اخبار سلامت, تغذیه ورزشی, مکمل شناسی

روش های طبیعی افزایش سطح هورمون مردانه تستوسترون

دو ببر در کنار یکدیگر

معمولا بسیاری از مردانی که از سلامت جسمانی مطلوبی برخوردار نیستند، در برقراری ارتباط جنسی دچار مشکل می شوند. این مشکل به دلایل متعددی ممکن است رخ دهد، اما رایج ترین دلیل این است که بیشتر بیماری های مزمن می توانند بر عملکرد جنسی و سطح هورمون ها تأثیر منفی بگذارند. افرادی که مبتلا به دیابت، چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری های قلبی هستند، معمولاً سطح تستوسترون پایینی دارند و به همین دلیل دچار اختلال نعوظ می باشند. همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که اختلال نعوظ می تواند از نشانه های اولیه ی بیماری های قلبی باشد، نشانه ای که ممکن است از سال ها قبل پدیدار شود.
برخی از داروهای رایج تجویز شده توسط پزشکان جهت درمان بیماری های مزمن ممکن است منجر به اختلال نعوظ شوند که این داروها عبارتند از:

  • داروهای کنترل کننده ی کلسترول خون از جمله آتورواستاتین، سیمواستاتین و لوواستاتین و غیره.
  • داروهای ضد دیابت از جمله گلیپیزاید، پیوگلیتازون و غیره.
  • داروهای کنترل کننده ی فشار خون از جمله کارودیلول، آتنولول، لیزینوپریل، بنازپریل و غیره.
  • داروهای پروستات از جمله فیناستراید، دوتاستراید، تامسولوسین و ترازوسین.
  • داروهای ضد افسردگی از جمله فلوکستین، دولوکستین، پاروکستین و غیره.

تغییرات در سبک زندگی به منظور بهبود سیستم هورمونی

افراد کم تحرک که سبک زندگی منفعلانه ای دارند، نه تنها در معرض خطر بیماری های قلبی و دیابت هستند بلکه بسیار محتمل است که دچار اختلال نعوظ نیز شوند. ورزش منظم و فعالیت داشتن به اندازه ی کافی برای سلامت عروق حیاتی هستند و می توانند به بهبود جریان خون به قلب، مغز و سایر قسمتهای مهم بدن کمک کنند. کاهش وزن در افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند گامی مهم در جهت بهبود اختلال نعوظ می باشد. نتایج به دست آمده از پژوهش انجام شده بر مردان دارای اضافه وزن در سال 2003 حاکی از آن بود که مردانی با شاخص توده ی بدنی 28.7 نسبت به سایر مردان با شاخص توده ی بدنی کمتر از 25 (وزن طبیعی)حدودا 30% بیشتر در خطر ابتلا به اختلال نعوظ بودند. به همین ترتیب پژوهش دیگری در سال 2004 در مجله ی انجمن پزشكی آمریكا ادعا داشت که یک سوم از مردانی که دچار اختلال نعوظ بوده اند، با تغییر سبک زندگی خود موفق به داشتن عملکرد بهتر در روابط جنسی شان شده اند. رسیدن به وزن مطلوب باید هدف اصلی کسانی باشد که مایل به بهبود سلامت جنسی خود هستند. بسیاری از افراد جهت دستیابی به این هدف رژیم غذایی پالئو، رژیم کتوژنیک و یا گیاهخواری را انتخاب می کنند. یکی از دلایل عمده ی اختلال نعوظ در مردان، پایین بودن سطح تستوسترون می باشد. مطالعات نشان داده است که طی چند دهه ی گذشته سطح تستوسترون در مردان سراسر جهان کاهش یافته است. کاهش سطح تستوسترون دلایل زیادی دارد. بسیاری از افراد علت اصلی را پلاستیک ها و سایر مواد شیمیایی می دانند که عملکرد هورمون ها را مختل کرده و منجر به کاهش ترشح تستوسترون می شود. علاوه بر آن اضافه وزن سطح تستوسترون را در مردان کاهش می دهد چرا که بافت چربی تستوسترون را در مردان به استروژن تبدیل می کند. کاهش میزان چربی بدن و حذف سموم از رژیم غذایی اقدامات مهمی هستند که منجر به افزایش سطح تستوسترون در مردان می شوند. اما گاهی این اقدامات کافی نیستند بنابراین بسیاری در جست و جوی داروها و مکمل هایی هستند که موجب افزایش میل جنسی و سطح تستوسترون می شوند و بسیار محتمل است که مفید واقع شوند.

ارتباط داروها و سطح تستوسترون

پزشکان به صورت مکرر برای مردان با سطح تستوسترون پایین جایگزین آن را تجویز می کنند. با این وجود کمتر به عوامل اصلی کاهش سطح تستوسترون پرداخته می شود. پزشکان به ندرت تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی را که ممکن است به فرد کمک کند تا مشکل را ریشه یابی کند، توصیه می کنند. در عوض آنان بر دارو درمانی پافشاری می کنند. هنگامی که سطح تستوسترون پایین است، جایگزین آن توصیه می شود. جایگزین تستوسترون به اشکال مختلفی از جمله تزریق تستوسترون، کرم تستوسترون و کاشت کپسول هورمون تستوسترون در دسترس می باشد. در حالی که این درمان ها می توانند مفید واقع شوند اما مشکل اصلی را ریشه یابی نمی کنند و تاثیر آنها موقت می باشد. همچنین داروهایی وجود دارند که توسط شرکت های داروسازی به طور خاص برای درمان اختلال نعوظ تولید شده اند. این داروها عبارتند از سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل (لویترا). همانطور که گفته شد این داروها برای بسیاری از بیماران مفید واقع می شوند اما علت اصلی بیماری را ریشه یابی نمی کنند، در حالی که بازیابی سلامتی و تعادل بیمار باید هدف اصلی پزشک و بیمار باشد. به دلیل عوارض جانبی و هزینه های بالای دارو درمانی، بسیاری از افراد در جست و جوی جایگزین های طبیعی برای درمان سطح پایین تستوسترون می باشند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
10 مکمل مفید برای افزایش میل جنسی و سطح تستوسترون:

تاثیر ال آرژنین بر سطوح تستوسترون

ال آرژنین آمینو اسیدی است که وجودش برای گردش خون در بدن ضروری می باشد. ال آرژنین پیش ماده ی نیتریک اکساید و مولکولی است که گردش خون سالم را تقویت می کند. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که ال آرژنین برای بهبود آنژین (درد قفسه ی سینه)، بیماری های عروقی و اختلال نعوظ مفید است. در یک مطالعه ی دوسوکور انجام شده در سال 1999 شماری از مردان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول بیش از 5000 میلی گرم در روز ال آرژنین و گروه دوم دارونما مصرف کردند. پس از چندی در گروه اول بهبود اختلال نعوظ مشاهده شد. این در حالی است که مطالعه ی دیگری که در همان سال در مجله ی اورولوژی بین المللی چاپ شد، حاکی از آن بود که میزان 1500 میلی گرم ال آرژنین در روز در بهبود اختلال نعوظ بی تاثیر می باشد. پژوهشی در سال 2015 نشان داد که مصرف ال آرژنین همراه با مکمل پیکنوژنول (نوعی آنتی اکسیدان که از پوست درخت کاج به دست می آید) به بهبود عملکرد نعوظ و کیفیت اسپرم کمک می کند. مطالعه ی دیگری در همان سال در مجله ی پزشکی انگلیس حاکی از نتایج مشابه از ترکیب این دو ماده بود. مقدار توصیه شده: بین 4000 تا 5000 میلی گرم در روز جهت دستیابی به نتایج مطلوب.

تاثیر ال سیترولین بر سطح تستوسترون

ال سیترولین نوعی آمینو اسید است که باعث سلامت عروق خونی می شود. پژوهشی در سال 2017 نشان داد که مردانی که از اختلال نعوظ رنج می برند دارای سطوح پایین ال سیترولین و ال آرژنین در خون خود می باشند. مطالعه ی دیگری در سال 2015 اثبات کرد که مکمل هایی که ترکیبی از ال سیترولین، ال آرژنین و پیکنوژنول هستند باعث بهبود اختلال نعوظ می شوند.
مقدار توصیه شده: به دستور روی بسته ی محصول مراجعه کنید.

آشواگاندا (گیلاس زمستانی/جینسنگ هندی/کاکنج)

آشواگاندا نوعی گیاه آداپتوژنیک (گیاهانی که استرس را در بدن از بین می برند)  است که در درمان خستگی مزمن و تمایلات جنسی می تواند مفید واقع شود. این گیاه در هند و چین کاشت شده و در طب آیورودا (نوعی طب در هند که در آن از گیاهان، یوگا و ماساژ برای درمان بیماران استفاده می شود) رایج می باشد. این گیاه هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. در سال 2015 مطالعه ای بر 57 مرد به مدت 8 هفته انجام شد. این مردان به 2 گروه تقسیم شدند. گروه اول آشواگاندا و گروه دوم دارونما مصرف کردند و هر دو گروه در این 8 هفته به انجام تمرینات ورزشی مقاومتی نیز پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که در مردان گروه اول سطح تستوسترون افزایش یافته بود. مقدار توصیه شده: 500 میلی گرم یک یا دو بار در روز.

ریشه گیاه ماکا

ریشه ی گیاه ماکا نوعی گیاه آداپتوژنیک است که در کوه های آند در آمریکای جنوبی کشت می شود. این گیاه در ارتفاعات 13000 تا 16000 فوت (بین 4000 تا 5000 متر) از سطح دریا رشد می کند. این گیاه در ابتدا توسط اینکاها به دلیل مزایای دارویی بیشمار از جمله بهبود میل جنسی و باروری مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه توسط بسیاری به عنوان داروی تقویت قوای جنسی در نظر گرفته می شد. مطالعات روی مردان نشان داده است که ریشه گیاه ماکا می تواند تعداد اسپرم ها و تحرک آنها را افزایش دهد. مطالعه ی دوسوکوری که در سال 2002 انجام شد حاکی از آن بود که ریشه ی گیاه ماکا تمایلات جنسی را افزایش می دهد. همچنین مطالعه ی دیگری در سال 2009 نشان داد که این گیاه باعث بهبود عملکرد جنسی در مردانی که دچار اختلال نعوظ می باشند، می شود. مقدار توصیه شده: به دستور روی بسته ی محصول مراجعه کنید.

جینسنگ پاناکس (جینسنگ کره ای/ جینسنگ چینی)

از جینسنگ پاناکس برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. این گیاه، بومی کشور کره بوده و بیش از 2000 سال است که از آن استفاده می شود. جینسنگ پاناکس در مناطقی از چین و سیبری نیز رشد می کند. این گیاه بسیار منحصر به فرد بوده و نباید آن را با جینسنگ های دیگری نظیر جینسنگ آمریکایی یا سیبری اشتباه گرفت. جینسنگ پاناکس همچنین ممکن است به نام های جینسنگ قرمز کره ای، جینسنگ چینی یا جینسنگ آسیایی نیز خوانده شود. مطالعات انجام شده بر جینسنگ پاناکس در سال های 1990 آغاز شدند. مطالعه ای در سال 1995 نشان داد که جینسنگ می تواند برای اختلال نعوظ مفید باشد. یک مطالعه در سال 2007 همچنین نشان داد که جینسنگ کره ای می تواند یک گزینه ی موثر برای بهبود اختلال نعوظ باشد در حالی که مطالعه ای دیگر در سال 2008 اظهار داشت که ممکن است جینسنگ به اختلال نعوظ کمک کند اما برای اثبات این امر پژوهش های بیشتری نیاز است. مقدار توصیه شده: به دستور روی بسته ی محصول مراجعه کنید یا مانند دمنوش آن را بنوشید.

پیکنوژنول (عصاره ی پوست درخت کاج)

عصاره ی پوست درخت کاج آنتی اکسیدانی قوی است که توسط بومیان آمریکای شمالی و آسیا به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شد. ژاک کارتیه دریانورد فرانسوی و مکتشف بخشی از کانادا، در طول سفرهای خود به طور مکرر از پوست درخت کاج جهت درمان بیماری اسکروی که در اثر کمبود ویتامین ث به وجود می آید، استفاده می کرد. امروزه نیز پزشکان و متخصصان به مزایای پوست درخت کاج برای سلامتی و خواص ضد پیری آن پی برده اند. عصاره ی پوست درخت کاج به شکل کپسول، روغن و لوسین جهت استفاده ی موضعی در دسترس می باشد. عصاره ی پوست کاج به نام پینوس ماسونیانای آسیایی یکی از رایج ترین فرمولاسیون های در دسترس است، همچنین عصاره ی پوست کاج دریایی فرانسوی نیز فرمولاسیون در دسترس دیگر از این ماده مغذی قدرتمند می باشد. پژوهشی در سال 2015 اثبات کرد که ترکیب پیکنوژنول و ال آرژنین باعث بهبود اختلال نعوظ و کیفیت اسپرم می شود. مطالعه ی دیگری نیز در همان سال حاکی از آن بود که ترکیب ال آرژنین، ال سیترولین و پیکنوژنول ممکن است اختلال نعوظ را درمان کند. مقدار توصیه شده: به دستور روی بسته ی محصول مراجعه کنید.

تونگکات علی

تونگکات علی یا جینسنگ مالزیایی، گیاه بومی جنوب شرقی آسیا می باشد. پژوهشی در سال 2013 نشان داد که مصرف روزانه ی 200 میلی گرم از تونگکات علی باعث کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول شده و میزان هورمون تستوسترون را تا 37% افزایش می دهد. مطالعه ی دیگری نیز در سال 2012 حاکی از نتایج مشابه در مردانی با سطح تستوسترون پایین بود. مطالعه ی دیگری در سال 2017 در مجله ی چینی داروهای طبیعی نشان داد که این گیاه نه تنها باعث بهبود میل جنسی مردان می شود بلکه کیفیت و تعداد اسپرم ها را نیز افزایش می دهد. مقدار توصیه شده: 200 میلی گرم در روز.

خارخسک

خارخسک گیاه بومی آسیا و اروپا می باشد. هزاران سال است که از این گیاه در طب آیورودا و طب سنتی چینی جهت بهبود اختلال نعوظ و افزایش میل جنسی استفاده می شود. مطالعه ای در سال 2012 در مجله پزشکی جنسی نشان داد که گیاه خارخسک برای مردانی که دچار اختلال نعوظ هستند، مفید می باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که این گیاه می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد. مطالعات دیگر حاکی از آنند که خارخسک باعث آزاد شدن مقادیر بیشتری از نیتروژن اکساید می شود.
مقدار توصیه شده: به دستور روی بسته ی محصول مراجعه کنید.

گیاه بز شاخدار

گیاه بز شاخدار در طب سنتی چین به عنوان درمانی برای اختلال نعوظ مورد استفاده قرار گرفته است. اما پژوهش های علمی مدرن متعددی جهت اثبات اثربخشی این گیاه در دسترس نمی باشد. اما بسیاری از افراد که از آن استفاده کرده اند، تاثیر مثبتش را گزارش کرده اند.

شنبلیله

شنبلیله از گیاهان بومی هند است. از این گیاه در طب آیورودا به منظور کمک به مشکلات گوارشی و تقویت میل جنسی استفاده می شود. یک مطالعه در سال 2011 اثبات کرد که شنبلیله می تواند به بهبود میل جنسی و حفظ تستوسترون در سطوحی سالم کمک کند. با این حال، مطالعه ی دیگری در سال 2009 بر مردان ورزشکار نتیجه گرفت که شنبلیله هیچ تاثیری بر سطح تستوسترون ندارد. بسیاری از کسانی که از آن استفاده کرده اند اثربخشی آن را گزارش داده اند در حالی که سایر مصرف کنندگان متوجه هیچ گونه بهبودی ناشی از استفاده ی این گیاه نشده اند.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من (شبنم احدی)، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References:

Bacon CG, Mittleman MA, Kawachi I.  et al. Sexual function in men older than 50 years of age: results from the Health Professionals Follow-up Study.  Ann Intern Med.2003;139:161-168.

Acta Biomed. 2014 Dec 17;85(3):222-8.

Accessed August 26th, 2018 https://www.trytestofactorx.com/studies/L-Arginine-Study2.pdf

Accessed August 26th, 2018 https://www.karger.com/Article/Abstract/30454#

Arch Ital Urol Androl. 2015 Sep 30;87(3):190-3. doi: 10.4081/aiua.2015.3.190.

Andrology. 2017 Mar;5(2):256-261. doi: 10.1111/andr.12293. Epub 2017 Feb 8.

Minerva Urol Nefrol. 2015 Mar;67(1):27-32.

Gonzales G. F., Cordova A., Gonzales C., Chung A., Vega K., Villena A. Lepidium meyenii (Maca) improved semen parameters in adult men. Asian Journal of Andrology. 2001;3(4):301–303.

Gonzales G. F., Córdova A., Vega K., et al. Effect of Lepidium meyenii (MACA) on sexual desire and its absent relationship with serum testosterone levels in adult healthy men. Andrologia. 2002;34(6):367–372.

Zenico T., Cicero A. F. G., Valmorri L., Mercuriali M., Bercovich E. Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomized, double-blind clinical trial. Andrologia. 2009;41(2):95–99.

Accessed August 26th, 2018 https://europepmc.org/abstract/med/8750052

Accessed August 26th, 2018 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1745-7262.2007.00210.x

Accessed August 26th, 2018 https://bpspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2125.2008.03236.x

Arch Ital Urol Androl. 2015 Sep 30;87(3):190-3. doi: 10.4081/aiua.2015.3.190.

Minerva Urol Nefrol. 2015 Mar;67(1):27-32.

Andrologia. 2012 May;44 Suppl 1:226-30. doi: 10.1111/j.1439-0272.2011.01168.x. Epub 2011 Jun 15.

Hnin Ei Thu, Isa Naina Mohamed, Zahid Hussain, Putri Ayu Jayusman, Ahmad Nazrun Shuid, Eurycoma Longifolia as a potential adoptogen of male sexual health: a systematic review on clinical studies, Chinese Journal of Natural Medicines, Volume 15, Issue 1

Sung Chul Kam, Jung Mo Do, Jae Hwi Choi, Byeong Tak Jeon, Gu Seob Roh and Jae Seog Hyun, In Vivo and in Vitro Animal Investigation of the Effect of a Mixture of Herbal Extracts from Tribulus terrestris and Cornus officinalis on Penile Erection, The Journal of Sexual Medicine, 9, 10, (2544-2551), (2012).

Journal of  Dietary Suppl. 2014 Mar;11(1):64-79. doi: 10.3109/19390211.2014.887602.

Phytother Res. 2011 Sep;25(9):1294-300. doi: 10.1002/ptr.3360. Epub 2011 Feb 10.

Bushey, Brandon, et al. “Fenugreek Extract Supplementation Has No effect on the Hormonal Profile of Resistance-Trained Males.” International Journal of Exercise Science: Conference Proceedings. Vol. 2. No. 1. 2009.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *