این کار مهم (خوردن صبحانه) هیچ وقت در برنامه روزانه شما جایگاهی نداشته باشد؛ اما یک صبحانه سالم و مغذی، انرژی کافی و مناسب برای کارهای روزمره را فراهم می کند، شروع روزی خوب را نوید می دهد و برای سلامت کلی هرفرد ضروری میباشد.

خوردن صبحانه از آنچه فکر می کنید، مهم تر میباشد

پس این وعده غذایی  بسیار مهم را نادیده نگیرید. مطمئن باشید، خوردن صبحانه از آنچه فکر می کنید، با ارزش تر است. با خوردن صبحانه، شما روز خود را با وعده ای سالم و سرشار از مواد مغذی شروع می کنید؛ چرا که محققان می گویند صبحانه اساس و پایه سلامت کلی بدن در طول عمر خواهد بود. شاید برخی از ما به اشتباه تصور کنیم خوردن صبحانه تنها برای کودکان و نوجوانان مهم و ضروری است و بزرگسالان نیاز زیادی به آن ندارند؛ اما متخصصان فواید صبحانه برای بزرگسالان را نیز بسیار مهم می دانند.

به عنوان مثال، زمانی که شما صبحانه ای مغذی می خورید، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز را بیشتر دریافت می کنید. همچنین پیش از وعده ناهار کمتر از مواد غذایی چرب و حاوی کلسترول استفاده خواهید کرد. در ضمن همان طور که همه می دانیم با خوردن این وعده غذایی بهره وری و تمرکز ما در طول روز افزایش می یابد. به علاوه با خوردن صبحانه ای مناسب می توانید وزن خود را نیز کنترل کنید. پس درمی یابیم که با این اقدام ساده، می توانیم با حفظ وزنی متعادل و کاهش کلسترول، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهیم. خوردن صبحانه به طور خاص برای کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد.

محققان در این مورد به نتایجی قطعی رسیده اند؛ ازجمله این که بچه هایی که صبحانه می خورند، تمرکز بهتری داشته، مهارت های بهتری برای حل مسائل مختلف دارند، هماهنگی دست ها و چشمشان بهتر است، هوشیارتر، آگاه تر و فعال تر هستند، روزهای کمتری را در مدرسه غیبت می کنند و فعالیت فیزیکی بیشتری هم دارند. اصول صبحانه ی سالم را ممکن است شما بدانید یا با خواندن مطالبی از این دست دریافته باشید خوردن صبحانه ای سالم و مغذی چه فوایدی در بر دارد؛ اما هنوز مطمئن نیستید به چه صبحانه ای می توان سالم و مغذی گفت.

نمونه صبحانه سالم و مغذی

استفاده از غلات در وعده صبحانه بسیار مفید خواهد بود. نان های سبوسدار یا فرآورده های تهیه شده از غلات هم مناسب هستند. لبنیات کم چرب: خوردن شیر و پنیر کم چرب هم از دیگر مواد غذایی مناسب صبحانه سالم هستند. میوه و سبزیجات: شاید از این مورد تعجب کنید؛ اما خوردن میوه و سبزیجات تازه یا آب میوه صد در صد طبیعی و بدون شکر افزوده، می تواند در تهیه یک صبحانه سالم به شما کمک کند. با خوردن این خوراکی ها می توانید مواد غذایی مورد نیاز از جمله کربوهیدرات های پیچیده، فیبر، پروتئین و مقدار کمی چربی را دریافت کنید. در وعده صبحانه میتوانید از کره بادام زمینی٬ گردو٬ کنجد استفاده کنید؛ این ترکیب غذایی نه تنها فواید بیشماری برای شما دارد بلکه باعث می شود تا ساعت ها احساس سیری هم داشته باشید. صبحانه آنقدر مهم است که متخصصان تغذیه می گویند اگر فکر می کنید، صبح وقت کافی برای خوردن صبحانه ندارید، از شب قبل به فکر باشید. اگر لازم است، ۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و از خوردن صبحانه لذت ببرید یا می توانید شب قبل برای خود لقمه ای آماده کرده و صبح همراه خود ببرید. به کودکان خود نیز اجازه ندهید که بدون خوردن صبحانه خانه را ترک کنند.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *