اخبار سلامت, تغذیه ورزشی

شاخص توده بدنی یا همان BMI به چه معناست؟

بی ام آی چیست

شاخص توده بدنی یا BMI ( Body mass index ) تخمین چربی بدن بر اساس قد و وزن است. این شاخص، چربی را مستقیماً اندازه گیری نمی کند، بلکه با یک معادله حد تقریبی آن را مشخص می نماید. با BMI شما می توانید میزان کمبود یا اضافه وزن خود را متوجه شوید. BMI بالا نشانگر چربی بیش از حد در بدن می باشد، و این در حالی است که BMI پایین یعنی چربی شما بسیار کم است. هر اندازه عدد شاخص توده بدنی بالاتر باشد، شانس شما در ابتلا به برخی از بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت بیشتر می شود. BMI بسیار پایین نیز می تواند باعث برخی مشکلات نظیر تحلیل استخوان، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و کم خونی شود. در حالی که BMI می تواند در غربالگری وزن بدن کودکان و بزرگسالان مفید باشد، اما این شاخص با محدودیت هایی نیز روبرو است. برای مثال ممکن است BMI، میزان چربی در بدن ورزشکاران و سایر افراد حجم بالای عضلات را بیش از حد برآورد کند. همچنین بی ام آی می تواند افزایش چربی در بدن افراد مسن و کسانی که توده عضلانی خود را از دست داده اند را دست کم بگیرد.

فرمول محاسبه شاخص توده بدنی

BMI با تقسیم وزن افراد ( بر حسب کیلوگرم ) بر قد ( برحسب متر ) به توان ۲ آنها محاسبه می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا CDC یک ماشین حساب آنلاین ساده BMI را برای کودکان و نوجوانان سنین ۲ تا ۱۹ سال و بزرگسالان برای سنین ۲۰ سال به بالا را ارائه می دهد. به منظور محاسبه BMI، شما قد خود را بر حسب متر و وزن را بر حسب کیلوگرم وارد می کنید. این حسابگرها همچنین نمودارهای وضعیت وزن را برای کمک به تفسیر نتایج در اختیار شما قرار می دهند. BMI همه افراد با هر سنی به همین صورت محاسبه می شود. با این حال، BMI برای بزرگسالان و کودکان به گونه ای متفاوت تفسیر خواهد شد.

شاخص توده بدنی برای بزرگسالان

افراد ۲۰ سال به بالا می توانند BMI خود را مطابق با طبقه بندی های وزنی زیر بررسی کنند. این موارد برای مردان و زنان در هر سنی و نیز انواع بدن یکسان است:

BMI

وضعیت وزنی

زیر ۱۸/۵

کمبود وزن

۱۸/۵-۲۴/۵

طبیعی

۲۵-۲۹/۹

دارای اضافه وزن

۳۰ به بالا

چاقی

شاخص توده بدنی برای کودکان

BMI برای افراد زیر ۲۰ سال متفاوت از بزرگسالان تفسیر می شود. درست است که یک فرمول یکسان برای تعیین BMI در تمامی گروه های سنی به کار گرفته می شود اما تفسیر این عدد برای کودکان و نوجوانان بسته به سن و جنسیت می تواند متفاوت باشد. در واقع، میزان چربی بدن با افزایش سن تغییر می کند. بادی مس ایندکس همچنین در پسران و دختران جوان نیز متفاوت است. دختران معمولاً مقدار بیشتری چربی در بدن خود نسبت به پسران ذخیره می کنند.

برای کودکان و نوجوانان نیز، CDC از نمودارهای رشد سنی بهره می گیرد تا BMI را به عنوان یک رتبه بندی صدک نشان دهد. هر صدک، BMI کودک را نسبت به سایر کودکان هم سن و جنس خود بیان می کند. به عنوان مثال، اگر یک کودک دارای شاخص توده بدنی در صدک ۹۵ یا بالاتر باشد، چاق محسوب می شود. این بدان معناست که چربی بدن آنها بیشتر از ۹۵ درصد کودکان در رده سنی و جنس مشابه است.

جدول زیر محدوده صدک را برای هر وضعیت وزنی نشان می دهد:

BMI

وضعیت وزنی

زیر ۵

کمبود وزن

۵ تا ۸۵

طبیعی یا وزن سالم

۸۵ تا ۹۵

دارای اضافه وزن

۹۵ به بالا

چاق

ارتباط شاخص توده بدنی و سلامتی

بر اساس اطلاعات مؤسسه ملی سلامت آمریکا، بیش از دو نفر از هر سه بزرگسال دارای اضافه وزن و یک نفر از هر سه نفر چاق در نظر گرفته می شوند. در حدود ۱۷ درصد از کودکان و نوجوانان ( ۲ تا ۱۹ سال ) چاق محسوب می شوند. اضافه وزن در نتیجه عدم تعادل انرژی رخ می دهد. بدن برای انجام فعالیت های خود به مقدار مشخصی از انرژی نیاز دارد. این انرژی از کالری غذا حاصل می شود. در صورتی که کالری مصرفی با کالری دریافتی شما یکسان باشد، وزنتان ثابت می ماند. اما اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید دریافت کنید، به مرور زمان دچار اضافه وزن خواهید شد. عدم تعادل انرژی مطمئنا یکی از بزرگترین عوامل افزایش وزن است. با این حال، وزن ایده آل شما در درجه اول توسط ژنتیک، انواع غذاهایی که می خورید و میزان فعالیت بدنی شما تعیین می شود. اگر BMI بالایی دارید، مهم است که آن را کاهش دهید تا در وضعیت وزنی سالم باشید. شاخص توده بدنی بالا با خطر ابتلا به بیماری های جدی مرتبط است، مانند:

  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کبد
  • آرتروز
  • دیابت
  • سکته
  • سنگ کیسه صفرا
  • برخی از سرطان ها، از جمله سرطان سینه، روده بزرگ و کلیه

با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد که چربی بدن، نه BMI، بیشتر با خطرات سلامتی مذکور مرتبط است. شما می توانید با حداقل سه مرتبه ورزش کردن در هفته چربی بدن را کاهش داده و به وزن سالم تری برسید. همچنین باید از برخی عادات غذایی پیروی کنید، مانند غذا خوردن فقط در هنگام گرسنگی و به صورت آگاهانه و انتخاب یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل و فرآوری نشده. همچنین می توانید از متخصص تغذیه کمک بگیرید. با کمک این متخصص یاد خواهید گرفت که چه غذاهایی بخورید و برای کاهش وزن چه مواردی باید محدود شود. همانطور که BMI بالا می تواند مشکل ساز شود، شاخص توده بدنی بسیار پایین نیز می تواند با برخی از مشکلات همراه باشد:

  • تحلیل استخوان
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • مشکلات قلبی
  • کمبود آهن

پس اگر BMI پایینی دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت نیاز، افزایش مقدار غذایی که هر روز می خورید یا کاهش فعالیت بدنی می تواند به افزایش وزن شما کمک کند. یک متخصص تغذیه نیز می تواند به شما یاد بدهد که چطور با یک روش سالم، وزن خود را افزایش دهید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

About child & teen BMI. (2015, May 15)

Achieving a healthy weight: Strategies for long-term success. (2011)

Adult BMI calculator. (2015, May 15)

Assessing your weight and health risk. (n.d.)

Battaglia, G. (n.d.). Health risks of a low BMI

BMI percentage calculator for child and teen. (n.d.)

Body fat may be bigger health danger than body size. (2016, March 7)

Body mass index (BMI). (2015, May 15)

Overweight and obesity statistics. (2012, October)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *