مکمل شناسی

مقدار آب مصرفی هنگام استفاده از کراتین

چرا شما باید هنگام مصرف کراتین به مقدارکافی آب بنوشید؟ ما پیش از این چندین بار در وبسایت بادی من در مورد کراتین صحبت کرده ایم. اما مانند اکثر مکمل ها سوالات زیادی در مورد زمان و شکل مصرف آنها وجود دارد. یکی از رایج ترین سوالاتی که پرسیده می شود، پیرامون استفاده از مکمل کراتین است؛ اثری است که روی سطوح آبرسانی دارد و بسیاری به این فکر می کنند که در حین مصرف کراتین باید چه مقداری آب بنوشند. برای درک اهمیت و فایده هیدراته ماندن بدن، نگاهی خواهیم انداخت به اینکه کراتین چگونه کار می کند، چرا شما باید آب کافی بنوشید و چه مقداری برای شما مناسب است.

هر نوع فعالیت ورزشی مستلزم مصرف مناسب آب است

هر نوع فعالیت ورزشی را که شروع کنید٬ بدن شما نیاز به مصرف آب بیشتری پیدا میکند؛ چه در روزهای استراحت باشید و چه در روزی که تمرین خود را انجام میدهید. حتی افراد عادی که ورزش نمیکنند اگر آب کافی به صورت منظم مصرف نکنند دچار بیماری های بسیاری خواهد شد. کراتین یک مکمل پرکاربرد است که وقتی با تمرین منظم همراه با وزنه ترکیب شود، به رشد عضلانی و افزایش قدرت کمک می کند.

یکی از اثرات استفاده از مکمل کراتین افزایش خونرسانی و آبرسانی به سلول عضله است؛ دقت کنید: به سلول عضله! نه زیر پوست٬ نه در شکم و هر جای دیگری از بدن. پس مورد اول اینکه کراتین در بدن آب نمی اندازد. دوم اینکه اگر به مقدار کافی آب بنوشید٬ کراتین باعث افزایش آبرسانی به عضلات و بدن میشود و نه کاهش آن!

پس شما در هر صورت باید به بی آبی بدن و واکنش هایی که بدن به بی آبی و کم آبی خود٬ نشان میدهد؛ اهمیت بدهید. کم آبی در بدن موجب فشار به کلیه ها میشود. شما در هر شکلی از تمرین و فعالیت ورزشی از صبح زود که از خواب بیدار میشوید تا قبل از خواب باید هر دو ساعت حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ سی سی آب بنوشید. با هر وعده از مکمل هایی که مصرف میکنید باید حداقل ۲۰۰ سی سی آب بنوشید. مصرف روزانه آب در بدترین شرایط برای شما میبایست بین ۳ تا ۵ لیتر در شبانه روز متغیر باشد و نه کمتر از این میزان.

 سایر اثرات رایج کم آبی بدن که عبارتند از

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • سر درد و سیاهی رفتن بنایی
  • دو بینی و تاری دید
  • خستگی٬ دل درد
  • خشکی دهان، لب و چشم

شما قطعا می خواهید از این عوارض جانبی اجتناب کنید بنابراین باید بیشتر از مقداری که معمولا در یک روز عادی آب مصرف می کردید، آب بنوشید. در حال حاضر، بخش زیادی از مردم از کم آبی مزمن رنج می برند. بنابراین قبل از در نظر گرفتن مقدار آبی که شما در هنگام مصرف کراتین نیاز دارید، دریافت آب بیشتر باید یک الویت برای اکثر افراد باشد نه فقط هنگام مصرف کراتین!

در این مقاله بخوانید:

چقدر آب باید قبل، حین و بعد از تمرین و فعالیت ورزشی بنوشید؟

برای مصرف کراتین چه مقدار آب باید بنوشید؟

توصیه کلی برای دریافت آب کافی، این است که وزنتان را در عدد ۶ ضرب کنید. بنابراین اگر شما ۵۰ کیلوگرم وزن دارید، هنگامی که مکمل کراتین مصرف نمی‌کنید، باید ۳ لیتر آب در روز بنوشید این میزان امن ترین حالت ممکن است. اگر از کراتین استفاده می کنید، به ازای هر ۵ گرم کراتینی که در روز مصرف می کنید، حداقل ۲۵۰ سی سی آب بیشتری بنوشید. اکثر مردم، ۵ تا ۱۰ گرم کراتین در روز مصرف میکنند؛ بنابراین برای اطمینان از هیدراته ماندن، یک لیتر آب اضافه به مصرف روزانه تان بیفزایید. احتمالا متوجه خواهید شد که هر روز، زمان بیشتری را صرف ادرار می کنید اما وقتی سایر عوارض جانبی کم آبی بدن را در نظر داشته باشید؛ می بینید که ارزشش را دارد. این میزان مصرف آب را به یکباره اضافه نکنید. مثلا بهتر است به صورت منظم هر یک ساعت و یا هر دو ساعت آب بنوشید. پیشنهاد ما این است که شیکر خود را همیشه روی میز کار و همراه خود داشته باشید٬ آنرا به طور منظم از آب پر کنید و هر وقت نگاهتان به آن افتاد٬ چند سی سی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *