مکمل شناسی

بررسی علت های افزایش قیمت جهانی مکمل ها به خصوص پروتئین وی

ممکن است تا الان زمزمه‌های افزایش قریب‌الوقوع قیمت انواع مکمل های پروتئینی به مکمل پروتئین محبوب شما هم رسیده باشد. ما نمی‌خواهیم ناقل خبرهای بد باشیم اما همه حرف‌هایی که می‌شنوید اساسا درست هستند. قیمت پروتئین‌ها از ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

کووید ۱۹ به‌طوری روی زنجیره تامین تاثیر گذاشته است که تا حالا تجربه نکرده‌ایم. اخیرا در بسته‌بندی، مواد اولیه، رانندگان کامیون، کشتی ها و …کمبودهایی وجود داشته است که همه آن‌ها بر قیمت محصول نهایی که مصرف‌کننده خریداری می‌کند، تاثیر می‌گذارند. در دنیای پروتئین‌ها، برای تولیدکنندگان پیدا کردن پروتئین بر پایه لبنیات برای تولید پروتئین وی ایزوله و کنسانتره محبوب شما، روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ جدای از اینکه پیدا کردن ظروف و درپوش آن‌ها نیز بسیار سخت است و حتی اگر پیدا شوند، هزینه آن‌ها در دنیای امروزی ۲ تا ۳ برابر هزینه آن در دنیای قبل از کروناست.

پودرهای پروتئینی، مخصوصا پروتئین وی ایزوله، شدیدا در کمبود هستند. به همین دلیل شاهد افزایش قیمت آن‌ها خواهیم بود. مارک گلیزیر، مدیرعامل NutraBio، صاحب تاسیسات تولیدی خودش و یک برند تجاری است که مستیقاما با مشتری ها در تعامل است. او اخیرا در صفحه فیسبوک شخصی‌اش متن زیر را پست کرد:

پروتئین وی در حال حاضر جدی‌ترین مشکل صنعت ماست. قیمت‌ها در حال افزایش هستند و هیچ پاسخی درباره زمان توقف آن در دست نیست. وی کنسانتره (WPC80) در چند ماه گذشته 150% افزایش قیمت داشته است و در همین مدت، قیمت وی ایزوله (WPI90) نیز تقریبا 2 برابر شده است. تولیدکنندگان ضربه سختی می‌خورند و در نتیجه تولیدکنندگان قیمت محصولاتی را افزایش می‌دهند که به‌نوبه خود شاهد افزایش 5 تا 10 دلاری به ازای هر ظرف 2 پوندی آن‌ها هستیم. این‌ افزایش قیمت‌ها فقط از سوی تولیدکننده است که باید سود افزایش قیمت از برند به فروشگاه و از فروشگاه به مصرف‌کننده را هم به آن اضافه کنید.

اگر افزایش قیمت محصولات به‌اندازه کافی برای شما نگران‌کننده نیست، ایده افزایش قیمت پروتئین و بازگشت دوباره WPC34 نگران‌کننده است. این به معنای افت کیفی محصولات به منظور کاهش قیمت نهایی خواهد بود. پیش از این، برندهای معدودی افزایش قیمت پودرهای پروتئینی بر پایه لبنیات خود را اعلام کرده‌اند.

Core Nutritionals یکی از اولین برندهایی بود که برای شفافیت کامل با مصرف‌کنندگان، به‌طور عمومی افزایش قیمت محصولاتش را اعلام کرد. در رابطه با محصول CORE PROشان، قیمت ظرف 2 پوندی از 38.99 دلار به 48.99 دلار و قیمت ظرف 5 پوندی از 72.49 دلار به 89.99 دلار افزایش خواهد یافت. قیمت محصول MRP آن‌ها هم از 49.99 دلار به 54 دلار افزایش خواهد یافت. همچنین قیمت محصول CORE POST آن‌ها که 55.99 دلار بود، 62.99 دلار خواهد شد. همچنان منتظریم تا ببینیم قیمت محصول CORE ISO آن‌ها چقدر خواهد شد زیرا این محصول، پروتئینی است که قیمت آن بیشتر از بقیه تغییر می‌کند.

لازم به ذکر است که برندها تا جایی که بتوانند ضررها را خودشان به عهده می‌گیرند و تمام افزایش هزینه را مستقیما به مصرف‌کننده منتقل نمی‌کنند. (برای مثال Core Nutritionals را در نظر بگیرید، آن‌ها بخش زیادی از افزایش قیمت تولیدکننده‌شان را خودشان به عهده می‌گیرند اما برای اینکه مطمئن شوند کسب ‌و کارشان همچنان می‌تواند به فعالیت ادامه دهد، مجبورند مقداری از این افزایش قیمت را به مصرف‌کننده منتقل کنند.) بازار پروتئین صنفی است که عموما به‌عنوان صنف حداقلی در نظر گرفته می‌شود یعنی برندها درآمد زیادی از آن کسب نمی‌کنند و سود زیادی ندارند و حالا این موضوع خیلی بیشتر به حقیقت بدل می‌شود.

در آینده، برندهای بیشتری افزایش قیمت پروتئین‌هایشان را اعلام خواهند کرد. ما حتی شنیده‌ایم که برخی از برندها می‌خواهند تا زمانی که قیمت‌ها دوباره پایین بیاید، تولید پروتئین‌های بر پایه لبنیات خود را  متوقف کنند. در بازار کشور ایران یعنی بازار داخلی و تولید کننده های داخلی نیز همین روند به وجود آمده است. به علت عدم داشتن تکنولوژی تولید مواد اولیه پروتئین وی با کیفیت در کشور٬ تمامی پروتئین هایی که برندهای معتبر داخلی عرضه میکنند؛ با مواد اولیه وارداتی فرآوری میشود. بنابراین شاهد افزایش قیمت ها حتی تا ۵۰ درصد در هفته های اخیر هستیم.

افزایش قیمت های پی در پی در بازار رسمی مکمل ایران

علاوه بر افزایش قیمت جهانی٬ تولید کننده های داخلی به دلیل شرایط تورمی کشور و همچنین شیوع گسترده بیماری کرونا٬ در چند سال اخیر و در دوران تحریمی٬ چندین بار دست به افزایش قیمت مکمل ها زده‌اند. این موضوع در غیبت مکمل های وارداتی به دلیل ممنوعیت های ورود و طرح های حمایتی از تولید کنندگان که کفه ترازو را به سمت آنها سنگین کرده است؛ دست تولید کنندگان را به منظور افزایش قیمت های پی در پی بدون حضور رقبای سرسخت و با کیفیت خارجی راحتتر کرده است. ما نیز حامی تولیدات داخلی به شرط حفظ کیفیت هستیم. اما فراموش کردن مصرف کننده نهایی و حمایت یک طرفه از تولید٬ غیر منطقی و غیر علمی و البته غیر اقتصادی و غیر تجاری است. بلاخره یک نفر باید محصول تولید شده را خریداری کند؛ در واقع میبایست توان خرید محصول تولید شده نیز وجود داشته باشد و صد البته کیفیت لازم را نیز داشته باشد. چرا که اگر اینطور نباشد فرد براحتی درگیر بازار سیاه٬ زیرزمینی و قاچاق میشود که هیچ تضمینی برای اصالت٬ سلامت و کیفیت در آن وجود ندارد و هیچ نظارتی نیز بر روی آن انجام نمیشود. بنابراین علاوه بر ضربه اقتصادی٬ سلامت جامعه نیز به خطر خواهد افتاد و اثرات منفی طولانی مدت آنرا به صورت مجدد به مانند سالهای دور شاهد خواهیم بود.

رونق مجدد بازار قاچاق در پی ممنوعیت ها و اعمال محدودیت بر مکمل های وارداتی

همانطور که در جریان هستید واردات مکمل های امریکایی از سال ۹۹ به صورت تولید و بسته بندی شده از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران ممنوع شد و پس از آن این ممنوعیت در سال ۱۴۰۰ به مکمل های اروپایی نیز سرایت کرد و کماکان این قانون و ممنوعیت پا برجاست. آمار قاچاق مکمل ها به مانند سالهای دور٬ مجدد رو به افزایش گذاشته است و بستن واردات قانونی در سالهای اخیر٬ کمتر موجب پیشرفت صنعت مکمل و بیشتر موجب افزایش قیمت های تولیدات داخل و رونق قاچاق شد. با آمار و ارقام میشود این موضوع را اثبات کرد که اگر این روند ادامه داشته باشد؛ کیفیت داخل رو به افت و قیمت ها بالاتر از این ارقام نیز خواهد رفت. در این میان مصرف کننده نهایی است که دچار مشکلات فراوان میشود. مصرف کننده نهایی محصولاتی به مانند پودرهای پروتئینی٬ اکثرا از طیف ورزشکاران٬ در تمامی رشته های ورزشی میباشند؛ که به نوعی سرمایه های کشورمان محسوب میشوند و مکملی به مانند پروتئین وی٬ یک ماده حیاتی برای قشر حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای محسوب میشود و خرید آن با توجه به قیمت بسیار بالای آنها بسیار سخت و دشوار شده است.

نتیجه نهایی

قرار است در آینده‌ای نزدیک، اتفاق بسیار جالبی در صنعت مکمل رقم بخورد. برخی از برندها به فروش پروتئین‌ها با قیمت بالا ادامه خواهند داد و تا زمانی که بازار یک‌نواخت شود یا مصرف پروتئین‌های غیرلبنی از جمله پروتئین‌های گیاهی مضاعف شود، بازار را کاملا در اختیار خواهند گرفت. آیا شما مایل به خرید پودرهای پروتئینی با قیمت بالاتر هستید یا غذاهای کامل (مرغ، گوشت و …) مصرف می‌کنید یا به پروتئین‌های گیاهی روی می‌آورید؛ چرا که طعم آن‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است. راه سختی پیش روی ماست و من امیدوارم بتوانیم از این طوفان عبور کنیم.

به قلم پوریا حسنی؛ تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *