مکمل شناسی

آیا مصرف همزمان مکمل گینر و کربوهیدرات امکانپذیر است؟

آیا میتوان گینر و کربو را با هم مصرف کرد؟ پاسخ آری! آیا این٬ کار درستی میباشد؟ علمی و اصولی است؟ پاسخ خیر! در این مقاله به علت اشتباه بودن این باور رایج در میان افرادی که سخت وزن میگیرند خواهیم پرداخت. افراد اکتومورف به دلیل مصرف کالری بالا توسط بدن آنها و همچنین اشتهای کم٬ تغذیه نادرست و غیر اصولی به سختی وزن میگیرند. آنها با مصرف مکمل گینر در کنار منابع غذایی سعی در افزایش وزن دارند اما گاهی اوقات روند افزایش وزن آنها به کندی صورت میگیرد و گاهی نیز متوقف میشود. این موارد به چند دلیل اصلی اتفاق می افتد که در ادامه به آنها میپردازیم.

انتظارات غیر واقعی و نادرست از مکمل ها

در صورتی که تمرین و تغذیه شما اصولی نباشد؛ مکمل٬ کمترین میزان تاثیر را از خود بر جای میگذارد. بعضی افراد نیز انتظاراتی براساس عدم دانش و اطلاعات کافی از مکمل ها دارند؛ آنها فکر میکنند در صورت مصرف چند کیسه گینر میتوانند به اعدادی مانند ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم افزایش وزن دست یابند. آنهم در یک دوره ۳ تا ۶ ماهه! نخیر؛ از این خبرها نیست. میخواهیم از شما سوالی بپرسیم که خودش پاسخ این انتظار اشتباه را میدهد. اگر روند افزایش وزن که همراه با افزایش چگالی و حجم عضلات باشد اینقدر سریع بود؛ پس چگونه است که افزایش چگالی برای بدنسازان حرفه ای با وجود تمرین٬ تغذیه و مصرف مکمل ها به صورت مداوم در صورت در نظر گرفتن شاخص حفظ سلامتی بین ۵ تا ۱۵ سال طول میکشد؟! یعنی امکان ندارد بر فرض مثال شما شخصی را در مسترالمپیا ببینید که کمتر از ۱۵-۲۰ سال سابقه وزنه زدن داشته باشد.

بله شاید در یکی دو ماه اول ۵ تا ۱۰ کیلوگرم روی وزن شما بیاید. اما مسیر پس از آن٬ یک روند طولانی مدت با پیچ و خم هایی است که میبایست به وسیله علم و تجربه مربی با دانش و اطلاعات روز رد شود.

مکمل کربوهیدرات خالص به چه منظور و در کجا استفاده میشود؟

ورزشکاران استقامتی، دونده های سرعت و استقامت، دوچرخه سواران، فوتبالیست ها و دیگر ورزشکارانی که کالری به شدت بالا و وحشتناکی را در طول تمرینات پر فشار میسوزانند، به منبعی غنی و با کیفیت از کربوهیدرات های خالص نیاز دارند تا خارج از منابع غذایی که استفاده میکنند بتوانند بدن خود را از مقادیر مناسبی کربوهیدرات با کیفیت بارگیری و شارژ نمایند. بنابراین آنها از این منابع کربوهیدراتی نه برای افزایش وزن، بلکه برای تامین سوخت و انرژی بدنشان استفاده میکنند. به یاد داشته باشید کربوهیدرات به تنهایی و بدون وجود پروتئین و دیگر درشت مغزی ها و همچنین ریز مغذی ها٬ اگر در بدن مصرف نشود؛ به تجمع چربی می انجامد و این چیزی نیست که یک ورزشکار و حتی یک بدنساز به دنبال آن باشد. به همین دلایل مصرف کربوهیدرات خالص به هدف افزایش وزن همراه با افزایش رشد عضلات در صورتی که دیگر مواد مغذی تامین نشود؛ کار بیهوده ای است.

عدم نیاز به مصرف کربوهیدرات در کنار گینر به چه دلیل است؟

بیایید ترکیب اصلی یک گینر را بررسی کنیم. یک مکمل گینر از هر برند و کشور سازنده ای دارای حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد کربوهیدرات میباشد. بر این اساس٬ الباقی ترکیبات آن یعنی پروتئین چیزی در حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد میباشد و چربی نیز در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهد بود. این همان نسبت طلایی حجم گیری و افزایش وزن است. حال براساس شرایط بدنیتان اگر کاهش وزن شدیدی داشته باشید؛ میبایست گینر با درصد کربوهیدرات بالاتر تهیه نمائید و اگر نیاز به افزایش وزن عضلانی داشته باشید؛ هرچه میزان پروتئین آن بیشتر باشد بهتر است. پس بنابراین برای دریافت کالری های بالاتر نباید نسبت مواد مغذی دریافتی را با افزودن کربوهیدرات مازاد و اضافه به آن گینر برهم بزنید. چرا که آنوقت میزان پروتئین به چیزی کمتر از ۵ درصد میرسد و کربوهیدرات به چیزی در حدود ۹۵ درصد آنهم در یک وعده مصرفی خواهد رسید که این نسبتی به منظور عضله سازی و وزن گیری صحیح نیست! اگر گینر براساس شرایط بدنی شما درست انتخاب شده باشد؛ به عنوان مثال کافیست بجای ۳ اسکوپ٬ ۵ اسکوپ در طول روز و با در نظر گرفتن زمان تمرین و…از همان گینر استفاده نمائید. بجای هدر دادن پول خود در مورد خرید کربوهیدرات به صورت جداگانه در کنار گینر نیز میتوانید مکمل های موثری مثل آمینو اسید٬ بی سی ای ای٬ گلوتامین و یا کراتین در کنار گینر براساس کمبود ها و نیاز های بدنی مصرف نمائید. در صورتی که از مکمل ها در طول یک دوره بلند مدت نتیجه نمیگیرید قطعا یک جای کار میلنگد٬ برنامه تمرینی غیر اصولی٬ برنامه غذایی غیر اصولی٬ بیماری پنهان در بدن شما و یا مکمل تقلبی میتواند جزو موارد احتمالی باشد.

با رعایت این نکات همراه با حداقل مصرف ۴ تا ۵ وعده غذایی٬ تمرین اصولی٬ استراحت کافی و در پایان صبر و گذر زمان شاهد پیشرفت خواهید بود. قبل از خرید مکمل حتما به منظور راهنمایی با واحد مشاوره تخصصی بادی من در ارتباط باشید. البته در نظر داشته باشید که میتوان کربوهیدرات خالص و پروتئین را به صورت جداگانه ای تهیه نمود و این دو را در ترکیب باهم با نسبت مورد نظر استفاده کرد که این بحثی دیگر است؛ یا افرادی هستند که کل پروتئین مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی دریافت میکنند و در کنار آن مصرف کربوهیدرات به صورت مکمل در وعده هایی خاص را در نظر میگیرند؛ اینها همگی متغیر های بسیار زیادی هستند که در مورد مصرف مکمل ها جزو مواردی میباشند که در اشخاص حرفه ای به قصد و هدفی خاص انجام میشوند و حتی ممکن است در مواردی مصرف گینر کنار کربوهیدرات به قصد و هدفی موجه انجام بشود و این کار غیر قانونی نیست و در صورت انجامش شما به زندان نمیروید! در علم همیشه هیچ چیزی صد در صدی و قطعی نیست و همواره استثنائاتی نیز وجود خواهد داشت.

به قلم مهندس پوریا حسنی موسس/بنیان‌گذار مجموعه بادی من. تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *