اخبار سلامت, علم تمرین

۷ تاثیر مثبت ورزش در زندگی با وجود عدم تغییرات ظاهری مشخص

مرد بدنساز درحال دوچرخه سواری در کوهستان

ممکن است که شما از آن دسته از افرادی باشید که تمایل به کنترل اعداد روی ترازو یا بازتاب خود در آینه دارند تا اطمینان حاصل کنند که تمرینات ورزشی شان تاثیر گذار هستند. هر چند که تغییرات فیزیکی نظیر کاهش وزن و عضله سازی می توانند اهداف مقبولی باشند اما قضاوت در مورد تمرینات ورزشی تنها بر اساس تغییرات زیبایی شناختی ایده ی مناسبی نیست.
آمبر شیپرد دانشجوی دکترای مدیریت عملکرد های روانشناسی از دانشگاه تگزاس ای اند ام در کینگزویل می گوید: در واقع اکثر مردم به دلایل ظاهری نظیر کاهش وزن یا عضله سازی ورزش می کنند و مشکل اینجاست که این تغییرات معمولا خیلی دیر اتفاق می افتند. علاوه بر آن تغییرات فیزیکی تنها وابسته به ورزش نمی باشند، بلکه رژیم غذایی تاثیرات بسیار زیادی بر آنها دارد. اگر تنها به دلیل زیبایی ظاهری ورزش کنید، زمانی که تغییرات فیزیکی را به سرعت در خود مشاهده نکنید، دلسرد می شوید و از ورزش کردن دست خواهید کشید. این امر بسیار ناراحت کننده است چرا که ورزش دارای مزایای بیشماری می باشد که هیچ ارتباطی با ظاهر شما ندارند. در این مقاله به 7 مورد که صرف نظر از تغییرات فیزیکی نشان دهنده ی تاثیرگذاری روتین ورزشی شما می باشند، خواهیم پرداخت.

در اثر ورزش استرس شما کاهش میابد

آمبر شیپرد می گوید: ورزش استرس را تسکین می دهد. به گفته ی انجمن روانشناسی آمریکا، هرچند که متخصصان دقیقا از نحوه ی تاثیرگذاری ورزش بر استرس آگاه نیستند اما ظاهرا ورزش کردن باعث کاهش ترشح هورمون های استرس نظیر کورتیزول و اپی نفرین در بدن می شود. به نوبه ی خود این امر باعث مدیریت بهتر استرس می شود. کاهش استرس باعث بهبود خلق و خو، تمرکز، بهره وری و شناخت کلی می شود.

تاثیر مثبت ورزش در کیفیت خواب

ورزش منظم باعث خواب شب بیشتر می شود که این امر به نوبه ی خود نشانه ی تاثیر گذاری مثبت روتین ورزشی می باشد. مهمترین دلیلی که ورزش باعث بهبود کیفیت خواب می شود، تاثیر آن بر کاهش استرس و تقویت خلق و خو است. رایان گرین پزشک متخصص استئوپاتی (استخوان درمانی) می گوید: بسیاری از افراد به دلیل اضطراب دچار بی خوابی می شوند. توسط ورزش می توان احساساتی که در طول روز به آنها دچار شده اید را خنثی کرده و افکاری که در طول شب مانع به خواب رفتن شما می شوند را از بین ببرید. مناسب ترین زمان در طول روز برای ورزش کردن در هر فرد با دیگری متفاوت است. در برخی از افراد ورزش کردن در اواخر روز باعث بهتر به خواب رفتنشان می شود در حالی که در برخی دیگر باعث بیداری در طول شب می شود. زمان مناسب خود را یافته و به آن پایبند باشید.

مشتاقانه سر جلسات تمرین حاضر می شوید

به گفته ی مربی بدنسازی و صاحب باشگاه ورزشی “تناسب اندام از بروکلین” موریت سامرز، یکی از مهم ترین نشانه های تاثیرگذاری روتین ورزشی، اشتیاق جهت حضور در جلسات تمرین می باشد، به خصوص اگر در گذشته از حاضر شدن سر جلسات وحشت داشته اید. اشتیاق جهت حضور در جلسات به معنی پیشرفت واقعی ذهنی است. این اشتیاق نشان دهنده ی آن است که شما آنچه را که دوست دارید یافته و به آن به اندازه ای پایبند بوده اید که در نهایت شاهد رشد و ترقی خود می باشید. شاید شما سریع تر یا قوی تر شده اید و احساس می کنید که دستاوردی ارزشمند داشته اید، چرا که افزایش اعتماد به نفس نیز یکی دیگر از مزایای ورزش می باشد.

تاثیر ورزش در بهبود روابط شخصی

ورزش باعث بهبود خلق و خو و ترشح مواد شیمیایی در بدن می شود که روحیه را تقویت می کنند. ضرب المثلی است که می گوید: ورزش باعث ترشح اندورفین می شود، اندورفین باعث شادی می شود و همسران شاد هرگز به سمت شریک زندگیشان پرخاش نمی کنند. همچنین دکتر گرین می گوید: هرگز کسی را ملاقات نکرده ام که پس از اتمام تمرین ورزشی خود از لحاظ ذهنی احساس بهتری نکرده باشد. خلق و خوی بهتر و توانایی مدیریت استرس در بهبود روابط بین فردی و تعاملات اجتماعی بسیار تاثیر گذار می باشند.
دکتر شیپرد می گوید: هر نوع ورزشی اعم از پیاده روی، دویدن در پارک به همراه دوستان و ورزش های تناسب اندام گروهی فرصتی فوق العاده جهت معاشرت و شناخت افراد جدید با اهداف و علایق مشترک می باشد.

در زندگی روزمره ی خود احساس قدرت بیشتری می کنید

سامرز می گوید: توضیح دقیق آن سخت است اما بسیاری از مشتری های ما می گویند که نسبت به گذشته قدرتمند تر شده اند، هر چند که نمی توانند دقیقا میزان آن را تعیین کنند. شاید متوجه شوید که اجسام سنگین را بدون احساس درد بلند می کنید یا اینکه پله ها را راحت تر بالا می روید. انجام راحت فعالیت های روزانه بدون وارد شدن فشار به بدن و احساس خستگی یکی دیگر از مزایای ورزش کردن است. بنابراین اگر احساس کردید که کارها را به راحتی انجام می دهید و قدرت و توانایی بیشتری دارید به این دلیل است که روتین ورزشی شما تاثیرگذار بوده است.

اعداد و ارقامی که نمایانگر سلامت شما می باشند، بهبود یافته اند

ورزش فواید بیشماری در راستای سلامت بدن دارد. با استناد بر پژوهش های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع دو و حتی برخی از سرطان ها را کاهش می دهد. ورزش باعث کاهش فشار و سطح کلسترول خون می شود، قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو در سطوحی سالم نگه می دارد، سرعت تخریب استخوان ها که ناشی از کهولت سن می باشد را کاهش می دهد و همچنین مانع از شکستگی استخوان لگن، آرتروز و سایر بیماری های مفصلی می شود. اگر شما دچار هر یک از موارد ذکر شده هستید که از طریق آزمایشات پزشکی قابل اندازه گیری می باشند (نظیر قند خون، کلسترول، فشار خون و غیره)، بهبود اعداد و کاهش علائم نشان دهنده ی تاثیر مثبت روتین ورزشی شما می باشد.

بیشتر از گذشته خود را اولویت قرار می دهید

شروع عادات ورزشی، پایبندی و متعد بودن به دوام آن فوایدی را به همراه دارد که تاثیرات مثبت آن را در تمام وجوه زندگی می توان دید. دکتر گرین می گوید: اگر زمانی را به انجام فعالیت هایی که سلامت را بهبود می بخشند اختصاص دهید، مدیریت زمان بهتری خواهید داشت و می توانید توجه خود را معطوف به سایر جنبه های مهم زندگی کنید. مهم ترین مسئله تعهد داشتن به سرمایه گذاری بر خودتان می باشد. اگر در ابتدا این تعهد را در ورزش و تناسب اندام به خود بدهید، در نهایت می توانید آن را در سایر قسمت های زندگی نیز پیاده کنید. سرمایه گذاری بر خود می تواند به معنی تهیه ی غذای خانگی و یا حتی اختصاص دادن زمانی برای تنها بودن باشد که ممکن است به شدت به آن نیاز داشته باشید. حتی در این راستا ممکن است اعتماد به نفس لازم را برای شروع کسب و کاری که سال ها در آرزوی راه اندازی اش بوده اید، به دست آورید. تعهد زمانی و ذهنی به یک روتین متداوم ورزشی به برخی از افراد در شناخت بهتر خود و آنچه که در زندگی قادر به انجامش هستند، کمک بسیاری می کند.

References

American Psychological Association: “Working Out Boosts Brain Health”

Centers for Disease Control and Prevention: “Benefits of Physical Activity”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *