اخبار سلامت

چه مدت بعد از تزریق واکسن کرونا میتوانیم ورزش کنیم؟

واکسن کرونا کووید ۱۹ مدرنا

کووید 19 (کرونا) طی دو سال گذشته، زندگی ما را، از نحوه تعامل با دیگران گرفته تا نحوه کار کردن، به‌شدت تغییر داده است. کووید 19 حتی شیوه ورزش کردن ما را هم تغییر داده است؛ توسعه ورزش دیجیتالی موجب شده است که ورزش بیشتر از همیشه در دسترس باشد.
امروزه، در دسترس بودن واکسن کرونا کمک می‌کند که حس زندگی روزمره عادی را دوباره به دست بیاوریم. برای بسیاری از افراد زندگی روزمره به معنای برگشتن به باشگاه یا استخر است. اما مثل هر درمان جدید دیگری، طبیعتا افراد درباره واکسیناسیون سوالاتی دارند.
چه در خانه ورزش کنید و چه در یک مکان عمومی، ممکن است برایتان این سوال‌ها پیش آمده باشد که آیا می‌توانید بعد از واکسینه شدن ورزش کنید یا چه‌مدت و با چه شدت بعد از تزریق واکسن می‌توانید دوباره ورزش کنید. این سوال‌ها را در ادامه پاسخ خواهیم داد.

آیا ورزش کردن بعد از دریافت واکسن کرونا خطری ندارد؟

پاسخ کوتاه این است که غالبا خطری ندارد. هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که ورزش کردن بعد از دریافت واکسن کرونا مضر است. ملاحظات ایمنی فقط به واکنش بدنتان در مقابل واکسن بستگی دارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) عوارض جانبی شایع واکسن را بدین صورت ذکر می‌کند:

  • درد، قرمزی و تورم در محل تزریق
  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع

CDC در واقع، ورزش دادن بازو را برای کاهش ناراحتی در محل تزریق، پیشنهاد می‌کند. اگر عوارض جانبیتان کم است، ورزش کردن بعد از اولین تزریق مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. یک مطالعه در مجله پزشکی نیوانگلند 2021 بیان کرد که ممکن است عوارض جانبی بعد از تزریق دوم شدیدتر از تزریق اول باشد. با این وجود، این مطالعه هیچ خطری را در رابطه با ورزش ذکر نمی‌کند. ممکن است در اثر تزریق، عوارض جانبی واکسن را تجربه کنید و ممکن است هیچ عارضه جانبی مشاهده نکنید. اما تحقیقات هیچ خطری در رابطه با ورزش پس از تزریق واکسن شناسایی نکرده‌اند.

خطرات ورزش پس از واکسیناسیون چیست؟

تقریبا 50% از افرادی که واکسن می‌زنند، دچار عوارض جانبی می‌شوند که این عوارض جانبی غالبا پس از دوز دوم بروز می‌کند. خستگی شایع‌ترین عارضه جانبی است. ورزش کردن ممکن است برخی از عوارض جانبی واکسن از جمله خستگی را بدتر کند. با این حال، هیچ تفاوتی بین خطر ورزش کردن در قبل و بعد از واکسیناسیون وجود ندارد.

چه زمانی از ورزش کردن بعد از تزریق واکسن کرونا خودداری کنیم؟

در صورت بروز واکنش آلرژیک نسبت به واکسن، بهتر است از تمرینات متوسط تا شدید بلافاصله پس از دریافت واکسن خودداری کنید. علائم شایع واکنش آلرژیک به واکسن عبارتند از: کهیر، تورم و خس‌خس کردن (نشانه مشکل تنفسی). این علائم معمولا تا 4 ساعت پس از تزریق واکسن بروز پیدا می‌کنند. اگر این علائم را دارید، با یک پزشک تماس بگیرید. با این حال، CDC پیشنهاد می‌کند اگر واکنش آلرژیکتان شدید است، با اورژانس تماس بگیرید.

اگر سابقه آسم یا هر مشکل تنفسی دیگری دارید، بهتر است تا زمانی که از چگونگی واکنش بدنتان به واکسن آگاه نیستید، از تمرینات هوازی شدید خودداری کنید. به‌علاوه بهتر است هنگام شروع ورزش، داروهای کنترلی که مصرف می‌کنید از جمله اسپری تنفسی، اپی‌پن و بنادریل را در دسترس قرار دهید.

بعد از زدن واکسن کرونا بهتر است چه ورزشی انجام بدهیم

هیچ ورزش خاصی وجود ندارد که پیشنهاد شود بعد از واکسیناسیون انجام دهید. با این حال، ثابت شده است به‌طور کلی، تمام ورزش‌ها در تقویت ایمنی بدن موثر هستند و حتی ممکن است اثرگذاری واکسن را افزایش دهند. در سال 2021 و در مقاله‌ای مرتبط با ورزش و ایمنی، محققان ذکر کردند که فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید منجر به کاهش 31 درصدی در خطر ابتلا به بیماری‌های اکتسابی از جامعه و کاهش 37 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عفونی می‌شود. به‌علاوه، ثابت شده است که ورزش با افزایش غلظت آنتی‌بادی، کارایی واکسن را افزایش می‌دهد. این نتایج فقط محدود به کووید 19 نیستند و یکی دیگر از مزایای ورزش منظم هستند. این مقاله به بررسی جداگانه و ترکیبی ورزش‌های هوازی (دویدن، دوچرخه‌سواری و …) و تمرینات مقاومتی پرداخت و ثابت کرد که ورزش در تمام حالات مفید است.

ملاحظاتی که باید بعد از زدن واکسن کرونا داشته باشید

مصرف زیاد آب پس از دریافت واکسن مفید است، مخصوصا اگر تب دارید. یک مطالعه در سال 2003 ثابت کرد مصرف مایعات می‌تواند شدت پاسخ ایمنی را در افراد مبتلا به تب دنگی کاهش دهد. همچنین مصرف زیاد مایعات در هنگام تب، مانع از کم‌آبی بدن می‌شود. هرچند این موضوع در افرادی که تب بالا دارند یا عوارض جانبی واکسن در آن‌ها مدت بیشتری طول می‌کشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر ورزش کردن باعث می‌شود احساس ناخوشی کنید، بهتر است شدت ورزش را کم کنید. مثلا به‌جای دویدن، راه بروید. عوارض جانبی واکسن باید چند روز پس از تزریق واکسن از بین بروند. اگر عوارض پس از چند روز همچنان باقی ماندند، با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر در هنگام ورزش دچار افزایش تب، خستگی یا مشکلات تنفسی شدید، ورزش را متوقف کنید و با متخصص امروز پزشکی مشورت کنید.

CDC همچنین توصیه می‌کند برای کنترل عوارض جانبی واکسن، از داروهای ضدالتهابی بدون نیاز به نسخه مثل آسپرین، ایبوپروفن، استامینوفن و آنتی‌هیستامین‌ها استفاده کنید. با این وجود، این توصیه‌ها فقط زمانی صادق هستند که این داروها، بیماری‌های دیگری که دارید را تشدید نکنند.

جمع بندی توضیحات فوق در مورد واکسن کووید ۱۹

هیچ مطالعه‌ای ارتباطی بین ورزش کردن بعد از واکسیناسیون کووید 19 و افزایش خطر برای سلامتی نشان نمی‌دهد. ورزش کردن برای کنترل درد در محل تزریق توصیه می‌شود. همچنین مصرف بیشتر مایعات و مصرف داروهای ضدالتهابی باعث کاهش خطر عوارض جانبی می‌شود. در صورت وجود عوارض جانبی شدیدتر، ورزش کردن می‌تواند سخت باشد. اگر علائمی از واکنش آلرژیک نسبت به واکسن از جمله کهیر، تورم و مشکل در تنفس دارید، با پزشک تماس بگیرید و ورزش را متوقف کنید. اگر واکنش آلرژیک شما خیلی شدید است، فورا درخواست کمک پزشکی کنید. اگر بعد از دریافت واکسن کرونا، تمایل به ورزش دارید، نباید مشکل خاصی ایجاد شود. ورزش حتی ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و بهبود کارایی واکسن مفید باشد. اگر احساس می‌کنید می‌توانید ورزش کنید، پس انجام آن را دهید!

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

Sources

Diagnosis of exercise-induced anaphylaxis: current insights

Possible Side Effects After Getting a COVID-19 Vaccine

What to Do if You Had an Allergic Reaction After Getting a COVID-19 Vaccine

Therapeutic Management of Nonhospitalized Adults With COVID-19

Efficacy and Safety of the mRNA-1273 SARS-CoV-2 Vaccine

Effects of Regular Physical Activity on the Immune System, Vaccination and Risk of Community-Acquired

Infectious Disease in the General Population: Systematic Review and Meta-Analysis

Fluid Intake and Decreased Risk for Hospitalization for Dengue Fever, Nicaragua

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *