تغذیه ورزشی

آیا مکمل ها و ویتامین ها خطر و عوارض دارند؟

ظرف قرص و دارو

تحقیقات همواره نشان داده است افرادی که به مقدار زیاد میوه و سبزی استفاده می کنند درمقابل بیماری ها و عوامل بیماری زا مقاوم ترند و سیستم ایمنی بدن آنها از قدرت بیشتری برخوردار است. با استفاده مدام میوه و سبزی ها مقدار زیادی از نیاز های بدن به ویتامین و املاح تامین می شود. برای تقویت هر چه بیشتر سیستم ایمنی در هر نوبت غذایی مقداری سبزی و میوه داشته باشید. ویتامین ها و املاح در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار موثر و مفیدی دارند؛ محققان دانشگاه هاروارد بر این عقیده هستند که مصرف زیاد میوه و سبزی احتمال بروز ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می دهد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف ویتامین ها

فتو کمیکال های موجود در سبزی ها وقتی به بدن وارد میشوند٬ مواد سرطان زا را جذب می کنند و از عوارض زیان آور آنها روی سلول ها جلو گیری می کنند. اگر چه به عقیده پژوهشگران مصرف مکرر میوه و سبزی ها از بیماری و سرطانی شدن سلول ها جلوگیری می کند٬ اما متاسفانه بسیاری از ما در حد کافی میوه و سبزی مصرف نمی کنیم و بعضا ترجیح می دهیم ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را به شکل مکمل های دارویی دریافت کنیم.البته مکمل های دارویی می توانند مواد مغذی و مفید مورد نیاز بدن را به راحتی و در مقدار مختلف تامین کنند.

ورزشکاران به مقدار بیشتری ویتامین و املاح نیاز دارند

از سوی دیگر مصرف انواع ویتامین و مواد معدنی که به آنها ریز مغذی گفته میشود٬ برای ورزشکاران که معمولا به مقدار بیشتری ویتامین و املاح نیاز دارند ضروری است و به آنها توصیه میشود که توجه و دقت بیشتری در تامین آنها داشته باشند. بد نیست بدانید پژوهشگران در مورد خواص و عوارض مکمل های دارویی تردید دارند.
دکتر جرالدین ویتوریو از دانشگاه میشیگان در مورد عوارض مکمل های دارویی می گوید؛ متاسفانه هر روز بیشتر از قبل به این مکمل ها وابسته می شویم خیلی ها برای اطمینان از دریافت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن مکمل های دارویی را مصرف می کنند و بسیاری عقیده دارند دریافت مکمل های دارویی قدرت بدنی و توانایی جسمانی آنها را افزایش می دهد. برخی هم به خاطر تنبلی ترجیح می دهند راحت و آسان نیاز های بدن را تامین کنند اما ما به همه توصیه می کنیم مراقب مقدار مصرف مکمل های دارویی باشند چون آنها چندان هم که تصور می شود بی خطر نیستند و عوارض جانبی ناشی از زیاده روی در مصرف آنها می تواند بسیار خطرناک باشد

مصرف طولانی مدت ویتامین های محلول در چربی بسیار خطرناک است

ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین ای٬ دی٬ کا و آ به راحتی در بدن تجمع می کنند. به همین دلیل است که مصرف آنها در مدت زمان طولانی و به مقدار زیاد بسیار خطرناک است و اغلب به بروز مسمومیت های شدید و اختلالات جدی می انجامد. پژوهش های انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان می دهد مصرف برخی مکمل های دارویی در دز بالا مسمومیت ویتامینی و مواد معدنی ایجاد می کند؛ این مسمومیت ها در برخی افراد می تواند بسیار شدید و جدی باشد.
زیاده روی در مصرف قرص های ویتامینی اغلب با عوارضی چون شکنندگی ناخن ها٬ ریزش مو٬ ترک خوردن لب و گوشه دهان٬ التهاب لثه ها و بی اشتهایی خستگی٬ تحریک پذیری٬ استفراغ و حالت تهوع همراه است. در حالی که مصرف منابع غذایی حاوی این ویتامین در سلامت پوست افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها موثر است و حتی زیاده روی در آن به مسمومیت ویتامین منجر نخواهد شد.
در استفاده از مکمل های ویتامین محتاط باشید. مصرف بیش از حد آن چنانچه با کلسیم همراه باشد موجب مسمومیت می شود و عوارضی مانند رسوب کلسیم در کلیه ها, ریه ها ,قلب و گوش همینطور سر درد های شدید, حالت تهوع و استفراغ, ضعف, تشنگی و عطش به دنبال دارد.
تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد ویتامین ای نیز می تواند خطرناک باشد و حتی سلامت قلب را تهدید می کند. باید این را بپذیریم که مصرف مکمل های دارویی تنها به مقدار لازم می تواند به ما در رفع کمبود ها و تامین نیاز های بدن اطمینان دهد. هر گونه افراط و زیاده روی در مصرف آن می تواند به شکلی جدی سلامت ما را به خطر بیندازد. برای جلوگیری از بروز عوارض مکمل های دارویی سعی کنید ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را با مصرف مرتب میوه و سبزی تامین کنید و برای استفاده از مکمل ها حتما از مشاور٬ پزشک و متخصص کمک بگیرید و از مصرف خودسرانه هرگونه مکملی بپرهیزید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *