مکمل شناسی

بهترین مکمل های بدنسازی برای افراد آماتور و تازه کار

طی تماسهایی از سوی مشتریان که اکثرا هم افراد به اصطلاح تازه کار٬ مبتدی یا آماتور هستند؛ درخواستهای فراوانی مبنی بر مکمل های DAA – DHEA – تست بوستر – پروهورمون – پمپ و…میشود. درحالی که وقتی از آنها در مورد اینکه چه مکمل های دیگری استفاده میکنید سوال میشود؛ اکثر آنها یک پاسخ میدهند و آن هم اینکه فقط میخواهم همین را استفاده کنم و دیگر هیچ…یک سوال مهم! آیا بنظر شما استفاده از مکمل هایی که پیش تر گفته شد، در نبود مقدار کافی منابع مغذی پایه و اصلی تاثیر گذار است؟! نه فقط برای افراد آماتور بلکه برای همه، تامین پروتئین٬ کربوهیدرات٬ ویتامین ها و مواد معدنی به همراه یک مکمل قبل تمرین ساده در اولویت است. چرا که هر نوع مکملی به منظور افزایش قدرت٬ افزایش انرژی٬ افزایش سطح تستوسترون و هورمون رشد و…اگر هم واقعا موثر باشد؛ تاثیر آن در شرایطی احساس میشود و نمود پیدا میکند که تامین پروتئین٬ کربوهیدرات٬ چربی های مفید و انواع ریز مغذی ها به مقادیر کافی صورت گرفته باشد. پس حتی اگر مربی٬ دوست و هر فردی به شما توصیه مکمل هایی از دسته غیر مرسوم داشت٬ یعنی آنهایی که در بازار ایران نایاب هستند و حتی در بازار جهانی کمتر استفاده میشوند٬ کمی بیشتر در مقالات تحقیق کنید و در این زمینه میتوانید از واحد مشاوره بادی من نیز کمک بگیرید.

مراقب برند ها و اسامی ناشناخته باشید و کمی در مورد آنها گوگل کنید

به دلیل عدم موجودی و تنوع اینگونه مکمل ها به خصوص در بازار ایران به دلیل تقاضای کم بازار و عدم دارا بودن مجوز وزارت بهداشت٬ به سبب اولویت شرکت ها برای اخذ مجوز برای مکمل های پر مصرف ورزشکاران٬ مربی نما ها به سمت و سوی اسامی عجیب و به واقع کم مصرف بازار اصلی میروند تا شاگرد نتواند آنرا از مراکز معتبر بیابد و ناچار از مربی و…تهیه کند. اگر از تمرین٬ تغذیه و استراحت نتیجه مطلوب را نگرفتید به این در و آن در نزنید و مشکل در یکی از این سه خلاصه شده است و یکی از آنها یا همه را غیر اصولی انجام میدهید. پروهورمون پاراهورمون و یکسری مکمل ها به مانند بتا آلانین در صورتی اثر گذاری دارد که اولویت ها فراموش نشود و فرد دارای سابقه تمرینی نسبتا مناسبی باشد. حتی بتاآلانین، DAA ،DHEA و…به تنهایی کارایی نداشته و شرکت های معتبر به صورت ترکیبی از آنها در محصولات خود استفاده میکنند. برای مثال در پمپ وان ام آر یا آمینو انرژی و یا پمپ C4 شاهد ترکیبی از مواد موثر هستیم و نه یک صرفا یک ماده. چربی سوزهای نسل جدید و معتبر، انواع گینرهای نسل جدید نیز از ترکیبات و فرمولاسیون پیشرفته تری با استفاده از مواد موثر گوناگون به منظور به حداکثر رساندن کارایی و هدف مورد نظر طراحی و فرموله میشوند.

رعایت سه اصل حیاتی قبل از مصرف مکمل ها

برای فرد لاغر پس از تمرین تغذیه و استراحت اصولی٬ مصرف مکمل گینر اولین اولویت است و برای یک فرد که در رژیم کاهش وزن٬ چربی سوزی و یا عضله سازی قرار دارد؛ مصرف پروتئین به مقدار بیشتر و کربوهیدرات کنترل شده و به مقدار کمتر در اولویت است ( برای مثال پروتئین وی و یا پروتئین های ترکیبی یا پروتئین بیف ) نه چربی سوز ها و…در صورتی که مقدار مصرف پروتئین شما در طول شبانه روز و در فاز کاهش وزن کم باشد و به مقدار کافی آمینو اسید برای عضلات تامین نشود٬ هیچ مکمل چربی سوزی اثر گذار نیست و اگر هم تحت شرایطی چربی سوزی انجام بگیرد، به همراه چربی٬ شاهد از دست دادن عضلات خود خواهید بود. تنوعی از مکمل ها در صورتی مفید است که حداقل خود فرد اطلاعاتی در حد ۱۰ خط از مکمل مصرفی مختلف داشته باشد و بداند در هنگام تمرین میبایست تا چه حد فشار و استرس بر بدن خود وارد نماید و بدن فرد نیز پاسخگویی مناسبی به این حد از فشار تمرینی داشته باشد. لیست هایی برای فرد آماتور دیده ایم که تا ۱۲ نوع مکمل مختلف برای شخص توصیه شده است و در بیشینه٬ ۵ نوع از اقلام معرفی شده در لیست برای آن فرد کافی بوده است!

در صورتی که آماتور هستید درگیر بحث برندینگ نشوید

استفاده از برندهای شناخته شده دنیای مکمل ها خیلی هم خوب و عالیست. اما باید در نظر داشته باشید که اصالت مکمل٬ نسبت به برچسب روی آن اولویت دارد. محصولی را در نظر بگیرید که روی آن برچسب یکی از بهترین برندهای مکمل دنیا چسبانده شده و با نسخه اصلی هم در ظاهر هیچ تفاوتی ندارد. اما در واقعیت و هنگام آزمایش در محیط آزمایشگاهی اثبات میشود که کاملا فیک و تقلبی است. این مکمل به ظاهر خارجی و معروف چه فایده‌ای جز ایجاد بیماری در کوتاه مدت و یا بلند مدت برای شما خواهد داشت؟ پس استعلام اصالت مکمل را در اولویت اول خود قرار دهید. اصالت به این معناست که اگر مکمل مذکور خارجی و وارداتی است؛ میبایست حتما توسط نماینده رسمی و تحت مجوز های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وارد شده باشد و شما بتوانید در صورت هرگونه شک و تردید به اصالت محصول خریداری شده٬ آن را رهگیری و استعلام نمائید. خرید از یک مرکز معتبر، ریسک خرید را کمتر میکند و در ضمن این امکان را به شما میدهد تا در صورت مشاهده تخلف بتوانید از مراجع قانونی آنرا فورا پیگیری کنید. توجه داشته باشید که خرید مکمل از بازار سیاه یا به اصطلاح زیر زمینی و غیر مجاز، پیگیری های بعدی را برای شما سخت و در بیشتر مواقع ناممکن میکند. پس اینکه صرفا شما شیفته‌ی برچسب زیبای یک مکمل و جذب اسم و رسم آن شوید برای شما و سلامتی بدنتان کافی نیست و از مکمل تقلبی نیز قطعا نتیجه‌ی لازم را باحفظ سلامتی نخواهید گرفت. مکمل تقلبی دیر یا زود عوارض خود را بروز میدهد. در نظر داشته باشید که برندهای مطرح نیز دارای قیمت های پائینی نیستند و افراد آماتور بهتر است از برندهای با برچسب قیمتی مناسبتر و البته دارای مجوزهای اصالت و سلامت استفاده نمایند و درگیر بحث برندینگ شرکت‌های بزرگ نباشند.

مکمل های حیاتی و پایه برای افراد آماتور به منظور افزایش وزن

مکمل های مذکور به ترتیب اولویت میباشد

  • گینر ( یا بصورت جداگانه کربوهیدرات خالص + انواع پروتئین )
  • مولتی ویتامین
  • امگا ۳
  • کراتین
  • گلوتامین

مکمل های حیاتی و پایه برای افراد آماتور به منظور کاهش وزن

  • انواع پروتئین ( وی – ترکیبی – بیف و… )
  • مولتی ویتامین
  • امگا ۳
  • آمینو اسید کامل و یا آمینو اسیدهای شاخه‌ای
  • گلوتامین
  • انواع چربی سوز

ضمن اینکه باید توجه داشت٬ شرایط فردی٬ شرایط ژنتیکی٬ سابقه تمرین٬ سابقه بیماری و آلرژی٬ شرایط کاری و تحصیلی٬ شرایط مالی و بسیاری از فاکتور های مختلف میتواند مکمل های انتخاب شده برای هر شخص را دچار تغییراتی جزئی و یا حتی کلی نماید. بنابراین سعی کنید اگر اطلاعات کافی ندارید٬ کمی مقاله بخوانید. اگر وقت خواندن مقالات معتبر در سایت بادی من را ندارید؛ واحد مشاوره بادی من میتواند به صورت تخصصی در انتخاب مکمل ها به شما در هر سطحی اعم از حرفه‌ای و آماتور کمک نماید.

به قلم پوریا حسنی؛ تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *