اخبار بدنسازی و فیتنس

بهترین زمان تمرینات هوازی به منظور چربی سوزی

بهترین زمان برای انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) چه وقت است؟ پاسخ این سوال در (هر زمان) است! بهترین کاری که باید انجام داد شروع کردن تمرینات ایروبیک است. اجرای مداوم تمرینات هوازی و تنفسی همچون پیاده روی، دویدن، بالا رفتن از پله و یا دوچرخه سواری که برای مدت ۳۰ دقیقه در هر جلسه به طول بیانجامد، منجر به چربی سوزی خواهد شد و اینکه چه زمانی اجرا شود. اصلا از اهمیت بسزایی برخوردار نیست.
به هر حال اگر می خواهید از هر دقیقه تلاش تان در طول تمرین بیشترین و بهترین نتیجه را بدست آورید، می بایست صبح زود و هنگامی که غذایی نخورده اید را انتخاب کنید. در اجرای تمرینات ایروبیک در ساعت اولیه روز٬ ۳ مزیت برتر در قیاس با اجرای تمرینات در آخر روز وجود دارد.
صبح زود و زمانی که ناشتا هستید، میزان گلیکوژن (قند ذخیره شده در بدن) موجود در کبد و عضلات در سطح پایینی قرار دارد. اگر ساعت ۱۰ شب شام خورده باشید و صبح هم ساعت ۷ صبحانه بخورید، یعنی ۹ ساعت به بدن تان غذا نرسیده است. در طول این مدت ارگان های بدن برای ادامه حیات حتی هنگامی که در حال خواب هستید از گلیکوژن موجود در بدن استفاده کرده اند و بدین ترتیب ذخیره گلیکوژن بدن پایین آمده است و در نتیجه هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید، گلیکوژن و قند خون در سطح پایینی قرار دارد و بدین ترتیب بدن برای تولید انرژی راهی جز استفاده از چربی ذخیره شده در بدن ندارد (همان گونه که می دانید بدن تنها چربی را برای روز مبادا ذخیره می کند) اینکه چه مقدار چربی در این مدت سوخته می شود نامعین است.
ولی یکسری مطالعات نشان داده است که تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح و هنگامی که ناشتا هستید، از لحاظ چربی سوزی در قیاس با تمرینات ایروبیک در آخر روز ۳۰۰ % (یا همان ۳ برابر) بیشتر می باشد.

چربی سوزی چگونه اتفاق می افتد؟

خیلی ساده است! کربوهیدرات اولین و ارجح ترین سوختی است که بدن برای تولید انرژی به سراغ آن می رود. حال هنگامی که منابع کربوهیدرات بدن تقلیل یافته باشد. بدن مجبور است که سراغ دومین منبع ذخیره انرژی برود که همان چربی است. حال اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا بخواهید به تمرینات ایروبیک بپردازید؛ باز هم چربی خواهید سوزاند. ولی این بار نرخ چربی سوزی بسیار پایین تر خواهد بود. در این شرایط مصرف آمینو اسید و پروتئین به بدن کمک میکند تا از تخریب عضلات جلوگیری شود و بدن بجای چربی سوزی٬ عضله سوزی نکند! چون بدن ابتدا کربوهیدرات خورده شده را به مصرف می رساند و در این بین اگر پروتئین به مقدار کافی در خون وجود داشته باشد؛ بعد سراغ چربی می رود. البته همیشه بدن برای تولید انرژی از هر دو منابع به صورت توأم استفاده می کند. ولی بسته به زمان و مدت تمرین نسبت هر کدام از این منابع تغییر می کند.
شما می توانید به نحو چشمگیری نسبت انرژی تامین شده از طریق چربی را در قیاس با کربوهیدرات افزایش دهید. حال اگر انجام تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح برایتان مقدور نیست ، می توانید به عنوان اولویت دوم آن را بلافاصله پس از تمرینات با وزنه اجرا کنید. به صورت کلی از تمرینات با وزنه به عنوان تمرینات غیر هوازی (یا همان کربوهیدرات سوز) یاد می کنند. به همین خاطر پس از اجرای تمرین با وزنه گلیکوژن عضلات کاهش می یابد و از همین رو اجرای تمرینات ایروبیک پس از تمرینات با وزنه دقیقا همان تاثیر تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح و هنگامی که ناشتا هستید را دارد.

دومین تاثیر مثبتی که تمرینات ایروبیک در ابتدای صبح دارد، پس سوزی می باشد. البته این نامی است که من برای آن انتخاب کرده ام. هنگامی که تمرینات ایروبیک را در ابتدای صبح اجرا می کنید نه تنها در طول تمرین چربی می سوزانید، بلکه پس از تمرین هم بدن با نرخ بیشتری به چربی سوزی می پردازد. فکر می کنید چرا؟ چون که پس از اجرای یک جلسه تمرین هوازی با شدت متابولیسم (سوخت و ساز بدن) برای ساعت ها در سطح بالا باقی می ماند. حتی اگر در شب هم به تمرینات ایروبیک بپردازید باز هم در طول تمرین چربی خواهید سوزاند. بنابراین در هر شرایط از اجرای تمرینات سود خواهید برد. هنگام شب سرعت متابولیسم بدن شدیداً نزول می کند و خواب هم یکی از پیامدهای این پروسه محسوب می شود.

هنگام خواب سرعت متابولیسم از تمام ساعات دیگر روز پایین تر می باشد

به خاطر همین موضوع اجرای تمرینات هوازی هنگام شب و قبل از خواب از لحاظ ثمر بخشی بسیار پایین تر از تمرینات هوازی در ابتدای صبح می باشد. سوزاندن چربی بیشتر٬ تنها دلیل اجرای تمرینات ایروبیک در صبح نیست و این موضوع میتواند باعث ایجاد حس سرحال بودن و شادابی برای طول روز باشد. اجرای تمرینات در صبح می تواند به عنوان یک تجربه شاد و مفرح تلقی شود و برای ساعت های پس از اجرای آن هم می تواند یک چنین حالتی را در فرد زنده نگه دارد.
تنها مشکل اجرای تمرینات هوازی در ابتدای صبح زود از خواب بیدار شدن است، که برای بعضی ها یک عذاب می باشد. احتمال دارد این موضوع برای شما هم صادق باشد، ولی این را بدانید که لذت فائق شدن به یک وظیفه سخت فراتر از حد تصور می باشد. آیا تا به حال بعد از اجرای تمرینات هوازی در ابتدای صبح یک چنین احساسی به شما دست نداده است (یک احساس سبک بودن و سر حالی؟ همین مزیت هم به صورت فیزیکی و هم به صورت روانی در هر چه بهتر شدن شرایط فرد در دراز مدت تاثیر دارد. هنگامی که وظیفه شما یک فعالیت ورزشی باشد، بدن به صورت یک پدیده فیزیکی و روانی با آن برخورد می کند. در فعالیت های فیزیکی (بدنی) هورمونی به نام اندروفین توسط بدن ترشح می شود.
با آزاد شدن اندروفین در بدن فرد یک احساس کاملا مثبت را تجربه می کند. اندروفین باعث کاهش استرس شده و در عین حال روحیه و حال فرد را شاداب می سازد. ضمن اینکه در افزایش گردش خون و کاهش درد نیز بسیار موثر می باشد. بیدار شدن اول صبح و انجام فعالیت ورزشی از قبل مشخص شده باعث می شود که فرد در خود یک احساس انجام وظیفه کند و به همین دلیل یک حس خرسندی و رضایت برای کل روز در فرد باقی می ماند.

چون پیش خود احساس می کند که مشکل ترین وظیفه خود را در همان ابتدای صبح انجام داده است. بنابراین برای خود بهانه نیاورید که من صبح ها نمی توانم زود از خواب بیدار شوم. من خودم هنگامی که می خواهم درصد چربی بدن را ۵ تا ۶ درصد برسانم، هر روز صبح برای ۴۵ دقیقه تمرینات هوازی ام را اجرا می کنم. درست است که در روزهای اول این کار مشکل و زجر آور است، ولی به مرور زمان و با دیدن نتایج آن هر روز با رغبت بیشتر نسبت به روز قبل از خواب بیدار می شوم. پس شما هم برای خود یک مدت زمان مثل ۲۱ روز را معین کنید و سپس با جان و دل در طول این مدت تمرینات خود را هر روز صبح اجرا کنید. پس از پایان دوره احساس خواهید کرد این کار برایتان به صورت یک عادت خوب در آمده و چه چیزی بهتر از اینکه انسان بر عادت های خوب و مفید خود بیفزاید.

به قلم مهندس پوریا حسنی٬ موسس و بنیان گذار مجموعه بادی من٬ استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *