اخبار سلامت

به جز پر خوری چه چیزهایی باعث چاقی و افزایش وزن میشوند

وقتی شروع به پرخوری و دریافت کالری بیش از حد میکنید؛ ممکن است از چاق شدن تعجب نکنید. اما گاهی اوقات با وجود رعایت رژیم غذایی و ورزش منظم ممکن است به دلایلی به جز پر خوری چاق و دچار افزایش وزن شوید. وقت آن است که کاوش عمیق تری انجام دهید تا بفهمید ماجرا از چه قرار میباشد.

کمبود خواب باعث چاقی میشود

دو نکته در مورد خواب و افزایش وزن وجود دارد. اول آنکه اگر تا دیروقت بیدار باشید، بیشتر احتمال دارد که تا آخر شب چیزی بخورید که این به معنای دریافت کردن مواد غذایی و کالری بیشتری است. دلیل دیگر شامل اتفاقی است که وقتی کمبود خواب دارید، در بدنتان می افتد. تغییرات در سطوح هورمونی، گرسنگی و اشتها را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود پس از غذا خوردن، چندان احساس سیری نکنید.

نقش استرس در چاقی

هنگامی که فشار زندگی، بیش از حد افزایش میابد، بدن ما به حالت بقاء می رود و کورتیزول٬ هورمون استرس ترشح می شود که باعث زیاد شدن اشتها می گردد. همچنین ممکن است ما در اوقاتی که استرس داریم، به دنبال غذاهای راحت پرکالری نیز برویم. این ترکیب، یک بستر مناسب برای افزایش وزن است.

داروهای ضد افسردگی

یک عارضه جانبی ناخوشایند برخی داروهای ضدافسردگی، افزایش وزن است. اگر فکر می کنید داروی ضد افسردگی تان باعث افزایش وزن می شود، با پزشکتان در مورد تغییرات در برنامه درمانی تان صحبت کنید. اما هرگز دارویتان را سرخود قطع نکنید یا تغییر ندهید. این را بدانید که برخی از مردم پس از شروع درمان دارویی، افزایش وزن را تجربه می کنند، فقط به این خاطر که احساس بهتری دارند که منجر به اشتهای بهتر می شود. همچینن افسردگی به خودی خود می تواند باعث تغییرات در وزن شود.

داروهای استروئیدی

داروهای ضد التهاب استروئیدی مانند پردنیزون، بد نام هستند که باعث افزایش وزن می شوند. احتباس مایع و افزایش اشتها، دلایل اصلی هستند. برخی از مردم نیز ممکن است در حین مصرف استروئیدها متوجه یک تغییر موقتی در جایی که بدنشان چربی را نگه می دارد، شوند. چربی در جاهایی مانند صورت، شکم و پشت گردن جمع می شود. اگر بیش از یک هفته است که از استروئیدها استفاده می کنید، آنها را به طور ناگهانی قطع نکنید. این کار می تواند به مشکلات جدی منجر شود. اول با پزشکتان مشورت کنید.

داروهایی که ممکن است باعث افزایش وزن شوند

چندین داروی نسخه ای دیگر با افزایش وزن مرتبط هستند. این لیست شامل داروهای آنتی سایکوتیک (برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی به کار می روند) به همراه داروهایی برای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت است. برای پیدا کردن دارویی که علائم شما را درمان می کند و عوارض جانبی را کاهش می دهد، با پزشکتان مشورت کنید.

این قرص را مقصر ندانید

برخلاف باور عموم، ثابت نشده که قرص های ترکیبی ضدبارداری (استروژن و پروژسترون) باعث افزایش وزن پایدار می شوند. گمان می رود برخی از زنانی که این قرص ترکیبی را مصرف می کنند، ممکن است مقداری افزایش وزن مربوط به احتباس مایع را تجربه کنند اما این معمولا کوتاه مدت است. اگر هنوز هم در مورد افزایش وزن ممکن نگران هستید، با پزشکتان صحبت کنید.

کم کاری تیروئید

اگر تیروئید شما (یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن) هورمون تیروئید کافی تولید نکند، شما احتمالا احساس خستگی، ضعف، سرما و افزایش وزن خواهید کرد. بدون هورمون تیروئید کافی، سوخت و ساز شما کند می شود و احتمال افزایش وزن شما بیشتر می گردد. حتی تیروئیدی که در انتهای پایین تر محدوده نرمال کار می کند، ممکن است باعث افزایش وزن شود. درمان کم کاری تیروئید با دارو ممکن است مقداری از این افزایش وزن را معکوس کند.

یائسگی را سرزنش نکنید

اکثر زنان در حوالی زمان یائسگی، مقداری وزن اضافه می کنند اما احتمالا هورمون ها تنها علت آن نیستند. بالا رفتن سن، سوخت و ساز شما را کند می سازد بنابراین شما کالری کمتری می سوزانید . تغییرات در شیوه زندگی (مانند ورزش کردن کمتر) نیز نقش دارند. اما جایی که شما وزن اضافه می کنید، ممکن است مربوط به یائسگی باشد، مثلا تجمع چربی در اطراف کمرتان، بیشتر از باسن و ران هایتان خواهد بود.

سندرم کوشینگ

افزایش وزن، یک علامت شایع سندرم کوشینگ است. وضعیتی که در آن، شما در معرض هورمون استرس (کورتیزول) بیش از حد قرار دارید. که می تواند به نوبه خود باعث افزایش وزن و ناهنجاری های دیگر شود. اگر شما داروهای استروئیدی برای آسم ، آرتروز یا لوپوس مصرف می کنید، ممکن است دچار سندرم کوشینگ شوید. آن همچنین می تواند هنگامی که غدد آدرنال شما کورتیزول بیش از حد تولید می کنند نیز اتفاق بیفتد یا می تواند مربوط به یک تومور باشد. این افزایش وزن ممکن است در اطراف صورت، گردن، بالای کمر یا دور کمر از بقیه جاها عمده تر باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

PCOS، یک مشکل هورمونی شایع در زنان در سنین باروری است. اکثر زنان مبتلا به PCOS ، کیست های ریز بسیاری در تخمدان هایشان دارند. این وضعیت به عدم تعادل هورمونی منجر می شود که بر چرخه قاعدگی زن تاثیر می گذارد و می تواند منجر به رشد موهای اضافی در بدن و آکنه شود. خانم های مبتلا به این وضعیت، نسبت به انسولین (هورمونی که قند خون را کنترل می کند) مقاوم هستند بنابراین آن ممکن است باعث افزای شوزن شود. این وزن معمولا در اطراف شکم جمع می شود و این خانم ها را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری قلبی قرار می دهد.

ترک کردن سیگار

ترک کردن سیگار، یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت تان انجام دهید. هنگامی که سیگار را ترک کنید، ممکن است دچار مقداری افزایش وزن شوید اما احتمالا کمتر از مقداری است که فکر می کنید. افرادی که سیگار را ترک می کنند، به طور متوسط کمتر از ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن اضافه می کنند. احساس گرسنگی بیشتر شما پس از چند هفته باید متوقف شود که باعث خواهد شد از دست دادن وزنی که اضافه کردید، برایتان آسان تر گردد.

قانون شماره ۱: اگر وزنتان بالا رفت…

بدون مشورت کردن با پزشکتان، هیچ دارویی را قطع نکنید. اهمیت دارویی که مصرف می کنید را مد نظر داشته باشید. ممکن است برای سلامت تان ضروری باشد. همچنین ممکن است چیز دیگری باعث افزایش وزن شما شده باشد. پزشک تان می تواند به شما کمک کند که بفهمید ماجرا از چه قرار است.

قانون شماره ۲: اگر وزنتان بالا رفت…

خودتان را با افراد دیگری که همان دارو را مصرف می کنند، مقایسه نکنید. همه مردم با مصرف یک دارو، عوارض جانبی یکسانی را تجربه نمی کنند. حتی اگر یک دارو باعث کاهش وزن شخص دیگری شده باشد، ممکن است همین مسئله در مورد شما صدق نکند.

قانون شماره ۳: اگر وزنتان بالا رفت…

به یاد داشته باشید که اگر افزایش وزن فقط ناشی از احتباس آب باشد، وزن یا چربی دائمی نیست. هنگامی که مصرف دارویتان تمام شد یا وضعیت تان تحت کنترل در آمد، پف کردگی ناشی از احتباس مایع ممکن است کاهش یابد. در این اثناء، از یک رژیم غذایی کم سدیم تر پیروی کنید.

قانون شماره ۴: اگر وزنتان بالا رفت…

با پزشکتان در مورد داروی دیگری که می توانید مصرف کنید، مشورت نمایید. در بسیاری از موارد، پزشکتان می تواند برای شما یک داروی دیگر که ممکن است همان اثرات جانبی را نداشته باشد، تجویز نماید.

قانون شماره ۵: اگر وزنتان بالا رفت…

بفهمید که آیا این افزایش ناشی از یک کاهش در متابولیسم بدن خواه به خاطر یک وضعیت پزشکی یا دارو است یا خیر. و اگر اینگونه است، برای شرکت در فعالیت های افزایش دهنده متابولیسم وقت بگذارید. تکانی به خودتان بدهید!
تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *