تغذیه ورزشی, مکمل شناسی

علت ایجاد جوش ٬ آکنه ٬ درد کلیه پس از مصرفی برخی مکمل های بدنسازی ورزشی چیست؟

اگر یک ورزشکار هستید ٬ اگر سابقه مصرف مکمل های ورزشی دارید ٬ ممکن است برای شما و یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که پس از مصرف نوعی مکمل دچار عوارض بدنی و ظاهری شده باشید ؛ عوارضی به مانند ایجاد جوش و آکنه در صورت ٬ ناحیه کمر ٬ درد کلیه ٬ مشکلات گوارشی و…طبق بررسی تیم بادی من تابحال روی این موضوع بسیار مهم صحبت فراوانی در مقالات فارسی و در بین متخصصان این حوزه صورت نگرفته و این فرصت را غنیمت شمردیم تا این موضوع را به دقت بررسی نمائیم .

به صورت کلی سه مورد اصلی و مهم موجب ایجاد عوارض جانبی خاص پس از مصرف مکمل میشود

  1. مهمترین آنها عدم دارا بودن فاکتور اصالت مکمل مصرفی است که بارها در بادی من در این مورد صحبت شده است .
  2. مورد دوم حساسیت فردی و خاص شخص به یکی از مواد اولیه مکمل مصرفی است در صورتی که اصالت آن تایید و اثبات شده باشد .
  3. مورد سوم در صورتی پیش می آید که فرد این اطمینان را حاصل نماید که مورد اول و دوم در مورد ایشان صدق نمیکند و این مورد وجود یک بیماری پنهان در شخص میباشد .

ایجاد جوش ٬ اکنه ٬ درد کلیه و مشکلات گوارشی و…در اثر مصرف مکمل تقلبی

در زمان خرید مکمل حتما از اصلالت کالا اطمینان حاصل نمائید . در صفحه روش تشخیص اصالت مکمل به صورت کامل در مورد این موضوع توضیحات مفصل و کاملی ارائه شده است . یک مکمل تقلبی میتواند دارای مواد اولیه بی کیفیت ٬ مواد منقضی و تاریخ گذشته ٬ مواد ممنوعه و ناشناخته صرفا به منظور پر کردن و بالا بردن وزن محصول ٬ مواد استروئیدی و…باشد که بدن شما پس از مصرف ؛ میتواند از طریق ایجاد جوش ٬ آکنه ٬ درد کلیه و…به شما اخطار دهد و شما باید این اخطار را جدی بگیرید . بدن شما به مانند یک خودرو فوق پیشرفته و البته بیومکانیکی و بیوشیمیایی دارای حسگر ها و سنسور های بسیار دقیقی میباشد و در صورتی که شما ماده غذایی و هرگونه ماده شیمیایی غیر مرغوبی وارد این سیستم نمائید ٬ ابتدا شما را با علائم گوناگون آگاه مینماید و در صورت عدم توجه قطعا سیستم های بدنی و ارگانهای حیاتی شما دچار آسیب های غیر قابل ترمیم و بعضا کشنده خواهد شد . استفاده بیش از دوز تعیین شده مکمل هم میتواند نوعی تحریک پذیری را در بدن حتی در اثر مصرف مکمل دارای اصالت ایجاد نماید ؛ پس حتما به منظور دریافت بهترین دستور مصرف از مشاور بادی من کمک بگیرید چرا که هر فرد دارای شرایط متفاوتی است که در زمان مشاوره بهترین دوز مصرف براساس فاکتورهای مختلف و شرایط فردی و بدنی مشخص میگردد . حتی مصرف بیش از اندازه و نابجای مواد غذایی هم در طول زندگی میتواند عوارض و آسیب به همراه داشته باشد و میبایست به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید . پس در قدم اول اگر اصالت مکمل تایید شده بود و شما در اثر مصرف دچار علائم خاصی شده بودید ؛ به مرحله ی بعدی یعنی مرحله آلرژی قدم خواهید گذاشت .

داشتن آلرژی و ایجاد حساسیت فردی در اثر مصرف مکمل ها

مکمل های غذایی ٬ ورزشی و به صورت کلی تمامی منابع مکملی از منابع طبیعی غذایی تحت فرآیندهای پیچیده و پیشرفته استخراج میشوند . بنابراین اگر شما به ماده غذایی خاصی آلرژی و حساسیت داشته باشید ؛ قطعا در صورتی که حتی عصاره آن ماده داخل مکمل مصرفی شما وجود داشته باشد ٬ همان علائم ؛ بعضا خفیف تر و یا شدیدتر ممکن است مشابه آلرژی شما در بدن شما ظاهر شود .

بنابراین شما میبایست اگر فردی آلرژیک به ماده خاصی هستید ٬ در قدم اول به خوبی آلرژی خود را بشناسید و سپس قبل از خرید مکمل مورد نظر ٬ به دقت مواد اولیه آن و توصیه های روی مکمل را مطالعه کنید و یا از کارشناسان فروش بادی من کمک بخواهید . حساسیت به لبنیات ٬ لاکتوز ٬ تخم مرغ ٬ بادام زمینی ٬ سویا ٬ طعم دهنده های میوه ای و…از جمله حساسیت های معمول برخی افراد میباشد .

اینگونه حساسیت ها ممکن است به صورت مشکلات گوارشی ٬ جوش و آکنه ٬ خارش های پوستی ٬ خارش و یا گلو درد و…بروز نماید . در پایان اگر از مرحله اول و دوم گذر کردید ٬ یعنی از اصالت مکمل اطمینان حاصل نمودید ٬ پس از مراجعه به پزشک از عدم داشتن حساسیت آلرژیک نیز اطمینان حاصل کردید و هنوز دچار علائمی خاص هستید ٬ وارد مرحله سوم میشود ٬ بیماری پنهان .

بروز علائم بیماری پنهان پس از فعالیت ورزشی و تغذیه نسبتا سنگین

بدن را مجددا به مانند یک خودرو بسیار پیشرفته در نظر بگیرید . در این سیستم ٬ سوخت مناسبی به خودرو تزریق شده است ؛ در حالت نرمال رانندگی ٬ این خودرو شرایط کاملا پایداری از خود نشان میدهد اما به محض ایجاد فشار روی سیستم و فشردن پدال گاز پس از طی مسافتی و یا در زمان استارت مجدد با انواع اخطار ها مواجه خواهیم شد . سیستم قلبی و عروقی ٬ سیستم گوارشی ٬ کبد ٬ ریه و تنفس ٬ سیستم هورمونی از جمله ارگانهای بسیار مهم و حیاتی بدن هستند که ممکن است در حالت تغذیه عادی ٬ زندگی عادی دارای بیماری ها و یا اختلالات پنهانی باشند . حال شما وقتی ورزش میکنید ٬ به طبع آن میبایست تغذیه بیشتری نیز داشته باشید . به ارگانهای مختلف نیز فشار بیشتری وارد خواهید ساخت . استفاده از مکمل دقیقا به مانند بنزین با اکتان بالا و رانندگی پر سرعت در یک موتور پیشرفته خودرو عمل میکند و اگرچه برای سالم ماندن این نوع موتور مورد نیاز است ؛ اما ممکن است در یک موتور نیم سوز و معیوب و البته قدیمی عملکرد کاملا متفاوتی داشته باشد . در چنین وضعیتی برفرض اگر شما مشکل کلیوی داشته باشید ٬ در اثر مصرف کراتین و پروتئین با وجود رعایت کلیه نکات دچار درد کلیه و مشکلات سیستم گوارشی میشوید . و یا اگر دچار زخم معده باشید ٬ دچار معده درد خواهید شد . با وجود رعایت کلیه نکات ممکن است در صورت وجود مشکلات کبدی ٬ برهم خوردن تعادل آنزیمی و یا هورمونی ٬ بدن دچار جوش و آکنه شود . مهمترین توصیه در صورت مواجهه با چنین مسائلی مراجعه به پزشک متخصص ٬ انجام آزمایش های چکاپ و معاینه پزشکی میباشد و توصیه ما خودداری از انواع درمانهای شخصی و کارهای خودسرانه است . در پایان نظر شما را به یک نکته پنهان دیگر جلب میکنیم ؛ در ادامه با ما همراه باشید .

سابقه مصرف استروئید ٬ داروها و مکمل های تقلبی

متاسفانه پس از بررسی و تحقیق های فراوان تیم بادی من با عده ی خاصی از افراد نیز مواجه شده ایم که یک موضوع مهم را پنهان مینمایند و یا به فراموشی سپرده اند . این افراد در گذشته نه چندان دور سابقه مصرف انواع استروئید ها ٬ داروهای تقلبی ٬ پپتایدها و البته مکمل های تقلبی را داشته اند و نکته ی جالب اینجاست که امکان ایجاد عارضه توسط آنها را به طور کلی نادیده میگیرند‌ ٬ یعنی فکر میکنند وقتی در زمان حال به سر میبرند و دوره قبلی را رد نموده اند ٬ پس دوره قبلی مصرف اینگونه مواد عجیب و غریب را به سلامت طی کرده اند و اگر ظاهر آنها درشت و خوش تراش شده است ٬ پس عجب دوره خفنی بوده است ! تاکید ما بر عدم استفاده از مواد ممنوعه ٬ داروهای استروئیدی و مکمل های نامطمئن از منابع نامعتبر است . با این حال اگر سابقه مصرف اینگونه مواد را داشته و یا دارید ٬ حتما به سرعت و پس از قطع مصرف شروع به انجام آزمایش ها و بررسی های پزشکی و آزمایشگاهی نمائید تا میزان و سطح اسیب به بدنتان مشخص گردد . قطعا مصرف اینگونه داروها و مواد ناشناخته و ممنوعه دارای عوارض کوتاه مدت و به موازات بلند مدتی هستند و ممکن است عارضه اصلی آنها بعضا بعد از حتی ۱۰ سال در بدن ظاهر شود و پس از معاینات پزشکی علت شناسایی و مشخص شود .

امیدواریم با تنظیم این مقاله توانسته باشیم به بخش کوچکی از سوالات و ابهامات شما در این زمینه پاسخ روشنی داده باشیم .

 

تهیه و نگارش : مهندس پوریا حسنی ٬ دکتر محمد قدیری افشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *