مکمل شناسی

چگونه مکمل های مناسبی را برای خودمان انتخاب کنید

انتخاب بهترین مکمل

شاید این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده که چطور میتوانم بهترین مکمل را برای خودم انتخاب کنم؟ قبل از خرید مکمل های بعدی‌تان، چند چیز وجود دارد که باید بدانید. باید در این مقاله یاد بگیرید که چگونه بهترین محصولات موجود در بازار را انتخاب کنید. مردم اغلب فراموش می‌کنند که صنعت مکمل مانند هر صنعت دیگری است که در آن، کیفیت محصول و ارزش محصول، می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر، شدیدا متفاوت باشد.

در حالیکه بعضی شرکت‌ها بطور جدی تلاش می‌کنند تا بهترین محصول ممکن را برای مصرف کننده تولید کنند، اما همیشه بعضی شرکت‌ها وجود دارند که سعی می‌کنند بجای ارزش دادن به مشتری، سریع‌تر به سوددهی برسند. این مقاله قصد دارد به شما کمک کند که خوب را از بد جدا کنید آن را تشخیص دهید و فوت و فن‌های تجارت که برخی شرکت‌ها ممکن است به منظور فریب دادن شما برای خرید محصولات نه چندان قابل اطمینانشان بکار ببرند را به شما بیاموزد.

نمی‌خواهیم بگوییم که تمام مکمل‌ها، نوعی اتلاف وقت هستند. کلید، این است که از محصولاتی با مواد تشکیل دهنده مورد حمایت تحقیقات علمی استفاده کنید. این وضعیت چندان هم دلسرد کننده نیست. البته در کنار این موضوع انتخاب درست مکمل های مورد نیاز شرایط خودتان نیز بسیار مهم است. شما اگر بهترین و با کیفیت ترین مکمل را تهیه کنید؛ اما آن مکمل برای هدف ورزش شما مناسب نباشد؛ بنابراین پولتان٬ وقت و انرژی شما هدر رفته است.

برخی مکمل‌ها می‌توانند به بهبود حجم توده عضلانی خالص، افزایش عملکرد ورزشی و از دست دادن مقدار قابل توجهی از چربی بدن کمک کنند، و در کنار اینها، نشانگرهای بیماری مانند کلسترول، فشار خون و قند خون را به شدت کاهش دهند. اما باز هم تکرار می‌کنیم که نکته کلیدی، خرید مکمل‌های درست است که توسط تحقیقات معتبر تایید شده اند!

دوز مواد تشکیل دهنده و نسبت ترکیبات

یک استراتژی متداول که شرکت‌ها ممکن است بکار ببرند، فهرست کردن مواد تشکیل دهنده متعدد در یک محصول مانند یک مکمل قبل از تمرین است. در حالیکه این‌ها اغلب در صرفه جویی پول و زمان شما برای درست کردن ترکیب خودتان مفیدند، اما مهم است درک کنید که اکثر مواد تشکیل دهنده، یک «آستانه حداقل» دارند. به عبارت دیگر، مگر اینکه شما یک مقدار خاص یا حداقل را مصرف کنید، فایده کمی دریافت خواهید کرد یا اصلا سودی نمی‌برید. به این دلیل، اطمینان از اینکه محصول شما دوز کافی از هر ماده تشکیل دهنده را دارد، باید یک اولویت باشد.

علاوه بر این، یک دوز نصفه نیمه، همیشه به این معنا نیست که شما مقداری از مزایایی که بطور منطقی فکر می‌کنید را دریافت خواهید کرد. هنگامیکه بحث مواد تشکیل دهنده زیاد به میان می‌آید، شما یا همه‌ی مزایا را دریافت می‌کنید یا هیچ چیز عایدتان نمی‌شود. بعنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهند اگر شما ۱۵ گرم پروتئین وی مصرف کنید، موفق به سنتز پروتئین عضله (فعالیت بیولوژیکی کلیدی در پشت عضله سازی) نخواهید شد. با اینحال اگر ۲۰ تا ۲۵ گرم (فقط ۵ تا ۱۰ گرم بیشتر) مصرف کنید، سنتز عضلانی کامل را که معادل دوزهای بالاتر نیز هست، تجربه خواهید کرد!

بنابراین، یک ترکیب مکمل با ۷ ماده تشکیل دهنده با دوز پایین، ممکن است فایده کمتری نسبت به یک مکمل تک عنصری که دوز درستی دارد، فراهم کند. شما باید همیشه برچسب را بررسی کنید و سعی کنید دوز درست و تایید شده علمی را پیدا کنید.
با درک مطالب بالا باید با احتیاط به ترکیبات اختصاصی نزدیک شوید، بخصوص اگر آنها لیست مواد تشکیل دهنده را ذکر نکرده باشند. چرا؟ خب همه‌ی ترکیبات اختصاصی با مقدار کل (برحسب گرم) برای همه مواد تشکیل دهنده لیست می‌شوند، این یعنی شما راهی برای تشخیص آنکه دوز هر ماده تشکیل دهنده چقدر است، ندارید.

به این دلیل، سخت است که متوجه شوید آیا یک مکمل، دوز درستی دارد یا نه. البته اگر شما از محصول یک شرکت معتبر استفاده کنید، به احتمال زیاد دوز درست در آن رعایت شده است. با اینحال شاید لازم باشد در مورد آن برند ارائه شده در مرکز فروش مکمل، دوباره فکر کنید! اگر مطمئن نیستید؛ بجای یک شرکت که محصولاتش در فروشگاه‌ها ارائه می‌شوند، اما هیچکس تا بحال اسمش را هم نشنیده، به سراغ محصولی از یک شرکت معتبر با پیشینه موفق بروید.

انتخاب مکمل بر پایه اصول علمی

همیشه عاقلانه است که قسمت اعظم رژیم غذایی، مکمل و تصمیمات ورزشی‌تان را بر پایه اصول علمی قرار دهید یا حداقل برای علم، به همراه تجربه عملی ارزش قائل شوید. با اینحال با افزایش محبوبیت مطالعات در مورد مکمل‌ها، هنوز هم باید احتیاط کرد. مانند هر چیز دیگری، طبیعت انسان می‌تواند نقش مهمی در نتیجه ایفا کند.

برای یک مطالعه مکمل، این ممکن است شامل تعصبات پژوهشی، خطای انسانی، مشوق‌های سرمایه گذاری/مالی، طرح تحقیق و همچنین مشکلاتی با توافق (قرارداد) شرکت کنندگان باشد. همانطور که می‌بینید، هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند بهم بریزد و نتایج یک مطالعه واحد را پیچ و تاب دهد.

در حالیکه اکثر مکمل‌هایی که یک پشتوانه تحقیقاتی دارند٬ برخی از بهترین انتخاب‌ها هستند؛ گاهی اوقات ممکن است به یک شرکت مکمل برخورد کنید که با دقت یک مطالعه مثبت را انتخاب کرده و آنرا نمایش می‌دهد، در حالیکه ۱۰ مطالعه دیگر هیچ اثری نشان نمی‌دهند.

به علاوه، انجام تحقیق بسیار پرخرج است، برخی از قطعات و تجهیزات ۵۰۰ هزار دلار هزینه دارند، آزمایش خون برای همه افراد شرکت کننده، هزاران دلار خرج بر می‌دارد و تعداد زیادی از هزینه‌های دیگر نیز می‌توانند اضافه شوند. بطور خلاصه، یک مطالعه می‌تواند بیش از ۲۰۰ هزار دلار هزینه داشته باشد و کسی باید این هزینه را تامین کند!

در حالیکه این پول ممکن است از کمک‌های دولتی یا دانشگاهی تامین شود، اما دنیای مکمل‌های ورزشی عمدتا توسط شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود. اگرچه این اغلب مسئله‌ای نیست، اما باید این حقیقت را در نظر بگیرید که برخی شرکت‌های مکمل، زیاد تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت؛ اگر آنها پول زیادی را صرف تحقیق کنند تا فقط گفته شود (از طریق تحقیق آنها) که محصولات آن شرکت‌ها موثرند یا نه.

منظور ما این نیست که تحقیق، اتلاف وقت است یا اینکه تمام محققان شیاد هستند. مانند هر چیزی، در اکثر مواقع مشکلی وجود ندارد و آنها بی گناه هستند. در واقع پایه گذاری تصمیمتان بر اساس مکمل تحقیق شده علمی در اکثر مواقع، بسیار عاقلانه است.

همیشه تصمیم‌های خود را بر مبنای مکمل‌ها یا مواد تشکیل دهنده پشتیبانی شده توسط تحقیقات قرار دهید. با اینحال هرگز بر اساس یک نمودار فانتزی یا شکل چاپ شده بر روی برچسب محصول، تصمیم نگیرید در واقع به یک تحقیق اکتفا نکنید و تحقیقات مختلف را بررسی نمائید. خودتان تحقیق کنید و همیشه آنچه که آن مطالعه بررسی کرده را دوباره چک کنید و اگر اهل موشکافی در تحقیق هستید، بررسی کنید که آیا مطالعات دیگر نیز از این یافته‌ها حمایت می‌کنند یا نه.

بررسی کیفیت مکمل و مواد تشکیل دهنده

آیا ۳ گرم بتا آلانین یا ۵ گرم BCAA در هر محصول یکسان است؟ همانطور که ممکن است حدس زده باشید، پاسخ همیشه بله نیست. درست مانند خرید مواد غذایی یا هر محصول دیگری در دنیا، کیفیت مهم است، بخصوص اگر چیزی باشد که قرار است وارد بدنتان کنید. برای مکمل‌ها، کیفیت می‌تواند بطور چشمگیری متفاوت باشد. در حالیکه اکثر شرکت‌ها از مواد تشکیل دهنده با کیفیت استفاده می‌کنند، همیشه برخی مارک‌ها وجود دارند که سعی می‌کنند صرفه جویی کرده و از مواد تشکیل دهنده ارزان‌تر و بی کیفیت استفاده کنند.

یکی از مهمترین مسائل مربوط به کیفیت، هزینه است. برخی مواد اولیه خاص هنگامیکه از منبع گرفته شده و پردازش شوند، گران‌تر از بقیه می‌شوند. به این ترتیب، برخی شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند از جایگزین‌های ارزان‌تر با فراهمی زیستی پایین‌تر استفاده کنند یا با استفاده از مواد افزودنی ارزان، هزینه‌ها را کاهش دهند. بنابراین اگرچه ممکن است محصول ارزان‌تر بنظر برسد، اما در واقع شما یک محصول با دوز نامناسب دریافت می‌کنید.

اشکال دیگر مواد تشکیل دهنده ارزان، خطر ایمنی و سلامت، آلوده کننده‌های مضر است. چندین شرکت مختلف بخاطر استفاده از مواد تشکیل دهنده با کیفیت پایین که حاوی مقادیر بالایی از فلزات یا سایر مواد مضر بودند، دچار مشکلات زیادی شده اند. آلودگی فلزات سمی می‌تواند بوسیله مواد تشکیل دهنده خام بسیاری که در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند نیز اتفاق بیفتد.

چندین ورزشکار برتر بخاطر استفاده از مکمل، جریمه یا ممنوع الکار شده اند در حالیکه در واقع مکملی که استفاده می‌کردند، ایرادی نداشت. بااینحال شرکت اجازه داده بود مواد تشکیل دهنده دیگر به آن محصول خاص نفوذ کنند.

برای مقابله با این مسائل، شما می‌توانید محصولات تست شده‌ای که توسط یک گروه تست مستقل تایید شده اند، انتخاب کنید تا مطمئن شوید دوز موثری دارند و عاری از آلاینده‌ها/مواد غیرقانونی هستند. روی برچسب محصول به دنبال این باشید و عبارات”Informed Choice” یا “NSF approved” که دو تا از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای تست مستقل هستند را جستجو کنید.

شما همچنین باید یک محصول دارای حق انحصاری را خریداری نمایید، این بدان معناست که آنها صاحب حق انحصاری برای مواد تشکیل دهنده خاص هستند. آنها همیشه بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهند و برای اطمینان از اینکه محصولشان مطمئن بوده و دوز موثری دارد، باید تحت بررسی‌ها و آزمایشات منظم قرار بگیرند.

باز هم تکرار می‌کنیم که از یک محصول معتبر و شناخته شده که تعداد زیادی بررسی و یک پیشینه درخشان دارد استفاده نمایید. اگر شما یک ورزشکار هستید یا لازم است مطمئن شوید که آن محصول عاری از مواد تشکیل دهنده ممنوع است، همیشه به سراغ یک خط مکمل دارای حق انحصاری و تست شده توسط یک شرکت مستقل دیگر بروید.

سایر ملاحظاتی که باید هنگاک انتخاب مکمل به خرج دهید

در حالیکه نکات اصلی در بالا بیان شدند، هنوز هم برخی ملاحظات دیگر وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید. مسئله دیگر، تست کردن محصول روی حیوانات و تلاش برای منتقل کردن آن نتایج به شرایط انسانی است. بعنوان مثال ممکن است یک شرکت، مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام دهد اما بعدا تلاش کند مصرف کننده را قانع کند که همان نتایج در بین انسان‌هایی که از آن محصول استفاده می‌کنند نیز روا است.

در حالیکه تست کردن روی حیوانات می‌تواند مفید بوده و نقش کلیدی در تحقیقات علمی ایفا کند، اما این یافته‌ها همیشه قابل انتقال به انسان‌ها نیستند. به این دلیل سعی کنید مکمل‌هایتان را براساس آزمایشات انسانی یا ترکیبی از پژوهش‌های انسانی و حیوانی انتخاب کنید.

در نهایت، فریب بازاریابی هوشمندانه را نخورید. متقاعد شدن برای خرید یک محصول در هنگامیکه فردی با اندام رویایی‌تان به شما می‌گوید که آن محصول چقدر شگفت انگیز است یا وانمود می‌کند که می‌داند چگونه کار می‌کند، بسیار آسان است. درست مانند هر کسب و کاری، بازاریابی نقش عمده‌ای در صنعت مکمل و تناسب اندام ایفا می‌کند.

همانطور که می‌توانید ببینید، انتخاب کردن٬ همیشه به سادگی نگاه کردن به قیمت و عنوان محصول نیست. قبل از صرف پولتان و استفاده کردن از همان محصول همیشگی برای سالها، ۳۰ دقیقه را صرف پیدا کردن پاسخ‌ها کنید. بهترین شرکت‌ها در بازار، که یک محصول با کیفیت بر اساس دوزهای ثابت شده در تحقیقات دارند، را پیدا کنید. در پایان واحد مشاوره بادی من در خدمت شماست تا براساس شرایط فردی و بدنی شما٬ بهترین مکمل ها را برایتان به صورت کاملا تخصصی انتخاب نماید؛ با ما تماس بگیرید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *