مکمل شناسی

کوآنزیم کیو 10 ماده ای قوی برای ورزشکاران استقامتی

کو کیو تن

به احتمال زیاد می دانید که کوآنزیم کیو 10 از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کرده و به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می کند. اما آیا می دانستید شواهد جدید حاکی از آن هستند که کوآنزیم کیو 10 عملکردهای ورزشی و استقامت را نیز بهبود می بخشد؟ کوآنزیم کیو 10 یک آنتی اکسیدان داخل سلولی و شبه ویتامین است که فرآیند بیولوژیکی تشکیل آدنوزین تری فسفات یا متابولیسم انرژی را تسهیل می بخشد. آدنوزین تری فسفات مولکولی است که انرژی درون سلول ها را با خود حمل می کند و انرژی لازم جهت انجام اکثر اقدامات سلولی بدن را تامین می کند. همانطور که ذکر شد، کوآنزیم کیو 10 به سلامت قلب کمک می کند، علاوه بر آن خستگی را کاهش داده و فشار خون را در محدوده ای سالم نگه می دارد. در واقع کوآنزیم کیو 10 یکی از مکمل هایی است که در بحث ورزش های استقامتی به آن توجه کافی نشده چرا که تمرکز اصلی این دسته از ورزش ها بر قدرت، سرعت، سلامت سیستم قلبی عروقی و حداکثر توان خروجی ورزشکار می باشد.

نحوه ی عملکرد کوآنزیم کیو 10

کوآنزیم کیو 10 پس از تبدیل کربوهیدرات ها و چربی های مصرف شده به آدنوزین تری فسفات، انرژی سلولی را افزایش می دهد که این امر باعث رسیدن سوخت به تک تک سلول های بدن می شود. یک ورزشکار نسبت به یک فرد معمولی جهت تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز  اندام ها، بافت ها و ماهیچه ها به کارآیی سلولی بیشتری نیاز دارد تا بتواند در سطوح بالا و برای مدت طولانی تمرین کند. کوآنزیم کیو 10 سبب بهبود عملکرد سلول های عضلانی جهت تولید و مصرف انرژی می شود. به علاوه این آنتی اکسیدان باعث افزایش قدرت عضلات، بهبود آستانه ی تحمل درد در ورزش و بازیابی تنفس سلولی می شود.

3 دلیل برای اثبات آن که کوآنزیم کیو 10 بهترین ویتامین برای ورزشکاران استقامتی می باشد

  1. کوآنزیم کیو 10 بیشینه ی نیرو را افزایش می دهد
    در یک مطالعه ی بالینی تصادفی دوسوکور(یک آزمایش علمی که شرکت کنندگان و پژوهشگران از داشتن اطلاعاتی که خودآگاه یا ناخودآگاه منجر شود به سمتی متمایل شوند، منع می شوند) در آلمان، تاثیر اوبیکوینول (نوعی کوآنزیم کیو 10) در مقابل یک دارونما بر بیشینه ی نیروی گروهی از ورزشکاران حرفه ای و جوان مورد بررسی قرار گرفت. یکصد ورزشکار حرفه ای شامل 53 مرد و 47 زن با میانگین سنی 19.9 سال به مدت 6 هفته، روزانه مقدار 300 میلی گرم اوبیکوینول یا دارونما مصرف کردند. همچنین در آغاز، نیمه و پایان 6 هفته با رکاب زدن بر یک دوچرخه ی ثابت، بیشینه ی نیروی آنها اندازه گیری شد. یکی از مهم ترین یافته های مطالعه ی انجام شده، حداکثر قدرتی بود که ورزشکاران توانستند به ازای هر پوند (0.4 کیلوگرم) از وزن بدن خود تولید کنند. هرچه پدال زدن بر دوچرخه ی ثابت بیشتر می شد، به همان نسبت انرژی بیشتری نیز تولید می شد. نتایج حاکی از آن بود که توان خروجی گروهی که کوآنزیم کیو 10 مصرف کرده بودند به نسبت گروهی که دارونما مصرف کرده بودند به طرز قابل توجهی افزایش یافته بود. نتایج حاصل از این مطالعه ثابت کردند که کوآنزیم کیو 10 نقش بسیار مهمی در افزایش بیشینه ی نیرو دارد. کوآنزیم کیو 10 یک جز اساسی در زنجیره ی انتقال الکترون توسط میتوکندری (اندامکی که وظیفه ی آن تنفس سلولی و انتقال انرژی می باشد)، آنتی اکسیدان غشای پلاسمایی و لیپوپروتئین ها (یک مجموعه مولکولی پروتئینی است) می باشد. در صورت عدم وجود میزان کافی از این آنتی اکسیدان کارایی بدن جهت تولید انرژی و انجام اعمال فیزیکی به شدت کاهش می یابد.
  2. کوآنزیم کیو 10 باعث طولانی تر شدن مدت زمان ورزش و به تعویق افتادن خستگی می شود: در یک مطالعه ی بالینی تصادفی دوسوکور منتشر شده در مجله ی “انجمن بین المللی تغذیه ورزشی” شرکت کنندگان مرد و زن با میانگین سنی 26 تا 33 سال، به مدت 14 روز دارونمای دکستروز یا 100 میلی گرم کوآنزیم کیو 10 مصرف کردند. نتایج حاکی از آن بود که مکمل کوآنزیم کیو 10 پلاسما و میزان کوآنزیم کیو 10 درون ماهیچه ای را افزایش داده و علاوه بر آن زمان خستگی را به تعویق انداخته بود. این نتایج نشان می دهند که مکمل های کوآنزیم کیو 10 به طور بالقوه به نفع ورزشکاران استقامتی می باشد چرا که توان انجام ورزش های طولانی مدت را افزایش می دهد، باعث بهبود عملکرد بدن شده و زمان خسته شدن ورزشکار را به تعویق می اندازند. این به معنای دویدن ، شنا کردن و دوچرخه سواری کردن بیشتر و در نتیجه عملکرد های رقابتی بهتر می باشد.
  3. کاهش آسیب های ناشی از تمرینات شدید: چندین پژوهش ثابت کرده اند که کوآنزیم کیو 10 باعث کاهش التهاب و آسیب های ناشی از تمرینات استقامتی می شود. از آن جایی که 96% از کل انرژی تولید شده ی هوازی شامل کوآنزیم کیو 10 می باشد،  وجود این آنتی اکسیدان برای سنتز آدنوزین تری فسفات حیاتی می باشد. در اثر  سنتز آدنوزین تری فسفات مقداری از کوآنزیم کیو 10 در بدن از بین می رود که از طریق منابع غذایی و مکمل ها فقدان آن جبران می شود. اندام هایی نظیر قلب و ماهیچه ها که به انرژی زیستی سازگار و قوی نیاز دارند، به منابع کافی  کوآنزیم کیو 10 وابسته بوده و در صورت کمبود آن انرژی و قدرت کمتری تولید می کنند. در یک آزمایش تصادفی کنترل شده با دارونما که در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد ، 18 دونده ی مسافت میانه به مدت 14 روز دارونما یا کوآنزیم کیو 10 مصرف کردند. نتایج حاکی از آن بود که مکمل کوآنزیم کیو 10 به کاهش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل میان آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد)، لاکتات خون (میزان اسید لاکتیک در خون) و آسیب های عضلانی ناشی از ورزش کمک می کند. به شکل قابل توجهی کراتین کیناز در این مطالعه بی تأثیر ماند. اما کاهش درد عضلات و کاهش اسید لاکتیک امر مهمی در ریکاوری پس از تمرین می باشد.

مقدار مناسب کوآنزیم کیو 10 برای ورزشکاران:

جهت افزایش میزان کوآنزیم کیو 10 عضلات نیاز است تا میزان پلاسمای کوآنزیم کیو 10 در طول یک دوره ی زمانی طولانی مدت افزایش یابد تا بافت های عضلانی زمان کافی را برای جذب کوآنزیم کیو 10 از پلاسما داشته باشند. دوزهای بالای 200 تا 300 میلی گرم در طول 4 تا 12 هفته جهت افزایش  کوآنزیم کیو 10 عضلات لازم می باشند. بنابراین ، ورزشکاران استقامتی به طور بالقوه به 200-300 میلی گرم  کوآنزیم کیو 10 در روز برای دستیابی به افزایش عملکرد ورزشی خود نیاز دارند. برای افرادی که از  کوآنزیم کیو 10 به منظور سلامت قلب و سلامت کلی بدن استفاده می کنند، میزان 100 میلی گرم از این آنتی اکسیدان در روز توصیه می شود.
-نتیجه گیری:
علیرغم باور عمومی ، مطالعات بالینی نشان می دهد که مقادیر بالاتر کوآنزیم کیو 10 عملکردهای ورزشی را از طریق افزایش توان خروجی، به تعویق انداختن زمان خستگی و کاهش زمان ریکاوری بهبود می بخشند.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من (شبنم احدی) ، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

Nahas, R. (2008). Complementary and alternative medicine approaches to blood pressure reduction: an evidence-based reviewCanadian Family Physician, 54(11), 1529-33.

Alf, Dietmar, et al. (2013). Ubiquinol supplementation enhances peak power production in trained athletes: a double-blind, placebo controlled studyJournal of the International Society of Sports Nutrition10, 24.

Hernández-Camacho, Juan D., et al. (2018). Coenzyme Q10 supplementation in aging and diseaseFrontiers in Physiology9, 44.

Cooke, Matthew, et al. (2008). Effects of acute and 14-day coenzyme Q10 supplementation on exercise performance in both trained and untrained individualsJournal of the International Society of Sports Nutrition5, 8.

Armanfar, Mostafa, et al. (2015). Effect of coenzyme Q10 supplementation on exercise-induced response of inflammatory indicators and blood lactate in male runnersMedical Journal of the Islamic Republic of Iran29, 202.

دیدگاهی در مورد “کوآنزیم کیو 10 ماده ای قوی برای ورزشکاران استقامتی

  1. Avatar سید احمدحسینی گفت:

    باسلام کوآنزیم برای افراد زیر 20 سال مشکلی ایجاد نمی کند برای فوتبالیست موثر هست ؟

    1. Avatar bodyman گفت:

      درود٬ با بخش مشاوره تماس بگیرید در خدمت هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *