تغذیه ورزشی

کره بادام زمینی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند، مگر اینکه شما این چهار اشتباه را مرتکب شوید

کره بادام زمینی و کاهش وزن

خوردن بادام زمینی در یک ساندویچ یا مخلوطی از جو دو سر که ترد باشد یا نرم؛ کدام یک از این دو؟ – در هر صورت شما دوست دارید کره بادام زمینی را مصرف کنید. آیا این کار باعث کاهش وزن شما می شود؟

در حقیقت، با توجه به مطالعه ای که اکتبر سال 2018 در مجله تغذیه اروپا انجام شد، مشخص شد که افزودن کره بادام زمینی به رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا وزن خود را حفظ کنید. محققین در این پژوهش نزدیک به 375000 نفر را مورد بررسی قرار داده و دریافتند بزرگسالانی که به طور منظم بادام زمینی یا سایر مغزها را مصرف می کنند در طی یک دوره پنج ساله در مقایسه با کسانی که بادام زمینی نمی خورند وزن کمتری دارند و حتی وزن برخی از آنها کاهش یافته است.

این مسئله برای کودکان نیز چنین است. طبق مطالعه ای که در ژوئیه سال 2013 انجام شد، محققین دریافتند کودکانی که بادام زمینی و کره بادام زمینی می خورند، وزن کمتری داشته و به طور کلی رژیم غذایی آنان مقوی تر است.

علاوه بر دو پژوهش بالا، مطالعه دیگری که در سال 2010 در مجله تغذیه بالینی آسیا و اقیانوسیه انجام شد نشان داد، کسانی که بادام زمینی مصرف می کنند تمایل به فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود داشته و همانطور که می دانید فیبر می تواند به کاهش وزن کمک کند. بادام زمینی همچنین سرشار از چربی و پروتئین سالم است، دو ماده مغذی که شما را سیر می کند و می توانید به راحتی با ولع زیاد خوردن غذا خداحافظی کنید.

اما در هر صورت باید توجه داشته باشید که ممکن است با مصرف نادرست کره بادام زمینی به جای کاهش وزن، دچار افزایش وزن شوید. از این رو مراقبت باشید که دچار این چهار اشتباه در مصرف این ماده مغذی نشوید.

اشتباه 1: خرید بادام زمینی با نمک افزوده شده

مطابق با انجمن قلب آمریکا، اکثر سدیمی که ما مصرف می کنیم ناشی از غذاهای فرآوری شده، بسته بندی و رستورانی است. گرچه بادام زمینی به ندرت فرآوری می شود اما می تواند در گروه مواد غذایی از پیش بسته بندی شده قرار گیرد.

به همین دلیل شما باید با دقت مواد تشکیل دهنده موجود در شیشه های کره بادام زمینی را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها بدون نمک اضافه شده درست می شوند. البته برخی از آنها ممکن است حاوی صد میلی گرم نمک در هر وعده غذایی باشند.

از آنجایی که سدیم کالری اضافی وارد بدن نمی کند، به نظر نمی رسد که برای کاهش وزن نگران آن باشید. اما با گذشت زمان و وقتی بیش از حد سدیم مصرف کنید، بدن آب اضافی را در بدن نگه داشته و این مسئله می تواند باعث پف و نفخ و در نتیجه افزایش وزن شود. پس بهترین انتخاب شما برای مصرف کره بادام زمینی، نوعی از آن است که فقط با بادام زمینی درست می شود.

اشتباه 2: انتخاب کره بادام زمینی با چربی کاهش یافته

درست است که کاهش چربی برای کاهش وزن گزینه سالم تری به نظر می رسد، اما آن در مورد کره بادام زمینی صدق نمی کند. بادام زمینی سرشار از چربی های اشباع شده سالم است که ضد التهاب بوده و برای سلامت قلب مفید می باشند.

مشکل دیگر کره بادام زمینی کم چرب این است که شما با دانستن این نکته ممکن است، آن را بیش از حد مصرف کنید (مطالعه ای که در Healthy Psychology در ژوئیه سال 2011 انجام شد نشان داد زمانی که فکر می کنید چیزی معقول می خورید، سطح هورمون گرلین به اندازه زمانی که در خوردن چیزی زیاده روی می کنید بالا نمی رود، در واقع دستوری از مغز صادر نمی شود).

علاوه بر این، زمانی که شما یک وعده کره بادام زمینی کم چرب را با کره بادام زمینی معمولی مقایسه می کنید، از نظر کالری تفاوت زیادی میان آنها وجود ندارد. میزان کالری کره بادام زمینی کم چرب تنها چهار کالری کمتر از دو قاشق غذا خوری نوع معمولی آن است.

اشتباه 3: خوردن کره بادام زمینی به طور مستقیم از شیشه

زمانی که مستقیما کره بادام زمینی را از شیشه می خورید فراموش نکنید که در خوردن آن زیاده روی خواهید کرد. این مسئله قطعا در مورد تمامی مواد غذایی صادق است و از این رو اجازه ندهید این کار به عادت تبدیل شود.

دو قاشق غذا خوری کره بادام زمینی که می توانید آن را به صورت ساندویچ میل کنید و یا روی ورقه های سیب پخش کنید یا در یک اسموتی، دارای 191 کالری است.  اما اگر شما کره بادام زمینی را مستقیما از شیشه مصرف کنید، کالری بیشتری را وارد بدن خود خواهید کرد.

اشتباه 4: خوردن کره بادام زمینی با ژله یا شکلات

قطعا شما نمی توانید از خوردن کره بادام زمینی با ژله یا شکلات چشم پوشی کنید اما نباید در مصرف این مواد با یکدیگر زیاده روی کنید. دلیل آن هم قند اضافه موجود در ژله و شکلات است (هر چند گاهی اوقات می توانید ژله بدون شکر درست کنید). طبق انجمن قلب آمریکا، با ترکیب این مواد، قند اضافی وارد بدن شما شده و می تواند افزایش وزن ناخواسته شما را به همراه داشته باشد.

در عوض می توانید این ایده یا دستور غذایی کم کالری و کم شکر را امتحان کنید:

  1. کره بادام زمینی را با سویا سس، آب لیمو و زنجبیل تازه مخلوط کنید تا یک سس سالاد بی نظیر خلق نمایید.
  2. کره بادام زمینی را با ماست برای سس میوه ترکیب کنید.
  3. می توانید به آن گرانولا اضافه کرده و به عنوان میان وعده میل نمایید.
  4. یا اینکه کره بادام زمینی را روی نان تست مالیده و آن را مزین به فلفل قرمز خرد شده و تکه های بادام زمینی کنید.
  5. می توانید به کره بادام زمینی گرانولای برند مورد علاقه خود را بیفزایید.

ترجمه توسط تیم نگارش بادی‌من (الهه جمالی) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *