مکمل شناسی

مراحل و روش تولید پروتئین وی، وی چگونه تولید میشود؟

مهمترین و بیشتری موادی که در تولید پروتئین وی استفاده شده است، پروتئین شیر و محصولات لبنی می باشد. در حقیقت، پروتئین وی متشکل از گروهی از پروتئین ها و آمینو اسیدها می باشد که به سنتز پروتئین و در نتیجه عضله سازی کمک می کند. در ادامه خواهیم دید که پروتئین وی چگونه ساخته می شود و چه فرآیندهایی را برای اطمینان از حداکثر کیفیت از سر می گذارند.

نحوه تولید پروتئین وی

برای درک آسان نحوه ساخت پروتئین وی، تمامی مراحل را به صورت مجزا توضیح خواهیم داد.

مرحله ۱

پروتئین وی از یک محصول لبنی یعنی شیر گاو به دست می آید. برای این کار، در ابتدا بهترین گاوداری ها انتخاب می شوند و از سالم بودن و تغذیه مناسب گاو اطمینان حاصل می شود. گاوداری های حاشیه شهرها به دور از صدا و آلودگی قرار دارند. گاهی اوقات مزارع ممکن است 3 تا 4 ساعت با ماشین از شهر فاصله داشته باشند. در این مزارع، بیش از 1000 گاو را پرورش می دهند که قادر به تولید شیر با کیفیت بالا و ارگانیک هستند. شیر به دست آمده از فرآیند فوق دارای حدود 3 درصد پروتئین، 4 درصد چربی و4.6 درصد لاکتوز است.

مرحله ۲

شیری که از گاوها دوشیده می شود حاوی برخی باکتری‌های مضر است، بنابراین باید پاستوریزه شود. برخی از باکتری های موجود در شیر وقتی در دمای حدود 4 درجه سانتیگراد خنک (residing) شوند از بین می روند. چندین تن/لیتر شیر تحت این فرآیند خنک می شوند.

مرحله ۳

پس از آن، شیرهای خنک شده در تانکرهای یخچال‌دار بزرگ به نزدیک‌ترین مرکز پردازش پنیر منتقل می‌شوند. پروتئین وی محصول جانبی فرآیند تولید پنیر است. در حالت ایده آل، مرکز تولید پنیر در نزدیکی مزرعه پرورش گاو قرار دارد.

مرحله ۴

در کارخانه فرآوری پنیر، شیر فرآیندی به نام پاستوریزه شدن را طی می کند. پاستوریزاسیون فرآیندی است که توسط لوئی پاستور ابداع شده است. این روند تضمین می کند که هیچ نوع باکتری دیگر در شیر وجود ندارد. در غیر اینصورت، شیر حاوی باکتری های مضری است که می تواند مضرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. در فرآیند پاستوریزه کردن، شیر تا نقطه جوشش (70 تا 80 درجه سانتیگراد) جوشانده می شود و سپس فوراً در دمای 4 درجه سانتیگراد خنک می شود. دانشمندان ثابت کرده اند که باکتری ها در معرض دماهای بالا زنده نمی مانند. پس از پایان این فرآیند، شیر به دست آمده دارای 20 درصد آب پنیر و 80 درصد کازئین است.

مرحله ۵

در این مرحله است که که تولید پروتئین وی آغاز می شود. شیر پاستوریزه را در معرض آنزیم هایی قرار می دهند تا آب پنیر یا وی از کازئین جدا شود. کازئین محصول اصلی شیر بوده و برای تهیه پنیر کاتیج یا انواع دیگر پنیر ها استفاده می شود. همچنین کازئین به عنوان مکمل ورزشی و به خصوص مکمل وعده قبل از خواب٬ توسط ورزشکاران رشته‌های ورزشی مختلف و به خصوص بدنسازان مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع شیر با استفاده از آنزیم ها به دو قسمت تقسیم می شود: ذرات مایع و جامد. ذرات جامد جمع آوری شده و به عنوان پنیر مورد استفاده قرار می گیرند قسمت مایع نیز حاوی وی و همچنین چربی و کربوهیدرات است. آب پنیر مایع برای تصفیه بیشتر برای حذف چربی ها، کربوهیدرات، آب و مواد معدنی به بخش دیگری ارسال می شود.

جالب است بدانید که ۳۲۶ کیلوگرم مایع خام آب پنیر برای تهیه یک بسته ۲.۲۷ کیلوگرمی پروتئین وی مورد نیاز است.

مرحله ۶

در این مرحله، با یک روند دشواری روبرو هستیم. ماشین آلات زیادی هم در این مرحله درگیر هستند و تکنولوژی بالایی در این قسمت از تولید پروتئین وی٬ به کار گرفته میشود. مایع ورودی از مرحله 6 برای به دست آوردن کنسانتره پروتئین وی یا WPC (Whey Protein Concentrate) تصفیه می شود. مایع مذکور به یک کارخانه تولید پروتئین فرستاده می‌شود، جایی که فوراً در شبکه عظیمی از توربین‌های فولادی ضد زنگ که دارای فیلترهای سرامیکی ویژه هستند، بارگذاری می‌شود. این فرآیند طبیعی در یک محیط سرد صورت می گیرد. در این روش، چربی ها و لاکتوز از محلول مایع جدا شده و در نهایت مایع پروتئین وی تولید می شود.

مرحله ۷

این آخرین مرحله در فرآوری آب پنیر است. مایع پروتئین وی در یک محفظه خشک‌کن قرار می‌گیرد که با بهره گیری از هوای سرد و گرم، آب آن خشک شده و مواد جامد از مایع جدا شوند. پودر حاصل براساس کیفیت ماشین آلات و تکنولوژی به کارگرفته شده میتواند تا حدود 90 درصد وی داشته باشد. این فرآیند همچنین تضمین می کند که آب پنیر ارزش غذایی خود را از دست نمی دهد و پروتئین❊ دناتوره نمی شود (دناتوره یعنی تغییر شکل پروتئین و اسیدهای نوکلئیک بر اثر تغییر عوامل محیطی).

مرحله ۸

پروتئین وی به دست آمده در ظروف بسته بندی شده و از نظر خلوص آزمایش می شوند. این محصول بدون طعم بوده و برای پردازش بیشتر به برخی مراکز خاص فرستاده می شود.

مرحله ۹

در این مرحله، پروتئین به دقت بررسی شده و طعم دهنده به آن اضافه می شود. پودر وی به همراه طعم دهنده ها در مخلوط کن های پرسرعتی برای طعم دار شدن مخلوط می شوند. بخشی از هر بچ نیز برای محتوای پروتئین توسط دستگاه INR با تکنولوژی بالا (مادون قرمز) آزمایش می شود. در نهایت پس از ارزیابی انجام شده، آن مجددا بسته بندی شده و به انبار ارسال می گردد.

مرحله ۱۰

در اینجاست که محصول نهایی برای خرید در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد و تمام اطلاعات تغذیه ای روی آن درج شده است. در نهایت توجه داشته باشید که پروتئین وی را از فروشگاه های معتبر سفارش دهید تا بتوانید از تمامی مزایای آن با خیالی آسوده بهره مند شوید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *