مکمل شناسی

ال آرژنین چیست؟ هرآنچه در مورد ال آرژنین باید بدانید

ال آرژنین چیست

ال آرژنین نوعی اسید آمینه به شمار می رود. اسیدهای آمینه یا آمینو اسیدها، بلوک های سازنده پروتئین ها بوده و به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می شوند. آمینو اسیدهای غیر ضروری در بدن ساخته می شوند، اما اسیدهای آمینه ضروری از این روش حاصل نشده و به این ترتیب، باید از مصرف رژیم غذایی تامین شوند.
ال آرژنین نیمه ضروری یا ضروری مشروط در نظر گرفته می شود، به این معنی که تحت شرایط خاصی، از جمله بارداری، نوزادی، بیماری های خاص، و یا تروما ضروری می شود. این اسید آمینه برای تولید اکسید نیتریک، یک مولکول سیگنالی که برای انواع فرآیندها و عملکردهای بدن، از جمله تنظیم جریان خون، عملکرد میتوکندری، و ارتباطات سلولی مورد نیاز است، ضروری می باشد.
علاوه بر این، به عنوان پیش ساز سایر اسیدهای آمینه از جمله گلوتامات، پرولین و کراتین عمل کرده و برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ضروری می باشد. علاوه بر این، آرژنین برای رشد سلول‌های T، نوعی گلبول‌های سفید خونی که نقش اصلی را در پاسخ ایمنی ایفا می‌کنند، بسیار ضروری است.
از آنجایی که ال آرژنین نقش های حیاتی زیادی را در بدن شما بر عهده دارد، کمبود آن می تواند عملکرد سلولی و اندام ها را مختل سازد و منجر به پیامدهای نامطلوب جدی برای سلامتی شود. ال آرژنین به طرق مختلفی تولید می شود. این ماده می تواند از اسید آمینه سیترولین و از طریق تجزیه پروتئین های بدن سنتز شود، یا اینکه شما می توانید ی توان آن را با مصرف پروتئین در رژیم غذایی دریافت کنید.
آرژنین همچنین در برخی از غذاهای غنی از پروتئین، از جمله گوشت، مرغ، لبنیات، آجیل، محصولات سویا و ماهی یافت می شود. میانگین دریافت روزانه ال-آرژنین از غذاها ۴ تا ۶ گرم گزارش شده است. تحقیقات نشان می دهند که یک رژیم غذایی معمولی غربی یا همان Western Diet بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل آرژنین موجود در بدن را تامین می نماید. علاوه بر این، ال آرژنین را می توان با مصرف مکمل ها دریافت کرد. مکمل های ال آرژنین به طور گسترده ای در دسترس بوده و شما می توانید آن را در اشکال مختلفی به صورت پودر، مایع، کپسول و قرص در فروشگاه های مواد غذایی، مکمل ها و همچنین فروشگاه های معتبر آنلاین بیابید.

مزایا و موارد استفاده ال آرژنین

مکمل های ال آرژنین به دلایل مختلفی توسط چند گروه از جمعیت ها مصرف می شوند؛ از جمله ورزشکاران و کسانی که شرایط پزشکی خاصی مانند فشار خون بالا دارند. آنها همچنین در محیط بالینی برای درمان وضعیت بدحالی افراد یا کسانی که دارای زخم هستند استفاده می شود. تحقیقات نشان داده است که مکمل ال آرژنین ممکن است مزایای بالقوه مختلفی را ارائه دهد. با این حال، نتایج ترکیبی بوده و ممکن است برای برخی از شرایط آنقدرها هم که بسیاری از شرکت های مکمل ادعا می کنند موثر نباشد. در ادامه با این مزایا آشنا خواهیم شد.

افزایش عملکرد ورزشی

شواهد محدودی نشان می‌دهند که مکمل ‌های ال آرژنین عملکرد ورزشی را با افزایش اکسید نیتریک در بدن، و در نتیجه بهبود جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات، افزایش می دهد.
به عنوان مثال، یک مطالعه تصادفی در سال ۲۰۱۷ که بر روی ۵۶ بازیکن مرد فوتبال انجام شد، نشان داد که درمان روزانه با ۲ گرم ال آرژنین به مدت ۴۵ روز به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی را در مقایسه با گروه دارونما افزایش می دهد.
یک پژوهش دیگر با حجم نمونه کم و متشکل از ۹ مرد نشان داد افرادی که نوشیدنی حاوی ۶ گرم ال آرژنین را یک ساعت قبل از ورزش شدید مصرف کردند، سطح اکسید نیتریک خون آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافت و در مقایسه با گروه دارونما، مدت طولانی تری ورزش کردند.  از طرفی، محققین بر این باورند که ال سیترولین ( نوعی آمینواسید غیر ضروری )، پیش ساز ال آرژنین، ممکن است انتخاب بهتری برای تقویت عملکرد ورزشی باشد.

تنظیم فشار خون

مکمل های ال آرژنین ممکن است برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید باشد. در همین راستا، مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های ال آرژنین ممکن است به کاهش فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و دیاستولیک (عدد پایین) کمک کنند. در واقع، این اسید آمینه برای تولید اکسید نیتریک، که برای شل شدن سلول های سازنده رگ های خونی و همچنین تنظیم فشار خون ضروری است، مورد نیاز می باشد.
یک بررسی در سال ۲۰۱۶ متشکل از ۷ پژوهش نشان داد که این مکمل با تجویز خوراکی یا داخل ورید به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا به ترتیب تا ۵/۴ میلی‌متر و ۳/۱ میلی‌متر بر جیوه کاهش می‌دهد.

مدیریت بیماری های حاد یا سخت

آرژنین زمانی ضروری می شود که بدن شما به دلیل شرایطی مانند عفونت و آسیب دیدگی و در نتیجه نیاز به این عنصر به دلیل نیازهای فیزیولوژیکی به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در این شرایط، بدن شما دیگر نمی تواند نیاز شما به آرژنین را که باید از طریق منابع خارجی تامین شود، برآورده کند. کاهش آرژنین در طول بیماری های حاد یا پس از جراحی منجر به عوارض جانبی جدی از جمله اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و جریان خون می شود. برای جلوگیری از این عوارض احتمالی، مکمل‌های آرژنین اغلب در محیط بالینی برای درمان انواع شرایط استفاده می‌شوند.
به عنوان مثال، آرژنین خوراکی یا تزریقی معمولاً برای درمان عفونت ‌های جدی مانند انتروکولیت نکروزان ( از رایج ‌ترین و جدی ‌ترین بیماری های گوارشی در نوزادان نارس ) در نوزادان، موارد سپسیس، سوختگی، بیماری ‌های مزمن، زخم‌ها و همچنین در بیماران قبل و بعد از جراحی و تروما استفاده می‌شود. به همین سبب ممکن است آرژنین در بهبود التهابات ناشی از ریز آسیبهای ایجاد شده هنگام هایپرتروفی عضلات موثر باشد. البته علت تاثیرات آن به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ( بهبود جریان خونرسانی و مواد مغذی به عضلات ) هنوز مشخص نیست.

تنظیم قند خون

تحقیقات نشان می دهد که ال آرژنین ممکن است با بهبود متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین برای افراد مبتلا به دیابت مثمر ثمر واقع شود. در حقیقت این ماده برای تولید نیتریک اکساید ضروری است. اکسید نیتریک نقش مهمی در عملکرد سلولی و نحوه پاسخ بدن شما به انسولین دارد، هورمونی که قند خون را از خون شما به سلول‌ها منتقل می‌کند، جایی که برای انرژی استفاده می‌شود.
بنابراین، افزایش در دسترس بودن نیتریک اکساید ممکن است به بهبود عملکرد سلول‌هایی که انسولین ترشح می‌کنند کمک کرده و در نهایت بدن شما قند خون را به طور مؤثرتری به کار گیرد. برخی تحقیقات نشان داده ‌اند که درمان طولانی ‌مدت با مکمل‌ های ال آرژنین ممکن است مانع از بروز دیابت در جمعیت‌ های در معرض خطر شود.

در همین راستا، پژوهشی که روی ۱۴۴ فرد مبتلا به اختلال در تنظیم قند خون انجام شد، نشان داد که درمان با ۶/۴ گرم ال آرژنین در روز به مدت ۱۸ ماه می تواند شانس ابتلا به دیابت را در یک دوره نود ماهه در مقایسه با گروه دارونما کاهش دهد.

سایر مزایای بالقوه

علاوه بر فوایدی که در بالا در مورد ال آرژنین ذکر شد، برخی تحقیقات نیز نشان می دهند که این مکمل وقتی به روش های زیر مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است مفید واقع شود:

  • درمان اختلال نعوظ: بررسی ۱۰ پژوهش در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مصرف مکمل ‌های آرژنین در دوزهای مختلف از ۱/۵ تا ۵ گرم در روز به طور قابل توجهی اختلال نعوظ را در مقایسه با دارونما یا بدون درمان بهبود می‌بخشد.
  • بهبود جریان خون: برخی شواهد نشان می‌دهند که این مکمل ها ممکن است عملکرد عروق خونی و جریان خون را در جمعیت ‌های خاص بهبود بخشند. با این حال، نتایج مطالعات ضد و نقیض بوده و برخی دریافته اند که ال آرژنین هیچ اثری در این زمینه ندارد.
  • درمان و پیشگیری از پره اکلامپسی: مطالعات نشان داده اند که درمان با این مکمل ممکن است در بارداری به پیشگیری و درمان پره اکلامپسی، یک وضعیت خطرناک که با فشار خون بالا و پروتئین در ادرار همراه است، کمک کند.

موارد فوق کامل نبوده و شایان ذکر است که ال آرژنین به دلیل اثرات مفید بالقوه آن بر شرایط مختلف، از جمله چاقی، بیماری های قلبی، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS ، ناباروری و اضطراب مورد مطالعه قرار گرفته است، حال یا به تنهایی یا با مصرف مکمل های دیگر.
با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ال آرژنین در افراد مبتلا به این بیماری ها و بسیاری از شرایط دیگر محدود و بی نتیجه بوده و همین امر نیاز به مطالعات آتی را برجسته می سازد. علاوه بر فواید و کاربردهایی که در بالا ذکر شد،، بسیاری از افراد این مکمل ها را به دلایل مختلف دیگری از جمله کاهش خطر سرماخوردگی و افزایش یا کاهش وزن مصرف می کنند. با این حال، بسیاری از این ادعاها توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نمی‌شوند.

بررسی عوارض جانبی مصرف ال آرژنین و اقدامات احتیاطی

به طور کلی، تحقیقات نشان داده اند اگر ال آرژنین به شکل مکمل مصرف شود، ایمن بوده و در بدن جذب خوبی خواهد داشت، حتی زمانی که روزانه در دوره های طولانی یک ساله یا بیشتر مصرف گردد. با این حال، این ماده می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی را نیز از جمله نفخ، درد شکم، حالت تهوع و اسهال ایجاد کند، به ویژه زمانی که در دوزهای ۹ گرم یا بیشتر در روز مصرف شود.
اما در مقابل، یک پژوهش ۹۰ روزه بر روی ۱۴۲ بزرگسال نشان داد که دوز روزانه تا ۳۰ گرم به خوبی تحمل می شود و با هیچ گونه عوارض جانبی همراه نیست. این مسئله نشان می دهد حتی دوزهای بسیار بالای ال آرژنین معمولاً بی خطر هستند، البته در کوتاه مدت.
در هر صورت اگر این مکمل، با یک پروفایل ایمنی قوی همراه باشد، جمعیت خاصی باید از آن اجتناب کنند. به عنوان مثال، افرادی که مبتلا به آسم، سیروز کبدی، بیماری کلیوی، فشار خون پایین و کمبود متیل ترانسفراز گوانیدینواستات ( GAMT – یک کمبود اتوزومال مغلوب کراتین مغزی که عمدتا بر سیستم عصبی و عضلات تأثیر می گذارد ) هستند، باید از ال آرژنین به دلیل احتمال عوارض جانبی اجتناب کنند.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

References

Therapeutic Benefits of l-Arginine: An Umbrella Review of Meta-analyses

Acquired Amino Acid Deficiencies: A Focus on Arginine and Glutamine

REGULATION OF NITRIC OXIDE PRODUCTION IN HEALTH AND DISEASE

Dietary L-Arginine Intakes and the Risk of Metabolic Syndrome: A 6-Year Follow-Up in Tehran Lipid and Glucose Study

Parenteral or Enteral Arginine Supplementation Safety and Efficacy

The effect of l-arginine supplementation on body composition and performance in male athletes: a double-blinded randomized clinical trial

Acute L-arginine supplementation reduces the O2 cost of moderate-intensity exercise and enhances high-intensity exercise tolerance

Safety and performance benefits of arginine supplements for military personnel: a systematic review

Effects of acute supplementation of L-arginine and nitrate on endurance and sprint performance in elite athletes

Acute supplementation of L-arginine affects neither strength performance nor nitric oxide production

Acute Effects of L-Arginine Supplementation on Oxygen Consumption Kinetics and Muscle Oxyhemoglobin and Deoxyhemoglobin during Treadmill Running in Male Adults

When Is It Appropriate to Use Arginine in Critical Illness?

L-Arginine Modulates Glucose and Lipid Metabolism in Obesity and Diabetes

Decreased diabetes risk over 9 year after 18-month oral l-arginine treatment in middle-aged subjects with impaired glucose tolerance and metabolic syndrome (extension evaluation of l-arginine study)

The Potential Role of Arginine Supplements on Erectile Dysfunction: A Systemic Review and Meta-Analysis

L-arginine as dietary supplement for improving microvascular function

Effects of L-arginine supplementation on blood flow, oxidative stress status and exercise responses in young adults with uncomplicated type I diabetes

L-Arginine supplementation does not enhance blood flow and muscle performance in healthy and physically active older women

L-arginine supplementation in peripheral arterial disease: no benefit and possible harm

Efficacy of L-arginine for preventing preeclampsia in high-risk pregnancies: A double-blind, randomized, clinical trial

The role of L-arginine in the prevention and treatment of pre-eclampsia: a systematic review of randomised trials

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *