تغذیه ورزشی

غذا های مناسب و مفید برای افزایش وزن

به منظور افزایش وزن در اقشار مختلف، منظورهای متفاوتی وجود دارد، تا فرد به وزن خود بیافزاید. ما در اینجا به بررسی و چگونگی افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای مفید میپردازیم. برخی از این افراد حتی با واژه عضله سازی و توده عضلانی غریبه هستند و صرفا برای اینکه شلوار آنها سرجای درست خود قرار بگیرد و یا پیراهنشان بر تن آنها درست بنشیند؛ به دنبال افزایش وزن هستند. معمولا هم آشنایی خاصی با ریشه و منبع مواد غذایی ندارند. به عنوان مثال شاید تفاوت دقیق کربوهیدرات و پروتئین را ندانند. تعجب نکنید! این موارد طی یک تحقیق علمی روی طیف وسیعی از افراد یک جامعه بررسی شده است. البته جای نگرانی نیست. چرا که همه افراد با اندکی مطالعه و اختصاص زمان میتوانند به حجم عظیمی از اطلاعات به منظور افزایش وزن درست و اصولی در فضای اینترنت دسترسی داشته باشند.

افراد مختلف با اهداف متفاوتی مایلند به وزن خود بیافزایند

  • به علت لاغری شدید مایلند برای آماده شدن بازیگری در سینما به وزن خود بیافزایند
  • عدم تناسب وزن و حجم و قد در دختران، پسران، زنان و مردان از گروه های غیر ورزشکار جامعه
  • لاغری شدید جهت آغاز تمرین در رشته های مختلف ورزشی
  • لاغری شدید یا کلاً کم وزن برای ادامه تمرین پرورش اندام و کسب عضلات بیشتر
  • ورزشکاران عادی و پیشرفته پرورش اندام برای کسب توده های عضلانی و داشتن اندامی چون پرورش اندام کارهای پیشرفته و حتی در سطح حرفه ای
  • افرادی که فقر غذایی و کمبود وزن سلامت آنها را به خطر انداخته
  • افرادی که به منظور شروع شغلی خاص به مانند آتشنشانان میبایست به وزن مشخص شده برسند

یکی از شاخص های معین و چشمگیر و همه گیر که در بین گروه های فوق دارای اشتراک میباشد، درخواست آنها برای گرفتن وزن آن هم به صورت سریع و یک باره است. در حالی که برای وزن گیری٬ صبر و تحمل و زمان کافی لازم است؛ زیرا وزن گرفتن در کمترین زمان دقیقاً کار بسیار اشتباهی است که افراد برای افزایش وزن همواره مرتکب می شوند.

تا غذا به مقدار کافی و در تعداد وعده بیشتر نخورید وزن نمیگیرید

بدن به هر علتی برای تغییر وضعیت خود نیاز به سازگاری محیطی از فشارهای غذایی که برای افزایش وزن خورده می شود، دارد. چون خود را با شرایط جدید همسو نمی بینید، دچار سردرگمی شده و به سرعت با ورود انرژی های بسیار که حاصل تغذیه پر حجم و مصرف مکمل و گاهی در بعضی ورزشکاران و افراد عادی که متاسفانه گاهی توسط پزشکان به اصرار خودشان هورمون هایی مثل دیانابول ناندرولون تجویز می کنند. با زمان کوتاهی وزن بسیار زیادی کسب می کنند که این روش ها می تواند عواقب بسیار نامطلوبی در سلامتی افراد برجای بگذارد و به هیچ وجه توصیه نمیشود.

در این صورت چون بدن آماج حمله مواد غذایی و محرک ها قرار می گیرد؛ ناچاراً در شوک اولیه پاسخ سریع به این محرک ها داده و به سرعت وزن و حجم٬ تغییر می کند. چون این وزن و حجم دهی سریع از نظر زمانی بسیار کوتاه است، بنابراین این شبهه و انتظار در فرد به وجود می آید که همواره و همچنان این روند باید ادامه یابد و در نتیجه پس از توقف در افزایش وزن و حجم؛ شرایط شرایط جدید و کندی روند افزایش وزن برای او غیر قابل تحمل میشود.

فرآیند افزایش وزن نیازمند صبر و بردباری و گذر زمان است

اکنون او با هزینه بیشتر و مصرف غذا و مکمل و سرانجام روی آوردن به استروئیدها مایل است همچنان به وزن خود بیافزاید. یکی از خاصیت های بدن آن است که تا حدود ناچیزی می توان آن را گول زد، اما پس از مدت کوتاهی به شدت تلاش می کند تا فریب قبلی خود را جبران نماید و بنابراین هر عامل غیر حقیقی غذایی و دارویی را نمی پذیرد. در نتیجه پرداخت هر گونه هزینه های سنگینی در این مقصود و منظور بی اثر و جز هدر رفتن سرمایه برای فرد عاید دیگری ندارد.

بهترین شیوه تغذیه به منظور افزایش وزن٬ مصرف حجم کم غذا و مصرف آن به صورت دفعات و فرصت کافی دادن به بدن برای جذب آنها از نقطه نظر زمانی است. در غیر این صورت٬ فرد خود را دچار مشکلات روانی٬ استرس و دلسرد شدن از مسیر پیش رو می کند و حتی به دلیل پافشاری بر راه های اشتباه به بدن خود آسیب میرساند؛ زیرا شرایط بدن همان واکنش هایی است که تاکنون از خود نشان داده. اصول اصلی افزایش وزن ساده هستند و عبارتند از: تمرین، استراحت کافی، غذای کم حجم اما مقوی و حاوی همه نیازهای روزانه برای بدن به تناسب میزان و شدت فعالیت روزانه و در نهایت گذر زمان٬ صبر و بردباری…

افراد کم وزن باید تمرینات خود را کاهش و یا تا مدتی آن را از نظر زمانی کوتاه و یا قطع کرده یا در حد معقول به آن بپردازند. در غیر این صورت وزن گرفتن آنها به سختی انجام خواهد پذیرفت. این بدان مفهوم نیست که هنگام افزایش وزن فقط باید به خوردن و خوابیدن پرداخت. بلکه تنها تمرینات آیروبیک می تواند زمان وزن گرفتن او را کمی طولانی تر کند. به همین علت دوندگان حرفه ای ۱۰۰ متر را مشاهده می کنید که از توده عضلات فراوانی برخوردارند ، اما دوندگان استقامت لاغر و بدون عضلات حجیم اند.

میزان و نوع مواد غذایی به منظور افزایش وزن چگونه باشد

اصلی ترین منابع افزایش وزن به صورت کلی عبارتند از:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی

و در ادامه بدن شما به ریزمغذی ها نیازمند است که عبارتند از:

  • ویتامین ها
  • مواد معدنی
  • آنتی‌اکسیدانها
  • پروبیوتیک‌ها

در مصرف غذاهایی که منجر به تولید زیاد مواد قندی در بدن که آن هم منجر به چربی می شود، باید احتیاط لازم را به عمل آورد. برای افزایش وزن افراد غیر ورزشکاری که مایلند وزن خود را افزایش دهند در صورت داشتن هر نوع بیماری حتماً باید با پزشک در مورد مصرف پودرهای کربوهیدراتی و پروتئینی مشورت شود. زیرا ممکن است در مورد تشدید بیماری هم در مورد ترکیبات خونی، ادراری، کبد و کلیه ها تاثیرات مخرب ایجاد نماید. در بادی من مقالات بسیاری در رابطه با انواع منابع پروتئینی٬ کربوهیدرات و…وجود دارد که میتوانید از میان آنها برنامه غذایی خود را تنظیم نمایید. در این مقاله سعی شده است تا شما آشنایی اولیه با ساز و کار افزایش وزن داشته باشید و در نظر داشته باشید که مواد و خوراکی های زیر اشتهای شما را کور میکند و میبایست قبل از وعده های غذایی اصلیتان از مصرف آنها بپرهیزید:

  • مصرف چیپس و پفک
  • مصرف انواع آبمیوه های مصنوعی
  • مصرف انواع آبنبات و شکلات
  • مصرف بستی قبل از وعده غذایی اصلی

نسبت نیاز روزانه افراد از درصد پروتئینی و کربوهیدرات با یکدیگر متفاوت است و این نیاز توسط پزشک بهتر تعیین می شود. معمولاً مصرف پروتئین براساس هر کیلوگرم وزن افراد معمولی ۱ تا ۲/۱ گرم می باشد. در ورزشکاران ۱/۵ تا ۳ گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن پیشنهاد شده است.

توصیه های پروتئینی و مکملی مربیان برای هنرجویان سالم براساس لیبل نوشته شده تا حدودی بی خطر اما در مواردی که مربی اطلاعی از آنالیز محصول ندارد و نمی تواند لیبل را بخواند، باید از توصیه و تجویز مصرف آنها به هنرجو پرهیز نماید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *