تغذیه ورزشی

پروتئین وی برای مردان بهتر است یا پروتئین سویا

اگر جزو کسانی باشید که هر روز به باشگاه می روید , حتما در مورد مصرف پروتئین سویا و اثرات سو آن بر روی تولید تستوسترون آقایان شنیده اید. مطالعه ای که در ژورنال American College of Nutrition آمده است نشان میدهد که این فرضیه می تواند درست باشد.

مصرف پروتئین وی برای آقایان بهتر از سویا میباشد

محققین از ۱۰ ورزشکار با تجربه وزنه بردار مرد که بین ۲۰ تا ۳۰ سال داشتند خواستند تا روزانه به مدت دو هفته ۲۰ گرم پروتئین وی یا سویا قبل از تمرین ۶ ست اسکوات با تکرار ۱۰ مرتبه در هر ست و با ۸۰% حداکثر توان مصرف کنند. نتایج نشان داد که مصرف پروتئین سویا باعث سر کوب مقاومت به تستسترون در تمرینات مقاومتی می شود . از طرف دیگر محققین متوجه شدند که مصرف پروتئین وی باعث سرکوب تولید هورمون کاتابولیت کورتیزول در حین ریکاوری می شود.
نکته دیگری که میبایست به آن توجه داشت این است که سویا یک پروتئین ایده آل و کامل برای گیاه خواران و افرادی است که به پروتئین لبنیات حساسیت دارند. اگر چه نتایج این مطالعه، برای حرفه ای ها می تواند بسیار کمک کننده باشد ولی با این حال دانشمندان هیچ تفاوتی بین سایز عضلات و افزایش قدرت در ورزشکاران مشاهده نکرده اند. از طرف دیگر، اگر شما نسبت به مصرف پروتئینهای لبنی مشکلی ندارید، به نظر می رسد که پروتئین وی برای مردانی که تمرینات سنگین انجام می دهند تاثیر مثبت در افزایش سطح هورمون رشد و تستوسترون آنها دارد.

پروتئین وی دارای ارزش غذایی و بیولوژیک بالایی میباشد و هضم آن در سیستم گوارشی به‌ آسانی صوت میگیرد؛ از این رو اولویت اول ورزشکاران در صورتی که بخواهند فقط از یک مکمل پروتئین استفاده نمایند؛ پروتئین وی میباشد. دسته جدیدی از مکمل ها با نام پروتئین ترکیبی ( Protein Blend ) نیز امروزه در مارکت مکمل ها یافت میشود. پروتئین های ترکیبی ممکن است از هر دو منبع گیاهی و حیوانی استفاده کرده باشند. دارای مراحل جذب مختلف و متنوعی باشند.

استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *