مکمل شناسی

آیا میتوان کراتین و گلوتامین را به صورت همزمان مصرف کرد؟

مصرف همزمان کراتین گلوتامین

گلوتامین و کراتین هر دو از پایه و منبع آمینو اسید هستند؛ یعنی هر دوی آن‌ها واحدهای سازنده پروتئین‌ها میباشند. بنا به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گلوتامین فراوان‌ترین آمینواسید موجود در پروتئین‌هاست. کراتین و گلوتامین توسط بدن تولید می‌شوند اما از طریق منابع غذایی و یا به‌ صورت مکمل‌های خوراکی نیز در دسترس هستند و برای تحریک رشد و ریکاوری ماهیچه‌ها استفاده می‌شوند. متاسفانه ادعاهایی کذب مبنی بر تاثیرات منفی مصرف همزمان کراتین و گلوتامین در سالهای اخیر در میان برخی افراد شنیده شده است. میخواهیم در این مقاله ضمن رد این ادعا٬ از تاثیرات مثبت مصرف همزمان کراتین و گلوتامین به شما بگوئیم.

بررسی ماده کراتین

بنا به گفته University of Maryland Medical Center،در صنعت تولید مکمل آمریکا، انواع مکمل های کراتین٬ از پر فروش ترین و کاربردی ترین مکمل ها به شمار می آیند. این مکمل‌ محبوب که شکل متداول آن به صورت کراتین مونوهیدرات میباشد، برای کمک به افزایش سطح کراتین در بافت ماهیچه شما طراحی شده‌ است. هنگامی که منبع اصلی انرژی یعنی ATP تمام می‌شود، ماهیچه‌ها از کراتین برای کسب انرژی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که کراتین انتخابی عالی برای بدنسازارن و وزنه‌برداران باشد.

بررسی ماده گلوتامین

گلوتامین نقش‌های متفاوتی در بدن دارد؛ به دفع آمونیاک از بدن کمک می‌کند، سلامت سیستم ایمنی را حفظ می‌کند، گوارش را بهبود می‌بخشد و به عملکرد مغز کمک می‌کند. تحت استرس‌های شدید، ممکن است بدن نتواند گلوتامین کافی تولید کند. ممکن است این اتفاق در طول یک تمرین مقاومتی شدید یا در یک جلسه تمرین متناوب شدید بیفتد. گلوتامین چه به‌صورت مکمل مصرف شود و چه در بدن تولید شود، در ماهیچه‌ها و شش‌ها ذخیره می‌شود. گلوتامین برای کمک به ریکاوری عضلات بعد از یک تمرین سخت مفید است.

ترکیب کراتین و گلوتامین

نه تنها مصرف گلوتامین و کراتین به‌صورت همزمان بی‌خطر است، بلکه دنیل گاستلو از bodybuilding.com مصرف همزمان آن‌ها را پیشنهاد می‌کند. این دو ماده که به لحاظ عملکرد در بدن ارتباطی با هم ندارند و به صورت طبیعی در بدن انسان وجود دارند نمیتوانند بر هم اثرات منفی داشته باشند! ترکیب این دو، نوشیدنی ایده‌آل پس از ورزش است که همزمان مزایای کراتین و گلوتامین از جمله ریکاوری عضلات و بازیابی ذخایر انرژی بدن را فراهم می‌کند. UMM هیچ عارضه جانبی احتمالی را برای ترکیب گلوتامین و کراتین ذکر نمی‌کند.

دوز مصرف ترکیبی کراتین و گلوتامین

UMM مصرف مکمل کراتین را در دو دوره پیشنهاد می‌کند: دوره بارگیری و دوره حفظ. در مقالات زیر بهترین و دقیق ترین روش های مصرف هرکدام به صورت کامل توضیح داده شده است:

بهترین روش بارگیری و مصرف کراتین

بهترین روش مصرف گلوتامین + میزان مصرف

ترکیب کراتین و گلوتامین در مکمل های مشهور و معتبر وجود دارد

اگر کماکان به این توضیحات اکتفا نمیکنید و قانع نشده اید باید گفت در اکثر گینرهای معتبر و مشهور دنیا به مانند گینراتور الیمپ٬ گین بولیک الیمپ٬ سریوس مس اپتیموم نوتریشن٬ افترشاک مایوژنیکس ماده کراتین و گلوتامین همراه با دیگر ترکیبات در آنها وجود دارند و بدون داشتن اثرات منفی٬ اثرات خارق العاده آنابولیک عضله ساز و همچنین افزایش وزن از خود برجای میگذارند. حتی مکمل مخصوص ریکاوری بنام AFTER از شرکت بایوتک علاوه بر ترکیبات بسیار متنوع ریکاوری و عضله سازی دارای کراتین و گلوتامین به صورت همزمان میباشد. توجه داشته باشید که بخش تحقیق و توسعه هرکدام از این کمپانی ها از چند ده تا چند صد محقق و پژوهشگر نخبه تشکیل شده است که به منظور تولید یک فرمولاسیون چندین ماه تا چندین سال تحقیق میکنند؛ چرا که رقابت در تمامی صنایع در دنیا و در جهان امروز به شدت سنگین است و کوچکترین اشتباهی موجودیت یک کمپانی را به خطر خواهد انداخت.

عدم تاثیر منفی این دو ماده بر هم به معنای این نیست که حتما آنها را باهم استفاده کنید. اما به این معناست که نباید نگرانی بابت استفاده از آنها به صورت میکس و یا در زمان های نزدیک به هم داشته باشید.

پس در تصمیم گیری هایتان صرفا به یک منبع یا یک حرف اکتفا نکنید و سعی کنید از منابع معتبر به منظور رفع ابهامات کمک بگیرید و هنگام خواندن مقالاتی که مستندات و منابع کافی به منظور ادعاهای خود ارائه نمیدهند دچار شک و تردید بشوید. ضمن اینکه در نظر داشته باشید شبکه های اجتماعی منبع معتبری به منظور دریافت اطلاعات علمی نیستند مگر اینکه از دانش کافی گردانندگان آن صفحات آگاهی کاملی داشته باشید؛ و در نهایت مستندات صحبت ها را نیز چک کنید.

به قلم مهندس پوریا حسنی موسس/بنیان‌گذار مجموعه بادی من. تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

Glutamine And Creatine: Old Dogs Can Learn New Tricks

Bodybuilding.com; Creatine Super Feature; Daniel Gastelu

Kreider RB. Effects of creatine supplementation on performance and training adaptations. Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):89-94

Piattoly, Tavis. L-glutamine supplementation: effects on recovery from Exercise. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College. (4 – 9) August 2005

3. Calder PC, Yaqoob P. Glutamine and the immune system. Amino Acids. 1999;17(3):227-41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *