مکمل شناسی

آیا بدن خانم ها با مصرف مکمل حجیم میشود؟

بدن خانم ها مقدار بسیار کمتری هورمون عضله ساز تستسترون تولید می‌کند. بانوان هم مثل مردها می توانند بسیاری از مکملهای ورزشی را استفاده کنند و نگران تاثیر منفی آنها یا حجیم شدن اندامشان نباشندچرا که با توجه به «فرهنگ جامع تمرینی زنان» بدن خانمها مقدار خیلی کمتری هورمون عضله ساز تستسترون تولید می‌کندمصرف مکمل‌ های مناسب باعث خواهد شد تا سریع‌تر از متکی بودن صرف٬ بر ورزش و رژیم غذایی، اندام عضلانی بدست بیاورید و چربی سوزی کنیدپس، مصرف مکملها را به برنامه‌ی  تمرینی خود اضافه کنید تا سریعتر و بهتر به تناسب اندام مورد نظرتان برسید!

مکمل های قابل استفاده برای بانوان

مکمل آمینواسیدها (BCAA)

آمینو اسید ها، به خصوص آمینو اسیدهای شاخه ای جزو بهترین مکمل های ورزشی برای خانم‌ها هستندبر اساس «فرهنگ جامع تمرینی زنان»، بدن خانم‌ها در مقایسه با مردان کربوهیدرات را سریعتر تبدیل به بافت چربی می‌کنددر عین حال، اجتناب از مصرف کربوهیدرات باعث می‌شود انرژی کافی برای انجام تمرینات و کالری سوزی نداشته باشید. از آنجایی که آمینو اسیدها به علت داشتن ساختار منحصر بفرد مولکولی‌شان راحت از کبد عبور می‌کنند، یک منبع انرژی عالی برای عضلات بحساب می‌آیند.
همچنین مصرف آمینو اسید، مانع سوختن عضله شده، ریکاوری عضلات را سرعت بخشیده و مسبب سنتز پروتئینها می‌شودتوصیه می‌شود که جهت مصرف این مکمل، ۵ گرم قبل و بعد از تمرین از آن استفاده نمایید.

مکمل ال گلوتامین

با توجه به مقاله‌ی «اخبار خوب راجع به گلوتامین» منتشر شده در تاریخ فوریه ۲۰۱۰ در مجله‌ی «Muscle & Performance»، که توسط متیو کیدی نوشته شده است، ال گلوتامین علاوه بر حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن، به ریکاوری سریعتر عضلات نیز کمک می کندال گلوتامین، فراوانترین آمینواسید در بافت عضلانی بدنتان است و در یک جلسه‌ی تمرینی، ممکن است تا بیش از ۴۰٪ از ان تخلیه شود!

همچنین، ال گلوتامین تولید ماده‌ی چربی سوز بدن یعنی هورمون رشد(HGH) را بطور طبیعی بالا می‌بردبه طور معمول HGH اهمیت ویژه‌ای برای ریکاوری عضلات خانمها دارد، زیرا که حجم تستسترون بدن خانمها، تنها ۱/۱۶ مقدار آن در بدن مردهاستروزانه ۱۰ گرم ال گلوتامین مصرف نمایید و زمان مصرف را بین زمانهای قبل و بعد از تمرین یا قبل از خواب تقسیم کنید.

مکمل کافئین 

مصرف کافئین برای همه‌ی افراد توصیه نمی‌شود، چرا که می‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شوداما در عین حال برای ورزشکاران فوایدی هم داردکافئین بعنوان محرک سیستم عصبی مرکزی، شدت و میزان تمرکز را در طول تمرینات افزایش می‌دهدهمچنین با توجه به مقاله‌ی «Supplements 101» نوشته‌ی جیم استوپانی در تاریخ ژانویه‌ی ۲۰۱۰ در ویژه‌نامه‌ی «The Ultimate Supplement Handbook» مجله‌ی «Muscle & Fitness»، سبب تسریع سوخت و ساز طبیعی بدن و کاهش درد عضلات نیز خواهد شداگر انرژی بیشتری داشته باشید، قطعا می‌توانید سخت‌تر و طولانی‌تر تمرین کنیدجف اندرسون، مولف کتاب «اسرار مکمل‌های خانگی» مصرف کافئین را توصیه می‌کند، چرا که تاثیر روانی داشته و کمک می‌کند تا تمرین بهتری داشته باشید۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیگرم کافئین مصرف کنید یا یک تا دو فنجان قهوه‌ی قوی پیش از تمرین بنوشید.

مکمل بتا آلانین

بتا آلانین آمینو اسیدی است که عضلات را قادر می‌سازد؛ حتی در زمان خستگی٬ به تولید انرژی در سطح زیاد ادامه دهنداگر تا کنون بر اثر تمرین احساس «سوزش» داشته‌اید، این حالت به دلیل ساخت اسید لاکتیک در سلولهای عضلات است که بطور طبیعی درنتیجه‌ی تنفس بی هوازی رخ می‌دهد.

با توجه به مقاله‌ی «Supplements 101» مصرف بتاآلانین، میزان ال کارنوسین را در سلولهای عضلات زیاد می‌کند، که این اتفاق جلوی فعالیت اسید لاکتیک را گرفته و به شما اجازه می‌دهد بمدت طولانی‌تر و سخت‌تر تمرین کنیدمصرف روزانه ۱.۵ تا ۳ گرم بتا آلانین تا دو مرتبه توصیه می‌شود.

مکمل کراتین

هدف کراتین به مانند بتا آلانین تولید انرژی در سلولهای عضلات است، اما از مسیری متفاوتفسفوکراتین ماده‌ای است که بدنتان از آن برای ساخت سریع آدنوزین تری فسفات (ATP) استفاده می‌کند تا سوخت لازم برای تمرینات مقاومتی را بر اساس آنابولیک‌های طبیعی تهیه کندپس مصرف کراتین، برای تولید انرژی، به عضلاتتان بیشتر سوخت رسانی می‌کندعلاوه بر این، کراتین به عضلات آّبرسانی هم می‌کند، پس باید حتما حداقل ۸ لیوان ۵۰۰ گرمی آب بیاشامیدروزانه، ۳ تا ۵ گرم کراتین مصرف کنید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *