مکمل شناسی

مکمل دست ساز چیست؟ بررسی ساخت مکمل های خانگی و دست ساز

حتما تابحال برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که آیا امکان ساخت مکمل خانگی و به اصطلاح دست ساز وجود دارد؟ آیا مکمل دست ساز خانگی تاثیرگذار است؟ ما در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت و به سوالات شما در این رابطه پاسخ میدهیم؛ پس باما همراه شوید. قبل از شروع بحث باید ابتدا بدانید که مکمل چیست؟ مکمل ها از چه منابعی تولید و فرآوری میشوند و دارای چه ترکیباتی میباشند و به چه هدفی استفاده میشوند.

مکمل چیست؟

مکمل ( Supplements ) به هر نوع ماده ای گفته میشود که جنبه درمانی نداشته باشد و از همینجا میبایست انواع مکمل را از داروها جدا کرد. مکمل ها دارای انواع اشکال پودر٬ مایع٬ قرص٬ سافت ژل٬ کپسول و…هستند. مکمل ها از منابع غذایی و طبیعی مثل میوه ها٬ گیاهان٬ ریشه ها٬ انواع مواد معدنی٬ بدن حیوانات و…عصاره گیری میشود و به منظور تامین بخشی از رژیم غذایی شما که در آن دچار فقر غذایی هستید استفاده میشود. بنابراین مکمل به معنای تکمیل کننده است و هیچگاه نمیتواند جای ماده‌ی غذایی را بگیرد و صد البته به منظور بالا بردن ارزش غذایی رژیم خوراکی شما در کنار مواد غذایی مورد استفاده٬ میتواند بسیار سودمند و کاربردی باشد. به منظور عصاره گیری در صنعت غذایی و فرآوری ماده اولیه٬ دستگاه ها و فرآیندهای فوق پیشرفته‌ای نیاز است. همچنین دانش فنی و تخصصی به همراه محیط استریل و عاری از هرگونه میکروب و باکتری سبب میشود که افراد عادی نتوانند در یک منزل مسکونی اقدام به تولید و فرآوری پروتئین وی از شیر٬ آب پنیر و لبنیات نمایند!

منظور از مکمل دست ساز خانگی که بعضا در سایت ها و صفحات میبینیم چیست؟

ابتدا باید در نظر داشته باشید مولتی ویتامین٬ انواع چربی سوزهای مجاز٬ ماده اچ ام بی٬ بتا الانین و…هم جزو مکمل ها به حساب می آیند. شما هیچگاه نمیتوانید این مواد را در طبیعت به صورت خام یافت نمایید و اینها حاصل عصاره گیری ها و فرآیندهای فوق پیشرفته شیمیایی و بیوشیمیایی به مانند تخمیر٬ تجزیه و سنتز است که توسط دستگاه‌های فوق پیشرفته و متخصصان صنعت غذا و مکمل فرآوری و تولید میشوند. پس تا به اینجا چیزی به نام مکمل دست ساز برای افرادی که خواهان یکی از این مکمل‌ها هستند نشدنی است مگر اینکه یک کارخانه تولید مکمل به همراه نفرات و متخصصان در منزل مسکونی خود دایر نمایند!

اگر در روند افزایش وزن هستید٬ گاها مشاهده شده که در همین صفحات و وبسایت ها به شما توصیه میشود که پروتئین وی خام را تهیه نمائید و آنرا بر فرض با مالتو دکسترین٬ دکستروز٬ انواع کربوهیدرات های شیرینی پزی مخلوط نموده و به منظور افزایش وزن استفاده نمائید. اینجا میتوان به چند نقص بزرگ اشاره کرد. اول اینکه پروتئین خام مخصوص شیرینی پزی دارای ناخالصی زیادی است و پروتئین آن در هر صد گرم به صورت میانگین در بهترین حالت چیزی در حدود ۳۰ گرم خواهد بود. در حالی که پروتئین های ورزشی معتبر دارای پروتئین خالص بین ۷۰ تا ۹۰ درصد هست.

مورد دوم اینکه همین ۳۰ گرم پروتئین نیز دارای مقادیر بسیار بالایی لاکتوز میباشد و به دلیل اینکه آنزیم های هضم٬ فقط و فقط در محیط های آزمایشگاهی شرکت‌های معتبر تولید کننده خرید و فروش میشود و با محاسبات دقیقی توسط دستگاه‌‌های پیشرفته میکسر به مخلوط پری‌میکس اضافه میشود؛ بنابراین شما درحال ساخت یک مکمل پروتئینی بدون آنزیم ( ابزار هضم و جذب ) خواهید بود.

مورد بعدی عدم داشتن ابزارهای اندازه گیری دقیق است و مورد آخر و از همه مهمتر عدم داشتن محیط و ابزار استریل و ضدعفونی شده میباشد. مکمل های ورزشی در محیطی با نام CleanRoom یا اتاق تمیز با حداکثر تمهیدات بهداشتی و ضد میکروبی تولید میشوند. چرا که مواد غذایی دارای قند٬ پروتئین و کربوهیدرات به دلیل ارزش غذایی بالا٬ مورد توجه انواع میکروبها و باکتری ها هستند و کوچترین تماس غیر استریل کافیست تا آنها را دچار تجزیه و فساد پیش از موعد نماید. بدیهی است که در محیط اتاق میلیون ها باکتری و میکروب وجود دارد و شما نمیتوانید یک محیط استریل برای خود فراهم نمائید و داشتن چنین زیرساختی میلیاردها تومان هزینه میبرد.

شیک های پروتئینی که ساده ترین آنها میتواند شامل شیر٬ موز و کره بادام زمینی باشد و البته میتوانید کمی بیسکوئیت و…به آن اضافه نمائید به اشتباه در بسیاری از سایتهای غیر تخصصی و بعضا با ادعای تخصص به نام مکمل دست ساز خانگی معرفی میشود. در حالی که این‌ها شیک های رژیمی هستند و از منابع کاملا طبیعی غذایی بهوجود می آیند!

نتیجه گیری

از صحبت‌های بالا نتیجه میگیریم که چیزی با نام مکمل دست ساز خانگی که در نهایت روند افزایش وزن و یا کاهش وزن شما را در سلامت کامل و با کیفیت بالا به همراه صرف هزینه اندک پوشش دهد خیالی بیش نیست. شما میتوانید با تمرکز بر تغذیه اصولی و علمی از منابع غذایی٬ تمرین اصولی زیر نظر مربی مجرب و در نهایت در صورت تمکن مالی و صد البته تشخیص صحیح نیاز به استفاده از مکمل ها٬ استفاده از مکمل های معتبر و مجاز برای رسیدن به هدف ورزشی و یا سلامت خود را در دستور کار قرار دهید. ما صرفا وارد بخش های مهم خط تولید صنعت مکمل شدیم و مثال هایی قابل درک زدیم تا به صورت اجمالی روند ساخت مکمل را بررسی کنیم و علت رد این ادعاها را به صورت مستند بیان نمائیم؛ چرا که از مرحله تامین مواد اولیه تا تولید نهایی محصول٬ فرمولاسیون و آزمایشهای بسیار فرآوانی انجام میشود تا مکمل تولید شده و نهایی دارای تضمین ها و استانداردهای مختلف از قبیل دوز٬ خلوص٬ کیفیت٬ عدم دارا بودن مواد سمی٬ عدم دارا بودن فلزات سنگین٬ عدم وجود مواد نگه دارنده غیر مجاز و…باشد.

به قلم پوریا حسنی، استفاده از مطالب بدون ذکر منبع ( بادی‌من ) و به منظور مقاصد تجاری پیگرد قانونی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *