مکمل شناسی

تفاوت پروتئین وی و گینر چیست؟

تفاوت پروتئین وی و گینر

پروتئین وی و هرنوع مکمل پروتئینی دیگری دارای ماده پروتئین به صورت ۱۰۰ درصدی است. این بدین معنا میباشد که پروتئین های ۱۰۰٪ چه از نوع وی و چه از نوع ترکیبی، گیاهی و…دارای کمترین میزان چربی و کربوهیدرات میباشند. البته آنها براساس ماهیت کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزه به جهت سرعت جذب و خلوص حداکثری تفاوت‌هایی باهم دارند. مکمل های پروتئینی به صورت معمول به منظور حفظ توده عضلانی و یا افزایش توده عضلانی به اصطلاح پر چگالی و خالص در افرادی استفاده میشوند که دارای BMI یا همان شاخص توده بدنی مطلوبی هستند.

یک فرد لاغر، تنها در صورتی از مصرف مکمل پروتئین شاهد افزایش وزن و حجم عضلانی خواهد بود که در کنار آن به صورت جداگانه، یا مکمل کربوهیدرات استفاده نماید و یا مقادیر فراوانی کربوهیدرات در وعده های غذایی در بیش از ۴ تا ۵ وعده در روز دریافت کند. بنابراین معمولا افراد لاغر اندام به منظور تامین کافی کالری از منبع کربوهیدرات و تامین پروتئین بیشتر از منبع مکمل، به سمت خرید گینر سوق پیدا میکنند. به وسیله‌ی خرید گینر، افراد لاغر اندام با یک تیر دو نشان میزنند؛ یعنی علاوه بر تامین کربوهیدرات، پروتئین مورد نیاز خود را نیز تامین مینمایند.

اشتباه بزرگ در خرید مکمل گینر

یک اشتباه بزرگ در افراد با شاخص توده بدنی مطلوب، خرید گینر به منظور افزایش حجم و عضله سازی است. افرادی که لاغر نیستند و صرفا میخواهند عضله سازی کنند؛ هیچ نیازی به مصرف گینر ندارند. آنها نیاز حیاتی به مقدار بسیار بالایی پروتئین دارند و میبایست کربوهیدرات و چربی خود را محدود و کنترل شده استفاده نمایند؛ این افراد میتوانند از طریق مکمل پروتئین، آمینو اسید، بی سی ای ای، گلوتامین مقادیر مناسبی پروتئین و اسید آمینه به منظور عضله سازی و حفظ شرایط آنابولیک در بدن دریافت نمایند. افراد با BMI نرمال معمولا هیچ مشکلی در تغذیه ندارند و بنابراین کربوهیدرات مورد نیاز بدن آنها از طریق منابع غذایی به صورت کامل تامین میشود و در صورتی که از مکمل های گینر استفاده نمایند؛ بدن آنها به سمت چرب شدن و بد فرم شدن میرود. در اینجا قشر هدف ما افراد بدنساز و تمامی ورزشهای قدرتی هستند که زیبایی و تناسب اندام برای آنها در درجه اول قرار میگیرد و یا جزو اولویت های آنها میباشد. بر فرض یک دوچرخه سوار و یا دونده استقامت دارای برنامه غذایی و مکملی به کل متفاوتی است و ممکن است تا حتی هزار کالری در یک وعده به قصد و هدفی خاص، کربوهیدرات، شارژ و بارگیری نماید.

توده چربی یا توده عضلانی؟ مسئله فقط حجیم شدن نیست!

اینروزها افراد زیادی را در باشگاه یا بیرون از باشگاه میبینید که بدن آنها دارای حجم پر از چربی میباشد. حجم بدنی که دارای هیچ نوع کات، تناسب، تفکیک نیست و بعضا همراه با شکمی بزرگ، شما صرفا کمی سطوح ناصاف و برآمده میبینید که به خیال خودشان عضله است! در زیبایی شناسی و تناسب اندام رشته بدنسازی باید چارچوب بدنی و مسائل پایه تقارن (symmetry) رعایت شود. قطعا برنامه غذایی این افراد را که لاغر هم نیستند مقدار بسیار زیادی کربوهیدرات و چربی و مقدار بسیار کمی پروتئین تشکیل داده است. حتی بعضا مشاهده شده است که این دسته از ورزشکاران مکمل گینر را هم در کنار این برنامه غذایی اشتباه به سبد منابع غذایی خود اضافه میکنند که به عمق فاجعه می افزاید.

چون گینر بعضا ارزانتر است دلیل نمیشود برای شما مناسب باشد

گینر ها به دلیل مقادیر اندک پروتئین و مقادیر بیشتر کربوهیدرات، ارزان هستند. اینکه یک گینر سه کیلوگرمی ممکن است از یک پروتئین ۱۰۰٪ با همین وزن به نسبت قابل توجهی ارزانتر باشد؛ دلیل نمیشود که شما با شاخص توده بدنی نرمال و متناسب، به سمت خرید گینر بروید. شما به عنوان یک فرد با وزن نرمال و بدون فقر وزنی، یک مخزن کربوهیدرات و چربی نیستید و برای عضله سازی به پروتئین در مقادیر بالا و کافی نیاز دارید. اگر نمیتوانید آنرا از منابع غذایی تامین کنید؛ به سمت گینر نروید! شما در اولویت اول باید مکمل پروتئینی استفاده کنید…

به قلم پوریا حسنی؛ تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

1 نظر در “تفاوت پروتئین وی و گینر چیست؟

  1. Avatar محمدعلی مشیریها گفت:

    درود بر شما عزیزان ، مطلب شما در مورد استفاده از گینر بسیار عالی و درست است . بدون توضیحات اضافی و خسته کننده ، جان مطلب را ادا کردید. سپاسگزارم. شاد و تندرست و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *