blank

صفحه اصلی / مکمل شناسی / راهنمای خواندن لیبل مکمل ها و جدول ارزش غذایی

راهنمای خواندن لیبل مکمل ها و جدول ارزش غذایی

blank

چطور مانند یک فرد حرفه‌ای برچسب مکمل‌ ها را بخوانیم؟ بهترین راه برای تامین ویتامین‌‌ و مواد معدنی موردنیاز بدن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل است. با این حال در برخی شرایط خاص، مصرف مکمل‌ها الزامی است. خرید مکمل می‌تواند بسیار دشوار و چالش‌برانگیز باشد. با وجود مکمل‌های فراوان و اطلاعات زیاد در برچسب هر یک از آن‌ها، حتی دانستن اینکه باید از کجا شروع کنید هم می‌تواند پیچیده باشد. خوشبختانه وقتی متوجه شوید که چطور باید برچسب مکمل‌ها را بخوانید، خرید مکمل راحت تر میشود. البته این دلیل نمیشود که اگر توانستید مشخصات مکمل ها را به خوبی بخوانید و بفهمید؛ حتما در انتخاب آنها نیز خبره شده اید. پس حتما قبل از خرید با واحد مشاوره بادی من مشورت کنید. در این مقاله چند راهکار ساده برای خواندن برچسب مکمل‌ها مانند یک فرد حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم.

استاندارد های نظارت روی مکمل‌ها

مکمل‌های غذایی محصولاتی با هدف تکمیل رژیم غذایی هستند. آن‌ها به اشکال مختلف از جمله قرص، قرص روکشدار، کپسول، شربت و پودر در دسترس هستند. برخی از انواع رایج مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، گیاهان دارویی، عصاره‌ها، پروبیوتیک‌ها و آمینواسیدها هستند.

اما باید به یاد داشته باشید که سازمان غذا و دارو در ایران (FDA) ایمنی و اثربخشی مکمل‌ها را تحت نظر دارد. یعنی قبل از خرید حتما باید تاییدیه غذا و دارو٬ کد آی آر سی و لیبل استعلام اصالت را چک نمائید که تولید مکمل‌ها مطابق با استانداردهای کیفیت تعیین‌شده باشد یا از دسته‌ای به دسته دیگر ثابت بماند. به همین دلیل هنگام خرید مکمل، خواندن برچسب آن برای اطمینان از اینکه باکیفیت‌ترین محصول ممکن را تهیه می‌کنید، اهمیت دارد.

اطلاعات برچسب مکمل‌ها چه چیزهایی به ما میگوید

برچسب اطلاعات مکمل شامل پایه‌ای‌ترین اطلاعات در مورد مکمل است مثل حجم مصرفی در هر وعده، تعداد وعده‌ها در هر ظرف، ترکیبات موجود در محصول و مقدار هر ماده مغذی موجود در آن. اول حجم مصرفی در هر وعده را بررسی کنید که به شما می‌گوید برای رسیدن به دوز مورد نظر باید چقدر از مکمل مصرف کنید. همچنین شما را راهنمایی می‌کند تا متوجه شوید که مکمل را باید در دوزهای متعددی در طی روز مصرف کنید یا می‌توانید آن را یک‌باره استفاده کنید که ممکن است برخی افراد مورد دوم را ترجیح دهند.

همچنین باید به محتوی مواد مغذی مکمل و مقدار آن‌ها در هر وعده توجه کنید. این اطلاعات برای ویتامین‌ها و مواد معدنی معمولا به‌صورت درصد ارزش روزانه (DV%) ذکر شده است که براساس برآورد نیازهای تغذیه‌ای فردی است که حدودا 2000 کالری غذایی است. برای مثال اگر یک محصول برای یک ماده مغذی خاص حاوی 50% DV باشد به این معنی است که تقریبا حاوی 50% از مقدار مورد نیاز اکثر مردم در طول روز است. در برخی موارد ممکن است مکمل‌ها حاوی بیش از 100% DV برای یک ماده مغذی باشند.

با این حال، مقدار مواد مغذی نباید از حداکثر میزان قابل تحمل بدن (UL) تجاوز کند. UL حداکثر دریافت روزانه است که احتمالا علائم مخرب یا اثرات جانبی ایجاد نمی‌کند. حتما قبل از خرید مکمل جدید، UL را بررسی کنید. همچنین بهتر است درباره استفاده از مکمل با پزشکتان مشورت کنید مخصوصا اگر بیماری زمینه‌ای دارید.

در انتهای برچسب اطلاعات مکمل، سایر ترکیبات از جمله گیاهان دارویی، عصاره‌ها، مواد افزودنی و … نوشته شده‌اند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه انتخاب ویتامین‌ها و مواد معدنی با کیفیت و همچنین فهمیدن اینکه آیا مصرف مکمل برای شما مفید است یا نه، ادامه این مقاله را بررسی کنید.

برچسب ترکیبات مکمل

هنگام انتخاب مکمل، خواندن برچسب ترکیبات اهمیت زیادی دارد. ترکیباتی مثل پرکننده‌ها، شیرین‌کننده‌ها، مواد نگه‌دارنده و مواد افزودنی که روی برچسب ذکر شده‌اند را با دقت بررسی کنید. تولیدکنندگان اغلب از پرکننده‌ها برای کاهش هزینه و اضافه کردن مواد به قرص‌ها و کپسول‌ها استفاده می‌کنند. برخی افزودنی‌ها ماندگاری مکمل‌ها را افزایش می‌دهند، به چسبیدن ترکیبات به یکدیگر کمک می‌کنند و بافت، رنگ، مزه یا غلظت محصولات را بهبود می‌بخشند. با اینکه ممکن است استفاده از این ترکیبات در برخی موارد ضروری باشد اما بهتر است از مصرف مکمل‌هایی که فهرستی طولانی از مواد افزودنی دارند، اجتناب کنید.

تعدادی از رایج‌ترین مواد افزودنی موجود در مکمل‌ها عبارتند از:

  • سلولز
  • اسید استئاریک
  • ژلاتین
  • روغن سویا
  • مالتودکسترین
  • سوربات پتاسیم
  • سیلیسیم دی‌اکسید
  • اسید سیتریک
  • تیتانیوم دی‌اکسید
  • لسیتین سویا
  • منیزیم استئارات
  • سوربیتول

همچنین ممکن است مکمل‌ها حاوی رنگ‌های مصنوعی، شیرین‌کننده‌ها یا طعم‌دهنده‌ها باشند که همه آن‌ها روی برچسب اطلاعات مشخص شده‌اند. به یاد داشته باشید که ترکیبات به‌ترتیب فراوانی فهرست شده‌اند یعنی ترکیباتی که مقدار بیشتری دارند، در اول فهرست نوشته شده‌اند.

بررسی کیفیت مکمل ها از روی لیبل آنها

مکمل‌هایی که در ایالات متحده به فروش می‌رسند، ملزم به پیروی از روش‌های تولید مناسب (CGMPs) هستند که تضمین می‌کند شرکت‌ها به فرایندهای مورد تایید در تولید، بسته‌بندی، برچسب گذاری و نگه‌داری مکمل‌ها پایبند هستند. سازمان غذا و دارو (FDA) مسئول تضمین این است که تولیدکنندگان این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند که باعث می‌شود مکمل‌ها مشخصه‌های موردنیاز در زمینه قدرت، اصالت، خلوص و ترکیبات مصرفی را داشته باشند.

برخی تولیدکنندگان ممکن است تست‌های شخص ثالث انجام دهند تا از سازمان‌های زیر گواهی اخذ کنند:

  • NSF بین‌المللی
  • فارماکوپه ایالات متحده (USP)
  • ConsumerLab
  • گروه کنترل مواد ممنوعه (BSCG)
  • آزمایشگاه‌های بیمه‌گر (UL)
  • استانداردهای بین‌المللی روغن ماهی (IFOS)

این سازمان‌ها استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای خلوص و قدرت مکمل‌ها تعیین می‌کنند، به همین دلیل گواهی‌ها معمولا شاخص خوبی برای کیفیت هستند. محصولاتی که از این سازمان‌ها گواهی دریافت کرده‌اند، اغلب مهر تائید روی برچسبشان دارند. همچنین می‌توانید فهرستی از محصولات دارای گواهی روی سایت سازمان‌ها پیدا کنید.

برخی مکمل‌ها ممکن است گواهی آنالیز مواد (COA) داشته باشند که به این معنی است که آن‌ها تحت آزمایش شخص ثالث قرار گرفته‌اند تا تائید شود که مشخصه‌های موردنیاز را برآورده می‌کنند. COA محصولات اغلب به‌صورت کد QR روی برچسب محصول موجود است یا ممکن است در سایت تولیدکننده در دسترس باشد. اگر برای مکمل شما COA ارائه نشده است، می‌توانید مستقیما با تولیدکننده تماس بگیرید تا مطمئن شوید که COA دارد یا نه.

اصطلاحات رایج روی لیبل مکمل ها

برچسب مکمل‌ها معمولا دارای اصطلاحاتی مثل “کاملا طبیعی” یا “ارگانیک” هستند که ممکن است برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده باشد. برخی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که ممکن است روی مکمل‌ها ببینید، عبارتند از:

  • طبیعی

به گفته FDA، اصطلاح “طبیعی” و “کاملا طبیعی” برای محصولاتی به کار می‌رود که هیچ ترکیب مصنوعی یا سنتزی مثل رنگ‌ یا طعم‌دهنده مصنوعی در آن‌ها به کار نرفته است. با این حال، به یاد داشته باشید که استفاده از واژه “طبیعی” در ایالات متحده به‌طور جدی اعمال نمی‌شود. بنابراین هنوز باید برچسب ترکیبات را بررسی کنید و دنبال شیرین‌کننده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌های مصنوعی بگردید.

  • ارگانیک

مکمل‌هایی که از مقررات برنامه ملی ارگانیک پیروی کنند و حاوی گیاهان، ویتامین‌ها و مواد معدنی تهیه شده از گیاهان و حیوانات ارگانیک باشند، می‌توانند با عنوان ارگانیک به بازار عرضه شوند. گیاهان ارگانیک بدون استفاده از محصولات تراریخته یا مواد ممنوعه مثل کودهای مصنوعی و آفت‌کش‌ها رشد کرده‌اند. حیوانات ارگانیک نیز با غذاهای ارگانیک تغذیه شده‌اند و به آن‌ها هورمون یا آنتی‌بیوتیک تزریق نشده است. محصولات دارای گواهی ارگانیک معمولا یک مهر سبز با نشان USDA روی بسته‌بندیشان دارند.

  • مبتنی بر غذا یا غذایی کامل

برخی از مکمل‌ها “مبتنی بر غذا” یا “غذایی کامل” هستند. این مکمل‌ها معمولا با استفاده از ترکیب غلیظی از مواد غذایی دهیدراته ساخته می‌شود. اگرچه ممکن است این مکمل‌ها برای مصرف کنندگانی که مراقب سلامتیشان هستند، گزینه خوبی به نظر برسد اما الزاما شاخص خوبی برای کیفیت مکمل نیست. در اصل این مکمل‌ها اغلب حاوی ترکیبات مصنوعی از جمله مواد افزودنی، پرکننده‌ها و طعم‌دهنده‌ها هستند.

  • بدون GMO (GMO-free)

مکمل‌های بدون GMO (GMO-free) یا غیر GMO (non-GMO) یا محصولات دست‌ورزی ژنتیکی نشده، بدون استفاده از هیچ محصول تراریخته‌ای (GMO) تولید می‌شوند. بسیاری از افراد به‌دلیل نگرانی از حساسیت غذایی، مقاومت آنتی‌بیوتیکی و اثرات بالقوه بلندمدت بر سلامتی، از مصرف ترکیبات GMO اجتناب می‌کنند یا مصرف آن را محدود می‌کنند. این محصولات دارای مهر پروژه non-GMO هستند که یک سازمان عام‌المنفعه است که تائید می‌کند مکمل‌ها فاقد مواد دست‌ورزی شده هستند.

ادعاهای سلامتی

برخی مکمل‌ها به‌عنوان راه حلی سریع برای بیماری‌های رایج معرفی می‌شوند و حتی برخی شرکت‌ها ادعا می‌کنند محصولاتشان می‌توانند با سرطان مبارزه کنند، دیابت را شکست دهند یا بروز علائم پیری را کند کنند. این ادعاها نه تنها بی‌اساس هستند بلکه در ایالات متحده غیرقانونی هم هستند. در حقیقت، براساس قانون ایالات متحده، مکمل‌های غذایی نمی‌توانند ادعا کنند که توانایی درمان بیماری‌ها را دارند. همچنین تمام ادعاهای سلامتی باید توسط شواهد علمی قوی پشتیبانی شوند که ارتباط بین بیماری خاص و ماده غذایی موردنظر را نشان دهد. به‌علاوه، شرکت‌ها فقط می‌توانند اظهار کنند که یک ماده غذایی خاص خطر بیماری را کاهش می‌دهد، نه اینکه بتواند آن را درمان کند. از مکمل‌هایی که این ادعاهای جعلی را بیان می‌کنند یا ادعا می‌کنند می‌توانند مشکلات سلامتی متعددی را درمان کنند، اجتناب کنید.

بنا به گفته کمیسیون فدرال تجارت (FTC)، برخی عبارات دیگر که می‌توانند نشان‌دهنده کلاهبرداری باشند، عبارتند از:

  • محصول انحصاری
  • داروی قدیمی و دیرینه
  • نتایج معجزه‌آسا
  • ترکیبات سری
  • دستاورد بزرگ علمی
  • تکنولوژی انقلابی

همچنین باید مراقب محصولاتی با نتایج و رضایت‌های غیرواقعی باشید و فریب محصولاتی که ادعا می‌کنند دسترسی محدود و نیاز به پیش‌پرداخت دارند را نخورید. همچنین باید از مکمل‌هایی که ادعا می‌کنند نتایجی مشابه با داروهای تجویزی دارند یا نتایج آزمایشگاهی و ضمانت‌های بدون خطر بودن را ارائه می‌کنند، اجتناب کنید.

اخطار حساسیت های آلرژیک و محدودیت‌های غذایی

اگر به ماده خاصی حساسیت دارید، حتما باید برچسب مکمل را بادقت بررسی کنید. طبق قانون علامت‌گذاری مواد حساسیت‌زای غذایی و حمایت از مصرف‌کنندگان در سال 2004، برچسب‌ها باید وجود هرگونه آلرژن غذایی مهم از جمله شیر، تخم‌مرغ، ماهی، صدف، آجیل، سویا، گندم و بادام زمینی را مشخص کنند.

برخی مکمل‌ها ممکن است عنوان کنند که فاقد آلرژن هستند یا آلرژن خاصی ندارد. اما توجه به این نکته ضروری است که FDA این موارد را کنترل نمی‌کند و شرکت‌ها ملزم به انجام تست حساسیت روی محصولاتشان نیستند. به‌علاوه حتی اگر یک محصول حاوی آلرژن خاصی نباشد، ممکن است در مراکزی فرآوری شود که برای فرآوری آلرژن‌های غذایی معمول هم استفاده می‌شود که همین موضوع می‌تواند باعث انتقال آلودگی شود.

اگر حساسیت غذایی شدید دارید، می‌توانید درباره فرایندهای تولید شرکت تحقیقات بیشتری انجام دهید یا مستقیما با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوید که آیا مکمل حاوی آلرژن‌های محتمل هست یا خیر. برای افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارند، انتخاب محصولات دارای گواهی “بدون گلوتن” راه خوبی است تا مطمئن شوند که مکمل دارای گلوتن نیست.

گیاه‌خواران نیز ممکن است بخواهند ترکیبات مشتق‌شده از حیوانات مثل گلاتین، کارمین، منیزیم استئارات، کلاژن و لانولین را مصرف نکنند. آن‌ها می‌توانند محصولاتی را انتخاب کنند که دارای گواهی گیاه‌خواری هستند. در این صورت مطمئن می‌شوند که مکمل بدون استفاده از محصولات حیوانی ساخته شده است و روی حیوانات نیز تست نشده است.

نتیجه‌گیری نهایی

اصطلاح “مکمل” شامل طیف وسیعی از محصولات از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروبیوتیک‌ها، عصاره گیاهان دارویی، آمینواسیدها، آنزیم‌ها و … است. توجه دقیق به ترکیبات، دوز، کیفیت و ادعاهای سلامتی برای انتخاب محصول مناسب ضروری است.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
اینستاگرام
سبد خرید
تماس با ما