blank

صفحه اصلی / علم تمرین / نکاتی که بهتر است قبل از شروع ورزش کراس فیت بدانید

نکاتی که بهتر است قبل از شروع ورزش کراس فیت بدانید

کتل بل های رنگی در باشگاه

اگر قصد شروع ورزش کراس فیت را دارید، بهتر است تا با چشمان باز و اطلاعات کامل در این راه قدم بگذارید. در این مقاله برای شما نکات کلیدی به منظور شروع ورزش کراس فیت را از زبان یکی از شرکت کنندگان در رقابت های کراس فیت بازگو خواهیم کرد. تقریبا 20 سال است که ورزش کراس فیت به اشکال مختلف توسط ورزشکاران انجام می شود، اما اگر از ورزشکاران کراس فیت بپرسید که کراس فیت دقیقا چیست، قادر به دادن پاسخی واضح به شما نخواهند بود. تعریف دقیق این ورزش شدید و گهگاه بحث برانگیز از توان خارج است و نکته ی اصلی هم همین است که پیچیدگی و غیر قابل توصیف بودن آن ورزشکارانی را خلق می کند که به همان اندازه قدرتمند و وصف ناپذیر هستند.
آیا راجع به ورزش کراس فیت کنجکاو هستید؟ اگر پاسخ شما بله است، به شما حق میدهم چرا که من نیز سالها درگیر کراس فیت بوده و در رقابت های کراس فیت سال 2015 شرکت داشته ام. و در این مقاله حاصل 20 سال تجربه ی خود در ورزش کراس فیت را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

ورزش کراس فیت چیست؟

در اواخر سال 1990 دو مربی به نام های “گرگ گلسمن” و همسرش “لورن جنای” ورزش کراس فیت را بنیان نهادند. کراس فیت در واقع یک سیستم تناسب اندام است که به وجود آمده تا ظرفیت کلی بدن را برای انجام تمرینات متنوع در یک بازه ی زمانی طولانی افزایش دهد. این امر بدان معناست که کراس فیت صرفا جهت افزایش توانایی شما در انجام یک نوع تمرین طراحی نشده بلکه به وجود آمده است تا شما داخل و خارج از باشگاه برای هر چیزی آماده باشید. به این منظور کراس فیتر ها از طیف گسترده ای از لوازم استفاده کرده و تمرینات متنوعی را انجام می دهند که عبارتند از:

  1. لیفت المپیکی (یک ضرب و دو ضرب)
  2. پاورلیفتینگ با هالتر (اسکوات، ددلیفت، پرس سینه و پرس بالای سر)
  3. تمرینات با وزن بدن (مانند شنا معمولی روی زمین، حرکت شکم، پرش جفت پا و غیره)
  4. تمرین انفجار عضلات با کتل بل
  5. تمرینات ژیمناستیک

تمرینات کراس فیت باعث بهتر شدن شما در تمامی تمرینات ورزشی می شوند نه تنها یک تمرین خاص. از نظر یک مربی یا ورزشکار کراس فیت، شخصی نسبت به سایرین از تناسب اندام بیشتری برخوردار است که توانایی شرکت در مسابقات دوی 5 کیلومتر، پاورلیفتینگ، مسابقات طناب نوردی (بالا رفتن از طناب) و شنا را داشته باشد و هر یک را با نهایت قدرت به اتمام برساند.

تاثیرات تمرینات کراس فیت بر مبتدیان چگونه است؟

راه های متفاوتی برای شروع ورزش کراس فیت وجود دارند، برای مثال تمرینات کراسفیت را میتوان در باشگاه های ورزشی یا باکس (کراس فیتر ها معمولا به صورت دسته جمعی در سوله هایی که به آن باکس گفته می شود، تمرین می کنند) کراس فیت انجام داد. طبق آخرین شمارش ها بیش از 15.000 باکس کراس فیت وجود دارد. اگر در یکی از جلسات کراس فیت شرکت کنید به احتمال زیاد تمرینات روز کراس فیت که باعث بهبود متابولیسم بدن می شوند را انجام خواهید داد. این تمرینات ترکیبی از تمرینات قدرتی با حداکثر تکرار ممکن در هر ست و در یک بازه ی زمانی مشخص می باشند که سیستم قلبی عروقی را بهبود بخشیده و باعث عضله سازی می شوند. تمرینات، دور ها و تکرار ها در ورزش کراس فیت همیشه در حال تغییر هستند بنابراین هرگز نخواهید دانست چه تمرینی پیش رو دارید. یک روز ممکن است چند بار مسافت های 400 متری را بدوید، روز دیگر بارفیکس بزنید و روز بعد تمرینات کتل بل سویینگ، برپی و باکس جامپ را انجام دهید. حتی برخی از تمرینات روزانه ی کراس فیت شبیه به تمرینات بدنسازی هستند، برای مثال تمرینی به نام “لین” ترکیبی از 5 دور پرس سینه با تکرارهای ماکسیمم و بارفیکس می باشد. اما کراس فیت فراتر از تمرینات بدنسازی می رود. برای مثال جامپ باکس کراس فیت باعث بهبود تناسبات بدن شما به منظور افزایش توانایی برای انجام لیفت های ترکیبی، لیفت های المپیکی و بهبود مهارت هایی نظیر طناب زدن، بارفیکس زدن، دویدن و حتی تکنیک های پارو زدن می شود.

آیا باکس (سوله) کراس فیت از باشگاه بدنسازی بهتر است؟

باکس کراس فیت لزوما از باشگاه بهتر نیست اما جالب تر است. باکس کراس فیت شبیه به زمین بازی لیفتینگ میباشد. به جای دستگاه های بدنسازی و قفسه های دمبل فشرده و نزدیک به هم، داخل باکس کراس فیت صف های کوچک و منظمی از هالترها، پلیت های وزنه برداری، طناب ها، حلقه ها، توپ های مدیسن بال، کتل بل ها و تعداد زیادی میله ی بارفیکس را در اطراف یک فضای دایره ای شکل بزرگ مشاهده خواهید کرد. همچنین در باکس می توانید به طور شخصی تر تمرین کرده و به طرز دلخواهتان لیفت انجام دهید. در باکس کراس فیت اگر در اثر لیفتی سخت و سنگین فریاد بزنید، مشکلی وجود ندارد و نیازی نیست که نگران سایرین باشید چرا که سایر کراس فیترها به بهترین شکل ممکن از شما حمایت و به سالم ترین شکل با شما رقابت خواهند کرد.

آیا کراس فیت باعث عضله سازی می شود؟

کراس فیت به تنهایی باعث ساخت عضلات حجیم نمی شود اما روش خوبی برای ساخت عضلات خشک و ظریف، انعطاف پذیری و قدرتمندی می باشد. ورزشکارانی مانند هدر ولش ، ریچ فرونینگ ، دن بیلی ، مارکوس هندرن ، آنی توریسدوتیر و…ثابت می کنند که به وسیله ی کراس فیت می توان عضلات خشک، برجسته و تفکیک شده ساخت.

چه اتفاقی می افتد اگر شخصی از عهده ی تمرینات کراس فیت برنیاید؟

یکی از بهترین ویژگی های ورزش کراس فیت تغییر پذیری بی نهایت آن است. بنابراین اگر شما قادر به انجام تمرینی نباشید، می توانید تمرینی که می توانید را انجام دهید. برای مثال اگر قادر به انجام بارفیکس نباشید می توانید حرکت رینگ رو را انجام دهید یا اینکه با کش کراس فیت تمرین کنید. این قانون برای تمامی تمرینات کراس فیت صدق می کند. هیچکس شما را مجبور به انجام تمرینی نمی کند که برایش آماده نیستید، هر چند که کراس فیت به طور کلی شما را به چالش کشیده و ثابت می کند که بیشتر از آنچه که فکر می کنید توانا هستید.

آیا مربی های کراس فیت حرفه ای هستند؟

مربی های حرفه ای و غیر حرفه ای در تمام باشگاه های ورزشی وجود دارند. اگر مبتدی هستید، باشگاه های متفاوت را امتحان کنید و از مربی ها راجع به لیفت ها، چالش ها، سابقه ی ورزشی آنها و گواهی های مختلفشان سوال بپرسید. در ارتباط با این موضوع تحقیقات شما بسیار مهم و سودمند می باشند.

آیا کراس فیت خطرناک است؟

آیا صدمه دیدن هنگام انجام تمرینات کراس فیت امکان دارد؟ بله، اما ممکن است ورزشکاری هنگام دوچرخه سواری در کوهستان، بیس جامپ، کاراته و یا حتی انجام یک تمرین ساده نیز آسیب ببیند. انجام تمامی فعالیت های فیزیکی با ریسک همراه است. اگر از دستورالعمل ها پیروی کنید، بدن خود را به اندازه ی کافی گرم کنید، مغرور نشوید و در مواقع لازم از شدت تمرینات تان بکاهید، کراس فیت از سایر ورزش ها خطرناک تر نخواهد بود.

چرا کراس فیت پرهزینه است؟

حق عضویت باشگاه های ورزشی کراس فیت نسبت به باشگاه های معمولی گران تر است، زیرا باشگاه های معمولی صدها عضو دارند که تعداد اندکی از آنها به باشگاه آمده و تمرین می کنند، در حالی که باشگاه های کراس فیت تعداد اعضای محدودی دارند و همگی سر جلسات تمرین حاضر می شوند. آیا هزینه ی زیاد آن ارزشش را دارد؟ تصمیم گیری در این مورد به عهده ی شماست. اما ورزش کراس فیت برای بسیاری از ورزشکاران از جمله “کویانا ولش” (لیفتر المپیک) و “ساکسون پانچیک” (ورزشکار و صاحب باشگاه) تحول آفرین بوده است. برخی از پژوهش ها ثابت کرده اند که کراس فیتر ها در برقراری ارتباط بهتر عمل کرده و سطح رضایت و انگیزه ی بیشتری نسبت به سایرین دارند.

چند بار در هفته تمرینات کراس فیت را انجام دهیم؟

انجام تمرینات کراس فیت حداقل 2 تا 3 بار در هفته برای آن که شاهد پیشرفت خود باشید کافی است، اما اگر از کراس فیت لذت می برید میتوانید 4 تا 5 بار در هفته نیز تمرین کنید. تعداد جلسات مناسب بدن خود را پیدا کنید و طبق آن پیش روید. به یاد داشته باشید که نیازی نیست تا به بیشترین میزان ممکن تمرین کنید. بعضی از روزها بر پرورش مهارت ها تمرکز کنید، حتی می توانید در بعضی از روزها تمرینات بدنسازی کاربردی نیز انجام دهید. امروزه انجام تمرینات کاربردی بدنسازی در باکس کراس فیت بیش از پیش رایج شده است.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من (شبنم احدی) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
اینستاگرام
سبد خرید
تماس با ما