اخبار سلامت

نتایج اولیه مثبت واکسن ویروس کرونا

واکسن ویروس کرونا | یک کمپانی بیوتکنولوژی امریکایی به نام Moderna اخیرا اعلام کرده است که اولین آزمایش های انسانی واکسن کووید ۱۹ با نتایج مثبت همراه بودند. این واکسن نه تنها در ۸ تا از آزمایش ها به تولید آنتی بادی در بدن انسان منجر شد، بلکه از تولید مجدد ویروس کرونا در ریه های موش ها هم جلوگیری کرد و نتایج امید بخشی در پی داشته است.

واکسن ویروس کرونا

در پی اعلام کمپانی مدرنا ، ۸ بیمار داوطلب با استفاده از این واکسن جدید (با دو دوز متفاوت) درمان شده اند. همچنین این کمپانی اعلام کرده است که این واکسن میتواند آنتی بادی موجود در خون بیماران را تا حدی افزایش دهد که بیماری به طور کامل برطرف شود. شایان ذکر است که میزان آنتی بادی تولید شده در بدن موش ها با نمونه ی موجود در بدن انسان هایی که واکسن را تزریق کردند برابر بود.

البته باید خاطر نشان کنیم که این کمپانی واکسن جدید خود را بر روی بیماران زیادی امتحان کرد اما فقط آمار مربوط به ۸ بیمار را ارائه کرد. Moderna گفته است که سه نفر از بیماران که دوز بالایی را دریافت کرده بودند، پس از تزریق دومین واکسن، علائمی نظیر تب را نشان دادند. از این رو در مرحله ی دوم دیگر چنین دوز بالایی را دریافت نخواهند کرد.

این یعنی اولین آزمایش های واکسن کووید ۱۹ موفقیت آمیز بوده اند و این نوید بخش تولید سریع تر این واکسن و عرضه ی جهانی آن است. کمپانی Moderna گفته است که استفاده از این واکسن کاملاً امن و هیچ عوارض جانبی ای در کار نخواهد بود.

البته این فقط آزمایش اولیه ی این واکسن بوده است و فقط آمار ۸ نفر منتشر شده است. اما به هر حال همین آمار هم غنیمت است و میتواند باعث امیدواری بسیاری از بیماران شود. Moderna گفته است که فاز سوم آزمایش های خود را در ماه جولای آغاز خواهد کرد. همچنین این کمپانی پیش تر گفته بود که در صورت نیاز، واکسن جدید خود را در پاییز به صورت فوری و اضطراری تولید خواهد کرد چرا که گفته میشود با آمدن فصل سرما، همه گیری ویروس افزایش پیدا میکند.

استفان بانسل، مدیر عامل کمپانی Moderna، در طی یک مصاحبه با خبرگزاری Barrons گفت:

ما به واقع شگفت زده شده ایم. متأسفانه ما در طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰۰ نفر دیگر را نیز از دست دادیم و انتظار داریم که شرایط در فصل پاییز و زمستان وخیم تر شود. اما ما خودمان را آماده می‌کنیم و این آزمایش اخیر واقعاً ما را خوشحال کرده است.

لازم به ذکر است که واکسن Moderna یکی از پیشرفته ترین واکسن هایی است که تا به حال برای بیماری کووید ۱۹ ساخته شده است. همچنین باید خاطر نشان کنیم که در ساختار این واکسن از mRNA استفاده شده است.

موفقیت Moderna به قدری مهم و تأثیرگذار بوده است که باعث شده است که ارزش سهام این کمپانی به میزان ۲۳ درصد افزایش پیدا کند. خبرگزاری Barrons اعلام کرده است که اگر این واکسن در نهایت شکست بخورد، شرکت Moderna و سایر شرکت هایی که بر روی واکسن کووید ۱۹ کار کرده اند، ضرر بزرگی را متحمل خواهند شد.

یکی از تحلیلگران کمپانی Bernstein Research به نام وینسنت چِن در خصوص این خبر جدید گفته است که آمار ارائه شده توسط کمپانی Moderna در مجموع امیدوار کننده است. البته چِن با اطمینان نمی‌گوید که Moderna حتماً موفق خواهد شد، اما این تحلیلگر به خوبی روند توسعه ی واکسن کووید ۱۹ را زیر نظر گرفته است و نسبت به اقدامات اخیر Moderna امیدوار است. چِن همچنین یک سری سؤالات مهم را مطرح کرده است؛ اول اینکه آنتی بادی ها تا چه حد مقاوم خواهند بود و دوم اینکه آمار موش ها چه ارتباطی با آمار انسان ها دارد.

از طرفی مدیر عامل کمپانی Moderna گفته است که فعلاً فاصله ی زیادی با تولید اورژانسی این واکسن داریم و حداقل باید فاز دوم را نیز پشت سر بگذاریم تا از عملکرد واکسن مطمئن شویم.

آقای تال زکس، مدیر واحد آزمایشات کمپانی Moderna، در خصوص این موفقیت گفته است:
این آمار حاکی از آن هستند که واکسن mRNA-1273 پتانسیل آن را دارد که در برابر بیماری کووید ۱۹ مقاومت کند و همچنین دست ما را برای انتخاب دوز صحیح باز می‌گذارد.
کمپانی Moderna اعلام کرده است که فاز دوم آزمایشات را با دوزهای پایین تری اجرا خواهد کرد و همچنین به تحقیقات خود بر روس فاز اول ادامه خواهد داد.

آقای بانسل گفته است که هنوز ارزیابی های لازم را برای قیمت گذاری این واکسن انجام نداده است. گویا کمپانی Moderna بر خلاف سایر کمپانی هایی که تاکنون بر روی واکسن کووید ۱۹ کار کرده اند، قصد دارد که از طریق فروش واکسن کووید ۱۹

سود کسب کند. بانسل در این خصوص میگوید:

ما باید همه ی جوانب را به صورت دقیق بررسی کنیم تا بهترین قیمت را برای این واکسن انتخاب کنیم. اگر به هزینه های درمانی دقت داشته باشید، می‌بینید که این مسئله تا چه حد ضروری و مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *