اخبار سلامت, تغذیه ورزشی, حرکت شناسی بدنسازی

سوال متداول: با این گینر چقدر وزن میگیرم؟! با مصرف انواع گینر چقدر وزن میگیرید؟

پاسخ  اینگونه سوالات و ابهامات چیست ؟! آیا هر مکمل میتواند مقدار دقیق و مشخصی کاهش و یا افزایش وزن ایجاد نماید! آیا میتواند مقدار معینی عضله به بدن اضافه نماید؟! این مقادیر چگونه تعیین میشوند ؟! اگر شما نیز به عنوان یک ورزشکار سوالاتی مشابه دارید ٬ با ما همراه باشید تا در ادامه پاسخ روشنی به ابهام شما بدهیم .

به دنبال شنیدن عدد و رقم نباشید

اکثر تماس ها و مراجعات که افراد تازه کار در زمینه رشته های مختلف ورزشی به خصوص رشته بدنسازی را تشکیل میدهند ؛ یک سوال مشترک دارند ؛ آنها میپرسند در ازای خرید محصول مورد نظر چقدر وزن میگیرند و یا چقدر حجم میگیرند ٬ عده ای هم میپرسند چقدر وزن و سایز کم میکنند و منتظر اعلام اعداد و ارقام هستند . اولین اشتباه این افراد که صد البته به دلیل عدم آگاهی و دانش کافی است ؛ انتظار بسیار بالا از مکمل هاست . آنها انتظار دارند در طول یک دوره کوتاه مدت مصرف مکمل ٬ حتی یک مکمل ارزان قیمت به مانند کراتین ٬ تغییرات بسیار زیادی در بدنشان رخ دهد و این تغییرات بسیار محسوس باشد ! باید بگوئیم قطعا این اتفاق حاصل نخواهد شد . “مکمل تکمیل کننده ی وعده ی غذایی شماست . در صورتی که بدن شما نیاز به مقدار معینی پروتئین ٬ کربوهیدرات ٬ چربی مفید و ریزمغذی ها دارد و نتوانید آنرا از وعده های غذایی روزانه به هر دلیل به صورت کافی دریافت نمائید ٬ مکمل غذایی یعنی تکمیل کننده وعده غذایی وارد عمل میشود . واضح است که یک تکمیل کننده ( مکمل ) جای غذا را برای شما نمیگیرد ؛ پس استفاده از مواد غذایی در وعده های مختلف در درجه ی بالایی از اهمیت قرار دارد و کاملا الزامیست . شما نمیتوانید مکمل را به صورت کامل جایگزین غذا نمائید . همانطور که هنگام خوردن یک دیس برنج در روز نمیتوان در پایان ماه ٬ عدد و رقم مشخص و دقیقی بیان کرد که فرد با خوردن این حجم از برنج در کنار وعده های روزانه غذایی چقدر وزن میگیرد ٬ برای مکمل ها نیز هیچ عدد واضحی وجود ندارد . اعدادی که به شما توسط فروشندگان گفته میشود دروغ است !

اعداد هر شخص براساس بینهایت متغیر متفاوت خواهد بود ؛ ساعت بیدار شدن از خواب ٬ ساعت خوابیدن ٬ نوع کار (کارگری ٬ کارمندی و…) ٬ مدت زمان کار ٬ تعداد وعده های غذایی در طول شبانه روز ٬ نوع مواد غذایی مصرفی ٬ شیوه تمرین ٬ محیط زندگی ٬ شرایط مالی ٬ رشته ورزشی ٬ مدت تمرین ٬ تعداد جلسات تمرینی در ماه ٬ سطح ورزشکار (نابلد ٬ آماتور ٬ نیمه حرفه ی ٬ حرفه ای) ٬ ژنتیک ٬ سابقه مصدومیت و بیماری ٬ آلرژی به ماده غذایی خاص و…حتی ضریب هوشی و هوش هیجانی ٬ تلاش ٬ پشتکار و اراده فردی را نیز میبایست به این لیست بلند بالا اضافه نمود چرا که در حال حاضر که شما مشغول خواندن این متن هستید ٬ عده ی بسیاری در همان ابتدا صفحه را بسته و مشغول گشت زنی در اکسپلور صفحات مجازی و…و ابطال زمان به شیوه های مختلف هستند ! پس حتما شخصی که اهل تحقیق و مطالعه میباشد در انتهای یک دوره مشخص ورزش کردن ٬ از افرادی که سرانه مطالعه کمی دارند سبقت خواهد گرفت ٬ بدین شکل میتوان سرانه مطالعه را نیز به لیست بالا اضافه نمود که با یک گینر ۵ کیلویی فرد در یک ماه بر اساس سرانه مطالعه چقدر وزن خواهد گرفت ! این لیست از متغیر ها و همچنین میزان پیشرفت شما انتهایی نخواهد داشت ٬ پیشرفتی که شاید در کوتاه مدت نتوان آنرا اندازه گرفت و متر و معیار دقیقی برای اندازه گیری آن وجود نداشته باشد اما دربلند مدت خود را نمایان میسازد . تنها ذهن شماست که میتواند قابلیت های شما را محدود نماید و یا برعکس ! آنها را ارتقا دهد .

پس با این تفاسیر هیچ اهل علم و هیچ فرد کارشناس و کاربلدی نمیتواند این تعداد متغیر را در هم ضرب و تقسیم و جمع و تفریق نماید و اعداد اعلامی من درآوردی است . جای تاسف است که خریدار به سمت مرکزی تمایل به خرید پیدا میکند که به او اعداد بزرگ و رویایی تری گفته میشود و گویا شنیدن حقیقت به مذاق اکثریت خوش نمی آید .

اگر دانش کافی ندارید ٬ وجود مشاور ٬ مربی و متخصص الزامیست!

تغذیه علمی اصولی و کافی ٬ تمرین در طول سالیان متمادی ٬ استفاده از مکمل ها به صورت پیاپی در صورت نیاز بدنی و حفظ این سبک زندگی در طول چند سال میتواند شما را به یک استایل و فرم ایده آل برساند . اگر دانش کافی ندارید قطعا شما به یک مربی نیاز خواهید داشت ! همانگونه که در گذر از کودکی به نوجوانی و جوانی شاید نتوانید تغییرات قد ٬ وزن ٬ چهره و دیگر فاکتور های خود را در یک دوره کوتاه مدت اندازه گیری نمائید ٬ هنگام خرید مکمل به هیچ عنوان دنبال اعداد و رقم های تغییرات وزنی ٬ حجمی و…نباشید . صرفا به کیفیت و اصالت مکمل توجه نمائید . با کمک مشاوره تخصصی از بادی من بهترین ها برای شما انتخاب میشود و شما میبایست حداکثر تلاش خود را در تمامی زمینه ها یعنی رعایت برنامه غذایی ٬ برنامه تمرینی و به صورت کلی سبک زندگی ورزشی به کار بگیرید ؛ قطعا بدن شما در چارچوب فاکتور های ژنتیکی و مسائل مختلف به حداکثر رشد خود در بازه زمانی یکماهه ٬ سه ماهه ٬ یکساله و چندساله در صورت ادامه این روند میرسد . این یک روند تمرین ٬ تغذیه ٬ استراحت و تکرار است و در نهایت نتیجه بسیار بسیار آهسته در طول سالهای پیاپی و با صبوری حاصل خواهد شد . هر فرد شرایط زندگی ٬ شرایط کاری و محیطی و از همه مهمتر ژنتیک خاص خود را داراست ؛ پس ٬ از مقایسه خود با دیگران و یا بهتر است بگوئیم از مقایسه میزان پیشرفت خود با دیگران به شدت پرهیز نمائید . از اندازه گیری وزن و تغییرات سایز خود به صورت هفتگی و روزانه نیز دوری کنید .

علم تغذیه ٬ علم تمرین و تکنولوژی صنعت غذایی ( مکمل ها ) سرعت مسیر را زیاد نمیکنند ٬ آنها زمان را نیز سریعتر نمیکنند ؛ تنها دست اندازهای مسیر را کم میکنند تا شما با شرایط بهتری به هدف خود برسید ٬ شرایط بهتر عبارت است از کمترین آسیب و مصدومیت ٬ فرم و استایلی کامل ٬ صرف وقت و هزینه کمتر و در نهایت ارتقای سلامت روحی و جسمی فرد .

اگر به عنوان مثال به دنبال افزایش وزن تنها با خرید یک گینر بدون داشتن علم تمرین ٬ علم تغذیه و مربی و مشاور کاردان هستید ٬ سخت در اشتباهید . اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی صرفا با یک چربی سوز بدون هیچگونه دانشی هستید ٬ قطعا نتیجه نخواهید گرفت . ابتدا برای بالا بردن دانش خود ٬ برای مربی خوب و تغذیه اصولی هزینه کنید ٬ بعد در صورت نیاز برای مکمل

به منظور مشاوره تخصصی رایگان با ما در ارتباط باشید .

نگارش : مهندس پوریا حسنی بنیانگذار/موسس بادی من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *