علم تمرین

بهترین زمان برای ورزش کردن در طول روز چه موقع است؟

خورشید گرفتگی

همانطور که خود را برای روز بعدآماده می کنید، ممکن است این سوال در ذهنتان پیش بیاید که “ورزش را در کدام ساعت از برنامه ی روزانه ی خود قرار دهم؟” و “بهترین زمان برای ورزش کردن چه موقع است؟”
در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم تا بهترین زمان ممکن برای ورزش کردن را انتخاب کنید.

نظر علم راجع به بهترین زمان برای ورزش کردن

حقیقت آن است که بهترین زمان برای ورزش کردن به شما بستگی دارد. شما می توانید با اختصاص زمان های مشخصی از روز به ریتم بدنتان، در صورتی که واقعا در آن ساعت ها  انگیزه ی کافی داشته باشید، از ورزش خود حداکثر استفاده را بکنید.
اگر برنامه ی روزانه تان انعطاف پذیر است و محدودیتی در زمانبدی ندارید، تحقیقات نشان می دهند که ورزش صبح زود و نزدیک به غروب ، بسته به نوع ورزش، بالاترین میزان بازدهی را در بدن را دارد. ورزش کردن با معده ی خالی (قبل از خوردن صبحانه) به دلیل کمبود کربوهیدرات، بدن را تشویق می کند تا از چربی به عنوان سوخت اصلی استفاده کند. اما اگر قند خون پایینی دارید باید مراقب باشید چون ممکن است نخوردن صبحانه باعث بی حالی و سرگیجه شود.

عوامل انگیزشی می توانند در تعیین بهترین زمان برای ورزش کردن، تاثیر گذار باشند

قبل از آن که با بی میلی ساعت خود را برای فردا صبح زود کوک کنید یا اینکه شروع به برنامه ریزی کنید، ادامه ی مقاله را بخوانید. در تحقیقات انجام شده درباره ی اینکه بدن چه زمانی بالاترین میزان بازدهی را دارد، اختلاف نظرهایی وجود دارد. بنابراین این سوال که “بهترین زمان برای ورزش کردن در روز چه موقع است؟” پاسخ مشخصی ندارد بلکه بیشتر به شما و سبک زندگی تان بستگی دارد. زندگی برخی از افراد تحت تاثیر نیازهای شغلی شان است، در حالی که برخی دیگر زندگی اجتماعی خود ( شب بیداری و معاشرت با دوستان در آخر هفته ها ) را اولویت قرار می دهند. برخی از افراد در اواخر روز هوشیار و برانگیخته هستند و برخی به محض بیدار شدن از خواب. برخی از افراد از ورزش های گروهی بیشتر از ورزش های انفرادی لذت می برند چون در صورت خستگی و کم شدن سرعت شان، گروه به آنها انگیزه می دهد. در نهایت آنچه که به نفع شماست ممکن است برای دیگری بی فایده باشد.

اهمیت فهم انگیزه ی شخصی در ورزش کردن

ورزش صبحگاهی باعث افزایش متابولیسم بدن شده و می توانید قبل از آن که عاملی حواستان را پرت کند، ورزش تان را به اتمام برسانید. اما ممکن است بعضی از افراد صبح ها پرانرژی نباشند. ممکن است صبح زود بیدار شدن برای شما مثل شکنجه باشد و تلاش هایتان را هدر دهد. بنابراین گرفتار این طرز فکر نشوید. ورزش در هر ساعتی در روز قدمی مثبت به سمت زندگی سالم است، حتی اگر اولین کاری که صبح ها انجام می دهید، نباشد. داشتن یک برنامه ی منظم ایده ی خوبی است. ورزش را در زندگی خود به یک عادت تبدیل کنید نه یک وظیفه ی روزانه که به سختی باید برای آن زمان پیدا کنید. اگر ورزش با برنامه های روزانه شما تناقض دارد، می توانید در اوقات فراغت خود به آن بپردازید. اگر به خواب رفتن پس از انجام یک ورزش دیر هنگام برای شما سخت است، سعی کنید در انتهای ورزش کمی تمرینات خودآگاهی به منظور سرد شدن بدن تان انجام دهید. بعد از یک ورزش سخت، از یوگا و امثال آن برای آسان تر خوابیدن استفاده کنید.

انگیزه های شخصی خود را برای داشتن تمرینات موثرتر افزایش دهید

یافتن دلیل برای سر باز زدن از تمریناتی که تناسب اندام شما را حفظ می کنند، بسیار راحت است. ممکن است زنگ ساعت را خاموش کنید یا برنامه ی روزانه تان به شدت فشرده باشد و در پایان روز بسیار خسته باشید. بهترین زمان در روز که بدن شما بالاترین میزان بازدهی را دارد زمانی است که شما پر از انگیزه هستید، بنابراین بهتر است که انگیزه های شخصی خود را افزایش دهید.

روتین های متنوع ورزشی داشته باشید

ممکن است انجام تمرینات یکنواخت برای شما خسته کننده باشد. نه تنها برای تان خسته کننده است بلکه پس از مدتی بدنتان عادت کرده و تغییر نمی کند. برای جلوگیری از تمرینات ناموثر عوامل زیر را تغییر دهید:
تعداد ست ها/ تکرار حرکات در هر ست.
وزنه.
نقاطی از بدن که قصد تغییر در آنها را دارید.
شدت/سرعت.
تعداد روزهایی در هفته که ورزش می کنید.
نوع تمرین ها.

به فعالیت های ورزشی خود تنوع ببخشید

تغییر در فعالیت ها می تواند باعث عضله سازی قسمت هایی از بدن شود که جز نواحی مد نظر در روتین معمول تان نیستند. به علاوه انگیزه ی شما هنگام انجام کارهایی که از آنها لذت می برید، تغییر محیط و در اجتماع بودن، افزایش می یابد. می توانید با انجام کارهای زیر به فعالیت های خود تنوع ببخشید.
دوچرخه سواری
دویدن
پیاده روی
شنا
بازی های ورزشی
رقص
ایروبیک
یوگا
پیلاتس
بوکس/کیک بوکسینگ
ورزش های قدرتی یا وزنه برداری
تای چی
پله نوردی
دستگاه روئینگ

از ورزش برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید

درست است که کاهش وزن و عضله سازی از عوامل اصلی ایجاد انگیزه در ورزش هستند، اما تنها عوامل انگیزشی موجود نیستند. بعضی وقت ها این عوامل ورزش را از منفعت به مجازات تبدیل می کنند.از ورزش برای رسیدن به سایر اهداف زندگی تان استفاده کنید، اهدافی نظیر گذراندن زمان بیشتر با اعضای خانواده، کاهش فشار و استرس های کاری.
باشگاه مکان مناسبی برای گوش دادن به پادکست ها و کتاب های صوتی است. هنگام تمرین کردن با دستگاه ها و گوش دادن به پادکست ها و کتاب های صوتی، ممکن است احساس کنید که بازدهی بیشتری دارید.

تغذیه ی بعد از ورزش تان را از قبل آماده کنید

با بسته بندی یک میان وعده سالم ، درست کردن یک وعده غذایی مغذی یا مخلوط کردن یک شیک پروتئین ، تغذیه بعد از تمرین تان را آماده کنید. این امر در طول تمرین به شما انگیزه داده و جلوی وسوسه ی گرسنگی بعد از تمرین را گرفته و باعث می شود که بعد از تمرین غذاهای سرشار از مواد مغذی مصرف کنید. همچنین می توانید قبل از تمرین از یک مکمل استفاده کنید که علاوه بر طعم فوق العاده اش سبب افزایش انگیزه ی شما می شود(به خصوص هنگامی که انرژی لازم برای تمرین را ندارید).

ترجمه توسط تیم نگارش بادی‌من (شبنم احدی) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *