مکمل شناسی

مکمل گابا چیست؟ بررسی عملکرد و تاثیرات گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA)

گابا چیست

گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) یک اسید آمینه طبیعی است که تحت یک انتقال دهنده عصبی در مغز شما فعالیت دارد. انتقال دهنده های عصبی به عنوان پیام رسان های شیمیایی عمل می کنند. GABA نیز به عنوان یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده عمل می کند زیرا سیگنال های مغزی خاصی را مهار کرده و میزان فعالیت در سیستم عصبی شما را کاهش می دهد. هنگامی که GABA به پروتئینی در مغز شما که گیرنده گابا نام دارد، اتصال می یابد، یک اثر آرام بخشی را ایجاد می کند. این وضعیت می تواند در کاهش اضطراب، استرس و ترس شما بسیار موثر باشد. علاوه بر این، آن مانع از تشنج می شود. GABA به لطف این ویژگی های خاص، به یک مکمل محبوب در سال های اخیر تبدیل شده است. البته گابا فقط در برخی از منابع غذایی خاص موجود است مانند، غذاهای تخمیر شده مثل کیمچی، میسو و تمپه و به همین دلیل است که استفاده از مکمل آن راحت تر و در دسترس تر است. اما آیا می دانید که این مکمل دقیقا چه عملکردی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید مکمل های GABA، با ادامه مطلب با همراه باشید.

دلیل و موارد مصرف مکمل گابا

یکی از دلایل مهم مصرف مهم GABA، اثر آرام بخش طبیعی آن بر روی مغز بوده و همین مسئله ادعاهای بی شماری را در مورد استفاده از این نوع مکمل برای کاهش استرس به دنبال داشته است. همانطور که می دانید استرس بیش از حد با اختلال در خواب، سیستم ایمنی ضعیف تر، و در نهایت خطر بیشتر افسردگی مرتبط می باشد.
در ادامه نگاهی دقیق تر به تاثیرات استرس بر بدن شما می اندازیم. علاوه بر این، افراد با شرایط پزشکی خاص ممکن است سطوح پایین تری از GABA داشته باشند:

  • اختلالات تشنج
  • اختلالات حرکتی، مانند بیماری پارکینسون
  • اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی
  • اضطراب
  • استرس و هراس
  • اختلالات خلقی نظیر افسردگی

برخی از کسانی که به اختلالات زیر مبتلا هستند ممکن است برای کمک به مدیریت علائم خود، از مکمل های GABA استفاده کنند. درست است که این مسئله از نظر تئوری منطقی می باشد، اما در هر حال، شواهد زیادی مبنی بر اینکه مکمل‌های GABA می‌توانند به این شرایط کمک کنند وجود ندارند، البته جدای از اضطراب.

تاثیرگذاری مکمل های GABA در چه حد است؟

اطلاعات زیادی در مورد اثربخشی مکمل های GABA موجود نیست. در حقیقت، متخصصین نمی دانند چه میزان از این مکمل در صورت مصرف به عنوان مکمل یا غذا به مغز می رسد. اما برخی از تحقیقات معتبر نشان می دهند که این مقدار، زیاد نیست. در اینجا نتایج برخی از تحقیقات، در مورد تاثیر مکمل های GABA را بررسی خواهیم کرد:

تاثیر مکمل گابا بر کاهش اضطراب و استرس

یک مقاله در سال ۲۰۰۶ با بررسی دو پژوهش با نمونه های بسیار کوچک نشان داد شرکت‌کنندگانی که مکمل GABA مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که دارونما یا L theanine، یکی دیگر از مکمل‌های محبوب دریافت نمودند، احساس آرامش بیشتری را در طول یک رویداد استرس‌ زا تجربه کردند. این مقاله همچنین اذعان می دارد که اثرات آرامش بخش این مکمل در عرض یک ساعت پس از مصرف احساس می شود.

تاثیرات مکمل گابا بر فشار خون بالا

برخی از مطالعات کوچک نیز استفاده از محصولات حاوی GABA را برای کاهش فشار خون بررسی کرده اند. در همین راستا، یک پژوهش مربوط به سال ۲۰۰۳ نشان داد که مصرف روزانه یک محصول شیر تخمیر شده حاوی GABA باعث کاهش فشار خون در افرادی شد که فشار خون آنها کمی بالا بود. این تاثیر پس از دو تا چهار هفته مصرف و در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۰۹ اثبات نمود که مصرف مکمل کلرلا (Chlorella) حاوی GABA دو بار در روز باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون مرزی می شود.

تاثیرات مکمل گابا بر اختلال خواب

در یک پژوهش کوچک که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، آزمودنی هایی که ۳۰۰ میلی‌گرم مکمل GABA را یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف کردند، سریع‌تر از افرادی که دارونما مصرف می‌کردند، به خواب رفتند. آنها همچنین بهبود کیفیت خواب را چهار هفته پس از شروع درمان گزارش کردند. البته لازم به ذکر است مانند بسیاری از مطالعات دیگر که به بررسی اثرات مکمل های GABA در انسان می پردازند، این مطالعه بسیار کوچک بوده و تنها ۴۰ شرکت کننده داشت.

تاثیرات گابا بر کاهش خستگی

اثرات GABA در مورد استرس و خستگی نیز حائز اهمیت است. بدین منظور، یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ در ژاپن اثرات یک نوشیدنی حاوی ۲۵ میلی گرم و ۵۰ میلی گرم GABA را بر روی ۳۰ آزمودنی بررسی کرد. کاهش میزان خستگی ذهنی و فیزیکی در حین انجام یک کار حل مسئله در هر دو نوشیدنی مشهود بود. اما به نظر می رسد نوشیدنی حاوی ۵۰ میلی گرم کمی موثرتر است. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۹ نشان داد که خوردن شکلات حاوی ۲۸ میلی‌گرم GABA، استرس را در افرادی که کار حل مسئله انجام می‌دهند کاهش می‌دهد. در پژوهش دیگری، مصرف کپسول های حاوی ۱۰۰ میلی گرم از این مکمل میزان استرس را در افرادی که یک کار ذهنی تجربی را انجام می دادند کاهش داد.
باید خاطر نشان کرد که نتایج تمامی این تحقیقات امیدوارکننده به نظر می رسد. اما اکثر این مطالعات، نمونه های کمی را شامل شده و علاوه بر این، بسیاری از آنها قدیمی هستند. از این رو، برای درک کامل و بهتر مزایای مکمل های GABA به مطالعات بزرگتر و طولانی مدت نیاز است.

عوارض جانبی مکمل های GABA

عوارض جانبی مکمل های GABA به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است، پس دانستن اینکه چه چیزی باید پس از مصرف آنها انتظار داشته باشیم، سخت است.
در هر صورت، برخی از عوارض جانبی شایع عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  •  سردرد
  • خواب آلودگی
  • ضعف عضلانی

فراموش نکنید، از آنجایی که این مکمل می تواند باعث خواب آلودگی برخی افراد شود، پس از مصرف آن نباید رانندگی کرده یا با ماشین آلات کار کنید، تا زمانی که بدانید چه تاثیری بر شما می گذارد. همچنین تداخل GABA با هر دارو یا مکمل دیگری هنوز مشخص نیست. پس اگر می خواهید GABA را امتحان کنید، ابتدا با یک متخصص صحبت کرده و مطمئن شوید که در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، از جمله گیاهان دارویی و سایر مکمل ها، به او گزارش دهید. قطعا متخصصینِ این زمینه ایده های بهتری را از تعاملات بالقوه ای که باید در حین مصرف GABA مشاهده کنید به شما ارائه خواهند داد.

سخن پایانی

GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید، نقش مهمی را در بدن ما به عنوان یک پیام رسان شیمیایی بر عهده دارد. اما زمانی که به عنوان مکمل استفاده می شود، نمی توان به خوبی نقش آن را تشریح کرد. برخی تحقیقات نشان می دهند که این مکمل می تواند در کاهش استرس، خستگی، اضطراب و بی خوابی موثر باشد. اما بسیاری از این مطالعات کوچک یا قدیمی هستند. پس شواهد جدیدتر و بیشتری برای درک بهتر مزایای مصرف GABA مورد نیاز است. شما می توانید مکمل‌های GABA، را به صورت آنلاین و از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید. اگر علاقمند به مصرف مسکن ‌های طبیعی استرس هستید، ممکن است که این مکمل ارزش یک بار مصرف را داشته باشد. اما هرگز به آن برای درمان بیماری‌ های زمینه ‌ای، از جمله اضطراب شدید، اختلالات تشنج یا فشار خون بالا، اعتماد نکرده و قبل از مصرف با یک متخصص مشورت کنید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

Abdou AM, et al. (2006). Relaxation and immunity enhancement effects of gamma-aminobutyric acid (GABA) administration in humans

Boonstra E, et al (2015). Neurotransmitters as food supplements: The effects of GABA on brain and behavior. DOI

Byun J-I, et al. (2018). Safety and efficacy of gamma-aminobutyric acid from fermented rice germ in patients with insomnia symptoms: A randomized double-blind trial. DOI

Diana M, et al. (2014). Gamma-aminobutyric acid as a bioactive compound in foods: a review. DOI

Gamma-aminobutyric acid. (n.d.)

Inoue K, et al. (2003). Blood-pressure-lowering effect of a novel fermented milk containing gamma-aminobutyric acid (GABA) in mild hypertensives. DOI

Kanehira T, et al. (2011). Relieving occupational fatigue by consumption of a beverage containing gamma-amino butyric acid. DOI

Nakamura H, et al. (2009). Psychological stress-reducing effect of chocolate enriched with gamma-aminobutyric acid (GABA) in humans: Assessment of tress using heart rate variability and salivary chromogranin A. DOI

Shimada M, et al. (2009). Anti-hypertensive effect of gamma-aminobutyric acid (GABA)-rich chlorella on high-normal blood pressure and borderline hypertension in placebo-controlled double blind study

Yoto A, et al. (2012). Oral intake of gamma-aminobutyric acid affects mood and activities of central nervous system during stressed condition induced by mental tasks. DOI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *