blank

صفحه اصلی / اخبار سلامت / عادت های اشتباه که باعث چاقی میشوند

عادت های اشتباه که باعث چاقی میشوند

blank

آیا گرفتار عادت اشتباهی هستید که در نهایت باعث چاقی و افزایش وزن بی رویه شما شده اند؟ آیا تا بحال فکر کرده اید که باید چند کیلوگرم از وزنتان را کم کنید؟ تا به حال برایتان این اتفاق افتاده است که میزان ورزش‌ کردنتان را زیاد تر کرده اید اما کاهش وزن نداشته اید؟ یا شاید حتی یک یا دو کیلوگرم چربی به جایه عضله اضافه کرده باشید؟ اگر به این صورت است، بدانید که شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید و احتمالا گرفتار یک یا چند عادت چاقی هستید که مانع دستیابی شما به پتانسیل واقعی‌تان می‌شود. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به رایج‌ترین عادات چاقی و برخی راه حل‌های کاهش وزن.

رایج ترین عادات چاقی کدامند

نوشیدنی‌های ورزشی، بارها و ژل‌ها عالی هستند و می‌توانند کارایی و انرژی شما را افزایش دهند اما بسیاری از ورزشکاران در استفاده از آنها زیاده‌روی می‌کنند و صدها کالری اضافی در طول تمرین دریافت می‌کنند. همه جلسات تمرینی به مکمل‌ ورزشی نیاز ندارند؛ فقط در صورتی که نتوانستید مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را از منابع غذایی به حد کافی دریافت کنید؛ به سمت خریداری مکمل ها بروید. در آن هنگام هم مشاوره درست بگیرید تا دچار یک خرید اشتباه نشوید. خرید یک مکمل اشتباه ممکن است در جهت معکوس عمل کند و باعث چاقی شما شود!

نوشیدنی‌های ورزشی برای تمرینی که حداقل ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، عالی و مفید هستند زیرا کربوهیدرات‌هایی با جذب راحت برای عضلات شما فراهم می‌کنند. برای تمرینات کوتاهتر یا سبک تر، آب مناسب است. اما شما می‌توانید برای سوخت رسانی به اکثر تمرینات، مواد غذایی واقعی و سیرکننده بخورید. از محصولات غذایی ورزشی برای جلسات تمرینی و مسابقات طولانی‌تر استفاده نمایید؛ شما هر روز هفته به آن‌ها نیاز ندارید.

در مورد تغذیه ریکاوری‌تان، بجای یک نوشیدنی ریکاوری با کالری بالا، مواد غذایی واقعی بخورید و از مکمل پروتئینی و یا گلوتامین استفاده کنید. بسیاری از محصولات ریکاوری، غنی از کالری هستند. علاوه براین، بهتر است غذاهای واقعی که پروتئین خالص را با کربوهیدرات‌ ها ترکیب می‌کنند، بخورید، مانند یک ساندویچ بوقلمون، ماست یونانی با میوه، پنکیک پروتئین یا سایر گزینه‌های غنی از پروتئین.

از غذا به عنوان پاداش برای خود ساتفاده نکنید

بسیاری از افراد فعال، وعده غذایی تقلب‌شان را می‌شناسند و نمی‌توانند برای پرخوری پس از تمرین‌شان صبر کنند. آن‌ها به غذا بعنوان پاداشی برای تمرین کردن، نگاه می‌کنند. برای ورزشکاران، چندان غیر معمول نیست که در وعده ریکاوری، چندین برابر کالری‌هایی که اندکی قبل در طول تمرین سوزانده‌اند را مصرف کنند.

این باور غلط که چون تمرین سختی در آن روز را انجام داده‌اید، هر چیزی که دوست دارید می‌توانید بخورید، همان دلیلی است که مانع کاهش وزنتان می‌شود. کالری سوزانده شده با ورزش در مقایسه با کالری‌هایی که می‌توانید در عرض چند دقیقه از غذاهای بدرد نخور دریافت کنید، نسبتا ناچیز است.

اگر پس از یک تمرین سخت، گرسنه می‌شوید، سعی کنید اشتهایتان را با مواد غذایی سیرکننده‌ای مانند میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین خالص و غلات سبوس دار، مدیریت کنید. اگر از نظر ذهنی به آن وعده تقلب نیاز دارید، آن را به بعد از یک مسابقه یا سخت‌ترین روز تمرین‌تان موکول کنید اما آن را هر روز نخورید.

مصرف بیش از حد آبجو و نوشیدنی هال الکلی

اگر پس از تمرین و در حین تماشای برنامه مورد علاقه‌تان، آبجو می‌خورید، احتمالا فکرش را نخواهید کرد که آن نوشیدنی‌ها در مشکلات وزن شما دخیل باشند. خبر مهم: آن‌ها بخوبی می‌توانند این کار را انجام دهند! الکل، یکی از بدترین آفات رژیم غذایی است و حتی مقدار کمی از آن می‌تواند رژیم غذایی‌تان را خراب کند. در واقع، یک پژوهش نشان داده است که از میان تمام عاداتی که می‌توانند به افزایش وزن منجر شوند، نوشیدن الکل، بدترین عادت است (حتی بدتر از بیرون غذا خوردن و تماشای زیاد تلویزیون).

دلیلش این است که: الکل به القاء تغییراتی در مغز که اشتهای شما را فعال می‌کنند، کمک می‌کند. در عین حال بر نواحی دیگری از مغز که پاسخ احساس خوب به غذا را افزایش می‌دهند، تاثیر می‌گذارد بنابراین ما می‌خواهیم که بیشتر غذا بخوریم. تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن الکل قبل از یک وعده غذایی، گرسنگی را افزایش خواهد داد و لذت شما از خوردن غذا را بیشتر می‌کند. بنابراین سخت‌تر قادر خواهید بود میزان وعده غذاییتان را کنترل کنید. بعلاوه، الکل باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود که به یک عادت مخرب دیگر منجر می‌شود: کمبود خواب. بی خوابی باعث افزایش ترشح کورتیزول میشود و در نهایت کورتیزول تجمع چربی را بیش از پیش میکند.

مصرف غذاهای فست فود و رستورانی

مصرف فست فود ها و غذاهای رستورانی به دلیل کوهی از منابع چربی اشباع شده٬ کربوهیدراتها و قندهای ساده به مانند انواع نوشابه؛ یک انفجار کالری و انرژی را در بدن ایجاد میکنند که در نهایت منجر به ایجاد چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن شما میشود. از بین بردن این اضافه وزن ساعتها و روزها زمان میبرد.

مصرف برنج و انواع کربوهیدرات در وعده شام

یک عادت غذایی اشتباه دیگر که در بین ایرانیان رواج دارد٬ مصرف انواع غذاهای پر کربوهیدرات به خصوص برنج در وعده شام و قبل از خواب میباشد. سعی کنید در وعده شام از غذاهای پر پروتئین٬ بدون کربوهیدرات و یا با حداقل مقدار کربوهیدرات٬ به همراه سبزی ها و سالاد استفاده کنید و برای جلوگیری از حس گرسنگی قبل از خواب یک تا دو لیوان شیر بدون چربی و یا کم چرب بنوشید. خوردن پنیر کم چرب و کم نمک و یا یک پیمانه پروتئین کازئین نیز میتواند به عنوان وعده قبل از خواب حس سیری خوبی در شما ایجاد نماید.

تهیه و تنظیم مطلب توسط تیم تولید محتوای بادی‌من، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
اینستاگرام
سبد خرید
تماس با ما