علم تمرین

روشهای افزایش پتانسیل و توان ورزشی و بهبود قدرت و انرژی

با بررسی وضعیت و تفکرات برخی از قهرمان ورزشی نسبت به فعالیت ورزشی که دارند، چند نکته اساسی و مشترک در آن‌ها وجود دارد. البته، استثناهایی هم در این میان هست! شاید تمام ویژگی‌های زیر، برای رسیدن به موفقیت ورزشی ضروری نباشند، اما این لیست شامل بسیاری از استراتژی‌هایی است که توسط بعضی از بهترین ورزشکاران به‌کاربرده می‌شود و راهی مناسب برای شناختن پتانسیل و توان ورزشی خودتان است.

عاشق رشته ورزشی‌تان باشید

یکی از مضامین اصلی در روانشناسی انسان، بر اساس این مفهوم پایه‌گذاری شده که موفقیت، پیامد انجام کاری است که دوست داریم؛ اما زمانی که تلاش می‌کنیم این اصل را به‌کار ببریم، به اشکال برمی‌خوریم؛ به اشتباه فکر می‌کنیم موفقیت، شادی به بار خواهد آورد. این تئوری بنیادی در موفقیت‌های ورزشی هم کاربرد دارد. اگر شما عاشق ورزش‌تان باشید، در هر جنبه از آن، از تمرین گرفته تا مسابقه، به راحتی لذت خواهید برد و این همان‌چیزی است که موفقیت دربر دارد.

دیسیپلین تمرینی‌تان را توسعه دهید

ورزشکاران برجسته تمرینات بسیار سخت و دقیق، برنامه‌های غذایی و زیر برنامه‌های توسعه مهارت دارند. شاید شما امکان تمام وقت تمرین کردن را نداشته باشید اما اگر می‌خواهید به بیشترین حد توان‌تان برسید، نیاز دارید که مدت زمان خاصی را در هفته به تمرین اختصاص دهید. گاهی پیدا کردن وقتی برای تمرین در میان اولویت‌های دیگری که با وقت گذاشتن برای تمرینات مغایرت دارند، مانند کار، خانواده و الزامات اجتماعی، می‌توانند این برنامه‌ریزی را تبدیل به یک چالش و مبارزه کنند. به همین خاطر، داشتن یک برنامه یا زیربرنامه ساختاری می‌تواند مفید باشد.

توان‌تان را بیشتر کنید

افزایش توان، تقریباً راهی ساده برای پیشرفت عملکرد در هر ورزشی است. توان بیشتر مساوی است با قدرت، سرعت، استحکام و استقامت بیشتر؛ همراه با کاهش خستگی عضلات و کاهش خطر آسیب‌دیدگی. (توان در آمادگی جسمانی به معنی بکارگیری حداکثر نیرو در حداقل زمان است، در واقع همان قدرت انفجاری.)

خوب و درست غذا بخورید و آب بدن‌تان را حفظ کنید

تغذیه مناسب راهی برای رسیدن به بیشترین توان ورزشی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. اما دانستن این‌که هرغذا و نوشیدنی، مناسب چه زمانی است، می‌تواند در احساس توانایی یا ناتوانی حین مسابقات، تفاوت ایجاد کند. تغذیه خوب ممکن است به تنهایی نتواند برای‌تان مدال بیاورد اما تغذیه بد، قطعاً از پتانسیل موفقیت‌تان خواهد کاست.

ژنتیک‌تان هم مهم است

بله، درست است، وقتی قرار باشد توان کلی ورزشی‌تان تعیین شود، ژنتیک‌تان نقش مهمی دارد اما تنها نکته مهم نیست. کاری که با استعدادها و توان ژنتیکی‌تان می‌کنید، تماماً به خودتان بستگی دارد.

به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید

استراحت کافی، یک از مؤلفه‌هایی است که در برنامه‌ تمرینی بیشتر ورزشکاران نادیده گرفته می‌شود. اما بیشتر شواهد از این ایده پشتیبانی می‌کنند که این کیفیت تمرینات شماست که تأثیر زیادی روی عملکرتان دارد نه کمیت آن. در واقع مشکلات زیادی وجود دارند که ناشی از تمرینات بیش ‌از حد هستند و واقعاً تبدیل به یک بیماری شده‌ است که به آن “سندرم تمرین بیش از حد” می‌گویند؛ که دشمن یک ورزشکار است زیرا نه تنها انرژی‌تان را تحلیل می‌برد بلکه شور و اشتیاق‌تان برای ورزش را هم از شما می‌گیرد. یادتان باشد، روزهای استراحت و ریکاروی را هم به برنامه‌تان اضافه کنید، چون برای موفقیت، ضروری و مهم است.

با یک مربی واجد شرایط تمرین کنید

بعضی‌ها نمی‌خواند یا نمی‌تواند یک مربی داشته باشد، اما اگر واقعاً می‌خواهید به بیشترین حد توان تان برسید، ایده بدی نیست. هر ورزشکار ممتاز و حرفه‌ای یک مربی دارد. چرا؟ چون یک متخصص واجد شرایط، کارش کمک کردن به شما برای یافتن قوت‌ها و ضعف‌های‌تان است.

او واقعیت را بی‌طرفانه می‌بیند، چیزهایی را که شما نمی‌بینید. مربی دانش تمرینی شما را کامل کرده و وقتی شما نمی‌توانید انگیزه‌تان را پیدا کنید او انگیزه‌های متنوع و کارشناسانه‌ای به شما ارائه می‌کند. او همچنین جزئیات را تشخیص داده و به شما اجازه می‌دهد روی بهترین بودن تمرکز نمایید.

از تکنولوژی بهره ببرید

از تکنولوژی که در زمینه ورزشی خودتان در دسترس دارید بهره ببرید تا در زمان صرفه‌جویی کرده و ضریب صحت و اطمینان‌تان را بالاتر ببرید؛ یک دوچرخه با چرخ‌های ایرودینامیک، جوراب‌های ضدعرق و تاول یا نمایشگر ضربان قلب. البته هر محصولی وعده‌هایش را ارائه نمی‌دهد، بنابراین قبل از صرف هزینه برای محصولاتی که بیشتراز همه، توجه‌تان را جلب کرده، تحقیق کرده و با کارشناسان مشورت نمایید.

روی مهارت‌های خاص آنقدر کار کنید تا ناخودآگاه شوند

هر چه بیشتر تمرین کنید، بازدهی بیشتری خواهید داشت. اگر ورزش شما نیاز به مهارت‌های خاصی دارد، مانند ضربه‌ای در تنیس یا دور زدن در سرعت بالا در دوچرخه سواری، لازم است برای زبر دست شدن در این مهارت‌ها وقت صرف کنید تا این حرکات، طبیعی و ناخودآگاه شوند. هیچ‌چیزی سریع‌تر از تجزیه و تحلیل حرکات هنگام رقابت و مسابقه، عملکردتان را تضعیف نمی‌کند. وقت صرف کنید تا در مهارت‌های ویژه ورزشی ماهر شوید و هفته‌ای یکبار تعالیم‌تان را اجرا و تکرار کنید. این هم جایی است که کمک یک مربی ضروری است.

مهارت در بازی ذهنی‌تان را مدنظر داشته باشید

روانشناسی ورزشی، فقط برای ورزشکاران برگزیده نیست. شاید آن‌ها تمایل بیشتری برای کار با روانشناسان ورزشی داشته باشند اما هر کسی می‌تواند از فواید تمرین تجسم و تصورات هدایت شده، بازگویی ذهنی و تمرین آرام‌سازی، برای افزایش اعتماد بنفس و کاهش ترس و اضطراب پیش از مسابقه بهره ببرد. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا حین تمرینات و مسابقات روحیه خود را از دست ندهید و دستپاچه نشوید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *