حرکت شناسی بدنسازی, علم تمرین

برنامه تمرینی بدنسازی عضلات سینه بانوان

آقایان از انگیزه زیادی برای تمرین بر روی عضلات سینه برخوردار می باشند زیرا دستیابی به توسعه کلی این عضلات به عنوان یکی از مطلوب ترین اهداف بدنسازان مرد به شمار می رود . با این وجود ،بسیاری از بانوان از قدرت و یا اشتیاق کافی برای تمرین روی عضلات سینه برخوردار نیستند . به علاوه،مشاهده تمام بخش های عضله سینه برای بانوان امکان پذیر نیست و در نتیجه آنها اغلب تمرین روی این گروه عضلانی را فراموش می کنند .

پس چرا باید روی عضلات سینه تمرین کنیم ؟ جدای این حقیقت که داشتن عضلات سینه ای قوی موجب افزایش قدرت و کارایی عمومی بدن شما می گردد،ورزیده بودن این عضلات در بهبود ظاهر کلی بالا تنه نیز نقش انکار ناپذیری دارد .

آناتومی عضلات سینه

به طور کلی سینه از دو عضله پکتورالیس ماژور ( سینه ای بزرگ ) و پکتورالیس مینور ( سینه ای کوچک ) تشکیل شده است . عضله پکتورالیس ماژور خود از دو سر – سر کلاویکولار (ترقوه ای) و سر استرنال (جناغی) – تشکیل شده است که سر جناغی آن تشکیل دهنده بخش اعظم گروه عضلانی پکتورالیس می باشد . عضله پکتورالیس مینور هم در قسمت خارجی سینه قرار گرفته است . این عضلات پروانه ای شکل مسئول حرکت دادن بازو به طرف سینه ،دور کردن ذستها از بدن و چرخش داخلی استخوان بازو می باشند .

با اینکه این بخش بدن تنها از دو عضله اصلی تشکیل شده است ، اما یکی از بزرگترین عضلات بدن بوده و برای تقویت و توسعه کامل نیاز یک برنامه تمرینی منسجم و مناسب دارد . همچنین ، وضعیت عضلات جلویی دلتوئید ( به خصوص شکل بخش اتصال عضلات سینه و سر شانه در قسمت بالایی و بیرونی سینه ) و نیز عضلات دندانه ای قدامی ( سراتوس ) در ظاهر عضلات سینه بسیار تاثیر گذار می باشد .

اصول تمرین – حرکات ترکیبی

پرس سینه

  • انواع حرکت : روی میز بالا سینه و میز تخت و میز زیر سینه
  • نوع گیرش : دست باز ، عادی ، دست جمع
  • تجهیزات : هالتر ، دمبل ، دستگاه اسمیت

شنا

  • انواع حرکت : قرار گیری پاها در ارتفاع ، قرار گیری دستها در ارتفاع ، به وزنه اضافی ، با کمک
  • وضعیت دستها : باز،عادی ،جمع،تک دست
  • تجهیزات : توپ تمرین ، توپ طبی

پارالل سینه

  • انواع حرکت : با وزنه اضافی ، با کمک
  • تجهیزات : پایه پارالل ، نیمکت

حرکات تفکیکی

قفسه سینه :

  • انواع حرکت : روی میز بالا سینه ، میز تخت ، میز زیر سینه
  • تجهیزات : دمبل ، کابل

کراس اور با کابل

  • انواع حرکت : از بالا ، از پایین
  • پول اور ( پلاور )
  • انواع حرکت : دمبل ،میله EZ ، کابل

طراحی برنامه تمرین

از آنجایی که عضلات سینه بسیار بزرگ هستند ، برای تحت فشار گذاشتن آنها باید از حرکات متنوع و تعداد بیشتر ست ها استفاده کنید تا بتوانید تمام فیبرهای عضلانی را به خستگی مطلق برسانید . برای طراحی برنامه تمرین این عضلات بهتر است ۲ الی ۳ حرکت ترکیبی و یک الی ۲ حرکت تفکیکی را انتخاب نمائید . با این کار می توانید مطمئن باشید که جلسه تمرین سینه شما ، تحریک مورد نیاز برای رشد عضلانی و نیز افزایش قدرت ایجاد خواهد کرد .

چون عضلات پکتورالیس در جهات مختلف گسترده شده اند ، می توانید برنامه تان را طوری طراحی کنید که روی بخشهای مختلف عضله سینه به طور مجزا فشار وارد شود . در واقع ، می توانید بخش های بالایی و پایینی سینه را به طور جداگانه هدف قرار دهید . علاوه بر این ، با دقت در انتخاب حرکات و چگونگی اجرای آنها قادر به متمرکز نمودن فشار بر روی بخش خارجی یا داخلی خواهید بود .

برای تحریک به رشد قسمت بالایی سینه ( که قابل مشاهده ترین بخش این عضله در بانوان می باشد ) ، حرکات قابل اجرا بر روی میز بالا سینه را انتخاب کنید . انتخاب میز تخت برای اجرای حرکات موجب توسعه کلی عضات سینه می گردد، در حالی که استفاده از میز زیر سینه فشار بیشتری را متوجه بخش پایینی سینه خواهد کرد . البته برای دستیابی به توسعه کلی در قدرت و سایز باید به تمام بخشهای این عضله به اندازه کافی توجه نمود .

در ضمن ، بخش خارجی عضله سینه را هم نباید فراموش کرد . این بخش در قسمتی که به دلتوئید جلویی وصل می شود ،به خوبی قابل مشاهده است . برای تحت فشار قرار دادن این قسمت می توانید از حرکات قفسه ایستاده و انواع حرکات پارالل استفاده کنید .

بخش داخلی سینه هم ( اگر به خوبی توسغه یافته باشد ) می تواند ظاهر این عضلات را دگرگون کند . برای توسعه این بخش ،بر روی بخش اوج انقباض حرکات تمرکز نموده و در قسمت بالای حرکات قفسه نشسته با دستگاه و دیگر حرکات سینه ، عضلات سینه را به هم بفشارید.

ست و تکرار

به طور کلی اکثر افراد با پیروی از دامنه تکرار ۱۰ الی ۱۵ و اجرای ۲ الی ۳ ست تمرینی برای هر حرکت می توانند به نتایج خوبی دست پیدا کنند . البته عواملی مثل سابقه تمرین، وضعیت فعلی آمادگی جسمانی و هدف از تمرین می توانند بر این مساله تاثیر گذار باشند .

بانوانی که بر روی حفظ شرایط فعلی بدنشان تاکید دارند می توانند ۲ ای ۳ ست ۱۵-۱۲ تکراری را اجرا کنند . افرادی که سعی در افزایش حجم بدن دارند ، برای هر حرکت ۳ الی ۴ ست اجرا نموده و تکرارها را نیز بین ۸ الی ۱۲ در نظر بگیرند . برای افزایش قدرت نیز استفاده از ۳ الی ۴ ست با تکرارهای ۶ ای ۱۰ مفید می باشد .

شما می توانید برای تنوع از یک، دو ، یا حتی هر سه این دامنه تکرارها در تمرین تان استفاده کنید. به عنوان مثال بانوانی که هدفشان دستیابی به حجم و قدرت می باشد، می توانند یک جلسه از دامنه ۱۲-۸ استفاده نموده و برای جلسه بعد تکرارها را در دامنه ۱۰-۱۶ اجرا نمایند و همین روند را به صورت یک جلسه درمیان ادامه دهند.

عضلات اضافی که اغلب همراه سینه تمرین داده می شوند

بواسطه وسعت زیاد گروه عضلانی سینه، خیلی افراد ترجیح می دهند تا یک روز کامل را برای تمرین این عضلات در نظر بگیرند. با این سبک تمرین می توان مطمئن بود که عظلات سینه به طور کامل و تا نهایت خستگی تحت فشار قرار گیرند.

گزینه دیگر این است که عضلات سینه را به همراه سرشانه و پشت بازو تمرین بدهید. این نوع تمرین معمولاً مورد استفاده کسانی است که از سیستم تقسیمی پرسی/کششی بهره می برند. در این شیوه، بخش پرسی تمرینات شامل حرکاتی می گردد که در آنها شما باید در بخش مثبت حرکت برای دور کردن مقاومت از بدن، اعمال فشار نمایید.

به علاوه، عضلات سرشانه و پشت بازو در خیلی از حرکات تمرین سینه به عنوان عضلات کمکی درگیر می باشند. در نتیجه، این نوع تمرین برای کسانی که از نظر زمان در مضیقه بوده و یا قصد حفظ شدت در سطوح بالا را دارند، بسیار ایده آل می باشد.

ورزشکارانی هم که قبلاً به توسعه عضلانی مورد نظرشان دست یافته اند، می توانند برای حفظ شرایط فعلی از این گونهتمرینات فشرده استفاده کنند، زیرا در این حالت تحریک ناشی از حجم کمتر تمرین کافی می باشد.

اگر از طرفداران ایده اختصاص یک روز کامل به تمرین سینه هستید ولی زمان کافی برای اجرای ۵ یا ۶ جلسه تمرین در هفته را ندارید می توانید سینه را به همراه عضله جلو بازو تمرین دهید. با جفت کردن این دو گروه عضلانی کاملاً متفاوت می توانید تمرین سینه را بدون فدا کردن قدرت مورد نیاز برای تمرین روی سرشانه یا پشت بازو، به نحو احسن به انجام برسانید. بعلاوه تمرین جلو بازو هم به همین اندازه مفید و موثر خواهد بود، چون این عضله در هیچ یک از حرکات تمرین سینه درگیر نمی شود.

عضلات سراتوس یا دندانه ای نیز معمولاً همراه با سینه تمرین داده می شوند. این عضلات اغلب در حرکاتی مثل پارالل، بارفیکس و پول اور بعنوان عضلات کمکی (ثانویه) درگیر می شوند. بنابراین می توانید یا در تمرین زیر بغل و یا در جلسه تمرین سینه روی آنها کار کنید.

فرکانس، مدت و شدت

همانطور که قبلاً هم اشاره شد عضلات سینه از وسعت زیادی برخوردار هستند. بنابراین اگر در صدد دستیابی به تکامل همه جانبه در این عضلات هستید، پیشنهاد می ود که این عضلات را به تنهایی تمرین داده و یا حداکثر تمرین یک عضلاه دیگر را در جلسه تمرین این علات بگنجانید. من تمرین روی عضلات سینه به همراه پا یا زیر بغل را به هیچوجه توصیه نمی کنم، زیرا تمرین روی این عضلات بزرگ به جلسات تمرینی طولانی و بسیار انرژی بر نیاز دارد و همین مسئله موجب خواهد شد تا تکمیل تمرین با شدت مناسب امکان پذیر نباشد.

اگر سینه را به تنهایی تمرین می کنید، هر جلسه تمرین باید حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه به درازا بکشد. اگر عضلات دیگری را هم به همراه سینه تمرین می دهید آنگاه مدت تمرین باید در حدود ۴۵ الی ۶۰ دقیقه حفظ شود.

حفظ شدت بالا در حیت اجرای تمرین سینه کار نسبتاً راحتی است. هدف قراردادن این عضلات بسیار ساده است و بواسطه تنوع تکنیک های شک دهنده ای که برای این بخش بدن وجود دارد، شما می توانید عضلات سینه را براحتی تار مرز خستگی کامل پیش ببرید. برای حفظ سطوح بالای شدت در حین تمرین، دقت کنید تا در ۲ ست آخر تا ناتوانی مطلق تمرین کرده و در ۲ ست اول هر حرکت هم تا نزدیک ناتوانی پیش روی نمایید.

افزایش حجم عضلات سینه بانوان

عضله سازی در قسمت سینه برای بسیاری از بانوان کار سختی به شمار می رود. قسمت اعظم قدرت زنان در پایین تنه تجمع یافته است و لذا بانوان برای توسعه سایز و قدرت در عضلات سینه باید به سختی تلاش کنند. با این وجود حفظ شدت تمرین در  استفاده از حرکات و تجهیزات مختلف برای ایجاد شک و تحریک مضاعف بدن با افزایش تدریجی وزنه ها بصورت هفتگی می تواند در نیل به این هدف بسیار موثر باشد.

یادتان باشد که شما باید حرکت پرس سینه با هالتر روی میز تخت را به عنوان سنگ بنای تمرینات افزایش حجم در برنامه تان اجرا کنید. هیچ حرکت دیگری نمی تواند تا این حد در افزایش حجم و قدرت موثر باشد. فقط اطمینان حاصل کنید که فرم اجراییتان درست باشد و از یک یار تمرینی هم برای اجرا تکرارهای کمکی بهره ببرید.

اولویت دهی

اکر پیشرفت عضلات سینه شما نسبت به بقیه بخشهای بدن کمر به نظر می رسد، شاید بهتر باشد از سیستم اولویت بهره ببرید. سعس کنید عضلات سینه را به تنهایی در یک روز تمرین داده و از حرکات پرسی و تفکیکی (انواع قفسه) در تمام زوایا (روی میز شیب دار ، تخت و شیب منفی) استفاده کنید.

روش دیگر اولویت دهی به عضلات سینه این است که یک هفته تمرین سینه را با حرکات قدرتی انجام داده و برای هفته بعد از حرکات پر شدت شکل دهنده استفاده نمائید. حرکات قدرتی موجب افزایش حجم و قدرت خالص می گردند در حالی که حرکات شکل دهنده برای تراشیدن و تفکیک عضلات سینه بسیار مفید هستند.

زیربنای تمرین قدرتی برای سینه حرکت پرس سینه با هالتر می باشد. شاید دلیل عقب ماندگی عضلات سینه تان این باشد که از این حرکت استفاده نمی کنید ! همین الان این حرکت را به لیست حرکات سینه اضافه کنید. فقط مراقب شکل صحیح اجرای جرکت باشید و تا زمانی که حرکت را بطور کامل یاد نگرفته اید از یک یار تمرینی کمک بگرید.

تمرین سخت و سنگین ؟

عضلات سینه بسیار قدرتمند و حجیم بوده و قدرت جابحایی وزنه های سنگین را دارا می باشد. در حالی که قدرت خانم ها در بالاتنه معمولاً کمتر از پایین تنه می باشد، اما زنان بسیاری موفق شدند با تلاش و تمرین سر سختانه به قدرت زیادی در عضلات سینه دست پیدا کنند.

این گروه عضلانی در مقابل وزنه های سنگین و تکرار های پایین در دامنه ۶ الی ۸ بخوبی واکنش نشان می دهنند. استفاده از وزنه های سنگین و شدت بالا در اجرای حرکت پرس سینه با هالتر را می توان از ضروریات دستیابی به حجم و قدرت به شمار آورد. اگر از سیستم اولویت دهی استفاده می کنید، این حرکت را هر فته اجرا نمایید. از طرف دیگر، اگر از روش دوم اولویت دهی (استفاده از حرکات قدرتی و حرکات تفکیکی به شکل یک هفته در میان) بهره می برید، می توانید این حرکت را به شکل یک جلسه در میان در جلسات تمرین قدرتی بگنجانید.

اگرمعمولاً بدون وجود یار تمرینی به تمرین می پردازید، حداقل برای اجرای این حرکت از کسی کمک بخواهید. می توانید برا اجرای ست های سنگین از دوستان هم باشگاهی خود کمک بگیرید. اگر قصد افزایش وزنه و در نتیجه، افزایش حجم و قدرت را دارید، این کار ضروری می باشد. در واقع انجام آن بدون وجود کمک عملاً ممکن نیست.

تلاش کنید تا وزنه های کاربردی در حرکت پرس سینه را بطور مداوم افزایش دهید، حتی اگر این افزایش یک کیلو باشد. اگر نتوانستیو تعداد تکرارهای مشخص شده را اجرا کنید اصلاً ناراحت نشوید. همین که عضلات سینه را با استفاده از یک وزنه سنگین تر تجریک کرده اید، موجب بروز سازگاری عضلانی و در نهایت افزایش قدرت خواهد شد.

نمونه برنامه تمرینی برای عضلات سینه

اگر قصد استفاده از روش دوم اولویت دهی (استفاده از جلسات تمرینی قدرتی و جلسات تمرینی تفکیکی) را دارید، می توانید برنامه های شماره ۱ و ۲ را باهم بکار ببرید. در این صورت از هر برنامه به شکل تناوبی و یک ففته در میان استفاه نمایید.

اگرمایلید عضلات سینه را با جلو بازو تمرین کنید، دو حرکت تمرینی پرسی با زوایای متفاوت و یکحرکت تفکیکی قفسه را در برنامه تمرین تان بگنجانید. پس از این حرکات می توانید جلسه تمرین را با اجرای ۲ حرکت جلو بازو کال نمیید.

شیوه تقسیمی ایده ال برای افرادی که قصد حفظ حجم و قدرت را دارند، ترکیب تمرین سینه با سرشانه و پشت بازو می باشد. اگر این گزینه را انتخاب می کنید باید یک حرکت ترکیبی و یک حرکت تفکیکی را برای هر یک از عضلات سینه و سرشانه در نظر بگیری. سپس جلسه تمرین را با اجرای یک یا دو حرکت پشت بازو به پایان ببرید.

برنامه شماره ۱ – تمرین سخت و سنگین

با اجرای ۵ الی ۱۰ دقیقه تمرین هوازی سبک و اجرای حرکات کششی عمومی بدنتان را گرم نمایید.

پرس سینه با هالتر

  • یک ست ۱۰تکراری
  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری
  • یک ست ۴ تکراری

پرس بالا سینه با دمبل

  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری
  • یک ست ۴ تکراری

قفسه سینه با دمبل

  • یک ست ۱۲ تکراری
  • یک ست ۱۰ تکراری
  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری

·         وزنه ها را دز هر ست به شکل پیرامید (هرمی) اضافه کنید. فشار ست ها به تدریج افزایش داده و در ۲ ست آخر تا خستگی نهایی عضله پیشوری کنید. استراحت بین ستها باید در حدود ۲ الی ۳ دقیقه باشد.

برنامه شماره ۲ – نهایت شدت

با اجرای ۵ الی ۱۰ دقیقه تمرین هوازی سبک و اجرای حرکات کششی عمومی بدنتان را گرم نمایید.

پرس سینه با دمبل

  • یک ست ۱۲ تکراری
  • یک ست ۱۰ تکراری
  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری

پرس زیر سینه با هالتر

  • یک ست ۱۲ تکراری
  • یک ست ۱۰ تکراری
  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری

کراس اور با کابل

  • یک ست ۱۲ تکراری
  • یک ست ۱۰ تکراری
  • یک ست ۸ تکراری
  • یک ست ۶ تکراری

 وزنه ها را در هر ست به شکل پیرامید (هرمی) اضافه کنید. فشار ست ها به تدریج افزایش داده و در ۲ ست آخر تا خستگی نهایی عضله پیشوری کنید. استراحت بین ستها باید در حدود یک دقیقه باشد.

استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *