اخبار سلامت, مکمل شناسی

خواص مصرف عصاره چای سبز و برترین مزیت های آن

خواص عصاره چای سبز

چای سبز یکی از پرمصرف ترین چای ها در جهان است. عصاره چای سبز شکل غلیظ آن است و یک کپسول، به اندازه یک فنجان چای سبز متوسط دارای همان مقدار مواد فعال ​​است. عصاره چای سبز به مانند خود چای سبز، منبع عالی آنتی اکسیدان است. این مورد به دسته ی  گسترده ای از مزایای سلامتی مربوط است، از ارتقای سلامت قلب، کبد و مغز گرفته تا بهبود پوست و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان؛ علاوه بر این ها، بسیاری از مطالعات به توانایی عصاره چای سبز برای کمک به کاهش وزن پرداخته اند. در واقع، بسیاری از محصولات کاهش وزن از آن به عنوان یک عنصر کلیدی نام میبرند. با وجود این فواید، مهم است بدانید که عصاره چای سبز در صورت مصرف بیش از حد می تواند سمی نیز باشد، بنابراین اگر به مصرف این مکمل علاقه دارید، همیشه با یک متخصص مشورت کنید. بادی من در این مقاله ۱۰ مزیت علمی چای سبز را بیان خواهد کرد:

چای سبز آنتی اکسیدان بالایی دارد

فواید سلامتی عصاره چای سبز بیشتر به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن است. آنتی اکسیدان ها با مبارزه با آسیب سلولی ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد می توانند به کاهش استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها) در بدن شما کمک کنند. بروزاین آسیب سلولی به افزایش سن و انواعی از بیماری مرتبط است. آنتی اکسیدان های پلی فنول که کاتچین نامیده میشوند مقدار بیشتر محتوای آنتی اکسیدانی عصاره چای سبز را تشکیل می دهند. در میان کاتچین‌های موجود در چای سبز، بیشترین تحقیقات بر اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) صورت گرفته و تصور می‌شود بیشترین فواید سلامتی را دارد. مطالعات نشان داده اند که عصاره چای سبز ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن شما (فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی بدن شما) را افزایش می دهد و بدن رادر برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این به نوبه خود میتواند از نگرانی های مربوط به سلامتی پیشگیری کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۲ در مطالعه‌ای ، ۳۵ فرد مبتلا به چاقی، ۸۷۰ میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت ۸ هفته مصرف کردند. ظرفیت آنتی اکسیدانی خون آنها به طور متوسط ​​از ۱/۲ به ۲/۵ میکرومول در لیتر افزایش یافت. لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این بررسی کوچک عصاره چای سبز را در دوزهایی که در محدوده سمی در نظر گرفته می شود مصرف می کردند. به همین دلیل، مشخص نیست که اگر عصاره چای سبز در دوزهای کمتر و مطمئن‌تر مصرف شود، همان اثر را خواهد داشت یا خیر.

مصرف عصاره چای سبز میتواند سلامت قلب را تقویت کند

استرس اکسیداتیو، تجمع چربی در خون را افزایش می دهد؛ که این مورد باعث التهاب در شریان ها شده و در نهایت منجر به فشار خون بالا خواهد شد. آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز می توانند التهاب را کاهش داده و به کاهش فشار خون کمک کنند. همچنین آنتی اکسیدان ها می توانند جذب چربی در سلول ها را مهار کرده و به کاهش سطح چربی خون کمک کنند. طی یک بررسی در سال ۲۰۱۲ – ۵۶ فرد مبتلا به چاقی و فشار خون بالا روزانه ۳۷۹ میلی گرم عصاره چای سبز را به مدت ۳ ماه مصرف کردند. آنها کاهش قابل توجهی در فشار خون نسبت به گروه دارونماهای بی اثر نشان دادند. علاوه بر این، آنها کاهش قابل توجهی در سطح چربی خون، از جمله تری گلیسیرید پایین تر و کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) را تجربه کردند. یک بررسی قدیمی تر بر روی ۳۳ نفر بدون هیچ بیماری زمینه ای نشان داد که مصرف ۲۵۰ میلی گرم عصاره چای سبز روزانه به مدت ۸ هفته باعث کاهش کلسترول تا ۳/۹ درصد و کلسترول بد (LDL) تا ۴/۵ درصد می شود. با توجه به اینکه فشار خون بالا و سطح چربی خون بالا از عوامل خطر آفرین در بیماری های قلبی هستند، تنظیم آنها می تواند سلامت قلب را ارتقا دهد.

مصرف چای سبز برای عملکرد مغز مفید است

تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز، به ویژه EGCG، از سلول های مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این موضوع با کاهش آسیب‌های مغزی میتواند به محافظت از مغز کمک کند، آسیب هایی که میتوانند منجر به زوال ذهنی و بیماری‌های مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل شود. همچنین عصاره چای سبز می تواند تاثیر فلزات سنگین مانند آهن و مس را کاهش دهد، که هر دوآن ها می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند. همچنین تحقیقات نشان داده است که عصاره چای سبز با تقویت ارتباط بین بخش های مختلف مغز شما به تقویت حافظه نیز کمک می کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ – ۱۲ نفر از یک نوشیدنی حاوی ۲۷/۵ میلی گرم عصاره چای سبز یا یک نوشیدنی دارونما مصرف کردند. سپس شرکت کنندگان روی تست های حافظه کار کردند و تصاویر مغزی برای ارزیابی عملکرد مغز به دست آمد. گروهی که عصاره چای سبز مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه دارونماها، افزایش عملکرد مغز و بهبود عملکرد آن را نشان دادند.

عصاره چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند

عصاره چای سبز سرشار از کاتچین و حاوی مقدار مناسبی کافئین است. جالب است که به نظر می رسد؛ این ترکیب از مواد در عصاره چای سبز ، مسئول کاهش وزن هستند. شواهد و تحقیقات نشان میدهد که کاتچین و کافئین هر دو با تنظیم هورمون هایی که گرمازایی (ترموژنز) را افزایش می دهند به کاهش وزن کمک می کنند، ترموژنز فرآیندی است که طی آن بدن شما برای هضم غذا و تولید گرما کالری می سوزاند. تحقیقات اثبات کرده است که چای سبز این فرآیند را با فعال تر کردن بدن شما در سوزاندن کالری تقویت می کند که این موضوع می تواند منجر به کاهش وزن شود. در مطالعه ای قدیمی، ۱۴ نفر یک کپسول حاوی مخلوطی از کافئین، EGCG از چای سبز و عصاره گوارانا قبل از هر وعده غذایی مصرف کردند. سپس تأثیرآن بر روی کالری سوزی را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که شرکت کنندگان در ۲۴ ساعت بعد به طور متوسط ۱۷۹ کالری بیشتر سوزاندند. با اینحال، نتایج غیر قطعی است.

در مطالعه‌ی دیگری با طراحی خوب، ۶۰ بزرگسال روزانه ۵۶ میلی گرم عصاره چای سبز همراه با ۲۸ تا ۴۵ میلی گرم کافئین یا دارونما به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. این مطالعه هیچ اثر قابل توجهی بر مصرف انرژی در فرمول بدن یا حالت استراحت پیدا نکرد. از آنجایی که کافئین به عنوان محرک مصرف انرژی شناخته شده است، اثرات اندک کاهش وزن عصاره چای سبز ممکن است تا حدی به دلیل خود کافئین باشد. در واقع، مطالعه ای نشان داد که کاتچین‌های چای سبز اثر قابل‌توجهی در مصرف انرژی هنگامی که به تنهایی در برابر کافئین آزمایش می‌شوند، نشان نمی‌دهند. به علاوه، مقدار کافئینی که معمولاً مصرف میکنید ممکن است بر پاسخ بدن شما به عصاره چای سبز تأثیر بگذارد. کسانی که به طور منظم مقادیر زیادی کافئین (بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز یا حدود ۳ فنجان قهوه) مصرف می کنند، ممکن است عصاره چای سبز تأثیر زیادی بر آن ها نداشته باشد.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای، ۱۱۵ زن دارای اضافه وزن، روزانه ۸۵۶ میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما مصرف کردند. در واقع افرادی که از عصاره چای سبز استفاده می کردند به طور متوسط ۲/۴ پوند وزن از دست دادند و افرادی که دارونما مصرف می کردند وزن بیشتری از دست دادند و کاهش تجمع چربی بیشتری را در دور کمر و باسن خود تجربه کردند. لازم به ذکر است که در این مطالعه دوز مصرفی عصاره چای سبز در محدوده سمی برای دریافت روزانه کاتچین است. افرادی که دوزهای بالایی از کاتچین های چای سبز مصرف می کنند باید آنزیم های کبدی خود را برای جلوگیری از آسیب کبدی یا نارسایی حاد کبد کنترل کنند .

در حالی که یک فنجان چای سبز حاوی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کاتچین و ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم کافئین است، نتیجه مطالعات روی عصاره چای سبز اغلب حاوی ۳۷۵ میلی گرم یا بیشتر کاتچین چای سبز و تا ۶۰۰ میلی گرم کافئین است. کسانی که به کافئین حساسند یا مشکلات قلبی عروقی دارند، باید قبل از مصرف عصاره چای سبز برای کاهش وزن، این موضوع را در نظر داشته باشند. همیشه خوب است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید؛ آنها میتوانند به شما در تصمیم گیری در مورد اینکه چای سبز مصرف کنید یا خیر نیز کمک کند.

چای سبز ممکن است برای عملکرد کبد مفید باشد

کاتچین‌های موجود در عصاره چای سبز میتواند به کاهش التهاب ناشی از برخی بیماری‌های کبدی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نیز کمک کند. در بررسی ای به ۸۰ شرکت کننده مبتلا به NAFLD روزانه ۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز یا دارونما به مدت ۹۰ روز دادند. گروه مصرف کننده عصاره چای سبز کاهش قابل توجهی در سطح آنزیم های کبدی نشان داد که نشانه ای از بهبود سلامت کبد است. در مطالعه ای  مشابه، ۱۷ بیمار مبتلا به NAFLD روزانه ۷۰۰ میلی گرم چای سبز که حاوی حداقل ۱ گرم کاتچین بود، به مدت ۱۲ هفته مصرف کردند. آنها کاهش قابل توجهی در محتوای چربی کبد، التهاب و استرس اکسیداتیو داشتند. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، مهم است که عملکرد کبد خود را به طور منظم آزمایش کنید، زیرا نشان داده شده است که مقادیر بیش از حد کاتچین چای سبز برای کبد مضر است. برای تعیین دوز مناسب برای شما با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

عصاره چای سیز میتواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

نگهداری از بافت ها و اندام های بدن شما با مرگ سلولی و رشد مجدد محقق می گردد. سلول های تخصصی به نام سلول های بنیادی سلول های جدیدی را برای جایگزینی سلول هایی که میمیرند تولید می کنند. این فرآیند سلول ها را فعال و سالم نگه می دارد. هنگامی که این تعادل مختل شود، سرطان رخ می دهد. این زمانی است که بدن شما شروع به تولید سلول های ناکارآمد می کند و سلول ها در زمانی که باید نمی میرند. به نظر می رسد آنتی اکسیدان های موجود در عصاره چای سبز، به ویژه EGCG، اثرات مطلوبی بر تعادل تولید سلولی و مرگ آنها دارند . یک مطالعه کوچک قدیمی اثرات مصرف ۶۰۰ میلی گرم کاتچین چای سبز در روز به مدت یک سال را بر روی مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات بررسی کرد. نتیجه نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان برای گروه چای سبز ۳ درصد بود، در مقایسه با ۳۰ درصد برای گروه تحت نظارت.

چای سبز ممکن است برای پوست مفید باشد

تحقیقات نشان داده است که عصاره چای سبز چه به عنوان مکمل مصرف شود و چه روی پوست استفاده شود، سلامت پوست را بهبود می بخشد. یک بررسی بزرگ نشان داد که وقتی عصاره چای سبز روی پوست استفاده می‌شود، می‌تواند به درمان انواع ناراحتی های پوستی مانند درماتیت (التهاب پوست)، روزاسه (قرمزی تورم و آکنه پوستی) و زگیل کمک کند. مشخص شده است که این عصاره به عنوان یک مکمل، به جوان سازی پوست و درمان آکنه کمک می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم عصاره چای سبز به مدت ۴ هفته منجر به کاهش قابل توجه برآمدگی های قرمز پوست ناشی از آکنه می شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد هم مصرف خوراکی و هم استفاده موضعی از عصاره چای سبز به پیشگیری از بیماری‌های پوستی مانند از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، التهاب، پیری زودرس و سرطان ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند . مطالعه ای روی ۱۰ نفر نشان داد که استفاده از کرم حاوی عصاره چای سبز روی پوست به مدت ۶۰ روز منجر به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می گردد. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره چای سبز بر روی پوست، آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش می دهد . خیلی جالب است که افزودن عصاره چای سبز به محصولات آرایشی با ایجاد اثر مرطوب کننده برای پوست مفید است.

ممکن است ریکاوری تمرینات ورزشی مفید باشد.

به نظر می رسد عصاره چای سبز در بهبود تمرینات ورزشی مفید باشد. این مورد هم از طریق بهبود عملکرد ورزشی هم افزایش ریکاوری رخ میدهد. در حالی که ورزش فواید بسیاری برای سلامتی دارد؛ معلوم شده است که باعث استرس اکسیداتیو میشود و به سلول های بدن آسیب می رساند. آنتی اکسیدان ها، مانند کاتچین های چای سبز، می توانند آسیب سلولی را کاهش داده و خستگی عضلانی را به تاخیر بیندازند در واقع، یک مطالعه روی ۳۵ مرد نشان داد که عصاره چای سبز همراه با تمرینات قدرتی به مدت ۴ هفته، محافظت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش می دهد . علاوه بر این، ۱۶ دونده سرعتی که عصاره چای سبز را به مدت ۴ هفته مصرف کردند، محافظت بیشتری در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از تکرار دوره های دوندگی سرعت داشتند. به نظر می رسد عصاره چای سبز در عملکرد ورزشی نیز موثر است. نتیجه یک برسی نشان داد که ۱۴ مرد که به مدت ۴ هفته عصاره چای سبز مصرف کردند مسافت دویدن خود را ۱۰/۹ درصد افزایش دادند.

ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

طبق تحقیقات انجام شده کاتچین موجود در چای سبز، به ویژه EGCG، حساسیت به انسولین را افزایش داده و تولید قند خون را تنظیم می کند، که هر دوی این موارد سطح قند خون را کاهش می دهند. در مطالعه ای به ۱۴ نفر بدون هیچ بیماری زمینه ای یک ماده قندی و ۱/۵ گرم چای سبز یا دارونما دادند. گروه چای سبز بعد از ۳۰ دقیقه تحمل قند خون بهتری را تجربه کردند و در مقایسه با گروه دارونما) نتایج بهتری را از خود نشان دادند. مطالعه دیگری نشان داد که عصاره چای سبز حساسیت به انسولین را در مردان جوان سالم تا ۱۳ درصد بهبود می بخشد. یاد آوری میشود که این مطالعات بسیار کوچک بودند و شرکت کنندگان هیچ بیماری زمینه ای نداشتند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، داروهایی مصرف می‌کنند که بر کبد آنها تأثیر می‌گذارد و بسیاری از آنها NAFLD دارند، بنابراین باید آنزیم‌های کبدی خود را کنترل کنند. اگر دیابت دارید، قبل از مصرف این مکمل ها باید با پزشک خود صحبت کنید. تجزیه و تحلیل ۱۷ مطالعه به این نتیجه رسید که عصاره چای سبز در کاهش سطح قند خون ناشتا مفید است. همچنین می تواند به کاهش سطح هموگلوبین A1C کمک کند، که نشانگر سطح قند خون در ۲ تا ۳ ماه اخیر است.

عصاره چای سبز را میتوان به راحتی در رژیم غذایی گنجاند

عصاره چای سبز به شکل مایع، پودر و کپسول موجود است. گزینه های زیادی را برای انتخاب می توان در بادی من یافت؛ بسیاری از مکمل های چربی سوز ترموژنیک دارای عصاره چای سبز هستند. عصاره مایع را می توان در آب رقیق کرد، در حالی که پودر را می توان در اسموتی ها مخلوط کرد. با این حال، طعمی قوی دارد. دوز توصیه شده عصاره چای سبز بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز است. این مقدار را می توان از ۳ تا ۵ فنجان چای سبز یا حدود ۱/۲ لیتر به دست آورد. اما مهم است بدانید که همه مکمل‌ های عصاره چای سبز یکسان ساخته نمی‌شوند. برخی از مکمل ها فقط حاوی برگ های خشک چای سبز هستند، در حالی که برخی دیگر حاوی اشکال جدا شده از یک یا چند کاتچین هستند. از آنجایی که مکمل‌ها برای اطمینان از ایمنی، خلوص یا تأیید محتویات توسط FDA تنظیم نمی‌شوند، فقط باید مکمل‌هایی را خریداری کنید که توسط یک آزمایشگاه مستقل برای تأیید خلوص و محتوا آنالیز شده‌اند. در ایران این موضوع توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام میشود. EGCG کاتچینی است که بیشترین ارتباط را با فواید سلامتی عصاره چای سبز دارد ، بنابراین باید مطمئن شوید که مکملی که مصرف می کنید حاوی EGCG باشد. در نهایت، بهتر است عصاره چای سبز را همراه با غذا مصرف کنید. هم بیش از دوز توصیه شده و هم مصرف آن با معده خالی ممکن است باعث آسیب جدی به کبد شود .

نتیجه گیری

به لطف محتوای آنتی اکسیدانی بالا، عصاره چای سبز به بهبود سلامت و عملکرد بدن کمک می کند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که عصاره چای سبز می تواند باعث کاهش وزن، تنظیم قند خون، پیشگیری از بیماری ها و ریکاوری پس از ورزش شود. همچنین می تواند به حفظ سلامت پوست و کبد، کاهش سطح چربی خون، تنظیم فشار خون و بهبود سلامت مغز کمک کند. می توان آن را به صورت کپسول، مایع یا پودر مصرف کرد. دوز توصیه شده ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز است و بهتر است با غذا مصرف شود. مقادیر بالاتر از این ممکن است سمی باشد. به علاوه، افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند باید قبل از مصرف هر مقدار عصاره چای سبز با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند. اگر بخواهید سلامت عمومی خود را بهبود بخشید یا خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهید، عصاره چای سبز راهی آسان برای افزودن آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت به رژیم غذایی شما است.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

منابع علمی این مقاله

Tea Polyphenols in Promotion of Human Health

Antioxidant capacities of flavones and benefits in oxidative-stress related diseases

Anti-inflammatory Action of Green Tea

Dietary supplementation with green tea extract promotes enhanced human leukocyte activity

Green tea supplementation increases glutathione and plasma antioxidant capacity in adults with the metabolic syndrome

Green tea extract supplementation does not hamper endurance-training adaptation but improves antioxidant capacity in sedentary men

Essential hypertension and oxidative stress: New insights

Green tea catechins and cardiovascular health: an update

Green tea extract reduces blood pressure, inflammatory biomarkers, and oxidative stress and improves parameters associated with insulin resistance in obese, hypertensive patients

Prospective double-blind crossover study of Camellia sinensis (green tea) in dyslipidemias

Effect of green tea supplementation on blood pressure: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Novel insights of dietary polyphenols and obesity

Beneficial Effects of Epigallocatechin-3- O-Gallate, Chlorogenic Acid, Resveratrol, and Curcumin on Neurodegenerative Diseases

Beneficial Effects of Green Tea Catechins on Neurodegenerative Diseases

EGCG impedes human Tau aggregation and interacts with Tau

Green tea extract modulates oxidative tissue injury in beta-thalassemic mice by chelation of redox iron and inhibition of lipid peroxidation

Ameliorative Influence of Green Tea Extract on Copper Nanoparticle-Induced Hepatotoxicity in Rats

Green tea extract enhances parieto-frontal connectivity during working memory processing

Antiobesity effects of green tea catechins: a mechanistic review

Effects of encapsulated green tea and Guarana extracts containing a mixture of epigallocatechin-3-gallate and caffeine on 24 h energy expenditure and fat oxidation in men

[Effects of green tea and its epigallocatechin (EGCG) content on body weight and fat mass in humans: a systematic review]

Matcha Green Tea Drinks Enhance Fat Oxidation During Brisk Walking in Females

Does tea extract supplementation benefit metabolic syndrome and obesity? A systematic review and meta-analysis

Effect of Acute and Chronic Dietary Supplementation with Green Tea Catechins on Resting Metabolic Rate, Energy Expenditure and Respiratory Quotient: A Systematic Review

A Review of Natural Stimulant and Non-stimulant Thermogenic Agents

A minireview of effects of green tea on energy expenditure

Long-term green tea extract supplementation does not affect fat absorption, resting energy expenditure, and body composition in adults

Caffeine enhances activity thermogenesis and energy expenditure in rats

Therapeutic effect of high-dose green tea extract on weight reduction: A randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial

Green tea extract: a potential cause of acute liver failure

The safety of green tea and green tea extract consumption in adults – Results of a systematic review

The Effect of Green Tea Extract Supplementation on Liver Enzymes in Patients with Nonalcoholic Fatty Liver Disease

Green tea with high-density catechins improves liver function and fat infiltration in non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) patients: a double-blind placebo-controlled study

Cancer Preventive Activities of Tea Catechins

Possible Mechanisms of Green Tea and Its Constituents against Cancer

Green tea (Camellia sinensis) for the prevention of cancer

Supplementation with Brazil nuts and green tea extract regulates targeted biomarkers related to colorectal cancer risk in humans

Chemoprevention of human prostate cancer by oral administration of green tea catechins in volunteers with high-grade prostate intraepithelial neoplasia: a preliminary report from a one-year proof-of-principle study

Green tea in dermatology

Applications of Tea ( Camellia sinensis) and its Active Constituents in Cosmetics

Does supplementation with green tea extract improve acne in post-adolescent women? A randomized, double-blind, and placebo-controlled clinical trial

A Review of the Role of Green Tea ( Camellia sinensis) in Antiphotoaging, Stress Resistance, Neuroprotection, and Autophagy

Changes in skin mechanical properties after long-term application of cream containing green tea extract

The use of green tea extract in cosmetic formulations: not only an antioxidant active ingredient

Green Tea Extract Preserves Neuromuscular Activation and Muscle Damage Markers in Athletes Under Cumulative Fatigue

Anti-Fatigue Effect of Green Tea Polyphenols (-)-Epigallocatechin-3-Gallate (EGCG)

Green tea extract supplementation gives protection against exercise-induced oxidative damage in healthy men

The effect of green tea extract supplementation on exercise-induced oxidative stress parameters in male sprinters

The effect of a decaffeinated green tea extract formula on fat oxidation, body composition and exercise performance

Mechanisms of body weight reduction and metabolic syndrome alleviation by tea

Effects of green tea consumption on glycemic control: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Effect of green tea on blood glucose levels and serum proteomic patterns in diabetic (db/db) mice and on glucose metabolism in healthy humans

Green tea extract ingestion, fat oxidation, and glucose tolerance in healthy humans

Effect of green tea on glucose control and insulin sensitivity: a meta-analysis of 17 randomized controlled trials

Effects of dosing condition on the oral bioavailability of green tea catechins after single-dose administration of Polyphenon E in healthy individuals

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *