مکمل شناسی

ویتارگو چیست؟ همه آنچه باید درمورد ویتارگو بدانید

فواید مکمل ویتارگو

ویتارگو نوعی کربوهیدرات منحصر به فرد است که وزن مولکولی آن نسبت به کربوهیدرات هایی که در بدن تولید قند می کنند ( نظیر گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز) و مالتودکسترین موجود در نوشیدنی های ورزشی، انرژی زا و ریکاوری به شدت متفاوت است. از همه مهم تر با استناد بر مطالعات دانشگاهی منتشر شده، ویتارگو بر ورزشکاران به شدت تاثیر گذار است. بخشی از راز تکنولوژی ویتارگو اندازه ی بزرگ مولکول آن است. دانشمندان بر اساس وزن مولکول (میزان سنگینی آن) بزرگی آن را تعیین می کنند. همانطور که در زیر نشان داده شده است، ویتارگو صدها و هزاران برابر بزرگتر از مالتودکسترین و ساکارز (دکستروز) است.
وزن مولکولی کربوهیدرات:
ویتارگو با وزن مولکولی بالا: 500000 تا 700000
مالتودکسترین: 1000 تا 10000
شربت نشاسته: 250 تا 1000
ساکاروز (دکستروز): 180
اما تنها اندازه ی مولکولی نیست که ویتارگو را منحصر به فرد می کند. ویتارگو از طریق یک فرآیند شکنش خاص تهیه می شود که این فرآیند باعث هضم سریع آن شده و همچنین موجب می شود که گلوکز دو برابر سریع تر نسبت به کربوهیدرات های معمولی به خون، کبد و عضلات انتقال یابد. سایر کربوهیدرات هایی که ادعا می شود از وزن مولکولی بالایی برخوردار هستند در عمل گویی بی وزن هستند و هیچ گونه تحقیقات دانشگاهی جهت اثبات بازدهی بالا و تولید انرژی توسط آنها در بدن انسان انجام نشده است.

نحوه ی عملکرد ویتارگو چگونه است؟

ویتارگو نوعی مولکول نشاسته با وزن مولکولی بالا و فوق العاده پیچیده می باشد که انواع قند نظیر گلوکز، فروکتوز، ساکارز و همچنین مالتودکسترین و قندهای موجود در بیشتر نوشیدنی های انرژی زا و ریکاوری در مقایسه با آن بسیار کوچک هستند. اندازه ی بزرگ مولکول ویتارگو اسمولالیته ی (غلظت املاح در 1000 گرم آب) آن را کاهش می دهد که این امر به معنای میزان آب کمتری است که این مولکول به خود جذب کرده یا درون روده ها می کشد. آب کمتر به معنای نفخ کمتر دستگاه گوارشی می باشد. اسمولالیته ی کم ویتارگو باعث می شود که این مولکول نسبت به سایر کربوهیدرات ها 2 یا 3 برابر سریع تر از معده عبور کند و احساسی شبیه به وجود اسفنج را در معده القا کند. این عملکرد به شما کمک می کند تا با مصرف آن نسبت به سایر نوشیدنی ها احساس سبکی بیشتری کنید. ویتارگو زمان کمی در معده باقی می ماند و به سرعت به روده ها منتقل می شود تا در آنجا هضم و جذب شود. این امر باعث افزایش سریع تر انرژی خون و عضلات نسبت به سایر نوشیدنی های دارای کربوهیدرات می شود. تنها 2 ساعت پس از تمرین یا مسابقات ویتارگو ذخایر گلیکوژن موجود در بدن را تا 77% بازیابی می کند که این امر باعث افزایش بازدهی بدن تا 23% بیشتر نسبت به سایر کربوهیدرات های موجود در نوشیدنی های ورزشی یا ریکاوری می باشد.

آیا ویتارگو همان وکسی مایز (نشاسته ی ذرت) یا نشاسته با وزن مولکولی بالا می باشد؟

ویتارگو را می توان از اکثر نشاسته های گیاهی تهیه کرد. اما آنچه که ویتارگو را بسیار منحصر به فرد می کند منبع نشاسته ی آن نیست بلکه مطالعات دانشگاهی انجام شده بر ورزشکاران جهت عملکرد بهتر آنها در تمرینات سرعتی، استقامتی و قدرتی توسط مصرف آن می باشد. در حقیقت در دو مطالعه ی نخست که بر ویتارگو انجام شد نشاسته سیب زمینی به عنوان منبع اولیه استفاده شد. برای چندین سال تا سال 2005 ویتارگو از نوعی ذرت خاص با نشاسته ی بالا به نام وکسی مایز تهیه می شد اما امروزه بسته به کشوری که ویتارگو را در آن خریداری می کنید ممکن است از ذرت جو یا مکسی مایز تولید شده باشد.

آیا ویتارگو باعث نفخ سیستم گوارشی می شود؟

ویتارگو نوعی کربوهیدرات منحصر به فرد و اختراع شده است که دارای وزن مولکولی بسیار بالا و اسمولالیته ی بسیار پایین می باشد که تمایل بسیار اندکی برای جذب یا کشش آب به اطراف بافت های بدن دارد. این امر به تنهایی باعث احساس راحتی و جلوگیری از نفخ کردن می شود. سایر نوشیدنی های ورزشی وزن مولکولی کمتر و اسمولالیته ی بیشتری نسبت به ویتارگو دارند. ویتارگو نسبت به سایر پودرها و نوشیدنی های انرژی زا، ورزشی و ریکاوری حاوی قند و مالتودکسترین، 2 تا 3 برابر سریع تر از معده خارج و جذب بدن می شود. به همین دلیل است که با مصرف آن انرژی لازم جهت تمرین کردن را در اختیار دارید بدون آن که احساس سنگینی کنید. ورزشکاران حرفه ای اظهار داشته اند که در حین یا قبل از تمرین و مسابقات با مصرف ویتارگو احساس نفخ یا سنگینی معده نکرده اند.

آیا ممکن است با مصرف سایر کربوهیدرات ها نظیر پاستا و نان به نتایجی مشابه دست یافت؟

پاسخ صادقانه آن است که شما 100% می توانید سایر کربوهیدرات ها را مصرف کنید اما لازم است تا چند ساعت قبل از شروع تمرین این دسته از غذاها را بخورید تا مطمئن باشید که کربوهیدرات آنها هضم شده و  به جریان خون، کبد و عضلات شما منتقل شده اند تا انرژی لازم جهت تمرین کردن در اختیارتان قرار گیرد. اگر درست قبل از تمرین سایر کربوهیدرات ها را مصرف کنید، سوخت لازم جهت تولید انرژی در اختیار عضلات قرار نخواهد گرفت و احتمالا احساس سنگینی خواهید کرد و نمی توانید خوب تمرین کنید. بی شک این دسته از مواد غذایی باعث افزایش میزان گلیکوژن عضلات و کبد جهت تولید انرژی می شوند. هر چند که سوال اصلی این است که آیا این دسته از مواد غذایی میزان گلیکوژن عضلات و کبد را به سرعت ویتارگو و بدون ایجاد نفخ و احساس سنگینی معده افزایش می دهند؟ اگر در حال تمرین جهت شرکت در مسابقات هستید یا این که روزانه چند مرتبه تمرین می کنید لازم است تا منبع کربوهیدراتی را انتخاب کنید که پژوهش ها ثابت کرده اند که سرعت تولید انرژی و ریکاوری پس از تمرین بالایی دارد.

هنگامی که نوشیدنی ویتارگوی خود را مخلوط می کنم، در کف بطری لایه ای ژل مانند تشکیل می شود. آیا نوشیدنی را اشتباه مخلوط می کنم؟

مولکول کربوهیدرات ویتارگو در مقایسه با کربوهیدرات های معمولی که در نوشیدنی های ورزشی استفاده می شود، بسیار بزرگ است و به همین دلیل سخت تر در آب حل می شود. جهت حل شدن راحت تر آن در آب از توپ شیکر استفاده کنید. شیکر خود را از 200 میلی لیتر آب پر کرده، سپس پودر را به آن اضافه کنید و  به مدت 30 ثانیه به شدت تکان دهید. پس از آن بین 500 تا 600  میلی لیتر دیگر آب اضافه کرده و 30 ثانیه ی دیگر به شدت تکان دهید. همیشه مطمئن شوید که پودر را به آب اضافه کنید و نه برعکس.

آیا ویتارگو فاقد گلوتن است؟

بله، ویتارگو تنها شامل 0.02 میلی گرم گلوتن است.

چرا مصرف هم زمان ویتارگو و کراتین از کراتین به تنهایی بهتر است؟

کربوهیدرات باعث افزایش ترشح و میزان کراتین در بدن می شود که این امر سبب جذب بهتر آن می شود. میزان ذخایر کراتین در بدن را می توان توسط مصرف ویتارگو بهبود بخشید. مصرف ویتارگو باعث افزایش سطح قند خون و در نتیجه ترشح انسولین توسط غده ی درون ریز می شود. جذب بهتر کراتین به عضلات از طریق تحریک حامل های کراتین توسط انسولین انجام می شود.

شاخص گلایسمیک یا نمایه ی قندی ویتارگو چیست؟

بسیاری از افراد راجع به شاخص گلایسمیک کربوهیدرات ها کنجکاو هستند. یک نوشیدنی ورزشی باید دارای شاخص گلایسمیک بالایی باشد. ویتارگو انرژی لازم را به سرعت و به راحتی به جریان خون می رساند. در حال حاضر شاخص گلایسمیک ویتارگو به طور دقیق مشخص نیست اما میزان نمایه ی قندی انسولین و گلوکز خون آن بالاتر از مالتودکسترین (پلیمر گلوکز) می باشد.

مزایای استفاده از ویتارگو

ویتارگو نوعی نوشیدنی انرژی زا و مخصوص ریکاوری می باشد که به سرعت سوخت لازم جهت تولید انرژی را در اختیار بدن قرار داده و به بی نظیر ترین شکل ممکن ریکاوری پس از تمرین را بهبود می بخشد. مهم نیست کجا تمرین می کنید روی زمین، یخ، برف یا داخل آب، حتی مهم نیست که در کدام یک از رقابت ها شرکت می کنید، در هر حالتی کربوهیدرات مهم ترین عامل جهت تعیین میزان عملکرد، قدرت و توانایی شما در به اتمام رساندن تمرین ها و رقابت ها می باشد. زمان مهم ترین فاکتور می باشد و شما جهت دستیابی به بالاترین میزان بازدهی بدن خود نیاز به کربوهیدراتی دارید که در کوتاه ترین زمان ممکن از دستگاه گوارشی تان عبور کند. با وجود انتخاب های متعدد در بازار مکمل های انرژی زا و ریکاوری، شما حتما نیاز به کالایی دارید که به تمامی وعده های داده شده ی خود عمل کرده و برتری آن اثبات شده باشد. در زیر مزایای ویتارگو را توضیح خواهیم داد.

انرژی رسانی قبل از تمرین و ضد نفخ

برای تمرین کردن بیش از حد خسته هستید؟ نیاز به پر کردن معده ی خود دارید؟ دیگر نیازی نیست تا جهت داشتن احساس سبکی با معده ی خالی تمرین کنید. تنها 10 دقیقه پس از مصرف ویتارگو معده ی شما خالی شده و انرژی لازم برای تمرین کردن به عضلات و سلول های مغز شما خواهد رسید. با مصرف ویتارگو می توانید انرژی لازم جهت تمرین کردن را در عین سبکی داشته باشید.

انرژی رسانی در حین تمرین:

ویتارگو در حین تمرین نیز مجددا کربوهیدرات را جهت تولید انرژی می سوزاند و گلوکز آن را به سرعت به سلول های عضلانی منتقل می کند. مغز و جریان خون شما نیاز به سیگنالی دارند تا بدانند که در صورت لزوم انرژی لازم در اختیارشان قرار خواهد گرفت و ویتارگو آماده است تا این انرژی را تولید کند.

100% بدون قند

ویتارگو کاملا فاقد قند می باشد چرا که یک مولکول نشاسته کربوهیدرات خالص و بسیار پیچیده است که می توانید به آن اعتماد کنید.

انرژی رسانی پس از تمرین و ریکاوری همزمان در یک روز

تنها 2 ساعت پس از اتمام تمرینات سخت و شدید، ویتارگو تا 77% بیشتر و سریعتر عضلات را ریکاوری می کند. در یک پژوهش جداگانه مشخص شد که ویتارگو نسبت به مالتودکسترین خروجی بالاتر و سرعت حرکت بیشتری را فراهم می کند. مصرف ویتارگو حتی با انجام دو جلسه تمرین در روز و در دو روز پیاپی نیز همچنان بین 10% تا 23% استقامت بیشتری را نسبت به مالتودکسترین یا سایر قندها در اختیار شما خواهد گذاشت. بعد از ورزش می توانید ویتارگو را با پروتئین مورد علاقه ی خود برای بهبود کامل عضلات ترکیب کنید.
برنده ی پژوهش های علمی:
ویتارگو جز معدود مکمل هایی است که به طور مستقل تحقیقات دانشگاهی علمی بر انسان ها جهت تایید آن انجام شده است.

مزایای فیزیکی ویتارگو عبارتند از

عضله سازی

اگر هدف شما عضله سازی باشد، مصرف پروتئین و کربوهیدراتی که به سرعت جذب بدن می شود پس از اتمام تمرینات ضروری می باشد. می توان توسط ترمیم و انرژی رسانی به عضلات تخریب شده بلافاصله پس از اتمام تمرینات سخت و شدید به فواید “پنجره ی آنابولیک” دست یافت. پنجره ی آنابولیک به بازه ی زمانی پس از تمرین گفته می شود که در آن استفاده از مواد مغذی برای بدن بسیار مفید واقع می شود. در این بازه ی زمانی کوتاه بدن شما مواد مغذی را به شدت جذب کرده و از آنها به بهترین شکل ممکن برای عضله سازی استفاده می کند (دقیقا مانند جذب آب توسط اسفنج). ویتارگو نسبت به سایر کربوهیدرات های موجود 70% سریع تر ذخایر تخلیه شده ی انرژی بدن را بازیابی کرده و عضلات شما را ترمیم و سرشار از انرژی می کند. حامیان مالی بهترین بدنسازان جهان تمایل ندارند تا شما بدانید که انرژی لازم جهت انجام تمرینات، ریکاوری و نتایج به دست آمده تحت تاثیر مصرف ویتارگو می باشند. اما اکنون زمان آن فرا رسیده است تا شما در جریان قرار گیرید.

استقامت

ورزشکاران المپیک و استقامتی حرفه ای جهت تامین انرژی خود برای دستیابی به مقام اول به مصرف ویتارگو اتکا می کنند. با دانستن این حقیقت که ویتارگو این کربوهیدرات پیچیده سریع تر از هر کربوهیدرات ساده یا پیچیده ی دیگر ذخایر انرژی را بازیابی می کند، جای تعجب نیست که حرفه ای ترین ورزشکاران جهان از آن برای رسیدن به پیروزی استفاده می کنند. ویتارگو عوارض جانبی نظیر نفخ، سرگیجه و بی حالی ندارد بلکه با مصرف آن تمرکز و انرژی شما افزایش خواهد یافت. با ویتارگو به جنگ خستگی روید و پیروز شوید.

کراس ترینینگ

ویتارگو عاملی است که به شما کمک می کند تا در مسابقات، استقامت خود را حفظ کرده و انرژی لازم جهت دستیابی به مقام نخست را در اختیار داشته باشید. می توان از مزایای ویتارگو در تمامی رشته های ورزشی گروهی و انفرادی که نیاز به انرژی بالا و مداوم دارند، استفاده کرد. ویتارگو نوعی کربوهیدرات پیچیده با وزن مولکولی بالاست که از تخلیه ی انرژی شما در حین مسابقات جلوگیری می کند و منبع انرژی را در دسترس شما قرار می دهد که بسیار سریع تر از کربوهیدرات های ساده سوخت لازم را به عضلات و مغز شما می رساند. به کمک ویتارگو استقامت خود را بالا ببرید و با خستگی مبارزه کنید.

سبک زندگی

معده ی خود را به کمک ویتارگو پر کنید و میل خود را به مصرف وعده های غذایی متعدد کاهش دهید. مردم معمولا برای عصرانه یک لیوان قهوه و میان وعده ای قند دار مصرف می کنند که این امر باعث تحریک مغز تنها برای مدتی کوتاه و به خطر افتادن اهداف رژیم غذایی می شود. ویتارگو منبع انرژی قدرتمند با میزان قند مناسب می باشد. توسط کنترل میزان قند خون و تامین انرژی مورد نیاز بدن به کمک ویتارگو قادر به تعیین اهداف و فیزیک خود خواهید بود. به دلیل اعتقادات مذهبی یا بهداشتی ، میلیون ها نفر در سراسر جهان به طور منظم روزه می گیرند و بدن خود را پاکسازی و سم زدایی می کنند و این امر باعث تخلیه ی منابع انرژی در بدن آن ها می شود. ویتارگو منابع انرژی لازم را جهت دستیابی به اهدافتان در اختیار شما قرار داده و باعث می شود از درون و بیرون احساس خوبی داشته باشید، بدون آن که قند خون شما کاهش یابد و احساس ضعف کنید. به کمک ویتارگو می توانید با اشتیاق زیاد انرژی لازم را به دست آورید.

ترجمه توسط تیم تولید محتوای بادی‌من (شبنم احدی)، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

PUBLISHED UNIVERSITY STUDIES ON VITARGO

Improved Gastric Emptying Rate in Humans of a Unique Glucose Polymer with Gel-forming Properties

Post-exercise ingestion of a unique, high molecular weight glucose polymer solution improves performance during a subsequent bout of cycling exercise

Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *