blank

صفحه اصلی / اخبار سلامت / آیا میتوان درصورت ابتلا به کرونا ورزش کرد؟

آیا میتوان درصورت ابتلا به کرونا ورزش کرد؟

ماسک n95

یک نصیحت قدیمی خطاب به افرادی که کمی کسالت دارند، می گوید: “به ندای بدن خود، گوش دهید”. اگر احساس خوشایندی دارید، دوچرخه سواری و دویدن می توانند شادی و نشاط شما را چند برابر کنند، اما اگر بی حوصله هستید و به سختی حرکت می کنید، یک روز استراحت کنید و به بدنتان اجازه ریکاوری دهید و بعد از آن طبق تمرینات منظم و برنامه ریزی شده ی خود پیش بروید.
با ابتلا به ویروس کرونا لازم است تا در همه ی موارد کمی محتاط تر عمل کنید. به گفته ی جردن متزل پزشک مراقبت های اولیه از بیمارستان جراحی های ویژه واقع در شهر نیویورک، ورزش کردن در دوران ابتلا به ویروس کرونا با ورزش کردن هنگام ابتلا به سرماخوردگی کاملا متفاوت است.
این امر بدان معنا نیست که در دوران ابتلا به ویروس کرونا فعال نباشید، اتفاقا فعالیت برای سلامتی ماهیچه ها و ریه ها ضروری است، اما طبق دستورالعمل های بیمارستان جراحی های ویژه شهر نیویورک، فرد مبتلا به ویروس کرونا باید حداقل تا 7 روز پس از آنکه هیچ گونه علائمی از ویروس در بدنش مشاهده نشود، از ورزش کردن خودداری کند ( به خصوص افرادی که شدت ویروس در بدنشان زیاد بوده است). این بازه زمانی برای افرادی که عوارض قلبی ناشی از ویروس کرونا را تجربه می کنند، بسیار طولانی تر است.
در زیر متخصصان توضیح می دهند که چرا هنگام مبتلا به ویروس کرونا باید تمرین های سبک انجام داد و بازگشت به تمرین پس از ابتلا به این ویروس چه موقع بی خطر است.

4 دلیل برای اجتناب از تمرینات ورزشی شدید هنگام ابتلا به ویروس کرونا

ورزش کردن هنگام ابتلا به ویروس کرونا ممکن است شدت بیماری را بیشتر کند، همچنین در مواقع نادر ممکن است باعث بروز پیچیدگی های مرگ آور شود.

  1. ورزش کردن هنگام ابتلا به ویروس کرونا، ممکن است قلب شما را تحت فشار قرار دهد:
    دانشمندان در حال بررسی خطر بروز بیماری های قلبی مرتبط با ویروس کرونا می باشند. طبق پژوهش های انجام شده توسط دانشکده ی کاردیولوژی آمریکا در فوریه ی سال 2021، در حال حاضر به نظر می رسد که بیماری قلبی ناشی از ویروس کرونا “آسیب حاد قلبی” باشد.
    “آسیب حاد قلبی” اصطلاحی عجیب است و در مواردی استفاده می شود که قلب مقدار زیادی پروتئین به نام تروپونین را آزاد می کند،که این عمل قلب نشان دهنده ی آسیب دیدگی عضله ی قلب است. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشکده ی کاردیولوژی آمریکا، حدود 22% از افراد مبتلا به ویروس کرونا که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند، مبتلا به “آسیب حاد قلبی” می باشند. طبق پژوهش منتشر شده در ژانویه ی 2021 در مجله ی دانشکده ی کاردیولوژی آمریکا، در موارد نادر بالا رفتن بیش از اندازه ی سطح تروپونین در بدن، باعث میوکاردیت (به معنی التهاب عضلات قلب) می شود.
    با استناد بر گفته ی شارلین تویی،  فیزیوتراپ و نویسنده ی برنامه های تمرینی به نام “فراتر از کووید” جهت توانبخشی بدن پس از ابتلا به ویروس کرونا، زمانی که قلب به خودی خود تحت فشار است، این امکان وجود دارد که انجام تمرینات ورزشی، فشار مضاعف بر آن وارد کند. به علاوه به موازاتی که بیشتر فعالیت می کنید، عضلات و بافت های بدنتان نیز اکسیژن بیشتری مصرف می کنند. بنابراین هنگامی که نفس عمیق کشیدن در اثر ابتلا به کرونا برایتان دشوار است، ورزش کردن سبب بروز مشکلات بیشتر تنفسی می شود.
    به علاوه طبق پژوهش منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2020، تنها افراد مبتلا به ویروس کرونا نیستند که با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم می کنند بلکه 78% از هر 100 نفر بیمار بهبود یافته از ویروس کرونا همچنان دچار عوارض قلبی ناشی از ویروس کرونا هستند، علی رغم این واقعیت که بسیاری از آنها علائم قبلی بیماری را نداشته و در بیمارستان بستری نبوده اند. پژوهش دیگری که در سپتامبر 2020 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده حاکی آن است که دانشجویان ورزشکار بهبود یافته از ویروس کرونا که فاقد هرگونه علائمی از این ویروس بودند، دچار التهاب عضلات قلب شده بودند.
  2. ورزش، لخته ی خون را جا به جا می کند:
    ویروس کرونا سبب لخته شدن خون می شود. طبق پژوهش منتشر شده در اوت 2020 در مجله ی آمریکایی خون‌شناسی (هماتولوژی)، این بدان دلیل است که عفونت های شدید می توانند سطح پروتئین لخته کننده در خون را افزایش دهند.
    هرچند که در ابتدای امر، ورزش خطر به وجود آمدن لخته های خونی را کاهش می دهد اما ورزش کردن پس از شکل گیری لخته های خون می تواند خطرناک باشد، چرا که ممکن است باعث حرکت لخته ی خون و ورود آن به ریه ها شود، که این اتفاق می تواند کشنده باشد.
  3. ورزش کردن هنگام ابتلا به ویروس کرونا، باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شود:
    در دوران ابتلا به ویروس کرونا باید تا جای ممکن منابع تامین کننده ی انرژی بدن را حفظ کرد. مبارزه با عفونت ناشی از بیماری کرونا برای بدن بسیار سخت است، به همین دلیل اکثر بیماران مبتلا به ویروس کرونا احساس خستگی را تجربه می کنند. شما باید انرژی بدنتان را صرف مبارزه با ویروس کنید نه اینکه آن را با دویدن روی تردمیل بسوزانید.
    حتی اگر هیچ علائمی هم ندارید، ورزش کردن شدید را به وقفه بیندازید. یک فیزیوتراپیست در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو به نام ریچل ولکل می گوید: زمانی که ویروس در بدن شما فعال است من هیچ گونه از تمرین‌های بدنی تناوبی- تنشی را توصیه نمی کنم. انجام تمرینات ورزشی شدید یا ورزشی که بدن شما به آن عادت ندارد، سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف می کند. بنابراین ضعف در سیستم ایمنی، توانایی بدن برای مقابله با ویروس را کاهش داده و سبب طولانی شدن دوره ی بهبود بیماری می شود.
  4. ورزش کردن هنگام ابتلا به ویروس کرونا، باعث افزایش التهاب بدن می شود:
    بر اساس پژوهش منتشر شده در دسامبر 2020 در مجله ی “پیشرفت های علمی” ، هر چند نادر اما 4% از مبتلایان به ویروس کرونا، طوفان سیتوکین (یک وضعیت مرموز که سیستم ایمنی بدن را به هم می ریزد؛ بطوریکه به جای اینکه سیستم ایمنی تنها به سلول های عفونی حمله کند، سلول های سالم را نیز مورد حمله قرار می دهد. این وضعیت که به طوفان سیتوکین معروف است می تواند کشنده باشد) را تجربه می کنند.
    به گفته ی شارلین تویی، ورزش به طور کلی عملکرد ضد التهابی دارد اما اگر دچار التهاب حاد باشید، ممکن است شرایط شما را وخیم تر کند.

در دوران ابتلا به ویروس کرونا ورزش های سبک انجام دهید

متخصصان معتقدند که بهتر است از انجام هر گونه ورزش شدید در دوران ابتلا به ویروس کرونا خودداری شود اما انجام ورزش های سبک صرفا جهت فعال بودن و حرکت دادن بدن به بهبودتان کمک می کند. انجام تمرینات سبک از تحلیل رفتن ماهیچه ها و ضعیف شدن بدن در اثر عفونت های ناشی از کرونا جلوگیری می کند. به گفته ی ریچل ولکل  ورزش سبک از لخته شدن خون جلوگیری می کند، از سلامت قلب محافظت می کند و به نسبت ماندن در بستر بیماری، بیشتر باعث فعالیت ریه ها می شود.
با استناد بر نظرات ریچل ولکل  به طور کلی افرادی که مدت طولانی  در بستر بیماری می مانند، عملکرد بدنی مناسبی ندارند و این عملکرد ضعیف بدن، سلامتی ایشان را به خطر انداخته و این افراد را مستعد ابتلا به بیماری های مزمن می کند.
طبق پژوهش های انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، مبتلایان به ویروس کرونا که فاقد هر گونه علائمی هستد، تا زمانی که نسبت به تغییرات بدن خود هوشیار باشند، مجازند که تمرینات ورزشی سبک انجام دهند.
ریچل ولکل می گوید: پس از ترخیص مبتلایان به کرونا از بخش مراقبت های ویژه، این افراد به طور منظم فیزیوتراپی می شوند تا مشکلات ناشی از کرونا در آنها تخفیف پیدا کند. پس چرا بیمارانی که در خانه درمان میشوند را تشویق به ماندن در بستر بیماری کنیم؟
در عین حال، اگر علائم شما خفیف یا متوسط هستند، می توانید فعالیت های خیلی محدود مثل قدم زدن در خانه ، دوش گرفتن ، لباس پوشیدن یا درست کردن یک فنجان چای را انجام دهید. اگر حالتان واقعا وخیم است سعی کنید کمی در خانه راه بروید یا کمی در بستر جا به جا شوید. هر بیمار با علائم شدید باید راجع به نوع و میزان فعالیت هایی که مجاز به انجام آنها است، با پزشک خود مشورت کند. طبق اظهارات ریچل ولکل هدف تنها هر چند ساعت یکبار، اندکی تحرک است.

هشدار
به گفته ی ریچل ولکل نسبت به شرایط خود هوشیار باشد و در صورت بروز هرگونه علائم جدید مثل تنگی نفس و سرفه با پزشک خود مشورت کنید. هنگام ابتلا به ویروس کرونا، انجام هر گونه از تمرینات ورزشی باید در محیط قرنطینه باشد. هنگامی که ناقل هستید کنار سایرین ورزش نکنید. طبق گفته ی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، شما باید حداقل 10 روز پس از ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کنید.

آیا می توان هنگام ابتلا به ویروس کرونا ورزش کرد

به گفته ی ریچل ولکل برای پاسخ به این سوال از روش “کنترل گردن” استفاده کنید. یعنی:
اگر علائم شما بالاتر از گردنتان ظاهر شوند، ورزش کردن مشکلی ایجاد نمی کند. علائمی نظیر:

  • گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
    اگر علائم شما پایین تر از گردنتان ظاهر شوند، از ورزش کردن خودداری کنید. علائمی نظیر:
  • گرفتگی قفسه سینه
  • سرفه مداوم
  • تب
  • لرز
  • بدن درد

ترجمه توسط تیم نگارش بادی‌من (شبنم احدی) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References
Science Advances: “Distinct inflammatory profiles distinguish COVID-19 from influenza with limited contributions from cytokine storm”
CDC: “When You Can be Around Others After You Had or Likely Had COVID-19”
HSS: “HSS Experts Release Evidence-Based Guidelines for Returning to Recreational Exercise After COVID-19”
Journal of the American College of Cardiology: “High Prevalence of Pericardial Involvement in College Student Athletes Recovering From COVID-19”
HSS: “Exercise and COVID-19 Can Be a Dangerous Combination, Evidence Shows”
JAMA Cardiology: “Outcomes of Cardiovascular Magnetic Resonance Imaging in Patients Recently Recovered From Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)”
JAMA Cardiology: “Cardiovascular Magnetic Resonance Findings in Competitive Athletes Recovering From COVID-19 Infection”
ACC: “COVID-19 as a Possible Cause of Myocarditis and Pericarditis”
Journal of the American College of Cardiology: “Pathological Evidence for SARS-CoV-2 as a Cause of Myocarditis: JACC Review Topic of the Week”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
اینستاگرام
سبد خرید
تماس با ما