blank

صفحه اصلی / مکمل شناسی / روش مصرف گلوتامین٬ چقدر گلوتامین استفاده کنیم؟

روش مصرف گلوتامین٬ چقدر گلوتامین استفاده کنیم؟

blank

گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در پلاسما و عضلات اسکلتی است و بیش از ۶۰ درصد کل آمینو اسید های آزاد درون عضلانی را شامل میشود . گلوتامین تا حد زیادی در عضلات سنتز میشود. گلوتامین، یک آمینو اسید ضروری مشروط است! یعنی بدن ما قادر به تولید آن می‌باشد، اما با این حال ممکن است همیشه نتواند مقدار کافی از این آمینو اسید تولید کند. همچنین گلوتامین به عنوان ماده ذخیره کننده گلوتاتیون به شمار میرود و در موارد لازم با تبدیل گلوتامات باعث تولید گلوتاتیون میشود؛ گلوتاتیون یکی از مهمترین مواد آنتی اکسیدان بدن است که میتواند در مقابل استرس اکسیداتیو از بدن محافظت نماید. به نظر میرسد مصرف گلوتامین میتواند باعث افزایش ذخایر گلوتاتیون منجر به افزایش قدرت آنتی اکسیدانی بدن شود.

مصرف گلوتامین میتواند باعث کاهش ایسکمی-رپرفیوژن شود . ایسکمی؛ وضعیتی است که در آن ابتدا بافت به علت کمبود اکسیژن و مواد غذایی ؛دچار آسیب شده و سپس آسیب بیشتری در اثر افزایش مجدد جریان خون به وقوع میپیوندد؛ به نظر میرسد افزایش بیش از حد جریان خون پس از ایسکمی میتواند باعث التهاب و آسیب اکسیداتیو ناشی از استرس اکسیداتیو شود. در تحقیقات فراوانی تاثیرات مثبت گلوتامین بر بهبود عملکرد سیستم گوارشی٬ ترمیم زخم معده و مشکلات روده اثبات شده است. این ماده در حالت فرم ازاد آن یعنی ال گلوتامین در ضد عفونی و از بین بردن باکتری های مضر سیستم گوارشی نیز نقش دارد.

اخیرا بر اساس یک پروژه تحقیقاتی گلوتامین به عنوان یک مکمل آنتی اکسیدانی جهت درمان برخی از بیماری ها از جمله ؛کبد چرب و سوختگی مورد استفاده قرار میگیرد. گلوتامین توسط آنزیم سازنده گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک ساخنه میشود. بیشترین درصد ساخت گلوتامین در عضلات صورت میگیرد اما به مقدار کمی از از مغز و شش ها نیز آزاد میکردد.

میزان مصرف گلوتامین چقدر باشد؟

تنها زمان هایی مصرف گلوتامین ضرورت پیدا میکند که سطوح پلاسمایی آن که بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میکرومول در لیتر است کاهش پیدا کند. معمولا این شرایط در تمرینات سخت و پرشدت رخ میدهد. دوز پیشنهادی مصرف گلوتامین ۰/۱ تا ۰/۳ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است که بسته به شرایط زیر این دوز در این دامنه تغییر میکند:

  • شدت تمرینات
  • وضعیت تغذیه
  • سایر مکمل های مورد مصرف
  • سطح رقابتی ورزشکار
  • بیماری های مزمن کلیوی

روش مصرف گلوتامین به شرح زیر میباشد

مهمترین و تاثیرگذارترین زمانهای طلایی برای مصرف گلوتامین به شرح زیر میباشد که هر کدام علت خاص خود را داراست. بعد از فعالیت ورزشی پر شدت٬ بدن در حالت آسیب پذیر قرار دارد؛ ملتهب میباشد٬ سیستم ایمنی تضعیف شده است و عضلات تخریب شده اند. مصرف گلوتامین میتواند این فرآیند ها را تا حدی معکوس نماید. از تخریب عضلات جلوگیری کند٬ سبب تقویت سیستم ایمنی شود و با تسریع روند ریکاوری التهاب بدن را کاهش دهد.

پس از بیدار شدن از خواب٬ مدت طولانی به بدن مواد مغذی نرسیده است و بنابراین عضلات در حال تخریب میباشند. با مصرف صبحانه مغذی به همراه گلوتامین میتوان این فرآیند را نیز معکوس نمود.

تحقیقات و شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف گلوتامین٬ آرژنین و غذاهای پروتئینه و کم کربوهیدرات قبل از خواب میتواند سبب افزایش ترشح هورمون رشد شود و سطوح تستوسترون را نیز بالا ببرد. پس میتوان از گلوتامین یک وعده قبل از خواب نیز استفاده نمود.

  • بعد از تمرین
  • بعد از صبحانه
  • قبل از خواب

به صورت معمول در بدنسازان و رشته های قدرتی در روزهای تمرین٬ گلوتامین یک وعده صبح و پس از صبحانه؛ یک وعده بلافاصله بعد از تمرین استفاده میشود. در روزهای استراحت گلوتامین یک وعده پس از صبحانه  و یک وعده قبل از خواب استفاده میشود. پیمانه مکمل گلوتامین معمولا ۳ تا ۵ گرمی میباشد و در هر وعده مصرفی یک پیمانه کفایت میکند.

در نظر داشته باشید در صورتی که فرد براساس فاکتورهای تغذیه ای به اندازه لازم و کافی پروتئین٬ کربوهیدرات و چربی های مفید٬ انواع ریزمغذی ها برای بدن خود فراهم نکند٬ مصرف گلوتامین به تنهایی اثرگذاری خاصی نخواهد داشت.

به قلم مهندس پوریا حسنی٬ موسس و بنیان گذار مجموعه بادی من٬ استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
اینستاگرام
سبد خرید
تماس با ما