اخبار سلامت, مکمل شناسی

سارم چیست؟ بررسی تفاوت سارم و استروئید ها و عوارض جانبی

بحث بر سر مکمل‌ های بدنسازی SARM بالا می‌گیرد! صحبت در مورد Selective Androgen Receptor Modulators مواد شیمیایی تحقیقاتی بازار زیر زمینی یا مارکت سیاه به نام تعدیل کننده‌های انتخابی گیرنده آندروژن (SARMs) میباشد. نامه اخطار FDA و ورود ناگهانی به دفاتر یک شرکت کالیفرنیایی، مسائل مرتبط با مواد شیمیایی که برخی احساس می‌کنند جایگزین سالمی برای استروئید هاست را پررنگ می‌کند.

محبوبیت سارم، در بین بدنسازان و علاقه‌مندان به تناسب اندام در حال افزایش است

متخصصان سلامت و نهادهای نظارتی ملی از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان مبارزه با دوپینگ آمریکا (USADA)، به‌دقت در حال نظارت هستند. SARMها دسته‌ای جدید از داروهای مشابه استروئیدهای آندروژنیک مثل تستوسترون هستند. در حال حاضر در ایالات متحده و کشورهای دیگر، آن‌ها برای استفاده در انسان‌ها مورد تائید نیستند.
با این حال، SARMها از طریق برخی فروشگاه‌های اینترنتی غیر مجاز و همچنین برخی از شرکت‌های تولیدکننده مکمل در ایالات متحده در دسترس هستند.
ادعا می‌شود که این داروها بدون بسیاری از عوارض جانبی مرسوم استروئیدها، به عضله‌سازی کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد هم محققان و هم بدنسازان به همین دلیل به SARMها علاقه‌مند هستند. جیمز دالتون، دارنده مدرک PhD و رئیس دانشکده علوم دارویی در دانشگاه میشیگان به هلث‌لاین می‌گوید:

در مطالعات بالینی اولیه، ثابت شد که SARMها توده ماهیچه‌ای بدون چربی می‌سازند و قدرت عضلانی را افزایش می‌دهند. او همچنین ادامه می‌دهد: تفاوت SARMها با استروئیدهای آندروژنیک پرمصرف، در توانایی تحریک آن‌ها در رشد عضله و استخوان با اثرات پروستاتی کم‌تر در مردان و بروز کم‌تر ویژگی‌ها مردانه در زنان است.

بررسی استروئیدها و SARM

استروئیدهای آندروژنیک رشد ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد اما با انبوهی از اثرات نامطلوب همراه هستند. این اثرات نامطلوب برای مردان شامل آکنه، رشد سینه‌ها (ژنیکوماستی)، بزرگ شدن پروستات و کوچک شدن بیضه‌ها و برای زنان شامل افزایش رشد موهای زائد بدن، آکنه و بزرگ شدن کلیتوریس است. عوارض جدی‌تر عبارتند از آسیب کبدی، عوارض متعدد قلبی-عروقی مثل افزایش خطر حمله قلبی و لخته خونی.

مقاله مرتبط: عوارض استروئیدها

SARMها به‌طور بالقوه گامی به سمت دسته ایمن‌تری از داروهای آندروژنیک هستند. البته این جمله به معنای قطعی بودن اثرات سارم نیز و تحقیقات هنوز در جریان هستند. محققان در مجله شیمی دارویی بیان می‌کنند که آن‌ها “جست‌وجوی تقریبا خفته برای استروئیدهای مطلوب و بهبودیافته را دوباره احیا کرده‌اند”. دالتون بیان می‌کند که تا به الان در آزمایش‌های بالینی، این داروها “به‌طور کلی برای بدن قابل تحمل بوده‌اند” اما هنوز هیچ یک از آن‌ها به تائید نهایی یک نهاد نظارتی نرسیده‌ است. به‌طور خاص یکی از SARMها که به نام‌های متعددی از جمله انوبوسارم، اوستارین و S-22 شناخته می‌شود، آزمایشات بالینی فاز سوم را پشت سر گذاشته است.

نگرانی از افزایش محبوبیت SARMها

مطالعات بالینی بر روی SARMها مثل بررسی اثر بالقوه آن‌ها در جلوگیری از تحلیل عضلات در بیماران سرطانی، اخیرا تحت‌الشعاع محبوبیت آن‌ها در میان بدنسازان قرار گرفته است. پاییز سال گذشته، FDA نامه‌های اخطاری به 3 شرکت تولیدکننده مکمل در آمریکا که این داروها را برای فروش عرضه می‌کردند، ارسال کرد. مقامات FDA در یک بیانیه مطبوعاتی عنوان کردند: “ما شدیدا در مورد شرکت‌های بی‌پروایی که محصولات بدنسازی با ترکیبات خطرناک را خرید و فروش می‌کنند، نگران هستیم.” سپس آن‌ها ادامه دادند:

در افرادی که از محصولات حاوی SARMها استفاده می‌کنند، واکنش‌های مرگباری مثل مسمومیت کبد رخ داده است. SARMها همچنین می‌توانند باعث افزایش خطر حمله قلبی و سکته شوند و اثرات بلندمدت آن‌ها روی بدن هنوز ناشناخته است.

در دسامبر، FDA به‌طور ناگهانی وارد چندین مرکز تاسیساتی شد که توسط شرکت تولیدکننده مکمل Enhanced Athlete واقع در ساکرامنتو اداره می‌شدند و متهم به فروش داروی اوستارین بودند. FDA از توضیح یا تائید این موضوع برای هلث‌لاین خودداری کرد و دلیل آن را سیاست عدم اظهار نظر درباره تحقیقات جنایی احتمالی بیان کرد. نمایندگان Enhanced Athlete نیز به درخواست‌های متعدد Healthline پاسخی ندادند. در بیانیه عمومی، این شرکت اعلام کرد که FDA انبارهای Ostamuscle (نام تجاری برند آن‌ها برای اوستارین) و”بسیاری از مواد شیمیایی تحقیقاتی” آن‌ها را توقیف کرده است.

این شرکت فروش داروها را به‌عنوان مسئله آزادی شخصی برای مصرف‌کنندگان مطرح کرده است. همچنین این شرکت بیان می‌کند: “ما احساس می‌کنیم آزادی اطلاعات و انتخاب، تا زمانی که در چارچوب قانون باشد، ضروری است؛ بدین معنا که ما قصد داریم تا زمانی که مقامات مربوط ما را منع کنند، کاری که همیشه انجام می‌دادیم را ادامه دهیم.” با این وجود، آن‌ها انتظار دارند که سخت‌گیری‌های فدرال روی فروش SARMها بیشتر شود، و در این صورت اعتراف خواهند کرد که “چاره‌ای جز پذیرفتن نداریم”.

اقدامات سخت‌گیرانه‌تر در رابطه با SARMها

بسیاری از مواد شیمیایی و ترکیبات، هنگامی که به‌عنوان “مکمل غذایی” طبقه‌بندی می‌شوند، تحت نظارت FDA قرار می‌گیرند. ابتدا باید توجه داشت که سارم یک ماده دارویی شیمیایی است و مکمل غذایی محسوب نمیشود. پس در طبقه بندی مواد ممنوعه قرار میگیرد. باتوجه به قانون آموزش و بهداشت مکمل‌های غذایی (DSHEA) در سال 1994، محصولاتی که در گروه مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرند از بررسی‌ها و تحقیقات قبل از ورود به بازار معاف هستند.

FDA با استفاده از واحد تحقیقات جنایی خود، اقداماتی علیه مواد ممنوعه خطرناک یا دارای برچسب‌های تقلبی انجام می‌دهد. سخنگویی از FDA، در حالی که درباره جزئیات مربوط به Enhanced Athlete اظهار نظری نکرد، به هلث‌لاین گفت:

مصرف SARMها در محصولاتی که به‌عنوان مکمل‌های غذایی خرید و فروش می‌شوند یا محصولات دیگری که تائیدیه FDA را ندارند، غیرقانونی است. به عبارت دیگر، SARMهایی که در ایالات متحده به فروش می‌رسند فقط به اصطلاح مکمل غذایی هستند و توسط دولت و FDA به‌عنوان مکمل غذایی در نظر گرفته نمی‌شوند.

این موضوع مشکلات دیگری ایجاد می‎کند. اخیرا یک مطالعه در مجله انجمن پزشکی آمریکا، ترکیب شیمیایی محصولاتی که به‌عنوان SARM به بازار عرضه می‌شوند را ارزیابی کرد. آن‌ها متوجه شدند که فقط نیمی از این محصولات واقعا حاوی SARM بودند. حدود 60% از آن‌ها حاوی ترکیباتی متفاوت از آنچه روی برچسبشان نوشته شده بود، بودند و حدود 10% از این محصولات آزمایش‌شده، هیچ‌گونه ماده موثری نداشتند.

در اتفاقی عجیب، Enhanced Athlete از این داده‌ها برای تبلیغ محصولاتش استفاده کرد و نوشت: “محبوبیت SARMها در حال افزایش است و اخبار جعلی از روش‌های ترسناک و اطلاعات نادرستی استفاده می‌کنند” تا دولت را تحریک کنند که وارد عمل شود…ما خودمان را وقف ادامه مبارزه برای حق انتخاب و تجربه شما می‌کنیم.” با این حال، سخنگوی FDA که با او تماس داشتیم، صریحا اظهار داشت: “مصرف‌کنندگان باید سریعا مصرف این محصولات بدنسازی را متوقف کنند و اگر دچار هرگونه عوارض جانبی شدند که ممکن است به‌دلیل استفاده از این محصولات باشد، باید با یک متخصص سلامت مشورت کنند.”

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

Sources

Steroids and Other Appearance and Performance Enhancing Drugs (APEDs) Research Report

Substance Profile: What Athletes Need to Know about Ostarine

What to Know About Virilization

Nonsteroidal Selective Androgen Receptor Modulators (SARMs)

FDA In Brief: FDA warns against using SARMs in body-building products

Dietary Supplement Health and Education Act of 1994

Chemical Composition and Labeling of Substances Marketed as Selective Androgen Receptor Modulators and Sold via the Internet

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *