تغذیه ورزشی

مواد غذایی مهم به منظور افزایش سطح تستوسترون

در مورد هر مساله ای در سیستم بدنی مردان تستوسترون را می‌توان در اولویت قرار داد. قابلیت عضله‌ سازی، چربی‌ سوزی و حتی یک زندگی‌ جنسی‌ راضی‌ کننده همگی‌ تحت تاثیر هورمون تستوسترون میباشد. متاسفانه بعد از ۳۰ سالگی با یک سرعت ثابت سطح تستوسترون رو به کاهش خواهد بود. بدتر از آن حتی به نظر می‌رسد که سن نیز در این میان اهمیت چندانی ندارد. مردان در همه سنین یک کاهش سطح قابل توجه تستوسترون را نسبت به پدران و حتی پدر بزرگان خود تجربه میکنند.اما چرا؟ عواملی نظیر استرس، کمبود ورزش ،مواد سمی موجود در محیط و استفاده از یک رژیم غذایی ضعیف عواملی هستند که می‌توان آنها را مقصر شمرد. اما از یک سو با ایجاد چند تغییر در تغذیه خود میتوانید تاثیرات مثبت و قابل توجهی‌ را روی سطح تستوسترون اعمال کنید و همچنین میتوانید با این کار سطح انرژی، توانایی چربی‌ سوزی و عضله‌ سازی را نیز افزایش دهید. در ادامه چند ماده غذایی مهم برای شما معرفی‌ خواهد شد که با اضافه کردن آنها به رژیم غذایی میتوانید سطح تستوسترون بدن خود را تقویت کنید. در نظر داشته باشید که این مواد غذایی در کنار یک سبک زندگی سالم شامل ورزش منظم٬ ترک سیگار و نوشیدنی های الکلی کاربرد دارد و به این معنا نیست که صرفا شما با مصرف چند مورد غذا به سطح نرمال تستوسترون در بدن خود برسید.

گوشت قرمز بدون چربی‌

جای تعجبی ندارد که گوشت قرمز خالص در صدر این لیست قرار گرفته است. تکه‌های بدون چربی‌ گوشت منبع غنی‌ از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و حتی کراتین هستند. اما گوشت قرمز همچنین دارای چربی‌‌های اشباع نیز می‌باشد. اگر چه ممکن است گمان کنید که همه چربی‌‌های اشباع بد هستند اما اینطور نیست. چربی‌‌های اشباع منبع کلسترول هستند که یک مولکول پایه مورد نیاز برای ساخت تستوسترون می‌باشد. درون بدن کلسترول تبدیل به تستوسترون میشود؛ بنابراین ایجاد تعادل بین مصرف چربی‌‌های اشباع و غیر اشباع در رژیم غذایی مهم می‌باشد. همچنین در صورت امکان بهتر است از گوشت‌های ارگانیک استفاده کنید. این گوشت‌ها بدون مواد شیمیایی و مواد سمی هستند که در بدن همانند استروژن عمل می‌کند و مقادیر زیاد استروژن در بدن میتواند باعث کاهش سطح تستوسترون و کاهش چربی‌ سوزی شود.

انواع کلم

انواع کلم نظیر کلم برگ، کلم بروکسل، کلم پیچ، کلم بروکلی و گل کلم باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند.این سبزیجات سرشار از یک ترکیب ضد استروژن به نام دی ایندول متان (DIM) هستند که ترکیبی‌ است که با اتصال به مقادیر اضافه استروژن در بدن میتواند آنها را نابود کند. (DIM) همچنین میتواند باعث مهار تولید آنزیم‌های آروماتاز شود که میتوانند باعث کاهش سطح تستوسترون و تبدیل آنها به فرم بی‌ استفاده دی هیدرو‌ تستوسترون شود. شاید طرفدار مصرف سبزیجات نباشید اما مصرف آنها واقعا میتواند در افزایش سطح تستوسترون بسیار تاثیر گذار باشد!

تخم مرغ

تخم مرغ کامل حاوی کلسترول می‌باشد که همانطور که در بالا توضیح داده شد یک پیش ماده برای تولید تستوسترون می‌باشد. تخم مرغ کامل همچنین یک منبع ویتامین دی می‌باشد که میتواند باعث افزایش تولید تستوسترون شود. در یک تحقیق به مدت یک سال به یک گروه ۳۳۳۳ واحد ویتامین دی و به گروه دیگر دارونما داده شد. گروهی که در طول یک سال ویتامین دی مصرف کرده بودند توانستند به شکل قابل توجهی‌ سطح تستوسترون بدن خود را افزایش دهند. تخم مرغ کامل همچنین یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد که میتواند باعث بهبودی فرایند ریکاوری شود. همچنین تخم مرغ یکی‌ از با کیفیت‌ ترین و یک منبع کامل پروتئین در نظر گرفته میشود زیرا دارای تمام آمینو اسید‌ های ضروری مورد نیاز بدن برای عضله‌ سازی می‌باشد. یک تخم مرغ کامل دارای ۱۸۷ میلی‌گرم کلسترول و همچنین تامین کننده ۱۱% ویتامین دی مورد نیاز روزانه شما می‌باشد.

ماهی‌ تن

ماهی‌ تن تازه سرشار از چربی‌‌های خوب نظیر امگا ۳ می‌باشد و یک منبع سرشار از پروتئین‌های با کیفیت محسوب میشود. یک وعده ماهی‌ تن به اندازه ۳ انس دارای ۲۵ گرم پروتئین و ۳.۳ گرم چربی‌‌های غیر اشباع می‌باشد. یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌ نشان داده است که میتواند باعث افزایش سطح تولید تستوسترون‌های آزاد در بدن و همچنین کاهش چربی‌‌های شکمی در مردان شود. اسید‌های چرب امگا ۳ نیز میتوانند با اثرات کاتابولیک کورتیزول مقابله کنند. هنگامی که سطح کورتیزول افزایش پیدا می‌کند تولید تستوسترون کاهش خواهد یافت. در یک تحقیق طی‌ سه هفته مصرف مکمل امگا ۳ سطح افزایش یافته کورتیزول حاصل از استرس کاهش پیدا کرده بود. هم ماهی‌ تن تازه و هم نوع کنسروی آن گزینه‌‌های خوبی‌ برای مصرف هستند.

دانه کدو تنبل

به جای اینکه همیشه از بادام استفاده کنید سعی‌ کنید از دانه کدو تنبل هم بهره ببرید. دانه کدو تنبل سرشار از چربی‌‌های اشباع و همچنین روی، منیزیم و لوسین می‌باشد. یک انس دانه کدو تنبل حاوی ۶ گرم چربی‌، ۵ گرم فیبر، ۵ گرم پروتئین و همچنین تامین کننده ۱۹% روی و ۱۸% منیزیوم روزانه می‌باشد. روی یک فاکتور مهم در تولید آنزیم‌هایی می‌باشد که این آنزیم‌ها خود در تولید تستوسترون دخیل هستند در حالی‌ که منیزیوم نیز برای انقباض مناسب عضلات مورد نیاز است.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *