مکمل شناسی

آیا مکمل ها بی خطر هستند؟

مردی درحال ریختن مکمل پروتئین در شیکر

هر آنچه را واقعا باید در مورد آنها بدانید در ادامه توضیح خواهیم داد. ناگفته نماند که میانگین رژیم های غذایی آمریکایی از نظر تغذیه ای کامل نیستند. در واقع، مطالعه ای که در سال 2016 در کلینیک مایو (Mayo Clinic) منتشر شد نشان که زیر 3 درصد از تمامی آمریکایی ها یک سبک زندگی سالم را دنبال می کنند و در پی آن چهار رویداد مهم و بزرگ به وجود می آید: دوری از دخانیات، خوب غذا خوردن، ورزش کردن و حفظ درصد چربی سالم بدن. ناراحت کننده است اما بدون شک با سبک زندگی شلوغی که ما داریم نمی توانیم به تمامی اهداف بالا دست یابیم. پس چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ بسیاری از ما برای جبران سوء تغذیه و رژیم های غذایی نامناسب به مکمل های غذایی روی می آوریم. لازم به ذکر است که مطابق با دفتر مکمل های غذایی موسسات ملی سلامت، در سال 2014، آمریکایی ها به ارزش 36.7 میلیارد دلار مکمل خریداری نمودند که 14.3 میلیارد دلار آن حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بود.

آیا مکمل ها واقعا لازم هستند؟

در میان خبرهایی که اخیرا در مورد سودجویی ها و کلاهبرداری های مکمل های غذایی که از محصولات آلوده و ترکیبات خطرناک استفاده می کنند چگونه می توانیم از اثربخشی و بی خطر بودن مکمل ها اطمینان حاصل کنیم؟
در ادامه با هر آنچه که واقعا باید در مورد مکمل ها بدانیم آشنا خواهیم شد.

آیا من واقعا به مکمل نیاز دارم؟

توصیه های رسمی ارائه شده توسط کمیته توصیه دستورالعمل های رژیم غذایی (DGAC) مکمل های غذایی را به عنوان اولین خط دفاعی برای عموم مردم در نظر نگرفته است. دستورالعمل های رژیم غذایی 2015 تا 2020 که از DGAC اقتباس گرفته اند، استانداردهای تغذیه ای را اینگونه برای ایالات مقرر می کند: “نیازهای غذایی باید در وهله اول از طریق غذاها تأمین شوند”. اساسا، طبیعت حامی ما انسان ها است و اکثر ما می توانیم آنچه را که نیاز داریم از قبیل، مواد معدنی، ویتامین ها، فیبر و سایر مواد طبیعی را از آن تأمین نماییم.
اما طبق این دستورالعمل ها: ” در بعضی موارد، غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی ممکن است در تأمین یک یا چند ماده مغذی مفید باشند که در غیر این صورت باید در مقادیر کمتر از حد توصیه شده مصرف شوند”. پس شاید رژیم غذایی شما کاملا انتظارات را برآورده نکند.
اما مصرف مکمل نیز می تواند گاهی خطرناک باشد. افرادی که دارای شرایط بیماری خاصی هستند، زنان باردار و آنهایی که دارو مصرف می کنند، باید هنگام مصرف مکمل های غذایی محتاط باشند.
در حقیقت، گزارشات DGAC اذعان می دارند: “الگوهای رژیم غذایی در میان آمریکایی ها، از جمله استفاده معمول از غذاهای غنی شده، به ندرت به مصرف بیش از حد فولات، آهن یا ویتامین دی منجر می شد. در هر صورت، هر یک از این مواد غذایی علاوه بر سایر مواد مغذی، در برخی از مصرف کنندگان مکمل ها، به ویژه آنهایی که مکمل هایی با دوز بالا مصرف می کنند بیش از اندازه مورد استفاده قرار می گیرند.”

مکمل ها: چه موقع باید مصرف شوند؟

اگرچه مصرف مکمل های غذایی همیشه توصیه نمی شود اما میزان محدود آنها در دستورالعمل های ملی مورد تأیید قرار گرفته است. گزارشات DGAC اظهار می دارد که: “عموم مردم تا زمانی می توانند با خیالی آسوده و راحت از مکمل های غذایی حاوی RDA استفاده نمایند که مصرف کلی از رژیم غذایی به همراه مکمل ها از UL تجاوز ننماید.” دو کلمه اختصاری مهم که در اینجا باید بخاطر بسپارید عبارتند از: اول RDA که منظور مقدار مجاز توصیه شده در رژیم غذایی است – مقدار متوسط ماده غذایی مورد نیاز برای تأمین نیاز تقریبا همه افراد سالم.
مورد دوم UL است که منظور از آن حداکثر دریافت است. بالاترین سطح مصرف روزانه برای یک ماده مغذی خاص بی خطر تلقی می شود. اما فراتر رفتن از UL می تواند منجر به برخی از عوارض جانبی خطرناک شود. به یاد داشته باشید، غذاها و مکمل های غذایی نقش مهمی را در مصرف مواد مغذی داشته و ارزیابی میزان ماده مغذی مصرفی شما در میان تمامی منابع بسیار دشوار است.

چگونه می توانم یک مکمل مورد اعتماد پیدا کنم؟

طبق گفته FDA، زمانی که مکمل های غذایی در قفسه های فروشگاه ها قرار گرفت، اگر یک مشکل جدی با مکمل مذکور رخ دهد، تولید کنندگان باید آن را به عنوان یک عارضه جانبی به FDA گزارش کنند. FDA می تواند مکمل های غذایی را در صورت عدم ایمنی یا ادعاهای مربوط به محصولات نا مناسب از بازار خارج کند. این موضوع در هر کشور٬ بر عهده وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی آن کشور میباشد. بنابراین خرید مکمل بدون مجوزهای وزارت بهداشت دارای ریسک بسیار بالای ابتلا به بیماری های جبران ناپذیر و حتی مرگ زودرس میباشد.
در صورت ورود محصولات غیر معتبر مشکلات خطرناکی رخ خواهد داد. عناوین خبری در سال های اخیر تحقیقات متعددی را درباره برخی از محصولات مکمل و خرده فروشان محبوب اعلام نموده است. برای مثال در تحقیقات دفتر دادستان کل ایالت نیویورک که در سال 2015 منتشر شد، مشخص گشت که Target، GNC، Walgreens و Walmart در حال فروش مکمل های گیاهی تقلبی و مضر بددون مجوز با مارک های فروشگاهی خود هستند. پس از خرید مکمل بدون مجوز حتی در مراکز معتبر پرهیز نمائید. به دنبال این خبر، به خرده فروشان دستور داده شد که فروش این محصولات را متوقف کنند

3 نکته مهم در انتخاب مکمل های غذایی

Mary Beth Augustine, RDN, CDN یکی از اعضای آکادمی تغذیه و رژیم درمانی در نیویورک، سه نکته مهم را برای انتخاب مکمل های غذایی بی خطر ارائه می دهد:
1. به دنبال محصولاتی باشید که ساخت کشورهای توسعه یافته باشند.
2. مراقب ادعاهای دروغین باشید. اگر ادعای یک مکمل غذایی این است که می تواند یک بیماری را درمان کند – یا آن کلا طبیعی است و ضمانت بازگشت پول دارد، حتما موردی دارد. پس بسیار مراقب باشید. چرا که م مکمل ها جنبه پیشگیری و یا درمان بیماری ندارند.
3. گواهی محصول را با دقت بررسی نمایید. همچنین به دنبال احراز هویت شخص ثالث در مورد مواد اولیه و ترکیبات آن باشید. ( در ایران IRC لیبل استعلام اصالت برای محصولات وارداتی ).
برای یافتن مکمل های دارای این گواهینامه ها، به دنبال نماد مربوطه (معمولا یک برچسب سلامت USP یا NSF) روی بسته مکمل برآیید.
هر تأییدکننده شخص ثالث استانداردهای کیفیت مخصوص خود را دارد، اما به طور کلی بسیار مشابه هستند و معیارهایی را برای هویت، کیفیت، خلوص و اثربخشی در نظر می گیرند. برای نمونه، مهر USP تأیید می کند که محصول حاوی مواد تشکیل دهنده در مقادیری است که روی بسته حک شده است. همچنین سطوح مضر آلاینده های خاص مشخص نشده است. در نهایت آن دستورالعمل های FDA را برای فرآیندهای بهداشتی و کنترل شده دنبال می کند.

چرا هزینه برخی از مکمل های تأیید شده بیشتر از بقیه است؟

طبیعی است که حتی در میان مکمل ها با تأیید کیفیت شخص ثالث تنوع و تفاوت هایی وجود داشته باشد. اگر شما می خواهید محصولات برتر را پیدا کنید، به دنبال شرکت هایی باشید که استانداردهای خاص خود را برای کنترل کیفیت تعیین کرده و در وب سایت های خود شفاف سازی نموده اند. Julie Starkel, MS, RDN در موسسه Starkel در سیاتل می گوید: “من مکمل های حرفه ای را به مشتریان خود توصیه می کنم زیرا می دانم که کیفیت این مکمل ها با معیارهای من مطابقت دارند.”
Starkel سخن خود را با این نیاز ساده شروع می کند که می توان از کیفیت، لیبل گذاری درست و عدم استفاده آلاینده ها در محصولاتی که مجموعه دستورالعمل های تولید خود را زیر نظر FDA رعایت می کنند اطمینان حاصل نمود.
او سپس می افزاید که پس از این مرحله، معیارها مشمول آزمایشات قابل توجهی می شوند. او می گوید: “من به شرکت های تولید مکمل توصیه می کنم که هر دسته از مواد خام را از لحاظ کیفیت و احراز هویت مواد و نیز وجود آلاینده هایی مانند فلزات سنگین، حلال های شیمیایی، علف کش ها، سموم دفع آفات و آفلاتوکسین ها آزمایش کنند. این محصولات حرفه ای قطعا بیشتر از مکمل های موجود در قفسه فروشگاه ها قیمت دارند.
Starkel اذعان می دارد: “عمدتا مصرف کنندگان از این مسئله گیج می شوند که چرا آنها باید هزینه بیشتری را برای محصول مشابه بپردازند، زیرا بازاریابی برند تجاری خرده فروشی نشان می دهد که همه آنها یکسان هستند”. اما مکمل های غذایی ارزان تر همیشه آنطور که می گویند موثر نیستند. او می گوید: “حتی اگر یک برند خرده فروشی ارزان تر باشد، ممکن است از کارایی کمتری برخوردار باشد – و به این ترتیب شما پول خود را هدر داده اید. پس چرا یک کالای با کیفیت تر را با هزینه بالاتر که در واقع متناسب با نیازهای شما است تهیه نکنید؟”
Starkel Emerson Ecologics را توصیه می نماید، یک توزیع کننده آنلاین که بسیاری از برندهای مکمل غذایی را در اختیار افراد قرار می دهد. این شرکت متشکل از مشاوران پزشکی است که از معیارهای کیفی مشابهی مطابق با موارد ذکر شده در بالا پشتیبانی می کنند.
در آخر شما باید نگاهی به برچسب های مواد تشکیل دهنده بیندازید.
Starkel می افزاید که برخی از مکمل ها حاوی فیلرها و مواد نامطلوبی مانند شیرین کننده ها هستند. همچنین همانند انتخاب یک محصول غذایی سالم، از خرید مکمل هایی که دارای مواد تشکیل دهنده بسیار زیادی هستند خودداری کنید.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من ( الهه جمالی ) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *