تغذیه ورزشی

بهترین زمان مصرف ویتامین ث چه موقعی است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ث

اگر بتوانید اسم یک آنتی اکسیدان شناخته شده نام ببرید، احتمالا نام ویتامین ث را به زبان می آورید. معجزه ای در سیستم ایمنی و مراقبت از پوست که شاید یکی از پرطرفدارترین مکمل های در حال فروش باشد. و حالا می خواهیم یاد بگیریم چه زمانی و چگونه بیشترین بهره را از فواید این ویتامین ببریم.

اهمیت ویتامین ث در چیست؟

این موضوع را دیگر همه میدانند، ویتامین ث که نام علمی اش اسید اسکوربیک می باشد، کلیدی برای عملکرد سالم سیستم ایمنی است. گرچه برای نابودی آسیب ریشه ای در امراض مختلف و سرطان در انسان به کار برده می شود، در روند تسریع جذب دیگر مواد مغذی مانند آهن ،ویتامین دی و ای نقش مهم ای ایفا می کند.

علاوه بر این ، ویتامین ث اساس ترشح کلاژن است، که برای پیوند بافت های آسیب دیده و بهبود زخم های پوستی لازم است.
به گفته ی آنتونی بالدوزی، دکتر عصب شناسی، همچنین موسس بنیاد پروژه های مادر و پدرهای سرحال، ویتامین ث، حتی برای مشکلات قلبی نیز فوایدی دارد. ویتامین ث حتی باعث سلامت شاهرگ و فشار خون نیز می شود، همچنین گردش خون را به سمت مغز افزایش می دهد. فواید این ویتامین اینجا تمام نمی شود : مصرف به اندازه ویتامین ث ، ارتباط مستقیمی با جوان سازی پوست دارد و باعث سلامتی استخوان در قشر مسن تر می شود. استفاده ی کم از این ویتامین باعث کاهش تراکم استخوان و حتی اضافه وزن می شود.

استفاده از مکمل ویتامین ث

از آنجایی که بدن انسان قادر نیست به تنهایی این ویتامین را تولید کند؛ فقط دو راه برای مصرف ویتامین ث می ماند. یا از طریق رژیم غذایی و یا روی آوردن به مکمل ویتامین ث. دکتر تاز باتا، کارشناس امراض تلفیقی و نویسنده ی کتاب خانم های موفق می گوید : چون بدن ما نمی تواند ویتامین ث را درون خود نگه دارد، باید به طور مداوم آن را مصرف کنیم تا بتوانیم نیاز های بدن خود را رفع کنیم. آقایان معمولا روزانه به نود میلی گرم ویتامین ث احتیاج دارند اما بانوان روزی هفتاد و پنج میلی گرم.
خیلی از میوه ها و سبزیجات به خصوص فلفل دلمه ای، کیوی، مرکبات ،کیل که نوعی کلم پیچ می باشد و کلم بروکسل حاوی ویتامین ث هستند. کمبود ویتامین ث در کشور های گسترش یافته بسیار نادر است. با این وجود خیلی از ما ها به اندازه ی کافی ویتامین ث مصرف نمی کنیم تا نیاز های غذایی خود را رفع کنیم.
به علاوه اینکه ، بعضی، از مردم، مانند خانم های باردار، یا شیرده، افراد سیگاری، کسانی که از مشکلات معده رنج می برند، و اشخاصی که درمعرض اماکن آلوده قرار دارند، نیاز مبرم به ویتامین ث دارند. در تمامی شرایطی که بالا گفته شد همه توسط مکمل ث قابل حل شدن می باشند.
بر اساس صحبت‌های دکتر بالدوزی، وگانها، و گیاهخوران نیز ممكن است بخواهند از مکمل ث استفاده کنند. افرادی که رژیم بدون گوشت دارند معمولا با کمبود آهن مواجه هستند و استفاده از ویتامین ث باعث بالا رفتن هموگلوبین خون آنها می شود. با وجود اینکه شما می توانید در یک روز ۲۰۰۰ میلی گرم، ویتامین ث مصرف کنید اما پزشکان چیزی بین ۵۰ تا ۲۰۰ گرم تجویز می کنند.

بهترین زمان استفاده از ویتامین ث

به مانند همه ی مکملها، زمان و چگونه مصرف کردن ویتامین ث شما نیز بسیار مهم است. چون ویتامین ث در آب حل می شود، نیازی به چربی ندارد که کاملا جذب شود. پس نیازی ندارید آن را با غذا مصرف کنید. خیلی از مقالات در مورد ویتامین ث به شما توصیه میکنند که آنرا با غذا مصرف کنید، زیرا با معده ی خالی ممکن است اذیت شوید خصوصا در دوز های بالا. ممکن است معده ی شما کمی درد بگیرد یا در موارد جدی تر دچار نفخ، اسهال یا انقباض شکم شوید. راه حل: ویتامین ث خود را همیشه، همراه داشته باشید و در هر وعده ی غذایی که خواستید میل کنید. بیشتر افراد صبح تمایل به مصرف ویتامین ث دارند.
ضمنا یک اخطار وجود دارد که باید به ذهن خود بسپارید؛ دکتر بالدوزی مدعی شده که استفاده از ویتامین ث درست پس از ورزش، می تواند منجر به هدر رفتن تاثير ورزش شما بشود. چرا؟ زیرا ویتامین ث، خصوصا در دوز بالا، می تواند مانع دم کردن عضلات و به اصطلاح بزرگتر شدن عضلات ورزشکار بعد از یک برنامه سنگین شود.
در واقع نویسندگان یک تحقيق بزرگ، متوجه شدند که ویتامین ث به طرز منفی ای، روی عملکرد ورزشکاران تاثیر گذاشت. آنها خیلی تلاش کردند تا به دلیل این موضوع پی ببرند حتی به ورزشکارانی که با خود مکمل حاوی آنتی اکسیدان آورده بودند بیشتر دقت کردند، با وجود اینکه مطالعات دوز بالاتر از۱۰۰۰ میلی گرم را بین ورزشکاران وعلاقه مندان به فیتنس نشان میداد، همه باید دقت کنند و به زمان مصرف ویتامین ث خود دقت کنند. دکتربالدوزی می گویند:برای سلامتی خودتان هم که شده معمولا قبل یا بعد از ورزش، ۶ ساعت قبل از مصرف هرگونه آنتی اکسیدان یا ویتامین ث صبر کنید.

منبع: ویتامین شاپ

تیم نگارش بادی‌من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *