مکمل شناسی

مکمل ال تیانین چیست؟ هرآنچه میبایست در مورد ال تیانین بدانید

ال تیانین چیست

ال تیانین (L-theanine) نوعی اسید آمینه است که بیشتر در چای سبز، چای سیاه و برخی قارچ ها یافت می شود. این ماده همچنین به شکل قرص نیز موجود می باشد. بسیاری بر این باورند که ال تیانین به کاهش اضطراب، استرس و نیز اختلالات خواب کمک می کند. در ادامه مطلب بیشتر با مزایای سلامتی و همچنین خطرات یا عوارض احتمالی این مکمل آشنا خواهیم شد. تا پایان ما را همراهی نمایید.

مزایا و موارد استفاده ال تیانین

شهرت ال تیانین عمدتا به دلیل کاهش استرس و افزایش آرامش است، اما به جز این، فواید سلامتی دیگری نیز دارد، از جمله:

تاثیرات مصرف ال تیانین به منظور کاهش اضطراب

نوشیدن یک فنجان چای داغ می تواند باعث آرامش شما شود. در همین راستا، تحقیقات نشان داده اند که ال تیانین نه تنها ذهن را آرام می سازد، بلکه خواب آلودگی شما را نیز برطرف می کند. در یک مقاله مروری که پنج کارآزمایی کنترل‌ شده تصادفی متشکل از ۱۰۴ آزمودنی را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد که ال تیانین در چهار کارآزمایی، استرس و اضطراب را در افرادی که موقعیت ‌های استرس ‌زا را تجربه کردند کاهش داد. پژوهش دیگری نیز در مورد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نشان داد L-theanine می تواند باعث کاهش اضطراب و بهبود علائم آن در این اشخاص شود. این مطالعه در مجله روانپزشکی بالینی نیز منتشر شد.

تاثیرات ال تیانین و افزایش تمرکز

ال تیانین در ترکیب با کافئین، ممکن است به افزایش تمرکز و توجه کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داد که ترکیب ۹۷ میلی گرم ال تیانین و ۴۰ میلی گرم کافئین به گروهی از بزرگسالان جوان کمک می کند تا در انجام کارهای سخت تمرکز بهتری داشته باشند. شایان ذکر است که یک فنجان قهوه معمولی حاوی ۹۵ میلی گرم کافئین می باشد. به طور کلی، شرکت کنندگان در این پژوهش احساس هوشیاری و نیز خستگی کمتری را تجربه نمودند.

تاثیرات ال تیانین بر عملکرد سیستم ایمنی

برخی تحقیقات نشان می دهند که ال تیانین ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. همچنین یک پژوهش منتشر شده در مجله Beverages نشان داد ال تیانین می تواند به کاهش عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. پژوهش دیگری نیز نشان داد که کاتچین های موجود در چای سبز (نوعی آنتی اکسیدان قوی) و تیانین می توانند در پیشگیری از آنفولانزا موثر باشند. ال تیانین همچنین می تواند به بهبود التهاب در دستگاه روده کمک نماید. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید و گسترش این یافته ها مورد نیاز است.

تاثیرات ال تیانین در درمان تومور و سرطان

ال تیانین همچنین اثرات ضد توموری برخی از داروهای شیمی را بهبود می بخشد. با وجود این یافته های امیدوارکننده، محققین انتظار دارند که این عنصر شگفت انگیز به بهبود شیمی درمانی در مبارزه با سرطان کمک کند. اگرچه شواهد قطعی برای نشان دادن اینکه چای از سرطان جلوگیری می کند وجود ندارد، اما تعدادی از مطالعات نشان می دهند افرادی که به طور منظم چای می نوشند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند. پژوهش دیگری که در چین انجام شد نشان داد زنان مبتلا به سرطان تخمدان که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز می نوشیدند، نسبت به سایرین، طول عمر بیشتری داشتند. همچنین مطالعه دیگری که بر روی افرادی که چای می‌نوشیدند در مقایسه با افرادی این نوشیدنی را مصرف نمی نمودند، نشان داد که زنانی که چای سبز می‌نوشیدند ۳۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار داشتند.

تاثیرات ال تیانین بر کاهش و بهبود فشار خون

ال تیانین همچنین یک مکمل موثر و مفید برای کسانی است که افزایش فشار خون را در موقعیت های استرس زا تجربه می کنند. در همین زمینه، مطالعه ای نشان داد افرادی که معمولاً فشار خون بالاتری را پس از انجام کارهای ذهنی خاص تجربه می‌کنند، با مصرف این مکمل می توانند، وضعیت خود را مدیریت نمایند. در همین پژوهش محققان خاطرنشان کردند که کافئین اثر مشابهی با ال تیانین اما سودمندی کمتری برای مدیریت فشار خون دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که این عنصر می‌تواند کیفیت خواب و در نتیجه آرامش افزایش دهد. محققین اذعان داشتند که دوزهای ۲۵۰ و ۴۰۰ میلی گرم از ال تیانین، خواب را در انسان ها و همچنین حیوانات بهبود می بخشد. علاوه بر این موارد، ۲۰۰ میلی‌گرم L-theanine به کاهش ضربان قلب در حالت استراحت کمک کرده و آرامش را افزایش می دهد. جالب است بدانید که این مکمل به پسرانی که مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD هستند کمک می کند، خواب بهتری را تجربه نمایند. یک مطالعه دو سوکور نیز به بررسی اثرات ال تیانین بر روی ۹۸ آزمودنی پسر ۸ تا ۱۲ ساله پرداخت. به یک گروه به صورت تصادفی دو قرص ۱۰۰ میلی گرمی جویدنی L-theanine دو بار در روز داده شد. گروه دیگر قرص های دارونما دریافت کردند. نتایج حاصل پس از ۶ هفته نشان دادند که گروهی که ال تیانین مصرف می کردند خواب طولانی تر و آرام تری داشتند. در هر حال درست است که این نتایج امیدوارکننده هستند، اما قبل از اثبات بی‌خطری و مؤثر بودن آن، به‌ ویژه برای کودکان، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. تحقیقات دیگر نشان داده اند که این مکمل کیفیت خواب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را نیز ارتقا داده است.

خطرات و عوارض جانبی ال تیانین

هیچ عارضه جانبی مستقیم یا تایید شده ای از سمت ال تیانین تا به حال مشاهده نشده و به طور کلی، نوشیدن چای و مصرف مکمل های حاوی ال تیانین بی خطر است. اما مهم است بدانید که سازمان غذا و دارو یا همان FDA توصیه ای در مورد این مکمل نداشته و تولیدکنندگان این نوع محصولات باید مسئولیت ایمن بودن مکمل هایی از این قبیل را خود بر عهده بگیرند. با این حال، اگرچه برخی تحقیقات نتایج امیدوارکننده ‌ای را برای خواص ضد توموری ال تیانین نشان می‌دهند، اما چای ‌هایی که حاوی اسیدهای آمینه هستند می‌توانند به دلیل مواد موجود دیگر، برای افرادی که تحت درمان سرطان هستند مضر باشند. طبق آمار مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering، پلی فنل EGCG موجود در چای سبز نیز می تواند اثربخشی برخی از داروهای شیمی درمانی مانند بورتزومیب (Bortezomib) – (نوعی داروی ضد سرطان) را کاهش دهد. به همین دلیل، برای کسانی که داروهای شیمی درمانی مصرف می کنند، بسیار مهم است که قبل از نوشیدن چای سبز به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود، با یک متخصص در این زمینه صحبت کنند.
در هر صورت، با اینکه عوارض جانبی ال تیانین گزارش نشده است، اما به دلیل کافئین، مصرف مقادیر زیاد چای سبز می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • ناراحتی معده
  • تحریک پذیری

قابل توجه است که زنان باردار یا شیرده نیز باید میزان نوشیدن چای خود را محدود کنند تا از رسیدن بیش از حد کافئین به بدن آنها جلوگیری شود. بهترین کار این است که همیشه قبل از مصرف این نوع مکمل ها و در مورد آنچه برای شما ایمن است با یک متخصص مشورت نمایید. این موارد در مورد کودکان نیز صدق می کند.

دوز ایمن ال تیانین

از آنجایی که هیچ پژوهش قطعی در مورد میزان مصرف ال تیانین وجود ندارد، پس دوز ایمن آن شناخته شده نیست. اما اگر چای می نوشید، پیروی از دستورالعمل های کلی مصرف کافئین می تواند مفید باشد. برای کسانی نیز که مکمل L-theanine مصرف می کنند بهتر است برای راهنمایی در مورد مصرف دوز مناسب با یک فرد متخصص مشورت نمایند.

منابع علمی این مقاله

L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state

Theanine consumption, stress and anxiety in human clinical trials: A systematic review

L-Theanine Relieves Positive, Activation, and Anxiety Symptoms in Patients With Schizophrenia and Schizoaffective Disorder: An 8-Week, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, 2-Center Study

The combination of L-theanine and caffeine improves cognitive performance and increases subjective alertness

Analyzing Caffeine in Selected Dietary Supplements

l-Theanine as a Functional Food Additive: Its Role in Disease Prevention and Health Promotion

Effects of Green Tea Catechins and Theanine on Preventing Influenza Infection among Healthcare Workers: A Randomized Controlled Trial

Green Tea Consumption Is Inversely Associated with the Incidence of Influenza Infection among Schoolchildren in a Tea Plantation Area of Japan

Effects of l-theanine on glutamine metabolism in enterotoxigenic Escherichia coli (E44813)-stressed and non-stressed rats

L-Theanine in cancer prevention and treatment.

Tea and Cancer Prevention

Tea and Health: Studies in Humans

Green tea consumption enhances survival of epithelial ovarian cancer

Green tea drinking and risk of pancreatic cancer: A large-scale, population-based case–control study in urban Shanghai

Effects of L-theanine or caffeine intake on changes in blood pressure under physical and psychological stresses

l-Theanine as a Functional Food Additive: Its Role in Disease Prevention and Health Promotion

The effects of L-theanine (Suntheanine®) on objective sleep quality in boys with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial

Effect of L-theanine on glutamatergic function in patients with schizophrenia

Green Tea Purported Benefits, Side Effects & More

Green tea polyphenols block the anticancer effects of bortezomib and other boronic acid-based proteasome inhibitors

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *